Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Järki vs. tunteet

Aloittaja Edward, elokuu 11, 2019, 08:17:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: safiiri - joulukuu 11, 2020, 14:21:27
Lainaus käyttäjältä: Karikko - joulukuu 11, 2020, 12:48:15
Lainaus käyttäjältä: safiiri - joulukuu 10, 2020, 17:18:15

Minä väitän, että tunteiden avulla ohjataan, valikoidaan, muokataan ja jopa jalostetaan tietoa sopimaan sujuvasti tunnepohjaisiin päätelmiin.

} Epäilen, että olet tässä oikeassa ja lisäksi epäilen, että itse olet siitä hyvä esimerkki.

Sanoisin kyllä, ettei ole välttämätöntä toimia tunteen mukaan, mutta tunteita ei voi estää tulemasta ja vaikuttamasta--

Ei, tunteita ei voi estää tulemsta, mutta on kyllä mahdollista olla toimimatta sen ensimmäisen tunnekuohun mukaan ja perusteella.

Onko niin, ettet itse koe olevasi ihminen, kun päädyt aina kertomaan, miten nämä yleisesti ihmistä koskevat asiat ikäänkuin kiertävät sinut kaukaa? Me muut "surkimukset" vain ollaan sellaisia - noh - ihmismäisiä.

LainaaTunteet vaikuttavat toimintaamme työelämässä enemmän kuin tajuammekaan. Suuri osa päätöksistä tehdään itse asiassa tunteella ja perustellaan järjellä. Tunteet vaikuttavat kaikkeen tekemiseemme ja ne tarttuvat ärhäkän flunssan lailla.
https://www.brighttalk.com/webcast/14223/360087

Itse asiassa koko viestisi on pelkästään pyrkimystä herättää tunteita. Tiedä sitten, sekö on järkevä tapa toimia...

No turhaan hertsaat, annoithan hyvän esimerkin tunteellisuudesta.

En yleensäkään korosta itseäni, mutta toki oletan toimivani samoilla perusteilla, kuin muutkin ihmiset.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Karikko - joulukuu 11, 2020, 16:33:57
Lainaus käyttäjältä: safiiri - joulukuu 11, 2020, 14:21:27
Lainaus käyttäjältä: Karikko - joulukuu 11, 2020, 12:48:15
Lainaus käyttäjältä: safiiri - joulukuu 10, 2020, 17:18:15

Minä väitän, että tunteiden avulla ohjataan, valikoidaan, muokataan ja jopa jalostetaan tietoa sopimaan sujuvasti tunnepohjaisiin päätelmiin.

} Epäilen, että olet tässä oikeassa ja lisäksi epäilen, että itse olet siitä hyvä esimerkki.

Sanoisin kyllä, ettei ole välttämätöntä toimia tunteen mukaan, mutta tunteita ei voi estää tulemasta ja vaikuttamasta--

Ei, tunteita ei voi estää tulemsta, mutta on kyllä mahdollista olla toimimatta sen ensimmäisen tunnekuohun mukaan ja perusteella.

Onko niin, ettet itse koe olevasi ihminen, kun päädyt aina kertomaan, miten nämä yleisesti ihmistä koskevat asiat ikäänkuin kiertävät sinut kaukaa? Me muut "surkimukset" vain ollaan sellaisia - noh - ihmismäisiä.

LainaaTunteet vaikuttavat toimintaamme työelämässä enemmän kuin tajuammekaan. Suuri osa päätöksistä tehdään itse asiassa tunteella ja perustellaan järjellä. Tunteet vaikuttavat kaikkeen tekemiseemme ja ne tarttuvat ärhäkän flunssan lailla.
https://www.brighttalk.com/webcast/14223/360087

Itse asiassa koko viestisi on pelkästään pyrkimystä herättää tunteita. Tiedä sitten, sekö on järkevä tapa toimia...

