Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kysely koronarokotteesta: Aiotko ottaa?

Aloittaja MrKAT, joulukuu 08, 2020, 21:43:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MrKAT

Tuossa oletetaan, että yhtäkkiä 1.1.2021 koronarokotteita olisikin miljoonia ja risat niin että vaikket olisi riskiryhmää niin tammikuussa rokote olisi jo saatavillasi.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Jaska


Vuonna 2010 Pandemrix-rokotteen käyttö sikainfluenssan torjuntaan keskeytettiin sen aiheutettua kymmeniä lasten ja nuorten narkolepsiatapauksia. Rokotteella oli ollut myyntilupa jo vuosia.

Kun koronarokotukset alkavat, kokemukset rokotteesta ovat niukkoja, kuitenkin epäilemättä ainakin kymmeniätuhansia henkilöitä käsittäviä. Tämänhetkisen käsitykseni mukaan laaja rokottaminen on ensisijaisen tärkeää covid-19-taudin saamiseksi Suomessa hallintaan. Henkilökohtaisesti rokotteen terveyshyödyn mahdollista koronavirustartuntaa vastaan (intuitiivisesti arvelen koronan tartuntariskin olevan seuraavan vuoden aikana alle 10 % ja vakavien haittojen riskin olevan, jos olen tartunnan saanut, yli  20%) arvelen merkittävästi rokotteen haittariskiä suuremmaksi. Tuskin olen aivan ensimmäisten rokotettavien joukossa, mutta  varmaan halukas kun vuoro tulee.


MrKAT

Tässä tai toisena kyselynä olisi voinut olla esimerkiksi myös rokotetyyppi, sen antotapa.
Eli ruiske vaiko nenäsumute. Olisiko jälkimmäinen helpompi ottaa vastaan?
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

safiiri

Itse pohdin rokottamispäätöksessäni huomattavassa määrin koronan ja rokotteen ottamisen vaikutuksia yhteiskuntaan ja muihin ihmisiin. Huomattavasti vähemmän pohdin rokotteen etuja tai mahdollisia haittoja oman terveyteni kannalta. Pandremixin kohdalla asetelma oli hyvin toisenlainen nimenomaan siinä, miten tauti yleisesti vaikutti yhteiskuntaan. Otan rokotteen kyllä, kun sitä minulle jossain vaiheessa tarjotaan. Mutta ensisijaisesti siksi, että saadaan tämä rajoituspeli vihellettyä poikki ja päästään palaamaan normaalimpaan arkeen. Itse tautia en niin kauheasti osaa pelätä, vaikken uskokaan olevan sille immuuni. Tulee jos on tullakseen. Edes huolellinen varovaisuus omassa toiminnassa ei näytä lopulta takaavan, ettei sitä saisi.

Hippi

Tämän päivän Hesarin mielipidekirjoituksissa kysyy lääkäri, jotta "Tekeekö koronavirusrokote meistä suomalaisista kahden kerroksen väkeä?"

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007678681.html

Ajatuksena tuossa on, että ne, jotka eivät ota rokotetta, joutuisivat edelleen noudattamaan kaikkia rajoituksia - käyttämään maskia, pitämään turvavälejä, huolehtimaan käsihygieniasta, kokoontumisrajoituksia ja niin edelleen. Kun rokotetut puolestaan voivat palata "normaaliin elämään".

Minusta tuo idea kyllä vuotaa, sillä sitähän ei ole vakuuttavasti todennettu, että rokote suojaa tartunnalta ja tartuttamiselta eikä se taida suojata sataprosenttisesti sairastumiseltakaan, jos rokotettu saa tartunnan. Kaikkien rokotteen haluavien rokottaminenkin ottaa aikansa, sillä sain käsityksen, että eri rokotteet tehoavat eri tavalla eri ikäisiin, joten onko kaikkien ikäryhmien rokotteita edes saatavilla kovin nopeasti. Nyt jos rokotuksen ottaneet jättävät kaikki rajoitukset huomiotta heti piikin saatuaan, niin nämähän vasta vaaralliseksi muuttuvatkin heiluessaan holtittomasti piikkiä odottavien joukossa.


