Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lestadiolaisuus (ja Kaikki synnit)

Aloittaja kertsi, marraskuu 16, 2020, 17:29:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - tammikuu 23, 2021, 20:49:01
Jos se on epäselvää, onko joku tekeminen haitallista, pitää tietysti kysyä muilta, onko se sellaista. Normaaleilla lajityypillisillä aisteilla varmaan selviää ihmisten keskuudessa hyvin pitkälle ilman suurempia konflikteja.

Siitähän tässä onkin kyse,  että ei ole mitään epäselvää siinä, onko ok ensin raiskata ja sitten nöyryyttää anteeksiantoseremonialla.

Mutta kun tämä onkin näemmä "entäs sitten, ei se mua haittaa, että sua raiskataan"-kysymys yhteiskunnassamme, joka on sangen muslimitietoinen.

T: Xante

MrKAT

Lestadiolaisten pimeä puoli,
lue paljastuvat salat K+K:sta pimeästä internetistä (webarchive)! ;D
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Toope

Lainaus käyttäjältä: safiiri - tammikuu 23, 2021, 08:54:36
Lainaus käyttäjältä: Toope - tammikuu 22, 2021, 23:27:34
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - tammikuu 22, 2021, 14:58:35
Jep. Kun lisäämme Xanten varmaan tietoon lestoista Toopen varman tiedon ählyistä saamme varman tiedon etteivät muiden uskontokuntien edustajat tee rikoksia ollenkaan. Amen ja Awomen!
Älywapaa kommentti. Kaikki rikoksia tekevät.
Jotkut ryhmät vain tekevät niitä enemmän kuin toiset. En minä ole kiistänyt sitä, etteikö lestojen kohdalla rikoksia tapahtuisi, hyväksikäyttöäkin varmasti tapahtuu. Puhun siitä, että yleisesti ottaen he ovat sopeutunut uskonnollinen ryhmä, jonka rikostilastollisuus on vähäisempää, kuin tietyillä uussuomalaisilla tai vanhasuomalaisillakin ryhmillä.

Heistä mallia tulisi ottaa, ei tietyistä uussuomalaisista ryhmistä/uskonnoista, jotka sopeutuvat Suomen yhteiskuntaan huonommin.

Paitsi että tuossa sopeutumisessa on paha valuvika, jos he pyrkivät irtautumaan yhteiskunnan rikosseuraamusjärjestelmästä ja haluavat hoidella asiat omassa piirissä. Se on ihmisoikeusloukkaus jokaista uhria kohtaan, joka ei silloin saa sitä apua ja tukea, joka hänelle lain mukaan kuuluu. Sopeutumattomuuden merkki lahkolta, jos ei pysty toimimaan maan lain piirissä. Ihan vastaava ongelma kuin siinä, että toimitaankin sharian mukaan, ei yhteiskunnan maallisen lain mukaan. Miksi tässä kannatat systeemiä, jonka itse olet huonoksi todennut?
Esittävätkö lestadiolaiset siis omia uskontoonpohjautuvia oikeuskäytäntöjä? Eivät esitä, he noudattavat Suomen lakeja. Monissa Euroopan maissa, ei vielä Suomessa, muslimivähemmistö taas on esittänyt sharialakeja koskemaan heikäläisiä. Huomaatko eron?

Toope

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 23, 2021, 10:23:32
Kristilliseen ideaaliin kuuluu se, ettei kiinny mammonaan, että on armelias, antaa rahaa hyväntekeväisyyteen, ei pröystäilee rikkauksillaan.

Lestaseurakunnassa ei käsittääkseni mitenkään piilotella rikkauksia, ehkä jopa päinvastoin. Mummoni muisti aina kehua joidenkin  uskonveljiin kykyä haalia maallista mammonaa. Lestat näkevät rikkauden siten, että henkilö on.Jumalan suosiossa tjst. Eli tämä on todella kaukana kristillisistä ideaaleista.
Sinähän puhut lestoista, kuin eräät juutalaisista aikoinaan... ???
En sinänsä näe mitään pahaa siinä, että yhteisön jäsenet suosivat toisiaan, vrt. suomenruotsalaiset, mutta jossain vaiheessa raja tulee vastaan:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3998095/puretaan-rasistinen-ruskeasuon-siirtolapuutarha-ja-rakennetaan-siihen-korkeita
Tuo on jo syrjintää.


