Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Raiskauksen kokeneen näkökulma raiskaukseen

Aloittaja kertsi, tammikuu 16, 2019, 10:27:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

A.V. Vatanen

Lainaus käyttäjältä: mikainen - tammikuu 16, 2019, 20:17:52
Video joka selventää tätä suostumus-ongelmaa. Kun se nyt tuntuu olevan monelle ongelma.



   https://youtu.be/pZwvrxVavnQ     

Miten tämä liittyy ketjun aiheeseen?

AV.
Jos jotakin on, josta sanotaan: "Katso, tämä on uutta", niin on sitä kuitenkin ollut jo ennen, ammoisina aikoina, jotka ovat olleet ennen meitä. Ei jää muistoa esi-isistä; eikä jälkeläisistäkään, jotka tulevat, jää muistoa niille, jotka heidän jälkeensä tulevat.

postman

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 16, 2019, 17:42:02
Lainaus käyttäjältä: A.V. Vatanen - tammikuu 16, 2019, 15:34:51
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 16, 2019, 15:14:21

Joskus nimittäin ilmassa on sellaistakin, että ollakseen kunnon nainen (lue: kunniallinen nainen) naisen täytyy traumatisoitua ja uhriutua kunnolla. Ei saa kohauttaa olkiaan ja sanoa, että häpeähän ei ole minun, vaan tekijän.

T: Xante

Yhä useammin monikossa raiskaajien. Kuten avauksen ja Ekisedän esimerkeissä. Voi silloinkin olla vaikea kuitata olankohautuksella - ainakin voisin näin kuvitella - jos valkoisen heteromiehen kanta nyt on enää minkään arvoinen.


AV.

On varmasti aina. Myös niissä tapauksissa, kun itse tietää, että ei ole suostumusta antanut, mutta ei voi sitä todistaa kun ei ole mitään väkivallan jälkiä, jolla sanansa todistaa.

Kyse olikin siitä, annetaanko ihmiselle itselleen oikeus määritellä traumansa suuruus, vai selitetäänkö hänelle, miten satutettu hänen tulisi olla.

T: Xante

Saahan ihminen muuttaa mielensä, saahan ?

Antaa ensin suostumuksen, mutta peruu sen myöhemmin. Vetää asian oikeuteen ja saa kivusta ja särystä ja raiskauksen aiheuttamasta ahdistuksesta tuntuvan korvauksen.

...........

Voihan tyhmiä miehiä vetää nenästä, että oppivat, koska ovat niin tolloja..


safiiri

Lainaus käyttäjältä: Kopek - tammikuu 16, 2019, 19:14:38
Muuttuko kahdenkesken sovittu yhdyntä raiskaukseksi sillä hetkellä, kun toinen osapuoli eli käytännössä nainen sanoo, että lopeta, mutta toinen vain jatkaa "loppuun" asti? Vai onko niin, että kun on suostumuksena antanut, sen on antanut koko sessioon?

Kyllä. Juuri sillä hetkellä se muuttuu raiskaukseksi.

mikainen

Lainaus käyttäjältä: A.V. Vatanen - tammikuu 16, 2019, 20:31:10
Lainaus käyttäjältä: mikainen - tammikuu 16, 2019, 20:17:52
Video joka selventää tätä suostumus-ongelmaa. Kun se nyt tuntuu olevan monelle ongelma.



   https://youtu.be/pZwvrxVavnQ     

Miten tämä liittyy ketjun aiheeseen?

AV.

Kopek tuossa kyseli tämmöisiä:

     

Vai onko niin, että kun on suostumuksena antanut, sen on antanut koko sessioon? 

Xantippa

Kertsi, toivoakseni ymmärrät, että pyyntösi käsitellä tätä asiaa uhrin näkökulmasta ymmärrettiin luonnollisesti siten, että puhutaan raiskaajaksi syytetyn uhrin näkökulmasta.

T: Xante

kertsi

Toistan. Tässä nimenomaisessa keskustelussa on tarkoitus pohtia raiskausrikosta nimenomaan RAISKAUKSEN UHRIN näkökulmasta, eikä siis tekijöiden eli raiskaajien tai raiskaajiksi väitettyjen näkökulmasta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Palatakseni asiaan: niin, olen sitä mieltä, että raiskatun kokemus pitäisi hyväksyä juuri sellaiseksi kuin hän itse sen esittää. Eli ei lähteä hänen puolestaan arvottamaan, kokiko hän kuolemaa pahemman kohtalon, vai eikö tuo nyt oikeastaan ollut mitään.

