Täsmennän sen verran tuota "haluan tehdä rikoksen" kirjoitustani, että en varsinaisesti haluaisi tehdä rikosta vaan mieluiten tekisin asiat laillisesti, niin ettei tarvitsisi pelätä rangaistusta. Se tahtoo olla vain rahakysymys.
Minulla on trailerityyppinen perävaunu, johon olen itse tehnyt lavan. Sillä on kuljetettu menneinä vuosina monenlaista tavaraa. Kun lavan irrottaa, kärryllä voi kuljettaa normaalilla tavalla venettä. Kärryyn voi asentaa telineet katamaranityyppisen veneen kuljettamiseksi. Olen tehnyt ne hitsaamalla vuonna 1985. Minun mielestäni ne ovat paremmat kuin tässä kuvassa olevassa trailerissa. Väittäisin, että trailerinikin on parempi kuin tämä.
https://cdn.nettivene.com/live/749801/Moottorivene-Argo-67080ecc39edab62-large.jpgOngelma on se, että perävaununi on rekisteröity yli 750 kilon kokonaispainolle, joten siinä vaaditaan toimivat jarrut. Lisäksi kärry on katsastettava kerran vuodessa.
Luulin - ennen kuin epämukava totuus selvisi - että perävaunun voisi muutoskatsastaa jarruttomaksi alle 750 kilon kärryksi, joka riittäisi minulle hyvin, koska en kuljeta raskaita veneitä tai muitakaan raskaita lasteja. En tiedä kärryn omapainoa, mutta ei se niin suuri ole, etteikö lastillekin jäisi vielä satoja kiloja varaa ennen kuin 750 kiloa saavutettaisiin.
Epämukava totuus oli se, että muutoskatsastus ei ole mahdollinen joistakin EU-pykälistä johtuen. Joskus aikaisemmin se olisi ollut mahdollinen.
Ainoa tapa tehdä kärrystä laillinen olisi rakentaa siihen uusi jarrujärjestelmä alusta loppuun, mikä tarkoittaisi kallista ja työlästä remonttia eli käytännössä kärryn osittaista uudelleen rakentamista. Tällaiseen minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta eikä rahaa. Ei myöskään huvittaisi käyttää kärryä joka vuosi katsastuksessa, kun autojen katsastamisessakin on jo tarpeeksi vaivaa.
Kärryssäni on ollut joskus kauan sitten jarrut, mutta ne ovat "kadonneet" vuosien varrella.