Toope

Hyvä kysymys toki on, halutaanko uskonnollis/etnis/kulttuurisille ryhmille jotain itsemääräämisoikeutta.
Itse periaatteessa en lakien suhteen halua (=genitaalisilpominen kielletään kaikilta), mutta ymmärrän tavallaan tuon, että yhteisö säilyy vain, jos se säilyttää perinteisiä tapojaan, traditioitaan ja rituaalejaan. Muuten ei enää ole erillinen yhteisö.

Mutta yhteiskunnalla ovat ylimmät lait, kaikkien kulttuuriryhmien perinteiset lait ovat alisteisia niille. Traditionalismi on hyväksyttyä, mutta vain, jos ei ole ristiriidassa yhteiskunnan normeihin.
https://yle.fi/uutiset/3-11742735
Tuollainen halal ei ole hyväksyttyä meillä, kulttuurin tulee väistyä lakien tieltä.
. . .
Itse en lestadiolaisia näe sellaisena ryhmänä, joka suuremmin kritisoisi näkemyksiämme tai poikkeaisi Suomen oikeus/arvomaailmasta.

Melodious Oaf

^ Säännöissä ei enää ole vaatimusta ruotsinkielisyydestä:
https://www.brunakarr.fi/nyastadgar/

Yhdistyksen sivustolla selitetään, että jos haluaa liittyä jäseneksi, on tärkeää osata ruotsia niin hyvin, että ymmärtää säännöt, pystyy osallistumaan toimintaan, seuraamaan tiedotusta ajankohtaisista asioista ja niin edelleen. Käytännössä siis ruotsin kielen taitoa edellytetään, mutta varsinaisella kielistatuksella ei ole olennaista merkitystä.

Toopen linkkaamassa kommenttiketjussa todettiin, että aikanaan syntyi kohu siitä, kun Suomalaisen Klubin säännöissä sanottiin jäseneksi hyväksyttävän vain miehiä. Kommentoijan mukaan nekin säännöt menivät uusiksi, kun joku niistä valitti.

Mulla on sellainen kutina, että asenteisiin tällaisia juttuja kohtaan vaikuttaa kummasti oma tausta. Veikkaukseni on, että Toopea ei kismittäisi niin paljoa se, että voisi olla joku vain miehille avoin yhdistys. Tai ainakaan hän ei sellaisesta kuullessaan provosoituisi postaamaan jollekin foorumille vanhentunutta tietoa asialla revitelläkseen :D

Saatan tietysti olla aivan väärässä.

Iltalehden asiaa käsittelevä uutinen on siis vuoden 2008 syksyltä: https://www.iltalehti.fi/helsinki/a/200808228137027

Toope

Minä en pääse Naisasialiitto Unionin jäseneksi...
Jotkut feministikerhotkin kieltävät minut, koska olen mies.

Valkoisena miehenä olen aika sorrettu. Opus Dei kieltää minut, vain koska en ole katolinen...
Jos kiellän neekereitä tai homoja liittymästä omaan yhdistykseeni, saan sakot.

Kamalaa. Jotkut saavat syrjiä, toiset eivät. Kaksoisstandardeista ja kaksinaismoralismista toki en puhu, pois se minusta...

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - tammikuu 26, 2021, 00:49:15
Minä en pääse Naisasialiitto Unionin jäseneksi...
Jotkut feministikerhotkin kieltävät minut, koska olen mies.

Valkoisena miehenä olen aika sorrettu. Opus Dei kieltää minut, vain koska en ole katolinen...
Jos kiellän neekereitä tai homoja liittymästä omaan yhdistykseeni, saan sakot.

Kamalaa. Jotkut saavat syrjiä, toiset eivät. Kaksoisstandardeista ja kaksinaismoralismista toki en puhu, pois se minusta...
Höpsisi, Toope. Senkus vain toteat sittenkin olevasi nainen ja asia järjestyy. Ja kulttuurikatolinen.

Melodious Oaf

^ On toi silti ihmeellistä venkurointia. Sun ideologiaanhan pitäis sopia just se, että yhdistykset saa tehdä mitä tahansa rajauksia. Suhtaudut tosi kriittisesti siihen jos joku uhriutuu tai sensationalisoi asioita. Ja kuitenkin sä olet täällä järjestäen ensimmäisenä kohkaamassa ja vielä faktuaalisesti väärillä tiedoilla.

