Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Keskustelua säästä

Aloittaja Brutto, tammikuu 03, 2019, 06:26:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hayabusa

Toivoisin, että tämä Roosterin visio olisi jo totta.
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 28, 2023, 10:10:39
Mieleeni juolahti, että television sääohjelmat voitaisiin valjastaa tekoälylle. Syötetään sääkoneen ennuste koneeseen joka muokkaa tallennetuista videoista sopivan fraasikokoelman, usein löytyisi varmaan aivan sopiva suoraan "varastosta". Yleisö voisi myös valita haluaako Anne Borgströmin, Anniina Valtosen vai peräti Paavo Salmensuun puhuvan pään. Uskon, että tällä olisi laajalti (met.termi) kannatusta.
Sillä eilen tuli uutinen.
Suosikkimeteorologi Kerttu Kotakorpi siirtyy pois tv-uutisista
Mutta ehkä saamme nauttia Kertun seurasta jatkossa hieman pidemmissä pätkissä.
Lainaa
– Se on mun viimeinen ilta uutisstudiossa pitkään aikaan! Ensi viikolla piipahdan vielä aamussa, mutta sitten siirryn reiluksi vuodeksi Ylellä uusiin hommiin, Kotakorpi kirjoittaa.

Veikkaan, että kyseessä on jotain ilmastonmuutokseen liittyvää. Kerttuhan kirjoittanut kirjan aiheesta ja oli juuri Huippuvuorilla, jossa lämpötilan muutokset näkyvät selvästi.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - maaliskuu 27, 2023, 17:42:43
Lumisateet tietävät huonoa veikkaukselleni seuraavasta 10 000 viestin rajan rikkojasta. Hippi jää jälkeen lumitöiden vuoksi.  :(

Jaa, sitä on alettu kieroilemaan ja käyty maksamassa meidän huoltofirmalle vähän extraa, että ehtivät aurata pihan ennen kuin edes heräsin tänä aamuna. Nyt ei ollut enää kuin tunnin homma jäljellä, että siistin aurauksen jäljet ja poistin lumet paikoista, joista sulaessaan valuttavat vettä kulkureitille.


Eiliseen verrattuna oli vaihteeksi oikein keväinen ilma. Aurinko lämmitti pihaa jo niin, että tältä paisteen puolella olevalta asvaltilta on kaikki lumenrippeetkin jo sulanut pois.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

No täällä parempi puolisko päräytti juuri lumilingon käyntiin, jotta saadaan auto pihasta pois. Muuten ei toivoakaan. Ulkona on kaunis, suomalainen talvipäivä, puut notkuvat lumesta ja lisää tulee.

Mielialani voitte kuvitella, ehkäpä jopa mielessänne kuvailla.

T: Xante

Hippi

^
Minäkin sain aamulla viestiä Mäntsälästä, joka ei niin kovin kaukana täältä Kehä III:n tuntumasta ole

Vittu tota lunta. Mä en jaksa enää.
Meidän pihatuikut on taas kadonnu.
Eilen iltapäivällä oli motarikin ihan peilijäässä ja useempi auto poikittain pientareilla


Nuo "piha tuikut" on ihan kivat ja on toimineet tänä talvena lähinnä lumen paljoutta osoittamassa, kun ovat melkein koko talven olleet näkymättömissä.

Ja mitä nyt tänä aamunakin pari ihmistä pihassa tapasin, niin tuntui heilläkin olevan huumori ihan lopussa, kun piti taas auto kaivaa lumen alta.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Tämä aika vuodesta on ilmeisesti sellainen, jolloin ns. normaalivaihtelutkin ovat suuria. Huomasin FB:n muistoista, että päivämäärä 4.5. on innoittanut tekemään muistiinpanoja säästä kolmena eri vuotena. Yhdeksän vuotta sitten olin innoissani, sillä "kevään ensimmäinen ukkonen jytisee" ja kaksitoista vuotta sitten mainitsen miten hyvältä maistuu täytetty sämpylä ja kuuma kaakao "tänä syksyisenä päivänä".

