Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Yleistä musiikkikeskustelua

Aloittaja Hippi, tammikuu 17, 2019, 12:58:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: a4 - toukokuu 31, 2019, 23:13:29
Näin meidän kesken paljastaen, tämä itselleni toimiva nyyhkybiisi muistui tuosta mieleeni: Movetron - Alla koivupuun
Tuo osuu.  Mutta minähän en juuri kuuntele sanoja, ne ovat "sävyisiä melodioita", tuossa Päivin UUUU soundi lyö syvälle ja muutenkin se soundi, äänensä yläharmonioiden tietty puhtaus, näin oletan, vaikuttaa. Se nyyhky tms tunnelma lyö läpi eli vaikka laulaisi"lalalala aua oiu uuu:n" niin se iskisi ainakin minuun. Iskeehän ne Päivin biisit(soundit) joihinkin ulkomaalaisiinkin vaikkeivät ymmärrä sanoja.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Lenny

Lainaus käyttäjältä: a4 - toukokuu 31, 2019, 23:13:29
Hetken analysoituani tulin tähän samaan johtopäätökseen: Surullisia ja hieman laahaavia. Nämähän toimisivat virsinä!
Nehän on just parhaita.

Länsimainen popmusiikkihan on messukaavaan rakennettu kyhäelmä papin yksinlaulua ja seurakunnan kertosäettä jne. :D
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Hippi

#32
Lainaus käyttäjältä: a4 - toukokuu 31, 2019, 23:13:29
Mutuilen tässä vähän: Pohjoisessa ihmisillä on virsigeeni ja etelämmässä rumpugeeni.
Katsokaapa etelän kirkonmenoja:
Virrenveisuutako?

Isonvedentakainen virrenveisuu ei ole menettänyt rumpugeeniä kokonaan
https://www.youtube.com/watch?v=AXTk46IfDTg
Tuosta eteenpäin mentäessä ylitetään se veteen piirretty viiva, jonka jälkeen puhutaankin jo rokista.
Yleensä inhoan kuorolaulua, mutta näitä kuuntelen useinkin lenkkimusiikkina. On erittäin voimaannuttavaa, vaikka en sitä varsinaista sanomaa tosissaan otakaan, vaan kuuntelen tätä "vain" musiikkina :)

Tässä kuoronjohtaja / toinen solisti ottaa homman aika tosissaan
https://www.youtube.com/watch?v=o2wCBAdT6FI :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4



hibiscuc

Jokainen saa puolestani pitää millaisesta musiikista tahansa. Vaikka suomalaisesta tangosta tai suomiräpistä. En millään kuitenkaan ymmärrä tangomarkkinoitten suosiota. Seinäjoen tangomarkkinoilla kävi tänä kesänä 111 000 vierasta. Siellä valittiin jälleen kerran tangolaulajien kuninkaalliset. Yhtä paljon ihmettelen  vanhalestadiolaisten suviseurojen suosiota. Juha Sipiläkin on tuttu vieras vuoden kohokohdassa.

https://music.youtube.com/watch?v=RL-vVhdL8UY&list=RDAMVMRL-vVhdL8UY

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Lenny - kesäkuu 01, 2019, 06:37:30
Lainaus käyttäjältä: a4 - toukokuu 31, 2019, 23:13:29
Hetken analysoituani tulin tähän samaan johtopäätökseen: Surullisia ja hieman laahaavia. Nämähän toimisivat virsinä!
Nehän on just parhaita.

Länsimainen popmusiikkihan on messukaavaan rakennettu kyhäelmä papin yksinlaulua ja seurakunnan kertosäettä jne. :D

Elvis loihti lausumahan: rock 'n roll music is basically gospel and rhythm and blues.    

Juha


Eläinten äänissä on resonoivaa. Kurjen ääni illan viimeisinä hetkinä. Jne.

hibiscuc

Lehmillä on parempi musiikkimaku kuin muutamilla Kantapaikkaan tiheästi musiikkia linkittäneillä jäsenillä.
https://yle.fi/uutiset/3-10885877?origin=rss

Hippi

Tässä muutaman päivän takaisessa Hesarin kolumnissa on kiinnitetty huomiota samaan ilmiöön, jota olen hiukan itsekin ihmetellyt:

Jos kuuntelet vain kertosäettä, voit ymmärtää pieleen Laura Närhen, Tapani Kansan ja monien muiden hittejä
LAUANTAIAAMUNA radion Onnen sävelessä välitetään onnitteluja. Taannoin ohjelmaan otti yhteyttä nainen, joka onnitteli siskoaan.

Oli esittää musiikkitoivekin: Laura Närhen ja Erinin Siskoni. Usein soitettu laulu, jonka kertosäkeessä hoilataan tarttuvasti "sinä olet minun siskoniii". Onnittelulauluna sisarusten kesken sanoitus on kuitenkin vähintään kaksipiippuinen, sillä kertojahan tilittää laulussa kipeää sisarkateutta. Kumpi on äidin lempilapsi, kumpi isän ruususista tärkeämpi? Mitä mahtoi juhliva sisko ajatella vastaanottimen ääressä – etenkin, jos suosikkitytär oli teema, joka sisarusten välejä oli hiertänyt ja ehkä hiersi vieläkin. .... nips ...



