Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Keskustelua säästä

Aloittaja Brutto, tammikuu 03, 2019, 06:26:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 10 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Olin aamusella lumisateen päätyttyä ulkona liki kolme tuntia. Melkein suurimman osan ajasta aurinko paistoi ja kun vielä tuulikin tyyntyi kokonaan, niin tuntui, että olin pukenut liian paljon vaatetta. Siinä vaiheessa, kun tämän hoksasin, oli jo kuitenkin liian myöhäistä alkaa niitä vähentää, sillä sen verran oli ehtinyt jo hiki tulla, että olisi voinut lämmin muuttua nopeasti liian kylmäksi.

Nyt kuitenkin tuntui olevan kevättä ilmassa ihan selvästi, sillä aurinko todella jo kuumotti. Ja nyt illan hämärissä alkaa kasvoissa tuntua, että aurinkoa on tullut ehkä jo liikaakin etenkin, kun yleensä välttelen aurinkoa, kun se rusinoi naaman.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

^
Nuo viikko sitten sataneet lumet ehtivät sulaa ja viedä mennessään melkoisen osan entisistäkin ja katselin jo sillä mallilla pihaa, että pian pääsee kevätsiivoukseen. Eipäs pääsekään.

Eilen ja tänään on tullut lunta niin maan perkeleesti, että sitä on vedeksi muutettuna varmaan jopa enemmän kuin silloin alkutalven isoilla lumilla. Hanget eivät ole ihan yhtä korkeat, mutta lumi on niin painavaa, että se jo sataessaan on asettunut tiiviimmin. Silloin alkutalven lumethan oli pöllyävää ja kuohkeaa pakkaslunta.

Vaikka tänään oli pari kolme astetta pakkasta, niin silti lumi oli märkää ja kummallisen tahmeaa, että se tuppasi jämähtämään lapioon ja kolaan kiinni ja sitä joutui kopistelemaan irti työvälineistä. Olisikohan maa ollut jo sen verran lämmennyt, että se piti pohjimmaiset lumet märempänä. Enpä ennen tuollaiseen ole törmännyt.

Ei tarvitse viikkoon nyt kevättä miettiä, kun nyt alkaa vielä pakkaset, jotka hyvin säilövät näitä lumia. Mutta toisaalta kiva tietysti etelän koululaisille, että saivat talven vielä talvilomalleen :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

^Muutaman päivän talvi piristää myös meitä isompia lapsia.  :D
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^
Jaa, mielessä varmaan toive päästä peuhaamaan lumeen :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

^Ehdottomasti! Mutta selfietä on turha odottaa.  ;)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^
Ei kyllä kannata pakkasessa peuhatessa ottakaan selfietä, sillä harvemmin ovat kovin mairittelevia.

Olen ollut yhdessä työpaikkatapahtumassa avantovahtina laskemassa, että jokainen sinne mennyt tulee myös ylös. Ainoana täysin selväpäisenä (siis alkoholia juomattomana) sain tämän kunniatehtävän huolehtia, että kaikki selviävät hengissä. Pakkasta oli varmaan 15-20 astetta. :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Olin puolisentoista tuntia siirtelemässä päivän mittaan sataneita lumia syrjään. Kiva ilma oli, joskin aika tuulinen. Vähän sateli vielä lunta, kun aloitin homman, mutta loppuvaiheessa se kyllä tuntui pistelevältä vesitihkulta. Kotiin tultuani tukka oli ihan märkä.

Pakkasjakso näyttäisi olevan ohi ja lähipäivä mennään taas uudelleen kevättunnelmissa nollan molemmin puolin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Ei saatana, eikä tämä jo riitä  :o

Nyt jysähtää takatalvi! Jopa 30 senttimetriä lunta etelään
Lumisateet kantautuvat Etelä-Suomeen sunnuntaina, ja sitä tupruttelee tiistaihin asti.
Forecan päivystävä meteorologi Anna Latvala kertoo, että eteläiseen Suomeen tupruttaa sunnuntaista tiistaihin paikoin jopa 30 senttimetriä lunta.
– Aika lumista on tulossa, Latvala alleviivaa.
Hänen mukaansa sunnuntain aikana Etelä-Suomeen tulee noin 5–10 senttimetriä lunta. Muualle Suomeen ei lunta juurikaan tupruttele, sillä sää on poutainen.
Lumisade kiihtyy sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Myöhemmin iltapäivällä ja illasta ne heikentyvät. Maanantain lunta voi tulla kuitenkin jopa 20 senttimetriä lunta.


