Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Keskustelua säästä

Aloittaja Brutto, tammikuu 03, 2019, 06:26:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

MrKAT

^ :-O (!!!)
Täällä ollut vasta 9 ukkosta tänä kesänä. Olin jo kateellinen länsi-suomalaisille jotka kokeneet varmasti enempi kun monet ukkoset kiertäneet sieltä kautta meitin.
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Hippi

^
Sääennusteiden epäonnistumistahan olen ruikuttanut koko kesän. Pahin taisi olla yksi viikko, jossa oli ennustettu 10 päivän ennusteessa joka päivälle sadetta, eikä yhtenäkään satanut. Sateen alkamisajankohdan lähestyessä todennäköisyys pieneni, kunnes sade oli "haihtunut" kokonaan tai sitten alkamisajankohtaa lykättiin päivityksissä yhä tuonnemmaksi.

Ukkosen merkkejä on ollut moneen kertaan, mutta niille kävi aivan samoin kuin monille sateille. Ukkoset eivät ole menneet edes läheltä ohi, sillä olen seurannut myös erillistä ukkostutkaa. Naapurilta kuulin, että yhtenä yönä hän oli nähnyt välkettä pilvissä, kun oli käynyt parvekkeella puolenyön aikoihin. Sekin välke oli ollut vaimeaa ja kaukana Helsingin puolella eikä siten jyrinäitäkään kuulunut.


Sitä vaan ihmettelen, että miten onnistun aina ukkoset karkottamaan. Kun asuin Helsingin kantakaupungissa, niin veljeni aina kehui, miten Vuosaaressa ja sen jälkeen Kontulassa oli aina hyviä ukkosia. Kun muutin Kontulaan, niin ukkosia alkoi olla kantakaupungissa ja myöhemmin, kun tytöt muuttivat kotoa Tiksiin, niin Tiksissä niitä ukkosia vasta olikin. Nyt olen täällä asunut kohta kahdeksan vuotta ja koko aikana ei ole ollut kuin muutama ihan kunnollinen ukkonen, jotka on tästä yli menneet. Eilinen meni etelänpuolelta ohi niin, että pari terävämpää jyrähdystä kuului ja se oli sitten siinä :(

Tottahan aina sellaisia kohtalaisen läheltä menneitä on joka paikassa ollut, mutta nyt kun olen ukkostutkaa seurannut, niin olen melkoisen kateellinen Lounais-Suomessa asuville :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

^Hippi on hyvänilmanlintu!  ;)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^
Mutta kun haluaisin olla pahanilmanlintu, jos ukkosia nyt kukaan voi pahaksi ilmaksi sanoa. Minusta ne on ihan parhaita :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

Paras keino sateen karkottamiseen on varustautua hyvin sateen tuloon.

Monesti on käynyt niin, että olen lähtenyt johonkin, kun on ollut pieni sateen uhka. Lähtiessä tietty olen laittanut sateenvarjon reppuun, jos olen ilman fillaria lähdössä. Fillari ja sontsahan ei oikein toimi yhdessä. Sontsa unohtuu sitten pidemmäksi aikaa repun sivulokeron uumeniin, kunnes seuraavan kerran siivoan repun kertyneestä ylimääräisestä. Siinä sitten sontsakin menee eteisen lipaston laatikkoon, kun ei moneen viikkoon ole satanut. Tyhmempikin jo arvaa, miten käy seuraavan kerran, kun lähden ilman sontsaa - tulee yllätyssade, kun yksittäinen sadepilvi purjehtii sinisellä taivaalla juuri minun kohdallani rojauttaen vetensä niskaani :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - elokuu 01, 2022, 08:29:49
Ukkoslintu

Pitääpä selvittää, millaisia palvontamenoja tuo lintu odottaa toimittaakseen ukkosen paikalla :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

Sanokaapas sääfanit onko tuulisuus teidän mielestänne lisääntynyt. Oma mutu on se, että jokseenkin tyyntä on paljon harvemmin kuin viime vuosituhannella.

Esimerkiksi tänä kesänä helteelläkin on ainakin tässä rannikolla tuullut muutamaa aamua lukuun ottamatta koko ajan.

Tilastojen mukaan ainakaan myrskyt eivät ole lisääntyneet eikä siltä tunnukaan, mutta en tiedä mitataanko niissä myös lievää tuulisuutta. Ja jos se on lisääntynyt vain kesällä, niin ei selvästi näy vuositilastossa.