Samaa ohjelmaa olen itsekin aina lauantaisin heräillessäni kuunnellut ja "Siskoni" on juuri yksi niistä, joihin olen kiinnittänyt huomiota musiikkitoiveena rakkaalle siskolle. Toinen aika yleinen toive on Siltsun "Sinä ansaitset kultaa". Toivottelija on varmaan ajatellut mielessään arvometallia tai jonkinlaista tunnustuspalkintoa kiitokseksi pitkästä onnellisesta liitosta, ainakin jos saatesanoihin on uskominen. Mutta tuo lauluhan on riipivä erolaulu, jossa kumppaini on löytänyt uuden ja laulaja päästää toisen lähtemään, koska toivoo rakastamalleen vain parasta:
...Hei älä ikinä enää yhdenkään ihmisen anna
Sua kohdella niinkun mä kohtelin, loukkasin ja haavoitin sua
Älä rakasta ketään, joka voi olla niin julma
Mä tiedän että mä loukkasin, loukkasin ja haavoitin sua
Mä tunnen mä tunnen mä tunnen
Muistosi lähelläni vielä
Ja pyydän anteeksi
Sä löysit sä löysit jo toisen
Ja mun on sun annettava mennä
Nyt hänen luokseen
Rakas onnea matkaan
Sinä ansaitset kultaa...

https://genius.com/Jari-sillanpaa-sina-ansaitset-kultaa-lyrics

Monia muitakin kulmakarvoja nostattavia onnittelubiisejä on ollut tässä vuosien varrella, jotka ovat saaneet juuri ihmettelemään, jotta onkohan onnittelija koskaan kuunnellut koko sanoitusta läpi ajatuksella. Toki erikoisia valintoja voi olla, jos ihmisillä niihin liittyy joku yhteinen lämmin muisto, mutta yleensä niistä on joku pikainen maininta toiveen yhteydessä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Juha


Pirkka Pekka Peteliusta näin ensimmäisen kerran, pikku hetken, kun lauloi Elainesta.

Kun jälkikäteen muistelee esitystä, niin mieleen tulee Elvis. Jotain samaa.

Juha


Millainen olisi se taito, että jos kuulee jotain tarrautuvaa, ei kuulemaansa kykene muistamaan, rakenteena? Rakenne menee kuin vesi hanhen selästä, ja seuraavan kerran voi kuunnella saman, kuin uutena.

Kun puhutaan ulkoaoppimisesta, niin voisiko olla vahvojakin havaintokokemuksia, joistä syntyvää jäljen muodostumista voisi välttää, tai jollain tapaa olla keräämättä tätä tuubaa? Missä mielessä hyvänkin musiikin rakenne on roskaa?

Juha

Lainaus käyttäjältä: Juha - lokakuu 14, 2019, 10:28:57Millainen olisi se taito, että jos kuulee jotain tarrautuvaa, ei kuulemaansa kykene muistamaan, rakenteena? Rakenne menee kuin vesi hanhen selästä, ja seuraavan kerran voi kuunnella saman, kuin uutena.

Menin tuollaista vielä kirjoittamaan. Joskus yllättää itsensä. Itseltäkin voisi kysyä joskus, että mistä näitä oikein tulee, enkä tsoukkaile.

Kun pääsin viimeinJohn Deway taidetta käsittelevässä kirjassa 71 sivulle, kertoi tarinoitsija havaitsemisen ja tunnistamisen erosta. Ihme, ettei tällaista ole osannut ajatella, ihan näin suorasti.

Dementikon "taitoihin" kuuluu osin se, että asiat saapuvat uutena, riippuen dementian asteesta. Dementiako se ihanne sitten olisi? Ei varmaan, mutta valikoiva dementia voisi olla jotain.

Nokiasta menin oivaltavasti kertomaan eräässä yhteydessä ilmaisulla organisatorinen dementia. On ajautumatyyppiä, vähän kuin ihmisen "kasvu", kaiken ympäristön puristuksessa. Karsiutuu ns turhia rönsyjä.

Aina lähtävä, siinä se juttu. Lähtövalmiutta, ja vain sitä, ei askelia, ei muuta. No, tässä tietysti taas jotain uutta, mitä voi ihmellä jälkikäteen.

Kirjaa olin aloittanut vähän, ennen EM kyselyä. Kirja on voinut pohjustaa jotenkin niin, että ajattelua on muotoutunut spontaanisti kysymykselliseen ilmaisuun. Ei varmaan tavatonta, kirjan sivuvaikutusta, ja ennakointia.

Joskus kirjoitin sellaisen älyväläyksen, että kunnon lukija ostaa/lainaa kirjan, ja lukee sen otsikon, ja kirjoittaa asian itselleen paremmin, kuin mitä kirjassa kerrotaan. Jotain tähän tapaan.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Lenny - kesäkuu 01, 2019, 06:37:30
Lainaus käyttäjältä: a4 - toukokuu 31, 2019, 23:13:29
Hetken analysoituani tulin tähän samaan johtopäätökseen: Surullisia ja hieman laahaavia. Nämähän toimisivat virsinä!
Nehän on just parhaita.

Länsimainen popmusiikkihan on messukaavaan rakennettu kyhäelmä papin yksinlaulua ja seurakunnan kertosäettä jne. :D
...Puhumattakaan kansanmusiikin ja klassisen musiikin vaikutteista.
Esim. Pachelbelin Kaanon (toistuu monesti pop-musiikissa, kuten Vanha Holvikirkko) on usein varioitu sävelkulku.
Rock-musiikki on hyvin sekalainen kokoelma mustien bluesista, eurooppalaisten (amerikkalaisten) kansanmusiikista ja perinteisemmistä klassisista musiikkilajeista.

Juha


Mikä on absoluuttisen sävelkorvan suhde suhteellisuudentajuun, tai suhteettomuus-jämäköitymiseen?