Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Isyys, äitiys ja elatusvelvollisuus

Aloittaja Aave, lokakuu 17, 2020, 12:50:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: a4 - lokakuu 25, 2022, 07:15:32

Luin vastaukseni uudestaan ja totesin sen aivopieruksi.
Hippi on oikeassa. Ei poliisikaan kysele lupaa puhalluttamiseen ja vapaaehtoisen isyystestin suorittamisen kysely etenkin synnytyksessä on hölmöä.

Olen aistivinani jotain piruilua tuossa ja testi olisi tehtävä kaikille lupaa kysymättä?

Mielestäni asiakkaalle tai potilaalle, miksi noita nyt pitäisi sanoa, on aina kerrottava mihin tarkoitukseen labrakokeita otetaan ja mitä niistä tutkitaan. Nykyisin ihmisellä lienee myös oikeus kieltäytyä terveydenhoidon suorittamista labroista.

Siinä mielessä kyselemättä otettava isyystesti ei vähennä sitä mahdollisen epäilyn siemenen kylvämistä. Kun testin tulos merkitään Omakantaan, niin siinä tieto työnnetään myös niille ihmisille, jotka tietoa eivät halua. Joillekin testin tulos voi olla hyvinkin epämieluisa tieto, joka voi vaikuttaa siihen, miten elämä perheenä tulee jatkumaan. Tietämättömänä olisi voinut hyväksyä tilanteen sellaisenaan ja pohtimatta asiaa sen enempää.

Välttyäkseen testistä, osa isistä voi jättää tulematta synnytykseen mukaan. Nämäkö sitten haetaan poliisin voimin testiin?

Kuten aiemmin olen sanonut. Kukin voi itse otattaa testin, mikäli sen katsoo aiheelliseksi. Tosin tähän on mahdollisuus vain niillä lähi-isillä, jotka ovat fyysisessä yhteydessä lapseen. Edelleen osattomaksi jää ne lukuisat isät, jotka haluisivat olla isiä, mutta lapsi on mennyt aviomiehen nimiin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 25, 2022, 09:35:52
Lainaus käyttäjältä: a4 - lokakuu 25, 2022, 07:15:32

Luin vastaukseni uudestaan ja totesin sen aivopieruksi.
Hippi on oikeassa. Ei poliisikaan kysele lupaa puhalluttamiseen ja vapaaehtoisen isyystestin suorittamisen kysely etenkin synnytyksessä on hölmöä.

Olen aistivinani jotain piruilua tuossa ja testi olisi tehtävä kaikille lupaa kysymättä?

Mielestäni asiakkaalle tai potilaalle, miksi noita nyt pitäisi sanoa, on aina kerrottava mihin tarkoitukseen labrakokeita otetaan ja mitä niistä tutkitaan. Nykyisin ihmisellä lienee myös oikeus kieltäytyä terveydenhoidon suorittamista labroista.

Siinä mielessä kyselemättä otettava isyystesti ei vähennä sitä mahdollisen epäilyn siemenen kylvämistä. Kun testin tulos merkitään Omakantaan, niin siinä tieto työnnetään myös niille ihmisille, jotka tietoa eivät halua. Joillekin testin tulos voi olla hyvinkin epämieluisa tieto, joka voi vaikuttaa siihen, miten elämä perheenä tulee jatkumaan. Tietämättömänä olisi voinut hyväksyä tilanteen sellaisenaan ja pohtimatta asiaa sen enempää.

Välttyäkseen testistä, osa isistä voi jättää tulematta synnytykseen mukaan. Nämäkö sitten haetaan poliisin voimin testiin?

