Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kysely koronarokotteesta: Aiotko ottaa?

Aloittaja MrKAT, joulukuu 08, 2020, 21:43:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ROOSTER

En oikeastaan vielä tiedä antaudunko rokotteella piikitettäväksi.

Kuten Suuri Ajattelija sanoisi: Ehkä otan, ehkä en.

Ensinnäkin, en tiedä missä vaiheessa rokotetta tullaan tarjoamaan (minulle)
Toisennakin, en tiedä mitä rokotetta tullaan tarjoamaan (minulle)
Kolmanneksi, ei varmaan ole vielä tullut mitään tuloksia rokotteen sivuvaikutuksista ja niiden esiintyvyydestä (yleisesti)

Tätä taustaa vasten 20-80 periaatteella todennäköisyys, että otan rokotteen näillä tiedoilla, on 0,8*0,8*0,8 eli noin 0,5, eli fifty-fifty.

Kunhan aikaa hieman kuluu, niin nämä jutut tarkentuvat ja voin tehdä päätökseni enemmän tietoon kuin uskoon perustuen. Olen huono päättämään pelkän uskon perusteella. Luottamuskaan ei ole kovin korkealla (esim. maski vai ei - kriisin alussa), joten siitäkään ei liene apua. Tietysti jos tilanne alkaa olla lähes toivoton, silloin en epäröisi. Pelko, etenkin jos se kroonistuu, voisi saada myös ottamaan rokotteen vaikka tiedot olisivatkin alle järjellisen minimin.

Kannattaisiko luottaa kiinalaiseen rokotteeseen? Se voisi olla halpa ja tehokas. Virus on tehnyt lähtömaassaan harvinaisen vähän tuhoja, vai onko joku kuullut kamalia uutisia sieltä alkuvuoden hehkutuksen jälkeen? Ehkä he rokottivat kansansa salaa jo tammikuussa? Jotain hämärää siinä on. Muualla ei saada leviämistä millään loppumaan vaan aina tulee uusi aalto.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Karikko


^

Jos kerron, että ehkä en ota, niin onko se samanlainen vaihotehto, jos sanon, ehkä otan.

No en ota ja se johtunee siitä, että allergisena mahdollinen vaihtoehto on anafylaksinen shokki, eikä siihen ole mitään hinkuja.

On sekin ihanuus tullut koettua..

Vaikka olisi ardenaliiniruisku kourassa. Muutamassa minuutissa voi taju, tai henkiriepu mennä.

Eihän tuosta nyt mitään isompaa vahinkoa tulisi, mutta senverran on tuota itsesuojeluvaistoa vielä  jäljellä.

Hippi

^
Kyllähän siinä rokotustilanteessa kysytään allergioista ja jos ei kysytä, niin pitää itse kertoa. Henkilökunta tietää varautua ylläreihin ja valvoa, josko reaktio lähtee tulemaan. Silloin muinoin, kun otin sen ainoan influenssarokotukseni, rokotetut pyydettiin jäämään rokotuspisteen tiloihin 10-15 minuutiksi, vaikka ei allergioita olisikaan. Tuon varoajan jälkeen tuskin tulee hengenvieviä reaktioita, kun nehän tyypillisesti tulee salaman nopeasti.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 31, 2020, 17:00:12
^
Kyllähän siinä rokotustilanteessa kysytään allergioista ja jos ei kysytä, niin pitää itse kertoa. Henkilökunta tietää varautua ylläreihin ja valvoa, josko reaktio lähtee tulemaan. Silloin muinoin, kun otin sen ainoan influenssarokotukseni, rokotetut pyydettiin jäämään rokotuspisteen tiloihin 10-15 minuutiksi, vaikka ei allergioita olisikaan. Tuon varoajan jälkeen tuskin tulee hengenvieviä reaktioita, kun nehän tyypillisesti tulee salaman nopeasti.

Saattaa tulla myöhemminkin. Silloin, jos ei ole aiemmin ollut mitään sen suuntaista voi toki huolettomimmin mennä rokotukseen. Aiempien oireiden ollessa kyseessä on aika iso todennäköisyys sen saamisesta.

Kuten sanoin mahdollisesti muutamassa minuutissa, joskus tuntien päästä.
Riippuen miten elimistö katsoo tarpeelliseksi alkaa tuottaa histamiinia, joka tukkii verenkierron, enemmän tai vähemmän tehokkaasti.