Mihin maailma menis jos kaikki tekis niin? Ja siitä sit pienellä Kantin ajattelun johdatuksella päästään siihen, että se on sun todellinen ideologia ja päämäärä, koska paskaa on helppo puhua, ja teot näyttää, mihin oikeasti uskoo.

Toope

Lainaus käyttäjältä: safiiri - tammikuu 26, 2021, 11:27:42
Lainaus käyttäjältä: Toope - tammikuu 26, 2021, 00:49:15
Minä en pääse Naisasialiitto Unionin jäseneksi...
Jotkut feministikerhotkin kieltävät minut, koska olen mies.

Valkoisena miehenä olen aika sorrettu. Opus Dei kieltää minut, vain koska en ole katolinen...
Jos kiellän neekereitä tai homoja liittymästä omaan yhdistykseeni, saan sakot.

Kamalaa. Jotkut saavat syrjiä, toiset eivät. Kaksoisstandardeista ja kaksinaismoralismista toki en puhu, pois se minusta...
Höpsisi, Toope. Senkus vain toteat sittenkin olevasi nainen ja asia järjestyy. Ja kulttuurikatolinen.
Ai, minä kun luulin, että sukupuolen vaihtaminen tms. olisi kaksinaismoralismia tai kaksoisstandardeja?
Toki voisin väittää olevani ruotsinkielinen, jolloin pääsisin yliopistoon helpommin...?
Mitä kaikkia etuja voisin saada, jos olisin tosi röyhkeä nyky-yhteiskunnassamme, joka suosii "vähemmistöjä"? :-X

Toope

Aika vähän edelleen nuo lestadiolaiset ongelmia aiheuttavat. Melko vähän lestajengejä, -mafiaa...
Heitä toki saa haastaa ja solvatakin, kun eivät toisia uhkaa väkivallalla, kuten ehkä jotkut toiset.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - tammikuu 27, 2021, 22:46:53
Aika vähän edelleen nuo lestadiolaiset ongelmia aiheuttavat. Melko vähän lestajengejä, -mafiaa...
Heitä toki saa haastaa ja solvatakin, kun eivät toisia uhkaa väkivallalla, kuten ehkä jotkut toiset.

Miksi vain jengit tai mafia olisivat ongelmia? Miksei se, että on pakko synnyttää, vaikka se uhkaa terveyttä ja liian suuri lapsimäärä uuvuttaa? Miksi se ei ole ongelma, että pedofililit saavat "anteeksi" uhreiltaan - ja jatkavat rikoksiaan esteettä? Miksei ole ongelma se henkinen väkivalta, jota kohdistetaan niihin lahkon jäseniin, jotka haluaisivat pois? Ai juu - mikään näistä ei haittaa Toopea itseään, eikä tuo uhkaa hänelle.  ::) Edes talousrikokset eivät haittaa Toopea, koska hänellä ei ole yritystä, jonka toimintaa lestisten hommailut haittaisivat.

Toope

#132
Lainaus käyttäjältä: safiiri - tammikuu 28, 2021, 06:19:11
Lainaus käyttäjältä: Toope - tammikuu 27, 2021, 22:46:53
Aika vähän edelleen nuo lestadiolaiset ongelmia aiheuttavat. Melko vähän lestajengejä, -mafiaa...
Heitä toki saa haastaa ja solvatakin, kun eivät toisia uhkaa väkivallalla, kuten ehkä jotkut toiset.