No turhaan hertsaat, annoithan hyvän esimerkin tunteellisuudesta.

En yleensäkään korosta itseäni, mutta toki oletan toimivani samoilla perusteilla, kuin muutkin ihmiset.


Olipa tunnepohjainen vastaus.

Toope

Lainaus käyttäjältä: a4 - joulukuu 11, 2020, 08:27:18
^
Järki ja tunteet ovat riippuvaisia toisistaan.
Älykkäällä järki ohjaa tunteita.
Tiede, biologia, ennen tunteita...

Karikko

Lainaus käyttäjältä: safiiri - joulukuu 11, 2020, 17:18:57
Lainaus käyttäjältä: Karikko - joulukuu 11, 2020, 16:33:57
Lainaus käyttäjältä: safiiri - joulukuu 11, 2020, 14:21:27
Lainaus käyttäjältä: Karikko - joulukuu 11, 2020, 12:48:15
Lainaus käyttäjältä: safiiri - joulukuu 10, 2020, 17:18:15

Minä väitän, että tunteiden avulla ohjataan, valikoidaan, muokataan ja jopa jalostetaan tietoa sopimaan sujuvasti tunnepohjaisiin päätelmiin.

} Epäilen, että olet tässä oikeassa ja lisäksi epäilen, että itse olet siitä hyvä esimerkki.

Sanoisin kyllä, ettei ole välttämätöntä toimia tunteen mukaan, mutta tunteita ei voi estää tulemasta ja vaikuttamasta--

Ei, tunteita ei voi estää tulemsta, mutta on kyllä mahdollista olla toimimatta sen ensimmäisen tunnekuohun mukaan ja perusteella.

Onko niin, ettet itse koe olevasi ihminen, kun päädyt aina kertomaan, miten nämä yleisesti ihmistä koskevat asiat ikäänkuin kiertävät sinut kaukaa? Me muut "surkimukset" vain ollaan sellaisia - noh - ihmismäisiä.

LainaaTunteet vaikuttavat toimintaamme työelämässä enemmän kuin tajuammekaan. Suuri osa päätöksistä tehdään itse asiassa tunteella ja perustellaan järjellä. Tunteet vaikuttavat kaikkeen tekemiseemme ja ne tarttuvat ärhäkän flunssan lailla.
https://www.brighttalk.com/webcast/14223/360087

Itse asiassa koko viestisi on pelkästään pyrkimystä herättää tunteita. Tiedä sitten, sekö on järkevä tapa toimia...

No turhaan hertsaat, annoithan hyvän esimerkin tunteellisuudesta.

En yleensäkään korosta itseäni, mutta toki oletan toimivani samoilla perusteilla, kuin muutkin ihmiset.


Olipa tunnepohjainen vastaus.

Huomasitko etten syytellyt sinua.  Kehuin vain huomiokykyäsi, mutta nyt joudun perumaan, eihän sitä sinulla ollutkaan.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Karikko - joulukuu 12, 2020, 11:12:35
Lainaus käyttäjältä: safiiri - joulukuu 11, 2020, 17:18:57
Lainaus käyttäjältä: Karikko - joulukuu 11, 2020, 16:33:57
Lainaus käyttäjältä: safiiri - joulukuu 11, 2020, 14:21:27
Lainaus käyttäjältä: Karikko - joulukuu 11, 2020, 12:48:15
Lainaus käyttäjältä: safiiri - joulukuu 10, 2020, 17:18:15

Minä väitän, että tunteiden avulla ohjataan, valikoidaan, muokataan ja jopa jalostetaan tietoa sopimaan sujuvasti tunnepohjaisiin päätelmiin.

} Epäilen, että olet tässä oikeassa ja lisäksi epäilen, että itse olet siitä hyvä esimerkki.

Sanoisin kyllä, ettei ole välttämätöntä toimia tunteen mukaan, mutta tunteita ei voi estää tulemasta ja vaikuttamasta--

Ei, tunteita ei voi estää tulemsta, mutta on kyllä mahdollista olla toimimatta sen ensimmäisen tunnekuohun mukaan ja perusteella.

Onko niin, ettet itse koe olevasi ihminen, kun päädyt aina kertomaan, miten nämä yleisesti ihmistä koskevat asiat ikäänkuin kiertävät sinut kaukaa? Me muut "surkimukset" vain ollaan sellaisia - noh - ihmismäisiä.

LainaaTunteet vaikuttavat toimintaamme työelämässä enemmän kuin tajuammekaan. Suuri osa päätöksistä tehdään itse asiassa tunteella ja perustellaan järjellä. Tunteet vaikuttavat kaikkeen tekemiseemme ja ne tarttuvat ärhäkän flunssan lailla.
https://www.brighttalk.com/webcast/14223/360087

Itse asiassa koko viestisi on pelkästään pyrkimystä herättää tunteita. Tiedä sitten, sekö on järkevä tapa toimia...

No turhaan hertsaat, annoithan hyvän esimerkin tunteellisuudesta.

En yleensäkään korosta itseäni, mutta toki oletan toimivani samoilla perusteilla, kuin muutkin ihmiset.


Olipa tunnepohjainen vastaus.

Huomasitko etten syytellyt sinua.  Kehuin vain huomiokykyäsi, mutta nyt joudun perumaan, eihän sitä sinulla ollutkaan.

? Minähän vain totesin, että tunnepohjaisia ovat omat kommentisi silleen ihmiselle ominaiseen tapaan.

Karikko


^

Sanoit aluksi hyvin, siis ihminen voi oppia vain oman kokemuksensa kautta sen myötävaikutuksella, tunteet kuuluvat tietenkin siihen. (ei ihan noilla sanoilla, mutta idea on tuo)

Et varsinaisesti tainnut ymmärtää itse sitä.

Kukaan ei opi toisten tunteiden avulla, vaikka toistenkin tekemisiä ja reaktioita voi tarkkailla.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Karikko - joulukuu 13, 2020, 09:10:45

^

Sanoit aluksi hyvin, siis ihminen voi oppia vain oman kokemuksensa kautta sen myötävaikutuksella, tunteet kuuluvat tietenkin siihen. (ei ihan noilla sanoilla, mutta idea on tuo)

Et varsinaisesti tainnut ymmärtää itse sitä.

Kukaan ei opi toisten tunteiden avulla, vaikka toistenkin tekemisiä ja reaktioita voi tarkkailla.

Mitenköhän tämä sitten liittyy mihinkään, mitä olen kirjoittanut???

Karikko

Lainaus käyttäjältä: safiiri - joulukuu 13, 2020, 13:00:52
Lainaus käyttäjältä: Karikko - joulukuu 13, 2020, 09:10:45

^

Sanoit aluksi hyvin, siis ihminen voi oppia vain oman kokemuksensa kautta sen myötävaikutuksella, tunteet kuuluvat tietenkin siihen. (ei ihan noilla sanoilla, mutta idea on tuo)

Et varsinaisesti tainnut ymmärtää itse sitä.

Kukaan ei opi toisten tunteiden avulla, vaikka toistenkin tekemisiä ja reaktioita voi tarkkailla.

Mitenköhän tämä sitten liittyy mihinkään, mitä olen kirjoittanut???

Kaippa sinullakin on omaa kokemuksesi, ellei ole -oletkin sitten tabula rasa kirjoittamaton sivu, vaikka ei ehkä siltä itsestäsikään "tunnu"

Tuskin kuitenkaan tallennat toisten ihmisten kokemuksia, ilman yhteyksiä niihin toisiin ihmisiin- tämäkin on sellainen vaikkakin abstrakti yhteys.