Ymmärrän, että lakiteknisesti tässä on ongelmansa, mutta oletan, että puhumme tässä nyt läheisistä tai muista, joille uhri asiasta avautuu, jolloin ei pitäisi olla mitään väliäkään sillä, mitä lakipykälät asiasta mahdollisesti sanovat.

T: Xante

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 17, 2019, 14:54:53
Palatakseni asiaan: niin, olen sitä mieltä, että raiskatun kokemus pitäisi hyväksyä juuri sellaiseksi kuin hän itse sen esittää. Eli ei lähteä hänen puolestaan arvottamaan, kokiko hän kuolemaa pahemman kohtalon, vai eikö tuo nyt oikeastaan ollut mitään.
Varmaan noin.





Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#23
Selviytymiskeinoista (Coping (Wikipedia)). 

Selviytymiskeinot tai -strategiat ovat tietoisia tapoja yrittää selvitä ikävästä yksilön tai sosiaalisen vuorovaikutuksen ongelmista (tiedostamattomia keinoja kuten defenssejä ei lasketa coping-keinoiksi). Strategioita on positiivisia eli hyödyllisiä, ja negatiivisia eli hyödyttömiä tai jopa haitallisia. Jakolinja menee siinä, vähentävätkö vai lisäävätkö strategiat stressiä.

Positiivisia:
- että hakee sosiaalista tukea (se tutkimusten mukaan paras keino)
- että huolehtii terveydestään, kuten riittävästä unesta, ravinnosta ja liikunnasta
- huumori on kehittynyt selviytymistaito, joka voi lisätä hyvinvointia ja vähentää stressiä
- meditaatio ja muut rentoutusmenetelmät
Negatiivisia:
- välttely (se yleisin keino)
- etäännyttäminen
- dissosiaatio, PTSD, masennus
- itse"lääkintä" esim. alkoholilla tai huumeilla
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Erityisen aspektin vielä asiaan tuo uhrin nuoruus, eli jos ei edes käsitä, mitä tapahtuu, miten sitä voi käsitellä :( Näissä tapauksissa varmasti nimenomaan asiantuntevan avun merkitys on suurin, eikä oikein voi mitenkään ns. omin keinoin turvallisesti edetä.

Mitä noita näitä kertomuksia on lukenut, niin on totta, että useimmat kertovat negatiivisista selviytymiskeinoista. Mistähän se johtuu - ovatko ne helpompia keinoja tarttua, epäloogista kyllä?

Hyvä lista.

T: Xante

Hippi

Häpeä sen teettää. Tapahtunutta pidetään niin häpeällisenä, että apua ei voi mistään hakea, ei ainakaan läheisiltä.
Vanhempina aikoina raiskausta on pidetty uhrin syynä. Ehkä näin voi olla osaksi vieläkin. Onhan noita juttuja näkynyt. Uhri pitää viisaampana yrittää omin neuvoin selviytyä ja unohtaa. Mutta eihän se unohdu.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Videota en ole katsonut, mutta varmaan joku raportoi jos tässäkin on nyt taas jotain mätää ja kyseenalaistettavaa.

https://www.kansalainen.fi/bilettamista-alistamista-kontrollointia-ja-lopulta-raiskaus-suomalainen-tytto-kertoo-kokemuksistaan-turvapaikanhakijoiden-kanssa-video/

Seikkailunhaluiselle kokemattomalle nuorelle naiselle alussa kaikki oli jännittävää ja mies oli huomaavainen ja ihana. Hyvin pian Oona kuitenkin huomasi olevansa alisteisessa asemassa ja kontrolloituna niin, ettei enää pystynyt hallitsemaan itseään. Aiemmin hyvältä tuntunut suojelunhalu alkoi olla ahdistavaa ja poikaystävän käytös muuttui törkeäksi ja halventavaksi. Oona ei lähtenyt suhteesta, koska ajatteli voivansa muuttaa poikaystävän käytöstä olemalla hänelle mieliksi.

Oonaa järkytti miesten tapa jakaa keskenään videoita pahoinpitelyistä ja raiskauksista, joissa olivat mukana. Videoille ja kuville naurettiin pilkallisesti. Myös Oonan järkytys näkemästään huvitti poikaystävää, jonka mielestä kaikki oli normaalia. Seksuaalinen himo oli miesten elämässä koko ajan läsnä. Miehet ikään kuin modernisoivat Suomessa islamilaisen moniavioisuuden pitämällä ykköstyttöystävän rinnalla muutaman, tavallisesti alaikäisen tytön, joita nimittivät "pikkuhuoriksi".