Miksi vain jengit tai mafia olisivat ongelmia? Miksei se, että on pakko synnyttää, vaikka se uhkaa terveyttä ja liian suuri lapsimäärä uuvuttaa? Miksi se ei ole ongelma, että pedofililit saavat "anteeksi" uhreiltaan - ja jatkavat rikoksiaan esteettä? Miksei ole ongelma se henkinen väkivalta, jota kohdistetaan niihin lahkon jäseniin, jotka haluaisivat pois? Ai juu - mikään näistä ei haittaa Toopea itseään, eikä tuo uhkaa hänelle.  ::) Edes talousrikokset eivät haittaa Toopea, koska hänellä ei ole yritystä, jonka toimintaa lestisten hommailut haittaisivat.
Minä en näe, että lestadiolaiset täyttäisivät maata siittämisellään? He oikeasti eivät taida lisääntyä järin enemmän..?
Onko heissä sitten "pedofiileja" enemmän kuin muussa väestössä? Rikostilastojen mukaan ei ole.
Henkinen väkivalta on toki hieman kyseenalainen asia, itse koen sitä lukiessani YLE:n ja HS:n uutisia, mutta en voi valittaa kenellekään. Kuten muuten aiemmin sanoin, sukulaisistani useimmat irtautuivat lestadiolaisuudesta, ihan vapaasti. Kukaan ei uhannut tappamisellla... Lestat yleensä eivät tapa irtautuneita, terveisiä vaan Lähi-idän kulttuureille. :)
Ovatko talousrikokset sitten lestadiolaisten kohdalla suuri ongelma. Melkein kuin lähi-itäläisten pizzeriayrittäjien kohdalla, jotka tekevät konkursseja ja säätävät uuden pizzerian toisen nimellä uudestaan?

Saatan olla hieman asenteellinen tiettyjä uussuomalaisia kulttuureja kohtaan, mutta väitän "Safiirin" ja muutaman muun olevan yhtä asenteellinen lestoja kohtaan. :-*

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Toope - tammikuu 28, 2021, 22:53:09
sukulaisistani useimmat irtautuivat lestadiolaisuudesta, ihan vapaasti. Kukaan ei uhannut tappamisellla... Lestat yleensä eivät tapa irtautuneita, terveisiä vaan Lähi-idän kulttuureille. :)
Ovatko juutalaisetkin noin tappavia?
(Taitaa olla, niin monta on tapettu terrori-iskuissansa, esim. äärioikeistolainen juutalainen joka murhasi pääministeri Rabinin).


Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - tammikuu 28, 2021, 22:53:09
Lainaus käyttäjältä: safiiri - tammikuu 28, 2021, 06:19:11
Lainaus käyttäjältä: Toope - tammikuu 27, 2021, 22:46:53
Aika vähän edelleen nuo lestadiolaiset ongelmia aiheuttavat. Melko vähän lestajengejä, -mafiaa...
Heitä toki saa haastaa ja solvatakin, kun eivät toisia uhkaa väkivallalla, kuten ehkä jotkut toiset.

Miksi vain jengit tai mafia olisivat ongelmia? Miksei se, että on pakko synnyttää, vaikka se uhkaa terveyttä ja liian suuri lapsimäärä uuvuttaa? Miksi se ei ole ongelma, että pedofililit saavat "anteeksi" uhreiltaan - ja jatkavat rikoksiaan esteettä? Miksei ole ongelma se henkinen väkivalta, jota kohdistetaan niihin lahkon jäseniin, jotka haluaisivat pois? Ai juu - mikään näistä ei haittaa Toopea itseään, eikä tuo uhkaa hänelle.  ::) Edes talousrikokset eivät haittaa Toopea, koska hänellä ei ole yritystä, jonka toimintaa lestisten hommailut haittaisivat.
Minä en näe, että lestadiolaiset täyttäisivät maata siittämisellään? He oikeasti eivät taida lisääntyä järin enemmän..?
Onko heissä sitten "pedofiileja" enemmän kuin muussa väestössä? Rikostilastojen mukaan ei ole.
Henkinen väkivalta on toki hieman kyseenalainen asia, itse koen sitä lukiessani YLE:n ja HS:n uutisia, mutta en voi valittaa kenellekään. Kuten muuten aiemmin sanoin, sukulaisistani useimmat irtautuivat lestadiolaisuudesta, ihan vapaasti. Kukaan ei uhannut tappamisellla... Lestat yleensä eivät tapa irtautuneita, terveisiä vaan Lähi-idän kulttuureille. :)
Ovatko talousrikokset sitten lestadiolaisten kohdalla suuri ongelma. Melkein kuin lähi-itäläisten pizzeriayrittäjien kohdalla, jotka tekevät konkursseja ja säätävät uuden pizzerian toisen nimellä uudestaan?

Saatan olla hieman asenteellinen tiettyjä uussuomalaisia kulttuureja kohtaan, mutta väitän "Safiirin" ja muutaman muun olevan yhtä asenteellinen lestoja kohtaan. :-*

Tietenkään et näe, koska keskityt katseesi poispäin kääntämiseen.