Sen sijaan seitsemän vuotta sitten taisin vähän polttaa päreeni niin sääennusteeseen kuin johonkin muuhunkin:
Nyt alkaa jo ahdistaa, kun kaikissa ohjelmissa on niin helvetillistä kohkaamista kesästä. Vittu, sehän tulee joka vuosi, ei se nyt mikään uutinen ole.
Ja säätiedostuksissa leppoisasti taas kerrotaan, miten lämpömittarit kohoaa. Onneksi minulla on naulattu ikkunanpieleen, jotta ei karkaa yläkertaan.
Miten ihmiset menettää järkensä vuodenaikojen vaihtelusta?


Tänä vuonna olen tuskaillut kylmistä öistä, joten olen joutunut roudaamaan taimia yksi sisälle parvekkeelta enkä ole vielä mitään siemeniä voinut kylvää pihalle. Kylmät yöt sen sijaan on ihanteelliset hyville yöunille.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

Onpas kylmää. Käppäilin aamulla rannalla, kun oli 5 astetta ja hyytävä tuuli. Talvivaatteet ei ollenkaan liikaa.

Nyt näyttää hiukan jotain ripottelevan, olisiko räntää joukossa. Eipä uskoisi, että on kesäkuu.
Kävelevä kremppakertymä

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 04, 2023, 09:50:19
Tänä vuonna olen tuskaillut kylmistä öistä, joten olen joutunut roudaamaan taimia yksi sisälle parvekkeelta enkä ole vielä mitään siemeniä voinut kylvää pihalle. Kylmät yöt sen sijaan on ihanteelliset hyville yöunille.

Itse olen naatiskellut siitä, että illalla voi tuulettaa asunnon viileäksi yötä varten. Siitä harvinainen kevät. Olen samalla myös vähän kylmäsiedättänyt itseäni mökkisesonkia varten, sillä kylminä keväinä ja syksyinä ja jopa kesinä mökillä voi tulla vilu. Varsinkin näillä sähkönhinnoilla.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Nyt olin kyllä huolissani hiukan, sillä tänne ennustettiin jopa -1 astetta aamuyön tunneille, mutta onneksi ei toteutunut. Pihalla "aikuiset" kesäkukat kyllä pärjäävät etenkin kun ympärillä on jo aika paljon vehreyttä, joka säilyttää lämpöä. Mutta siemenistä kylvetyt kukkakasvit saattaa olla pulassa noin viileässä, kun ovat vasta itämässä tai sirkkalehdillä. Onneksi sentään ei nollalle mennyt vaan näytti olleen muutama aste lämpimän puolella. Pitkään arvoin illalla, että olisiko pitänyt käydä ne siemenkylvöt kastelemassa illalla.

Mutta muuten on kyllä ihan kivat ilma, jos ei tuuli olisi tässä muutaman päivän ollut niin kova, että ei ole ollut kivaa ulkona, kun pöly ja roskat lentelee naamalle.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

Aurinkosyyllisyys on vittumainen tunne:

https://yle.fi/a/74-20037776

Näköjään aika yleinen ilmiö. Auringonpaiste on vuodenajasta riippumatta ahdistava sääilmiö, koska pilvisillä ja sateisilla ilmoilla on helpompi nauttia ihanasta löhöilystä kotona.

Aurinkosyyllisyys ei johdu pelkästään kulttuuristamme, vaan liikaa valo tekee rauhattomaksi. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi auringon paistamista ihannoidaan. Sitähän on aivan liikaa. Harvinaisena ilmiönä voisi olla ok.
Kävelevä kremppakertymä

Hayabusa

^Minä ulkoilen säällä kuin säällä. Niinpä voin myös viettää aikaa sisällä säällä kuin säällä.  :D

Pahimmat kaatosateet ja paisteet koitan toki välttää, vaikkeivat nuo maapallon mitassa mitään ääri-ilmiöitä edes ole.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Norma Bates

No perkele, sillekin on siis nimi. On oikein alkanut vituttaa kesän suorittaminen. En suorita sos. syistä, vaan sen pelossa että jää tiristämättä ilo irti kesäsäästä, kun ei sitä nyt vuoden ympäri ole.