MrKAT

#34
Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 31, 2020, 17:00:12
^
ylläreihin ja valvoa, josko reaktio lähtee tulemaan. Silloin muinoin, kun otin sen ainoan influenssarokotukseni, rokotetut pyydettiin jäämään rokotuspisteen tiloihin 10-15 minuutiksi, vaikka ei allergioita olisikaan. Tuon varoajan jälkeen tuskin tulee hengenvieviä reaktioita, kun nehän tyypillisesti tulee salaman nopeasti.
Olen tähän asti ylimielisesti aina lähtenyt jo 2-5 minuutissa matkaan kausi-influenssarokotuksista ja vielä autolla. Minulla oli luulo että suurin uhka oli pyörtyminen. Lapsena kerran likimain pyörryin ja uskon parantuneeni siitä. Mutta se ei olekaan se suurin uhka, olen nyt koronavuoden infohyökyn myötä oppinut. No, kausi-influenssarokote on keholle "tuttu" joten ei odotakaan enää ylläreitä. Mutta mRNA on uusi tuttavuus, pitää sitten ainakin oottaa se varttitunti.

Maailmalla Pfizerin ja Biontechin koronarokotteen on Ylen mukaan tähän mennessä todettu aiheuttaneen vakavia allergisia reaktioita noin yhdellä 100 000 ihmisestä, kun yleensä osuus on rokotteissa noin yksi miljoonasta.
- https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007715725.html

Allergia ja allergia. Minulla on ainakin pujo-allergia ja ilmeisesti lievempänä kardemumma-allergiaa.  Mutta on erästä yleistä antibioottia joka tekisi pistoksena minulle ilkeää, täyttä anafylaktiaa. Tablettina kun sain niin allergia kehittyi viikossa, turvotusta ja korkeaa kuumetta ja olin niiiiiin maan kipeä että en tahdo löydä vertailukohtaa kovimmista influenssoistakaan.

Maanantain EU:ssa hyväksytään 2. rokote: Moderna.
Oli Moderna tai Pfizer niin hyvin innokkaana käsivartta tarjoan. AstraZenecakin käy jos ei muuta tarjolla.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Norma Bates

Luettuani Ylen uutisen ekasta kirjatusta valituksesta pamahti jotenkin ärsyttämään jankutus että joistakin allergia- tm. keisseistä huolimatta rokote kannattaa ottaa. Tulee sellainen fiilis kuin vaadittaisiin uhrautumaan muiden puolesta. Että sori kun satuit olemaan se 1/100.000 jolle käy kämmi, tai 1/10.000 jolta halvaantui naama, mutta hei, me muut ei saatu mitään haittoja joten vak juu, hähä.

Juha

#36

Minusta influenssarokote on "tehomaataloutta". Se, että jos joku vapaasta tahdosta sellaista haluaa, ei haittaa. Jos näistä tulee yleinen käytäntö ja normi, niin ... vaara on tosiaan tässä. Ihmisen toiminta näissä on hyvin extremististä.

L.

Tässä otsikko siitä, mitä tarkoitan, mihinkään yksittäiseen liikaa takertumatta: https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2014090718638829 (Professori vertaa lääketeollisuutta järjestäytyneeseen rikollisuuteen)

Kyseessä on yleinen toimitapa, ja sen ongelmat. Se suuntaa vahvasti jo arviointia, puhumattakaan päätymistä, joiden takaa itsemme jossain vaiheessa löydämme, ja jota olemme hyvin esteytettyjä käsittelemään, koska kädet on ...,

Juha

#37

Se on erikoista, että erilaisia skenaarioita voi uumoilla, hyvin ihmiskuntapessimistiseen sävyyn. Myy hyvin, ja paikkaa siunaantuu, kertojana.

Kun puhutaan ratkaisuista käytännön tasolla, ja skenaarioitten toitutuvien skenaariokulkujen vaiheista, on kaikki skeptisempi tarkastelu, yllättäen poissa.

Sitten ilmeneekin yllätteän tosi ripeästi reagoitavaa, ja selkeä lupa toimia, eikä näyttöjen kiistattomuudesta epäselvyyttä. Yleisempi taso on tähän sidottu, siten toimintayksikkönä invalidi, vaikkakin tuottamuksellisesti, ei ehkä vääjäämättömästi.