En ole influenssarokotteita ottanut kuin yhden kerran silloin aivan alussa, kun niitä alettiin tyrkyttää työpaikalla, mutta en enää sen jälkeen. Enpä ole vielä päätöstä koronan suhteen tehnyt, mutta tuskin olen ensimmäisten rokotettavien joukossakaan, joten on aikaa miettiä asiaa. Nyt olen kyllä kovin epäilevällä kannalla. Lähinnä syynä epäilys rokotteen turvallisuudesta, kun se/ne on polkaistu kasaan noin nopeasti.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

^Kylän raitilla rokottamattomat voisi tunnistaa pakollisista hihamerkeistä!
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Norma Bates

Valitsisin että en osaa sanoa, mutta oikea vaihtoehto minulle on että otan jos tarjolle tulee sellainen rokote joka minusta vaikuttaa vähemmän vaaralliselta. Pfizerin rokotteesta on tullut jo allergisia reaktioita ja olikohan se BBC:n sivu jolta luin että suositellaan etteivät aiemmin lääkkeille allergiset ihmiset ota sitä rokotetta. Itse olen ASA-allerginen, eli aspiriinijohdannaiset aiheuttavat urtikariaa (isommat patit mitä olen koskaan mistään saanut tulivat muistaakseni Buranasta). Voi olla ettei tällä ole mitään tekemistä koronarokotteen kanssa. Ei voi tietää. Muutamillle ulkoisesti käytettäville voiteille olen herkistynyt. Ja ylipäätään fibromyalgiassahan, tässä minun ristissä ja riesassa, on kuulema taipumus reagoida poikkeavalla tavalla lääkkeisiin. Kukaan ei ole nähdäkseni yksilöinyt minkä sortin lääkkeistä on kyse.

Heinäkuussa Hesarissa oli että mm. Sanofin käyttää samaa apuainetta kuin oli sikapiikissä. Sitä rokotetta en halua. Olivat jostain lukemani mukaan havainneet että heidän rokotteensa ei tuottanut kunnollista vastetta iäkkäissä ihmisissä. Vanhuksillehan ilmeisesti olisi ollut narkolepsian riski yksi hailea? (Taisin tästä jo jossain mainitakin.)

Modernasta mainittiin sivuoireiksi täsmälleen samoja juttuja joista kärsin fibrossa. Tosin kaiketi samat oireet kai Pfizerinkin suhteen.

Suomalainen nenärokote kiinnostaa eniten, mikäli sen apuaine ei ole se kirottu Skvaleeni.

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 13, 2020, 10:25:05
En ole influenssarokotteita ottanut kuin yhden kerran silloin aivan alussa, kun niitä alettiin tyrkyttää työpaikalla, mutta en enää sen jälkeen.

En minäkään niitä ole ottanut, ensimmäistäkään. Muistan vain hämärästi kun niistä kohistiin vuosia sitten, ja sen jälkeen ei ole kukaan tyrkyttänyt ja muutenkin koko asia on häipynyt jonnekin taka-alalle. Influenssa on tullu sairastettua pari kertaa, ja tässä sitä vain vielä kirjoitellaan.

Ensireaktio tähän uuteen rokotukseen on vähän sama, mutta pitää se kai ottaa ainakin viimeistään ennen kun saa leiman otsaan tai turpaansa kadulla.

Ei minulla ole tässä mitään ideologiaa, pikemminkin vain rehellistä välinpitämättömyyttä. Nyt kun tämän tiedostaa, pitäisi varmaan sitten tehdä asialle jotakin.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Norma Bates

Valitsen sen en osaa sanoa vielä. Jos saan selville mitä rokotteet pitävät sisällään, ja kertyy kokemuksia maailmalta, taitaa olla siitä kiinni mitä rokotetta juuri minulle tarjotaan.

Muisto Keijo Kullervo

Otan kun vuoroni tulee -
Ajallaan...

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Unforgiven

Ensin mietin etten varmana ottaisi, kun erässä asiaohjelmassa (MOT) haastateltava  nainen kertoi varsin uskottavasti, että rokotteen mukana asentuu myös siru. Pedon merkki.

Olen soitellut terveyskeskuksiin ja sairaaloihin, että pitääkö tämä paikkansa.

Ehkä sitten kuitenkin otan.

I'm just a soul whose intentions are good

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Unforgiven - joulukuu 21, 2020, 12:22:45
Ensin mietin etten varmana ottaisi, kun erässä asiaohjelmassa (MOT) haastateltava  nainen kertoi varsin uskottavasti, että rokotteen mukana asentuu myös siru. Pedon merkki.

Olen soitellut terveyskeskuksiin ja sairaaloihin, että pitääkö tämä paikkansa.

Ehkä sitten kuitenkin otan.

JOku kyselikin sitä, miksi ihmeessä viitsittäis jotain mikrosiruja ryhtyä salaa asentamaan, kun meidät kaikki jo pystytään paikallistamaan puhelimien kautta. Kaikkein hulluintahan on ensin asentaa puhelimeensa koronavilkku - ja sitten jättää rokte ottamatta mikrosirun pelossa.

Norma Bates


MrKAT

Vielä on 2 vuorokautta eli noin 48 tuntia aikaa äänestää!
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)