MrKAT

Ulkosyyllisyys. Siis myös jos pilvisellä poutasäällä ei ole käynyt ja sitten alkaakin kaatosadepäivät...
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

En pode pätkääkään aurinkosyyllisyyttä, vaan juuri aurinkoisina päivinä pyrin vähintään sen keskipäivän ja iltapäivän taitteen (noin klo 12-17) olemaan sisällä välttääkseni kuumuutta ja siinä samalla myös auringon säteitä, jotka rupsauttavat kasvoja niin nopeasti. Noiden raaimpien aurinkotuntien ulkopuolella ehtii saada aurinkoa aivan riittävästi ja etenkin aamutunteina on sen verran viileämpääkin, että saa tehtyä ne pakolliset ulkona olemiset.

Jos nyt jotain syyllisyyttä poden, niin pahin lienee yläpölysyyllisyys.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Kieltämättä rääkkisäiden lisäännyttyä olen alkanut itsekin väijymään sisätiloissa vaikka vähintään kolmeen asti, jos mahdollista. Kesinä 2010 ja 2011 ravasin kuin riivattu ympäri lääniä. Saatoin tehdä reissun jonka aikana kävelin rannalta toiselle ja uin useammassa paikassa. Kotiin päästyäni ryntäsin vielä yhdelle tahi toiselle puistonpenkille, ja istuin siellä öpauttia iltakymmenen maihin asti kirjan tai ristikkolehden kanssa.

Vuosien varrella ramppaamiseen on totaalisen kyllästynyt. Yksi lähtö kotoa riittää, ja välillä ei tee mieli tehdä sitäkään. Jos patterit eivät kohisisi kuumalla säällä, ja lämpövoimala löyhkäisi aina sitä suuremmalla todennäköisyydellä, mitä kuumempaa on, jäisin useammin ihan vaan kotiin.

Kuumuuskausien jälkeen eniten vituttaa se että aina pitää olla joko kuuma tai kylmä, lupsakka välisää väistetään hyvinkin äkkiä vain jonkin aikaa niissä lukemissa käväisten. Itselleni se on semmoiset öpauttia 20 - 22 astetta. 25 asteeseen asti jotenkuten vielä jaksan, 25 - 27 käy joissain olosuhteissa ja sitä kuumemmassa sitten varjossa tai ei missään eli sisätiloissa.

Jos ikinä lähden jonnekin etelän reissulle missä keikutaan 30 kieppeillä kokoajan, niin parempi kun minut lahdataan jo ennen kuin ehdin lähteä. Ideakin moisesta mestasta on sairas. Taikka minä liian sairas moiselle reissulle.

Hippi

Katselin tuossa tunti sitten ihan onnessani sadetutkaa, että nyt tulee sadetta tutka punaisenaan ja sellaisella vauhdilla, että ei ehdi kuivana takasin, jos kauppaan lähtisi äkkiseltään käymään. Pilvistä on ja vähän synkähköäkin, mutta sadetta ei vaan ole vieläkään kuulunut. Katsoin tutkaa uudelleen ja punainen väri on vyörystä kadonnut ja valtava pilvi on repaloitunut niin, että huonolla onnella se menee tästä taas kerran yli niin, että pelkät reiät pilvestä osuvat kohdalle.

Pihan nurmikon toinen puoli huutaa jo keltaisenaan sadetta. Toinen, joka on aurinkoisenakin päivänä talon varjossa, pärjäilee vielä, vaikka ei sekään mitenkään rehevältä vaikuta.

Menen tekemään polvirukouksia, että tänään edes joku sade osuisi kohdalle.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️