Kuten aiemmin olen sanonut. Kukin voi itse otattaa testin, mikäli sen katsoo aiheelliseksi. Tosin tähän on mahdollisuus vain niillä lähi-isillä, jotka ovat fyysisessä yhteydessä lapseen. Edelleen osattomaksi jää ne lukuisat isät, jotka haluisivat olla isiä, mutta lapsi on mennyt aviomiehen nimiin.
En piruillut.
En tuon suoremmin osannut tunnustaa ajatusmokaani.
Ymmärsin lopulta perustelujesi avulla että ehdotukseni vapaaehtoisen isyystestin tarjoamisesta synnytyksen jälkeen oli huono idea.
Nyt perustelit kumoon myös ehdotukseni pakollisesta isyystestistä.

Lienee niin että laeista ei saa täydellisiä ja väliinputojia löytyy aina.
Aave taisi todeta että tässä kyseisessä tapauksessa lain henki olisi toteutunut paremmin järkyttynyttä isää ymmärtävämmällä lopputuloksella.

Hippi

^
Niin hullulta kuin se kuulostaakin, niin minä olisin pitänyt epäluottamuksen osoituksena ja jopa loukkaavana sitä, että lapsen synnyttyä isä olisi vaatinut isyystestin. En osaa sanoa, miten paljon se olisi vaikuttanut suhteeseeni lapsen isään, jos tämä olisi halunnut varmistaa, että ei ole käenpoikanen tuo syntynyt otus. Itseni tuntien, asia olisi painanut mieltä kyllä todella pitkään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 25, 2022, 09:35:52

Välttyäkseen testistä, osa isistä voi jättää tulematta synnytykseen mukaan. Nämäkö sitten haetaan poliisin voimin testiin?


Voisiko jokaisen Suomessa asuvan ihmisen DNA olla jossakin tiedostossa niin, että testiä ei tarvitsisi erikseen joka tilanteessa ottaa. Se olisi otettu kerran vaikka heti syntymän jälkeen.

Minulla on jo mielessäni jatkokommentti, mutta odotan ensiksi, kommentoiko joku tätä ajatusta. 

Ihmisethän teettävät nykyisin vapaaehtoisesti DNA-testejä kaupallisilla firmoilla. Minäkin teetin aivan vain huvikseni. Muutama ennen tietämätön pikkuserkku on putkahdellut tuloksissa ja muita kaukaisia sukulaisia. On käynyt ilmi, että isoäitini (isän äiti) suku näyttää olevan aktiivisin testien teettäjä, koska sieltä on tullut eniten tuloksia. Äidin puolen suvusta ei ole tullut kuin pari tunnistettavaa osumaa luultavasti siksi, että tyypit ovat suurelta osin lestadiolaisia ja nehän eivät tällaisia testejä harrasta.

En ole koskaan tullut edes miettineeksi, että minulla voisi olla enemmän pikkuserkkuja kuin ne muutamat, jotka olen aina tiennyt. Mutta niitähän tuntuukin olevan enemmän. En ole koskaan tavannut näitä ihmisiä enkä tiennyt heistä. Huvikseni olen etsinyt tietoja Facebookista ja muualtakin netistä. Yksi ennestään tuntematon pikkuserkku asuu Tampereen lähellä. Hänen isoisänsä ja minun mummoni ovat olleet sisaruksia. Tampereen alueelta on yli 75 prosenttia sukujuuristani tai tarkemmin sieltä ja Ulvilan seudulta. Löysin nimittäin isoäitini suvun sivut, ja sieltä kävi ilmi, että isoäitini kaikki neljä isovanhempaa olivat asuneet Porin lähellä Noormarkussa ja mitä paikkakuntia siellä on. Isoäitini oli siis perimältään "Pori-Noormarkku-Ulvilalaien", ja jos minä olen saanut neljäsosan perimästäni häneltä, olen geeneiltäni varttiporilainen, jos vähän oiotaan mutkia. Tietenkin tämä on täyttä hömppää, koska ovathan "Noormarkku-esivanhempieni" suvut voineet asua aikaisemmin missä sattuu. Jotenkin minusta on kuitenkin aina tuntunut, että minussa ei ole kovin paljon itäsuomalaista perimää. Ulkonäkönikään ei oikein sovi itäsuomalaisena pidettävään tunnusmerkistöön.

