Raha kiinnostaa minua vain välineenä toteuttaa asioita.
Kalliit esineet ovat monille - ellei useimmille - keinoja osoittaa varallisuutensa. Hieno vene ja hieno auto ja hieno talo eivät kerro muuta kuin sen, että jollakin on ollut varaa hankkia sellaisia.
Jos olisin suurituloinen ja rikas, minua ei kiinnostaisi omaisuuden hankkiminen osoittaakseni muille, että minulla on varaa. Miljoonilla muillakin on varaa, eikä siinä ole mielestäni mitään sen kummempaa. Se on tylsää.
Omaisuuden tarkoitus - jos sillä ylipäätään jokin tarkoitus olisi - olisi minun tapauksessani osoittaa, että minulla on näkemystä ja taitoa ja kulttuurillista sivistystä. Suunnittelin ja rakentaisin itse esineitä, jolloin ne kertoisivat taiteellisuudestani ja suunnittelukyvystäni - tai niiden puutteesta. Ottaisin riskin.
Kaikkea en voisi tietenkään itse tehdä enkä suunnitella, joten ostaisin myös valmiita tuotteita, mutta mieluiten joitakin vanhoja "klassikkoja" kuin uusia.
Yksi tarkoitus omaisuudelle olisi päästä kokeilemaan erilaisia asioita. Ostaisin kuorma- auton, jotta saisin ajaa sellaisella. Ostaisin lentokoneen, jotta voisin lentää sillä - tai ainakin kokeilla sitä epävirallisesti. Tällä foorumillahan on alan konkareita. Rakennuttaisin sukellusveneen, jotta voisin sukeltaa sellaisella. Hankkisin purjeveneen, jotta voisin purjehtia sillä. Ja niin edelleen.
Omaisuuden tarkoitus ei siis olisi julistaa, että katsokaa, minulla on omaisuutta, olen rikas - vaan osoittaa omaisuuden avulla, millainen ihminen muuten olen, sekä hankkia kokemuksia, joita minun kaltaiseni arka ihminen voi saavuttaa vain, jos omistaa itse välineet. "Anteeksi, voisinko ajaa rekka-autollanne" ei oikein suju minulta.