Kuten arvata saattaa, Oonan tarinalla ei ollut onnellista loppua. Hän teki vanhempiensa kanssa rikosilmoituksen kahdesta miehestä sen jälkeen, kun hänen siskonsa löysi hänet autosta tiedottomassa tilassa, todennäköisesti huumattuna ja raiskattuna.

Oona kertoo kokemuksistaan oheisella videolla. Hän lähettää terveiset nuorille tytöille ja vanhemmille, mutta myös nuorille suomalaisille miehille ja pojille, ja toivoo että hän pystyy tarinallaan ehkäisemään muita tyttöjä joutumasta samaan tilanteeseen.

Oonan tietojen mukaan moni tyttö ei uskalla kertoa seksuaalisesta hyväksikäytöstä tai jopa raiskauksesta, monella ei edes ole ketään kenelle voisi kertoa. Hän itse oli onnekas, koska hänellä oli läheinen, jonka kanssa hän kävi läpi kaikki tapahtuneen ja purki pahan olon, häpeän ja syyllisyyden. Tässä tapauksessa rikostutkinta ei edennyt edes syyteharkintaan, miehet saivat jatkaa tyttöjen metsästystä Tampereella.

kertsi

#27
^
Tuolla Suomen Sisun videolla oli "raiskattua tyttöä" (jos hän nyt oli sellainen aidosti, en tiedä) haastattelemassa joku toimihenkilö tms. Suomen sisusta, sekä surkuhupaisan kuuluisa Terhi Kiemunki. Molemmat suorastaan lipoivat kieltään saadessaan lyömäaseita ulkomaalaisia vastaan. (Videon perusteella kaikki ulkomaalaiset tai ulkomaalaitaustaiset tai kaikki muslimit tai kaikki iranilaiset ovat aivan kauheita, eivät esim. siivoa asuntoaan ja vetelehtivät ja raiskaavat ja alistavat, ja heidän elämänsä on kaaosta ja sekasortoa. Ja se johtuu ulkomaalaistaustaisten kulttuurista ja tavoista (kohta 0:48). Ikäänkuin ulkomaalaisilla olisi vain yksi kulttuuri.)

Mutta koska tämän keskustelun aihe ei ole tekijät, vaan uhrit, keskitytäänpä tähän uhriin sitten. Sain sen kuvan, että haastatellun nuoren tytön mielestä otollisin teiniuhri raiskaukselle olisi sellainen, joka tulee rikkinäisestä kodista ja jolla ei ole hyvä itsetunto, ja jota siksi on helpompi houkutella lipevällä imartelulla tms. myötäkarvaan sukimisella.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Tässä ei ketään raiskattu ja koko teinityttökin oli sepitetty, mutta kopioin tämän somessa olevan kirjoitelman tähän koska se kertoo siitä mistä se raiskaus saattaa kehittyä nuoren tytön kohdalla. Kokonaisuudessaan allaoleva siis lainaus

Oon ollut tietoinen siitä, että groomingia tapahtuu paljon, ja että lasten ja nuorten seksuaalinen häirintä sekä hyväksikäyttö alkavat usein netissä. Lapsiin ja nuoriin kohdistuvista seksuaalirikoksista on viimeinkin alettu puhumaan, vaikka keskustelu onkin saanut hieman hämmentävän fokuksen. Mua kiinnosti tietää, että kuinka paljon teini-ikäinen tyttö oikeasti saakaan netissä viestejä vanhemmilta miehiltä. Päätin pari päivää sitten luoda KIK:iin (chat-sovellus) käyttäjän ja tehdä ilmoituksen, jossa ilmoitin (esitin) olevani vuonna 2004 syntynyt, eli 14-vuotias, tyttö. Kerroin asiallisesti hakevani pelkästään juttelukavereita.

Noin 10 minuutin sisällä oli tullut jo muutama viesti. Kokonaisuudessaan kahden päivän aikana viestejä on tullut 55 kappaletta. Kahta teini-ikäistä (tai näin ainakin väittivät) lukuun ottamatta kaikki viestit ovat tulleet aikuisilta miehiltä, ikähaarukaltaan noin 18 – 35 - vuotiailta. Monet viestit alkoivat sillä, että miehet varmistivat ikäni ja kysyttäessä kertoivat omansa. Keskustelukumppanin nuori ikä ei näitä miehiä kuitenkaan haitannut, vaikka ikäeroa saattoi olla 20 vuotta. "Ikä on vaan numero". Jotkut myös kertoivat pitävänsä nuorista, koska tulevat heidän kanssaan toimeen paremmin kuin oman ikäistensä.