Iltalehti: Tutkimuksen mukaan itä- ja länsisuomalainen ovat kauempana toisistaan kuin britti ja saksalainen.

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/200810248480655

Tämä nyt meni vähän ohi aiheesta. Tai sivuaa se aihetta sikäli, että kaupalliset testit ovat tuottaneet yllätyksiä, kun sukulaiskuvio ei ole ollutkaan aivan sellainen kuin on luultu. En ole omissa tuloksissani mihinkään yllätyksiin törmännyt ainakaan toistaiseksi.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - lokakuu 25, 2022, 16:07:10
Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 25, 2022, 09:35:52

Välttyäkseen testistä, osa isistä voi jättää tulematta synnytykseen mukaan. Nämäkö sitten haetaan poliisin voimin testiin?


Voisiko jokaisen Suomessa asuvan ihmisen DNA olla jossakin tiedostossa niin, että testiä ei tarvitsisi erikseen joka tilanteessa ottaa. Se olisi otettu kerran vaikka heti syntymän jälkeen.

Minulla on jo mielessäni jatkokommentti, mutta odotan ensiksi, kommentoiko joku tätä ajatusta. 

Okei uhraudun ja ihmettelen, että nimenomaan sinulta lähti tällainen poliisivaltioille sopiva ajatus liikkeelle. Siinäpä sitten olisikin portti raollaan, että mitä kaikkea sieltä tietovarastosta saa lähteä etsimään. Ensinnä tulee rikollisten tunnistaminen mieleen ja sehän on pelkästään hyvä asia, että poliisi pääsee oikotietä rikollisen jäljille, jos nata oli jäänyt rikospaikalle. Mutta kulloisenkin valtaapitävän mielikuvitus voi keksiä mitä tahansa käyttöä, joka nyt tällä hetkellä ei tulisi kenenkään mieleen. Mutta sen varjolla, että aineisto on jo kerätty, niin sitä voidaan hyödyntää mihin vain.

Lisään nyt vielä senkin, että en kyllä vapaaehtoisesti millekään kaupalliselle firmalla näytteitäni jakele. Kuka takaa, mihin niitä käytetään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 25, 2022, 17:37:16
Okei uhraudun ja ihmettelen, että nimenomaan sinulta lähti tällainen poliisivaltioille sopiva ajatus liikkeelle. Siinäpä sitten olisikin portti raollaan, että mitä kaikkea sieltä tietovarastosta saa lähteä etsimään.

Luulenpa, että tuollaiseen ollaan vähitellen menossa. Ja onko ihmisten suostumuksella nykyisinkään niin suurta merkitystä kuin mitä uskotellaan. Minun sormenjälkeni esimerkiksi ovat poliisin rekisterissä, ja ei kai kukaan kuvittele, että ne vapaaehtoisesti menin antamaan.

Tänään oli lehdessä uutinen, jossa kerrottiin, että kaksi ihmistä oli vapautettu tutkintavankeudesta, eikä heitä enää epäillä mistään rikoksesta. Kyse oli murhatapauksesta, josta on edelleen vangittuna yksi epäilty. Luulen, että näiltäkin syyttömiksi todetuilta ja vankilassa jonkin aikaa olleilta tyypeiltä otettiin sormenjäljet rutiininomaisesti. Olihan sentään kyse henkirikosepäilystä.

Jos satunnaisesti valikoitunut joukko huono-onnisia suomalaisia joutuu luovuttamaan pakolla sormenjälkensä poliisin rekistereihin, niin miksi eivät saman tien kaikki. Jos se, että ei anna suostumustaan sormenjälkien eikä DNA-näytteen ottamiseen, katsotaan perusoikeudeksi, eikö niille ihmisille pitäisi maksaa korvaus, joiden kohdalla kyseistä perusoikeutta on loukattu. Mikä ihmeen perusoikeus se on, joka voidaan poistaa milloin tahansa sopiva syy keksitään.