Onnea vaan kaikille hiihtämään hinkuville
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Aave

^
Tuon, jo aiemminkin viikolla esitetyn povauksen johdosta laitoin Mokoman kappaleen Takatalvi Räimeketjuun. :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Socrates

Nyt tulee sakeasti lunta. Onneksi en laittanut talvipyörää viime viikolla kesäteloille.

Maalis-huhtikuun vaihteen takatalvi tulee aika usein.
Kävelevä kremppakertymä

urogallus

Joo, nyt on ollut mielenkiintoinen talvi. Tammi-helmikuu olivat lauhoja, joulukuu ja maaliskuu kylmiä. Kaikki poikkeamat kuitenkin ns. normaalin rajoissa.

Ilmastonmuutos näkyy erityisesti keväiden lämpenemisessä. Kun katsoo maaliskuun tilastoja, niin näyttää kuin nuljahdus uuteen normaaliin olisi tapahtunut kertarysäyksellä vuonna 1990. Sitä ennen Helsingin maaliskuut olivat n. 1,5-2 astetta kylmempiä kuin sen jälkeen.
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/maaliskuu

Socrates

Lainaus käyttäjältä: urogallus - maaliskuu 27, 2023, 14:07:41

Ilmastonmuutos näkyy erityisesti keväiden lämpenemisessä. Kun katsoo maaliskuun tilastoja, niin näyttää kuin nuljahdus uuteen normaaliin olisi tapahtunut kertarysäyksellä vuonna 1990. Sitä ennen Helsingin maaliskuut olivat n. 1,5-2 astetta kylmempiä kuin sen jälkeen.
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/maaliskuu

Kevät tuli 1989 ja 1990 jo helmikuun alussa. Kyllä ne hyvin muistan kun olin kentän hoitajana luistinradalla. Lämpö huiteli hiihtolomilla kymmenessä asteessa ja aurinko helotti ja kenttä oli sula. Siinä tuli aika pitkäksi. Olin 5 talvea kentillä. Ensimmäinen oli niin hirvittävän kylmä, ettei luistelijoita paljon näkynyt ja neljä muuta ihan vetisiä.

Ennen vanhaan maaliskuuta pidettiin talvikuukautena täälläkin. Ei tarvitse kovin paljon liioitella, kun sanoo, että maisema näyttää nykyään usein aprillipäivänä siltä kuin lapsuudesssni vappuna. Tosin välillä on edelleen viileitä keväitäkin joskus kuten nyt.
Kävelevä kremppakertymä

Brutto

2020 vaihdoin kesärenkaat alle jo maaliskuun ekalla viikolla.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Brutto - maaliskuu 27, 2023, 15:20:21
2020 vaihdoin kesärenkaat alle jo maaliskuun ekalla viikolla.

Minä olen joskus vaihtanut kesärenkaat vasta juhannuksen aikoihin, laiskuuttani. Osasyy on ollut talvirenkaiden valmiiksi huono kunto, ei kannata uusia kesärenkaita heti lumen sulattua alle laittaa, talven jäljiltä karhealle asfaltille. Aina ei viitsi nastojakaan irti nyppiä, tulee helposti vesikello kämmenpohjaan.

Joskus olen kuullut vielä heinäkuussakin ostarin parkkipaikalla nastojen iloista rapsutusta, ohikulkeneen auton aiheuttamana. Yleensä ovat vanhoja dieseleitä mistä nousee sankka savu perseestä ja kaikki lokasuojat ovat erivärisiä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hayabusa

Lumisateet tietävät huonoa veikkaukselleni seuraavasta 10 000 viestin rajan rikkojasta. Hippi jää jälkeen lumitöiden vuoksi.  :(
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur