Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Auton peräkärry

Aloittaja ROOSTER, syyskuu 17, 2020, 19:03:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Minulla on käytössä, lähinnä roskien edestakaiseen kuljetteluun sopiva, pieni omavalmistekärry jostain 80-luvun alusta. Nyt olen ajatellut laajentaa kuljetustoimintaa myös raskaampaan ja katettua tilaa vaativaan suuntaan.

Mielessäni on ollut hankkia uusi rosterinen vedettävä. Mitä muita vaatimuksia kannattaisi asettaa kuin rosteri (ei ruostu!) ja tukeva aisa (kukaan ei tykkää löysästä aisasta vedettäessä)? Kippi lienee turha, mutta irroitettavat laidat lienee hyvät jos haluaa kuljettaa pidempääkin tavaraa. Onko kuomuissa suuria eroja, monet vaikuttavat nopeasti tarkasteltuina melko lötköiltä. Kaksiakselisuutta en kaipaa, eikä kärry saisi olla kovin pitkäkään koska silloin se on väistämättä kömpelö. Aisa tietysti täytyy olla pitkä, se on vakaampi käsitellä.

Paras taitaisi olla lyhytlavainen yksiakselinen rosterikärry kuomulla ja irroitettavilla laidoilla, vielä jos saisi lavetiksi. Kantavuus nimellisesti 750kg jolloin ei tarvitse katsastella eikä varustaa jarrulla, mutta kuomun alla pitäisi kyetä laitteen hajoamatta kuljettamaan piilossa ainakin 1200kg. Järeitä kiinnityspisteitä pitäisi olla myös ainakin kaksi kummassakin päädyssä ja neljä sivuilla.

Onko suosituksia mistä saisi hankittua moisen, vai pitääkö teettää.

Jotta ei menisi liian kaupalliseksi ketju, niin saa kertoa myös omista peräkärrykokemuksistaan. Vaikka siitä kun edessäolevan kuormasta tippui sohvakalusto niskaan, tai kun akseli katkesi terassilautakuormaaa tehtäessä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

Haluaisin tehdä rikoksen.

Jos saisin jostakin vanhan trailerityyppisen omavalmistekärryn - pelkät paperitkin riittäisivät - rekisteröisin sen nimiini uusilla rekisterikilvillä, jotka kiinnittäisin olemassa olevaan traileriini, jota en erinäisistä syistä johtuen pysty rekisteröimään. Väärät kilvet toivottavasti hämäisivät poliisin liikenneskannereita, ja se riittäisikin.

Tarvitsisin traileria joskus harvoin, kun pitää kuljettaa pitkiä tavaroita kuten esimerkiksi kuuden metrin terästankoja tai kattopeltejä tai lautoja tai mitä pitkiä juttuja onkin olemassa. Minulla on lyhyt kärry (joka on laillinen), mutta sillä ei voi kuljettaa mitään kovin pitkää. Lyhyen kärryn rekisterikilpiä en voi "lainata" traileriini, kosta tämä huijaus paljastuisi saman tien. Mutta jos kärry on vanha omavalmiste, jollaiselta minunkin 1960-luvun tai 1970-luvun trailerini näyttää, niin mistä kukaan tietää, millainen sen kuuluu olla. Kai niissä on jonkinlainen rungon numero jossakin, mutta toistaiseksi en ole sellaista kärrystäni löytänyt.

Hayabusa

^Rikoksen teossa en voi enkä halua auttaa.

Kuljetusongelmaan useimmiten löytyy ratkaisu pitkää tavaraa myyvästä liikkestä. Niistä tyypillisesti saa lainaan ilmaiseksi tai nimellistä korvausta vastaan auton perään kytkettävän kuljetusalustan. Tai vaihtoehtoisesti pätkivät pitkän tavaran pätkiksi, jos käyttökohteessa ei tarvitse pitkää pitkänä. Monet liikkeet ovat myös alentaneet kuljetusmaksujaan tuntuvasti.

Tietysti jos pakottava tarve tehdä rikos, niin liiikenne on mitä oivallisin paikka siihen, koska mahdollisuus selvitä virkavallan huomaamatta on kohtuullisen hyvä. Ah sitä tunnetta! ;D
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Kopek

#3
Täsmennän sen verran tuota "haluan tehdä rikoksen" kirjoitustani, että en varsinaisesti haluaisi tehdä rikosta vaan mieluiten tekisin asiat laillisesti, niin ettei tarvitsisi pelätä rangaistusta. Se tahtoo olla vain rahakysymys.

Minulla on trailerityyppinen perävaunu, johon olen itse tehnyt lavan. Sillä on kuljetettu menneinä vuosina monenlaista tavaraa. Kun lavan irrottaa, kärryllä voi kuljettaa normaalilla tavalla venettä. Kärryyn voi asentaa telineet katamaranityyppisen veneen kuljettamiseksi. Olen tehnyt ne hitsaamalla vuonna 1985. Minun mielestäni ne ovat paremmat kuin tässä kuvassa olevassa trailerissa. Väittäisin, että trailerinikin on parempi kuin tämä.

https://cdn.nettivene.com/live/749801/Moottorivene-Argo-67080ecc39edab62-large.jpg

Ongelma on se, että perävaununi on rekisteröity yli 750 kilon kokonaispainolle, joten siinä vaaditaan toimivat jarrut. Lisäksi kärry on katsastettava kerran vuodessa.

Luulin - ennen kuin epämukava totuus selvisi - että perävaunun voisi muutoskatsastaa jarruttomaksi alle 750 kilon kärryksi, joka riittäisi minulle hyvin, koska en kuljeta raskaita veneitä tai muitakaan raskaita lasteja. En tiedä kärryn omapainoa, mutta ei se niin suuri ole, etteikö lastillekin jäisi vielä satoja kiloja varaa ennen kuin 750 kiloa saavutettaisiin.

Epämukava totuus oli se, että muutoskatsastus ei ole mahdollinen joistakin EU-pykälistä johtuen. Joskus aikaisemmin se olisi ollut mahdollinen.

Ainoa tapa tehdä kärrystä laillinen olisi rakentaa siihen uusi jarrujärjestelmä alusta loppuun, mikä tarkoittaisi kallista ja työlästä remonttia eli käytännössä kärryn osittaista uudelleen rakentamista. Tällaiseen minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta eikä rahaa. Ei myöskään huvittaisi käyttää kärryä joka vuosi katsastuksessa, kun autojen katsastamisessakin on jo tarpeeksi vaivaa.

Kärryssäni on ollut joskus kauan sitten jarrut, mutta ne ovat "kadonneet" vuosien varrella.

Toope

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - syyskuu 17, 2020, 19:03:01
Minulla on käytössä, lähinnä roskien edestakaiseen kuljetteluun sopiva, pieni omavalmistekärry jostain 80-luvun alusta. Nyt olen ajatellut laajentaa kuljetustoimintaa myös raskaampaan ja katettua tilaa vaativaan suuntaan...
Et saa, koska et saa ympäristölupaa ja yrityslupaa sosialistiselta hallitukselta. Jos lähdet yrittämään tuollaista, hallitus rankaisee sinua.