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 25, 2022, 17:37:16
Mutta kulloisenkin valtaapitävän mielikuvitus voi keksiä mitä tahansa käyttöä, joka nyt tällä hetkellä ei tulisi kenenkään mieleen. Mutta sen varjolla, että aineisto on jo kerätty, niin sitä voidaan hyödyntää mihin vain.

Valtaapitävän mielikuvitus voi keksiä senkin, että jokaisen on luovutettava näytteensä ja pulinat pois. Vähän propagandaa ja kansa suostuu.

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 25, 2022, 17:37:16
Lisään nyt vielä senkin, että en kyllä vapaaehtoisesti millekään kaupalliselle firmalla näytteitäni jakele. Kuka takaa, mihin niitä käytetään.

Minä taas pidän itseäni niin mitättömänä ja vähäpätöisenä otuksena maan päällä, että en usko kenenkään tahon kiinnostuvan DNA-tuloksistani. Enkä minä täällä ikuisesti pyöri, joten jos 50 vuoden päästä joku jotain katalaa keksii, se ei ole minun murheeni. Geenitestihän paljastaa vain muutenkin tiedossa olevia seikkoja kuten sukulaisuuksia ja tällaista. Ja jos sieltä jokin sairaustodennäköisyys myös käy ilmi, niin sitten käy. Kyllähän sitä sukuaan ja sen piirissä esiintyneitä sairauksia tuntemalla voi itsekin jotain päätellä omista riskeistään. Eivät minua tällaiset asiat kiinnosta. Olisihan se tietysti tympeää, jos minulle alkaisi tulla lääkärimainoksia ja muuta tällaista luovuttamani testitiedon perusteella. Eli tule tänne testattavaksi, kun näytät kuuluvan riskiryhmään.

Onhan se mielenkiintoista saada tällainen kartta etnisistä sukujuuristaan. Aah, nyt paljastan sen...

https://i.ibb.co/9VPDvST/etnisyys.jpg

(Aika tylsän tavallinen. Ei hienoja eksoottisia ulkomaisia sukujuuria. USA-haara on todennäköisesti Siperia-haara.)

Otsikosta vielä sen verran, että olen kuullut monenlaisia sisäpiirin juttuja pienen asuinpaikkakuntani vanhemmuus- ja lapsikuvioista. Aikamoinen sekamelska. Naapurin setä onkin isä ja niin edelleen.

Hippi

Minä puolestani olen aikanaan saanut yllätysveljen, tai siis puolikkaan via miksi sitä sanotaan, kun on vain yhteinen äiti. Teinivuosiini asti tämä olin enoni. Siksi en halua mihinkään nettipalveluun julkaista tietojani enkä lisää yllätyssukulaisia. Vitutti riittävästi tuo yksi. Se on syy, miksi en kaupallisella firmalla teetä testiä. Se onko perimäni jostain maailmalta on minulle täysin yhdentekevä tieto enkä tuollaisella kartalla tekisi yhtään mitään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Huhun perusteella minulla voisi olla isän kautta isoveli. Onneksi en ole itseäni vanhemmista miehistä ja varsinkaan itseäni muistuttavista miehistä kiinnostunut. Kun ei mitään hajua kuka ja kussa, jos missään.