Voithan katsoa jos joku lyö vasaralla sormeensa, miten hän rekoi, mutta vasta sitten, kun teet sen itse "tiedät miltä se tuntuu.. Eli sisäistät asian, noin .
Jos ymmärryksesi pysyy sanallisella tasolla, et koskaan edisty--se jää silloin sanalliseksi.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - joulukuu 12, 2020, 00:41:34
Lainaus käyttäjältä: a4 - joulukuu 11, 2020, 08:27:18
^
Järki ja tunteet ovat riippuvaisia toisistaan.
Älykkäällä järki ohjaa tunteita.
Tiede, biologia, ennen tunteita...

Ihmisen biologia nyt vain saa meidät toimimaan erityisesti tunnepohjalta. Osaamme kyllä - usein jälkikäteen - perustella käyttäytymisemme järkisyillä ja vaikka sillä tieteellä. Tieteen näkemys kuitenkin on, että lopulta päätöksemme ja valintamme perustuvat erittäin suurelta osin tunteisiin, vaikka selittäisimmekin niitä järkisyillä.

Mutta ymmärrän kyllä, että tässä varmaankin erityisesti miehillä (ns. perinteisen mieheyden arvostajilla) on suuri tarve selittää oma toimintansa järkiperäiseksi, kun taas tunnepohjaisuus halutaan todeta naismaisuudeksi ja - kuinka ollakaan - myös jollain tapaa vähempiarvoisiksi, heikommiksi tms. mieltyvien väestöryhmien ominaisuudeksi. Tällä väitteellä ja ajattelutavalla on pitkät perinteet, mutta se on tieteen debunkkaamaa ollut kyllä jo varsin pitkään.

Niinpä miehen päätös ostaa vielä yksi hylsysarja on "järkevä hankinta", vaikkei hän ole edes avannut sitä edellisen laatikkoa. Naisen päätös ostaa kumisaappaat onkin "tunnevalinta", kun hän muka "hakee hyvää oloa itselleen shoppailusta" ja "keskittyy ulkoisen olemuksensa kohentamiseen". Ai juu - silti naiset ovat hirveitä laskelmoivia ämmiä valitessaan puolisoa vain rahan perusteella. Eikun tunnepohjalta toimivia valitessaan vääränlaisen miehen (= ei valintaa tarkastelevaa miestä). Juu siis - edes seksuaalisia valintoja ei osata selittää koherentisti vain tunnepohjaisiksi naisilla, vaan selitys vaihtuu lennosta. Toki se on aina väärin tehty. Joku voisi jopa ajatella tuollaisen epäloogisuuden syntyvän tunnepohjaisesta reagoinnista, jolle vain jälkikäteen yritetään häthätää löytää ns. järkiselitys. Mutta saadaan aikaan vain ontuva meriselitys.

Toope

Jos nykyhumanistinen/yhteiskuntatieteellinen näkemys on hieman epätieteellistynyt, syynä pitäisin sitä, että naisvaltaiset tieteenalat tekevät siitä tuollaista. Liikaa humanismi-ajattelua, liian vähän raakaa tiedettä. Toki tuo on minun näkemykseni.

Ei perinteinen tiede keksisi 30:a sukupuolta, Pahkasikalehti keksisi.

Norma Bates

Summamutikassa länttään tämän tähän ketjuun, kun en oikein tiedä minne.

Televisiossa tuli joitakin aikoja sitten jo toistamiseen dokumenttisarja Suuret tunteet. Ekalla kierroksella oli jäänyt katsomatta muutama jakso, joten nyt katselin (käsittääkseni) kaiken. Jäi mietityttämään että kun jokaikisessa jatkossa lässytettiin Raamatusta ja uskonasioista, että onko Norjassa jotenkin kirkko tai kristinusko niin merkittävä tekijä että siitä piti kokoajan hölöttää? Vai oliko sarja kirkon tilaama? Vai otettiinko uskonto esille sen vuoksi että noista perustunteista niin helposti tuli mieleen ns. kuolemansyntejä?