Saaressakin kun käy niin nykyään aina kohtalainen tuuli, siellä.sen vesillä liikkuessa huomaa.

Itselleni toki vain mieluinen asia, että ilma liikkuu. :)
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

Hippi

^
Voi hyvinkin olla. Itse nimittäin katselen myös tuulilukemia, kun mietin johonkin pidemmän matkan päähän lähtöä fillarilla. Ei ole kiva ajella 6m/s tuulessa vastatuuleen. En ymmärrä miten se vastatuuli tuleekin sekä meno- että paluumatkalle, vaikka kyseessä olisikin joku pikainen kauppareissu. Monesti on käynyt niin, että päätän jättää tuulen vuoksi reissun tekemättä vaikka sää muuten olisi ihan sopiva.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.


MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Socrates - elokuu 02, 2022, 21:58:17
Sanokaapas sääfanit onko tuulisuus teidän mielestänne lisääntynyt. Oma mutu on se, että jokseenkin tyyntä on paljon harvemmin kuin viime vuosituhannella.
Kirjoitin talvella treenaus-ketjuun:
^Olen ajatellutkin että jälkipolville voisi joskus sitten kertoa wanhaa tarinaa koronapandemiasta että "Se oli länsituulten aikaa kun Kiinasta tuli virus...".  Että tämä tuulisuus on jatkunut jo eräitä vuosia. Joskus 50- tai 60-luvulla on ehkä ollut myös. Tien vierille oli kait vedetty muovisia(?) lumiesteitä, jotka esti tuisku-pyry-lumen tuloa teille, tukkimasta teitä.  Tuulisuus on nyt estänyt minultakin monta lenkkiä.
- https://kantapaikka.net/index.php/topic,30.msg121331.html#msg121331

MUTTA nyt kesällä tuntunut että tuulta liian vähän, ei puhalla itikoita poies. (Tämä päivä on ollut poikkeuksellisen tuulinen ja itikat karussa.)
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Hippi

No nyt on säätä taas tulossa. Etsikäähän paatit esiin.

Otsikon lisäksi tuntuu koko juttu olevan kirjoitettu jonkun mömmöjen vaikutuksen alaisena :D

Käärmemäinen rankka­sade hukuttaa Suomen kahdeksi erilliseksi "saareksi"

LÄHIPÄIVIEN sää on Suomessa äärimmäisyyksissä piehtarointia.

Hiki valuu, vesi valuu.

Sääpalvelu Foreca ennustaa tietyillä alueilla satavan parin päivän aikana "jopa lähes kuukauden sademäärä".

Toisaalla riisutaan likomärkiä vaatteita, toisaalla ollaan helteisillään.

Kelteisillään.

Periaatteessa taivaalta romahtavat vesimassat jakavat Suomen perjantaina kahdeksi erilliseksi saareksi tai mantereeksi, joiden välissä lainehtii kuvitteellinen sadevesikanaali.

Käytännössä kanaalia ei synny, sillä maaperä imee tehokkaasti sadevettä.

Niinpä – vaikka vettä tulee valtavasti – Perämeri ei laajene Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan alavien maiden päälle, jääkauden jälkeen alkanutta maannousemaa ei peruuteta eikä synny sitä sadevesikanaalia, joka erottaisi Pohjois-Lapin ja itäisen Etelä- ja Keski-Suomen toisistaan.

Vaikka sadekartta sellaista viestittäisi.

Näyttää kuin pulska ja painava kosteanahkainen käärme luikertelisi Pohjanmaan yli.
.......
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

^

Apua ;D ;D

En tiedä, olisiko tässä nyt näiden sää"tiedotusten" paras kukkanen kumminkin. Kurittajat kalpenee!

T: Xante

Hippi

Mitä helvettiä. Tuliko se käärmemäinen rankkasade nyt muutaman tunnin etuajassa tänne eteläänkin, vaikka ei pitänyt tulla ensin alkuunsa ollenkaan. :o

Ennusteen mukaan vasta muutaman tunnin päästä pitäisi jonkinlainen sade alkaa. Eilen ennustajat muuttivat arvausta sateen määrästä joka kerran, kun pyyhkivät kristallipallostaan pölyjä. Jännä nähdä muuttuuko arvaus tässä viimeisen muutaman tunnin aikana vai vasta sitten, kun ovat mitanneet toteutuneen sateen määrän.

Aika tuskaisa olo kyllä on, kun iho on koko ajan nihkeä, vaikka mitään en ole tehnyt ja nyt pitäisi vielä alkaa normi siivouspuuhiin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️