Norma Bates


Hiha

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 21, 2023, 16:17:43
Riston keississä uusi käänne.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009441455.html

Uutinen on mieltä kutkuttava. Lapsen edunvalvoja yrittää pelastaa "Riston". Miksi? Siihen on kaksi täysin päinvastaista mahdollista syytä. Joko tämä edunvalvoja "asianajaja Jussi Sarvikivi" rakastaa "Ristoa" yli kaiken – ehkä he kuuluvat samaan itkuiikkojen tukiryhmään – tai sitten hän inhoaa "Ristoa" todella. Jälkimmäisessä tapauksessa hän pitää velvollisuutenaan vapauttaa lapsi välittömästi virallisista siteistä tällaiseen "miehen malliin" vaikka se tarkoittaakin 10 vuoden elatusmaksujen menetystä. Lapsen edun nimissä ei olisi välttämätöntä toimia heti. Tämä voisi laittaa jutun vireille itse täytettyään 18 vuotta.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Hiha - maaliskuu 22, 2023, 09:13:20
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 21, 2023, 16:17:43
Riston keississä uusi käänne.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009441455.html

Uutinen on mieltä kutkuttava. Lapsen edunvalvoja yrittää pelastaa "Riston". Miksi? Siihen on kaksi täysin päinvastaista mahdollista syytä. Joko tämä edunvalvoja "asianajaja Jussi Sarvikivi" rakastaa "Ristoa" yli kaiken – ehkä he kuuluvat samaan itkuiikkojen tukiryhmään – tai sitten hän inhoaa "Ristoa" todella. Jälkimmäisessä tapauksessa hän pitää velvollisuutenaan vapauttaa lapsi välittömästi virallisista siteistä tällaiseen "miehen malliin" vaikka se tarkoittaakin 10 vuoden elatusmaksujen menetystä. Lapsen edun nimissä ei olisi välttämätöntä toimia heti. Tämä voisi laittaa jutun vireille itse täytettyään 18 vuotta.

Edunvalvoja koettaa pelastaa lapsen- ja hänen äitinsä mahdollisilta myöhemmin tapahtuvilta skismoilta.  Vaikka rahallinen etu voisi olla perusteltu syy toimia toisin.

Lapselle voi nykyaikana tulla traumoja ja vihaa äitiään kohtaa, jos ja kun hän aikuistuessaan saa selville, että häneltä on evätty normaali isäsuhde.

Jutussa kerrottiin, että oikea isä olisi halukas tunnustamaan isyytensä.

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Karikko - maaliskuu 22, 2023, 12:29:05
Lainaus käyttäjältä: Hiha - maaliskuu 22, 2023, 09:13:20
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 21, 2023, 16:17:43
Riston keississä uusi käänne.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009441455.html

Uutinen on mieltä kutkuttava. Lapsen edunvalvoja yrittää pelastaa "Riston". Miksi? Siihen on kaksi täysin päinvastaista mahdollista syytä. Joko tämä edunvalvoja "asianajaja Jussi Sarvikivi" rakastaa "Ristoa" yli kaiken – ehkä he kuuluvat samaan itkuiikkojen tukiryhmään – tai sitten hän inhoaa "Ristoa" todella. Jälkimmäisessä tapauksessa hän pitää velvollisuutenaan vapauttaa lapsi välittömästi virallisista siteistä tällaiseen "miehen malliin" vaikka se tarkoittaakin 10 vuoden elatusmaksujen menetystä. Lapsen edun nimissä ei olisi välttämätöntä toimia heti. Tämä voisi laittaa jutun vireille itse täytettyään 18 vuotta.

Edunvalvoja koettaa pelastaa lapsen- ja hänen äitinsä mahdollisilta myöhemmin tapahtuvilta skismoilta.  Vaikka rahallinen etu voisi olla perusteltu syy toimia toisin.

Lapselle voi nykyaikana tulla traumoja ja vihaa äitiään kohtaa, jos ja kun hän aikuistuessaan saa selville, että häneltä on evätty normaali isäsuhde.

Jutussa kerrottiin, että oikea isä olisi halukas tunnustamaan isyytensä.

Tarkoittamasi kohta jutussa kuuluu näin:

"Käräjäoikeus perusteli asiaa muun muassa sillä, että nuorella lapsella olisi hyvin aikaa sopeutua ja tutustua tosiasialliseen isäänsä. Lisäksi lapsen todennäköinen biologinen isä olisi yhä halukas selvittämään isyyden."