(M)

Karikko

Sen verrran tarkennuksena tuohon allergiseen reaktioon anafylaksiaan, että se yleensä tulee melko nopeasti (muutamassa minuutissa)

Toisilla se voi tulla melko herkästi, vieraan proteiinin syömisestä kuten pähkinöistä ja melkein mistä hyvänsä proteiinista.

Mutta pistoksille allergisoituneet saavat sen lähinnä juuri pistoksista kuten rokotuksista joissa se on mahdollista.
Yleensä ei koskaan saa allegista reaktiota ensimmäisellä kerralla joutuessaan jonkin (aineen) piikityksen kohteeksi. Tai ampiaisen pistämäksi.

Kuten oma allegiani (mehiläisille, ampiaisille ja muille sen altaisille)  mutta rokotukset ovat juuri sellainen tapa mitä vastaan  elimistö puolustautuu. Vierasta ainetta leviää verenkiertoon.

Joten silloin se riski on aika iso ja mahdollinen, joten turha kätellä kuolemaa siinä mielessä.

Olettaisin rokotuksen olevan keskimäärin turvallinen- itse olen vain poikkeus.

safiiri

^Mutta sitten on myös sellaisia hitaammin ilmeneviä allergisia reaktioita, jotka myös saattavat johtaa erilaisiin turvotuksiin. (Ottamatta nyt kantaa siihen, voiko sellainen tulla rokotuksesta.)

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 01, 2021, 23:42:25
Luettuani Ylen uutisen ekasta kirjatusta valituksesta pamahti jotenkin ärsyttämään jankutus että joistakin allergia- tm. keisseistä huolimatta rokote kannattaa ottaa. Tulee sellainen fiilis kuin vaadittaisiin uhrautumaan muiden puolesta. Että sori kun satuit olemaan se 1/100.000 jolle käy kämmi, tai 1/10.000 jolta halvaantui naama, mutta hei, me muut ei saatu mitään haittoja joten vak juu, hähä.
Se kannattaa varmaan jo itsensä näkökulmasta. 

Tarkastellaan miljoonaa ihmistä (suomalaista) kohti:
- Allergiaa sairastaa 300 000
- Astmaa sairastaa   100 000 (THL)

Korona-rokote tekisi sinun em. tilastollasi heille:
  - 10 saa kämmin (=menehtyy?vammautuu pysyvästi?)
  - 100 halvaantuu naama

Korona-tartunta tappaa about 1% täällä rikkaassa sivistysmaassa joten
  - 10 000 kuolee koronaan.
  - noin 100 000 joutuu sairaalaan (jos edes pääsee).

Koronan itsensä riski ikäjakaumittain kun kaikki saa taudin:
Ourworldindata:n ja suom. wikipedian tilastoista saan sormituntuma-arvionani ikäjakaumariskit:

ikäluokka  riski     miljoonasta menehtyy
  0-20 v     <0.2%   < 2 000
  20-40 v    0.2%      2 000
  40-50 v    0.4%      4 000
  50-60 v    0.7%      7 000
  60-70 v    2%       20 000
  70-80 v    8%       80 000
  +80 v      15%    150 000
-----------------------------
diabetes    7%      70 000

Vaikka miljoonasta 100 menehtyisi aivokuolleena rokotteeseen (->KISSANKOKOISET LÖÖPPIOTSIKOT) niin se on silti turvallisempi vaihtoehto kuin koronatartunta, ainakin kaikilla aikuisilla joita korona tappaisi keskimäärin aboutti sen 10 000.
Näihin verraten 100 naamahalvausta ei ole minun silmissäni paha riski.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

MrKAT

Aiemmin olen saanut tutkimuksista arvion että Suomessa ½  tartunnoista jää piiloon, joten nyt 36 000 todetun tartunnan lisäksi on toiset 36 000 piilossa ja siten Suomessa n. 1.3% on saanut koronatartunnan. Heistä on menehtynyt 561.

Em. Miljoonasta tämä tarkoittaisi että vaikka vain 1,3% eli 13 000 olisi saanut tartunnan niin jo 100 heistä olisi menehtynyt. 98.7%:lla on vielä tartunta kokematta.  Näillä lukemilla lopultaan miljoonasta menehtyisi 0.78% eli 7800 Suomessa. Mutta tässä teho-osastot ei ole vielä olleet yliruuhkautuneita kuten kävi mm. Italiassa.


Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - tammikuu 04, 2021, 00:52:19
Korona-tartunta tappaa about 1% täällä rikkaassa sivistysmaassa joten

https://kantapaikka.net/index.php/topic,1138.msg85203.html#msg85203

Jos nyt tuo linkki toimii, niin Jaskan mukaan tappaa 0,1 promillea täällä.

Minua ei tappaminen haittaa, koska sittenhän ei tarvitse kärsiäkään. Minua haittaa krooniset vauriot ja loppuiäkseen vammautuminen. Vietin joulun maissa pari kolme viikkoa pelko persiessä jo muutenkin että en pääse enää koskaan treenaamaan, koska toinen polvi oli niin pahassa kunnossa että nilkutin. Toistaiseksi näyttää vähän paremmalta, mutta en halua yhtään nykyistä enempää vaivoja sen paremmin koronan kuin rokotteensakaan vuoksi. Eli pirullinen tilanne todellakin.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - tammikuu 04, 2021, 00:52:19
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 01, 2021, 23:42:25
Luettuani Ylen uutisen ekasta kirjatusta valituksesta pamahti jotenkin ärsyttämään jankutus että joistakin allergia- tm. keisseistä huolimatta rokote kannattaa ottaa. Tulee sellainen fiilis kuin vaadittaisiin uhrautumaan muiden puolesta. Että sori kun satuit olemaan se 1/100.000 jolle käy kämmi, tai 1/10.000 jolta halvaantui naama, mutta hei, me muut ei saatu mitään haittoja joten vak juu, hähä.
Se kannattaa varmaan jo itsensä näkökulmasta. 

Tarkastellaan miljoonaa ihmistä (suomalaista) kohti:
- Allergiaa sairastaa 300 000
- Astmaa sairastaa   100 000 (THL)

Korona-rokote tekisi sinun em. tilastollasi heille:
  - 10 saa kämmin (=menehtyy?vammautuu pysyvästi?)
  - 100 halvaantuu naama

Korona-tartunta tappaa about 1% täällä rikkaassa sivistysmaassa joten
  - 10 000 kuolee koronaan.
  - noin 100 000 joutuu sairaalaan (jos edes pääsee).

Koronan itsensä riski ikäjakaumittain kun kaikki saa taudin:
Ourworldindata:n ja suom. wikipedian tilastoista saan sormituntuma-arvionani ikäjakaumariskit:

ikäluokka  riski     miljoonasta menehtyy
  0-20 v     <0.2%   < 2 000
  20-40 v    0.2%      2 000
  40-50 v    0.4%      4 000
  50-60 v    0.7%      7 000
  60-70 v    2%       20 000
  70-80 v    8%       80 000
  +80 v      15%    150 000
-----------------------------
diabetes    7%      70 000

Vaikka miljoonasta 100 menehtyisi aivokuolleena rokotteeseen (->KISSANKOKOISET LÖÖPPIOTSIKOT) niin se on silti turvallisempi vaihtoehto kuin koronatartunta, ainakin kaikilla aikuisilla joita korona tappaisi keskimäärin aboutti sen 10 000.
Näihin verraten 100 naamahalvausta ei ole minun silmissäni paha riski.

Tuo on yleistys- yksilön omalle kohdalle voi se riski olla paljon isompi, rokotuksen suhteen.

Taudista ei tiedä, mitä se tekee yksilön suhteen, mutta rokotuksen riski on paremmin selvillä.

Joten  se analyysi kannattaa tehdä omakohtaisesti.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 04, 2021, 11:05:09
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - tammikuu 04, 2021, 00:52:19
Korona-tartunta tappaa about 1% täällä rikkaassa sivistysmaassa joten

https://kantapaikka.net/index.php/topic,1138.msg85203.html#msg85203

Jos nyt tuo linkki toimii, niin Jaskan mukaan tappaa 0,1 promillea täällä.
Jaska sanoo, että korona on tappanut tähän mennessä 0,1 promillea Suomen väestöstä. Tai ainakin ollut mukana kuolemassa. Osuus nousee vielä kun tautí tässä jatkuu.

MrKAT taisi esittää laskelmaa, että prosentti covid-19-tautiin sairastuneista kuolee tautia sairastaessaan. Sairastuneisiin MrKAT taisi lukea varmistettujen lisäksi arviolta toisen mokoman lisää sellaisia tartunnan saaneita, joita ei ole testattu.

Nuo ovat eri tarkastelukulmia. Ei siinä ainakaan kertaluokkaristiriitaa ole.