"No, mitäs neiti?", oli monen viestin päällisin puolin täysin viaton aloitus. Lähes poikkeuksetta viestit saivat kuitenkin hyvin nopeasti seksuaalisen sävytteen, kun aikuiset miehet eivät malttaneet olla kysymättä 14-vuotiaan tytön seksikokemuksista. "Ootsä neitsyt?" "Onks sul poikkista?" "Osaaks sun ikäset jätkät ees mitään?" "Tykkäätsä vanhemmista?" "Vitsi ku sä oot sakkoo, jossain muual et ois". Pari ihan suoraa kysymystä petgirliksi ryhtymisestäkin tuli saatua. Joku tarjoutui ostamaan tupakkaa ja alkoholia – tosin näitä ehdotuksia seurasi vihjaileva kysymys vastapalveluksesta.

"Lähetä kuva, sul on varmaan upee kroppa." "Mun ikäsillä naisilla ei oikeen enää oo niin hyvää kroppaa." "Mun ikäset naiset on tylsiä." Luulen, että teini-ikäisten, omalla kuvalla esiintyvien tyttöjen saamat viestit ovat vieläkin oksettavampia. Kuvia nimittäin pyydettiin: Jokaiselta viestittelijältä tuli jossakin vaiheessa kysymys, että onko "pokkaa" näyttää itseään. Jotkut pyysivät suoraan "tuhmia" kuvia.

Kaikki viestit olivat lähes poikkeuksetta todella selkeitä grooming-keissejä. Suurin osa miehistä käytti jopa liioitellun nuorekasta kieltä. He kehuivat, myötäilivät ja vitsailivat paljon. Monet (lukuun ottamatta paria röyhkeän suorasukaista tapausta) yrittivät antaa itsestään erityisen kiltin kuvan. "Joo, kannattaa olla varuillaan täällä. Mut mä oon tosi kiltti, en ikinä tekis pahaa sulle". Paitsi kännissä. Muutaman miehen mukaan humalatila mahdollistaisi aloitteen tekemisen seksuaaliseen kanssakäymiseen alaikäisen kanssa (huom. raiskaus, paitsi ei heidän mielestään). Osa näistä Joreista, Villeistä, Valttereista, Janeista, Olleista, Jesseistä, Toneista, Markuista, Markoista ja Otoista alustelivat myös fyysisen tapaamisen mahdollisuutta.

Tiesin groomingin olevan yleistä, mutta en näin yleistä. Lapsiin ja nuoriin sekaantuminen ei ole mikään muista kulttuureista Suomeen tuotu ilmiö. Yhtäkään viime aikaista tapausta vähättelemättä, haluan kuitenkin sanoa, että suomalaiset miehet ovat myös erittäin aktiivisia tekijöitä tällä saralla. Jokaisella miehellä, jonka kanssa juttelin, oli suomalainen nimi. Tavallisia miehiä. Se voi olla sun naapuri, työkaveri, opiskelukaveri, lapsuudenkaveri, isä tai veli.

***

Ja minua kun ärsytti 41-vuotiaana nettideittimarkkinoille tullessani se että 10 - 20 v vanhemmat miehet kutakuinkin ainoina ottivat yhteyttä, vanhimmat ollen 67-vuotiaita. Minulle räksytettiin kun ei ikämies kelpaa. Mitenkähän teinien kohdalla olisi jos sanoisivat että juokse pappa järveen.

Xantippa

Jos nyt yritettäisiin pysytellä siinä uhrin näkökulmassa, niin jos joutuu "groomingin" (mikä ällöttävä sana, houkutteluahan se on) kohteeksi, totta kai ensimmäisenä on itsellä mielessä, että ei olisi pitänyt suostua. Se on helposti myös muilla mielessä.

Olen kautta näiden keskustelujen sanonut, että suomalainen kulttuuri ei suhtaudu erityisen paheksuvasti siihen, että vanhemmat miehet piirittävät nuoria tyttöjä. Olisi omituista, että nuori tyttö osaisi oikeasti ilman apua itse ohittaa kulttuurin nämä piirteet, kun syyllistyy ja häpeää uhriuttaan.

T: Xante