Välittömästi löytyy neljä epävarmuuskohtaa: kaikkien osapuolten (lapsi ja äiti ja uusi isä) todellinen sopeutuminen uuteen tilanteeseen, aika mitä heiltä käytännössä löytyy tutustumista varten, todennäköisen biologisen isän osoittautuminen todella isäksi, tämän ehdokkaan jatkuva halukkuus asian selvittämiseen.

Mutta toki maailmaa saa katsella ruusunpunaisten lasien läpi. Vaikka orastavan kevään kunniaksi, jos ei muuten.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hiha - maaliskuu 22, 2023, 09:13:20
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 21, 2023, 16:17:43
Riston keississä uusi käänne.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009441455.html

Uutinen on mieltä kutkuttava. Lapsen edunvalvoja yrittää pelastaa "Riston". Miksi? Siihen on kaksi täysin päinvastaista mahdollista syytä. Joko tämä edunvalvoja "asianajaja Jussi Sarvikivi" rakastaa "Ristoa" yli kaiken – ehkä he kuuluvat samaan itkuiikkojen tukiryhmään – tai sitten hän inhoaa "Ristoa" todella. Jälkimmäisessä tapauksessa hän pitää velvollisuutenaan vapauttaa lapsi välittömästi virallisista siteistä tällaiseen "miehen malliin" vaikka se tarkoittaakin 10 vuoden elatusmaksujen menetystä. Lapsen edun nimissä ei olisi välttämätöntä toimia heti. Tämä voisi laittaa jutun vireille itse täytettyään 18 vuotta.

Mietiskelin tätä ihan samaa. Tätä asiaa kun väistämättä (tätäkin) tulee tietysti katseltua oman vinkkelin läpi, ensimmäinen ajatukseni oli, että nyt lapsi alkaa todellakin olla niin iso, että asiaan on hyvä saada päätös tämän jatkuvan mediassa veivaamisen sijaan. Eli lapsen etu on, että Risto saa mitä tahtoo ja lakkaa jankuttamasta asiaa.

Se, tapahtuuko näin todella, on sitten toinen juttu. Risto varmaan hakee korvausta menetyistä vuosista. Lisäksi tämä on IS-lehdistön jatkoseurannassa, joten Risto varmaan antaa kokemusasiantuntijalausuntojaan jokaiseen tätä aihetta vähänkään viittaavaan jutun juureen.

Tuskinpa äiti kuitenkaan enää ihmeisiin pystyy, eli luomaan lapselle "normaalia" isäsuhdetta, eiköhän se laiva ole seilannut. Vahinkokontrollia toivottavasti voidaan harjoittaa.

T: Xante

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Hiha - maaliskuu 22, 2023, 13:54:52
Lainaus käyttäjältä: Karikko - maaliskuu 22, 2023, 12:29:05
Lainaus käyttäjältä: Hiha - maaliskuu 22, 2023, 09:13:20
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 21, 2023, 16:17:43
Riston keississä uusi käänne.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009441455.html

Uutinen on mieltä kutkuttava. Lapsen edunvalvoja yrittää pelastaa "Riston". Miksi? Siihen on kaksi täysin päinvastaista mahdollista syytä. Joko tämä edunvalvoja "asianajaja Jussi Sarvikivi" rakastaa "Ristoa" yli kaiken – ehkä he kuuluvat samaan itkuiikkojen tukiryhmään – tai sitten hän inhoaa "Ristoa" todella. Jälkimmäisessä tapauksessa hän pitää velvollisuutenaan vapauttaa lapsi välittömästi virallisista siteistä tällaiseen "miehen malliin" vaikka se tarkoittaakin 10 vuoden elatusmaksujen menetystä. Lapsen edun nimissä ei olisi välttämätöntä toimia heti. Tämä voisi laittaa jutun vireille itse täytettyään 18 vuotta.

