Olen musiikin suhteen aina tullut jälkijunassa, eli löytänyt vasta vuosien tai vuosikymmenten päästä sen musan jota minun olisi "kuulunut" kuunnalla oman sukupolveni keralla jo paljon aiemmin. Yläasteikäisenä kuuntelin isän perintönä Beatlesia (jälkipään tuotantoa, ei sitä alkupään rämpytystä kestä kuunnella...) Kaikki muu musa tuli tutuksi niin että radiossa soi joku biisi jonka jostain syystä nauhoitin kasetille ja joitakin vuosia kun olin niitä kasetteja kuunnellut, aloin sitten pikkuhiljaa tutustumaan yksittäisten biisien esittäjiin enemmänkin, eli hommailin tallenteita. Ensin kasetteja ja LP-levyjä, jossain vaiheessa (melko myöhään kumminkin CD-levyjä). Ensimmäiset tyypit joilta hommasin kokonaisia tallenteita olivat Jarre, Kate Bush ja Mike Oldfield. Noh, jossain vaiheessa lainasin kirjastosta kasetteja ja kopioin niitä kaksipesäisellä stereoyhdistelmälläni, että ei se ostelu ihan heti päässyt vauhtiin.
Bushan oli tietysti aloittanut jo 70-luvun lopulla ja se oli 80-luvun loppua kun minusta tuli hänen faninsa. Paras levynsä oli ja tullee olemaan Hounds of Love.
Vasta 90-luvulla hoksasin että on semmoista kuin hevimusa, tietenkin erään miestuttavuuden kautta. Oli kuitenkin ihan ikioma löydökseni tämä Rammstein jonka fani olen. (Konsertteihin en ole kuitenkaan lähtenyt törsäämään, vaikka olisihan se mielenkiintoinen kokemus, tiemmä.)
Jossain vaiheessa tutustuin Nick Caven ja PJ Harveyn musaan. Massive Attack on kova sana, mutta enpä niin muista missä vaiheessa se tuli kuvioihini. Oli joku kausi että tuli aika montakin; nuo edelliset kai siinä samalla. Ja Portishead. Jo joskus ammoisina aikoina Dead Can Dancelta olin hurmaantunut yhteen biisiin ja sitten jossain vaiheessa aloitin levyjen keräilyn. Depeche Mode taitaa olla kohtalaisen vanhakin tuttavuus itselleni. Metallica ei niin kauhean vanha ja tykkään tietysti eniten juurikin niistä "vääristä" levyistä eli niistä joista tuli suursuosikkeja.
Erikoista lienee että kaikkien aikojen parhaana bändinä pidän Led Zeppeliniä ja kuitenkaan orkka ei ole ihan kauhean henk.koht. suosikkini, eli ei välttämättä aina tule ensimmäiseksi mieleen kun mietin mistä minä pidän. Heillä nyt vaan on jotenkin helvetin hyvä ja ammattimainen se musa, että minusta oli ihan oikein että joskus kauan kauan sitten kun joku Radio Mafia vai mikä lie silloin olikaan laittoi pystyyn äänestyksen että mikä on paras biisi, LZ:n Stairway to Heaven voitti. Jotain oikeudenmukaisuutta maailmankaikkeudessa.
Olen todella hidas ja huono keräämään tallenteita, joten minulta puuttuu monelta suosikiltani vielä monta plättyä. Tämäkin LZ:n biisi oli minulle ihan tuikituntematon kun sen ekan kerran kuulin, mutta olin heti arvaavinani että mikä orkesteri soittaa, ja oikein arvasin:
https://www.youtube.com/watch?v=b97hqSDRspwWhen The Levee Breaks