Edunvalvoja koettaa pelastaa lapsen- ja hänen äitinsä mahdollisilta myöhemmin tapahtuvilta skismoilta.  Vaikka rahallinen etu voisi olla perusteltu syy toimia toisin.

Lapselle voi nykyaikana tulla traumoja ja vihaa äitiään kohtaa, jos ja kun hän aikuistuessaan saa selville, että häneltä on evätty normaali isäsuhde.

Jutussa kerrottiin, että oikea isä olisi halukas tunnustamaan isyytensä.

Tarkoittamasi kohta jutussa kuuluu näin:

"Käräjäoikeus perusteli asiaa muun muassa sillä, että nuorella lapsella olisi hyvin aikaa sopeutua ja tutustua tosiasialliseen isäänsä. Lisäksi lapsen todennäköinen biologinen isä olisi yhä halukas selvittämään isyyden."

Välittömästi löytyy neljä epävarmuuskohtaa: kaikkien osapuolten (lapsi ja äiti ja uusi isä) todellinen sopeutuminen uuteen tilanteeseen, aika mitä heiltä käytännössä löytyy tutustumista varten, todennäköisen biologisen isän osoittautuminen todella isäksi, tämän ehdokkaan jatkuva halukkuus asian selvittämiseen.

Mutta toki maailmaa saa katsella ruusunpunaisten lasien läpi. Vaikka orastavan kevään kunniaksi, jos ei muuten.

Niin, kuten sanoin, jos taloudellinen hyöty on ainoa asiaan vaikutta juttu, silloin lienee lapsen etu, että on maksaja joka sen mahdollistaa.

Onko asia sitten niin yksinkertainen- ja mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Lakien tarkoitus "usein on että oikeus ja kohtuus toteutuisi, joskus ne vain ovat sokeita (melko usein)  Nyt tilannetta voisi pitää maksajan kannalta kohtuuttomana- lapsen tai hänen äitinsä kannalta tyydyttävänä- Mahdollisen oikean isän kannalta epävarmalta ja epämiellyttävänä, jos hän oikeasti haluaisi olla lapsensa elämässä mukana.

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Karikko - maaliskuu 23, 2023, 12:58:23
Niin, kuten sanoin, jos taloudellinen hyöty on ainoa asiaan vaikutta juttu, silloin lienee lapsen etu, että on maksaja joka sen mahdollistaa.

Onko asia sitten niin yksinkertainen- ja mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Lakien tarkoitus "usein on että oikeus ja kohtuus toteutuisi, joskus ne vain ovat sokeita (melko usein)  Nyt tilannetta voisi pitää maksajan kannalta kohtuuttomana- lapsen tai hänen äitinsä kannalta tyydyttävänä- Mahdollisen oikean isän kannalta epävarmalta ja epämiellyttävänä, jos hän oikeasti haluaisi olla lapsensa elämässä mukana.

Yhteiskunta on asettanut monelle jutulle määräaikoja. Syystä. Menisi aika vaikeaksi, jos alettaisiin yleisesti selvitellä kertaalleen vanhentuneita asioita. Vaikka joku niistä kuinka olisi järkyttynyt.

"Isyyslain mukaan kanne olisi pitänyt jättää kahden vuoden sisällä lapsen syntymästä."

"Järkytys oli 'Ristolle' kuitenkin niin suuri, että hän toimitti kumoamiskanteen oikeuteen parisen kuukautta myöhässä."

Koomista tapauksessa on, että lapsen sijaan "Ristolla" olisi pitänyt olla koko ajan edunvalvoja. Omituista se, miksi lapsen edunvalvoja alkaa leikkiä oikeuden jumalatarta sen sijaan, että pitäytyisi oman tonttinsa hoitamisessa ja antaisi "Riston" (jolle ilmeisesti ei ole vieläkään määrätty sitä ikiomaa edunvalvojaa) hoitaa omat asiansa.