Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Yleistä musiikkikeskustelua

Aloittaja Hippi, tammikuu 17, 2019, 12:58:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Aave - tammikuu 27, 2022, 13:27:04

*Houston ja sana juustoinen rimmaavat, kun edellisen lausuu ääneen. :)

Rimmaa myös Hjuustonnii ja kuustonnii:


https://www.youtube.com/watch?v=OC4SydXmhYc

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Toope

Lainaus käyttäjältä: mikainen - tammikuu 25, 2022, 10:11:20
Lainaus käyttäjältä: Aave - tammikuu 23, 2022, 18:56:34
List of best-selling albums (Wikipedia), TOP 10:

1. Michael Jackson - Thriller
2. AC/DC - Back In Black
3. Whitney Houston/Various Artists - The Bodyguard (Soundtrack)
4. Meat Loaf - Bat Out of Hell
5. Eagles - Their Greatest Hits (1971–1975)
6. Pink Floyd - Dark Side of The Moon
7. Eagles - Hotel California
8. Bee Gees/Various Artists - Saturday Night Fever (Soundtrack)
9. Fleetwood Mac - Rumours
10. Shania Twain - Come On Over

Olin kyllä yllättynyt, että Beatles ei ole mukana 10 myydyimmän joukossa. Lisäksi kahdeksan listan 10 myydyimmän kärjen levyistä on julkaistu vuosien 1973 ja 1982 välillä; niistä vielä viisi levyä on julkaistu vuosina 1976 ja 1977.

Artikkeli kattaa kyllä paljon pidemmällekin, ja sen lopussa on mielenkiintoisia lisätietolinkkejä, mm. myydyimmät kotimaiset artistit maittain.

60-luku oli kuitenkin pääasiassa vielä singleaikaa. Abbey road oli eka Beatles-albumi jossa oli singlet mukana.

Elviksellä tuo näkyy vie selvemmin. Vain joululevy myynyt yli 20 miljoonaa. Elviksen n.700 levytetystä biisistä on tehty vain niin monta kokoelmaa, että miljardi myytyä levyä on mahdollinen.
60-luvulla tehtiin kyllä melkoisia albumeja (ei single-kokoelmia), eivät ehkä vielä lyöneet läpi. Varsinaiset teema-albumit (The Who - Tommy tms.) tulivat 70-luvun alussa. Pink Floyd, Genesis, King Crimson, Jethro Tull... tekivät sitten aikamoisia...

Ihmettelen tuota Meat Loafin albumin menestystä, kun ei mielestäni ole niin hyvä. Kivahyvä joo, mutta silti. Tosin en Whitneytäkään kuuntele kuin kahlihduttuna.

Aave

Lainaus käyttäjältä: Brutto - tammikuu 27, 2022, 14:32:57
Rimmaa myös Hjuustonnii ja kuustonnii:


https://www.youtube.com/watch?v=OC4SydXmhYc
Biisistä ja Ameriikan markkinoista tuli samalla aasinsilta-assosiaatio tämän hetken tapahtumiin - nimittäin Neil Young veti musiikkinsa pois Spotifysta. Syynä on, että Spotify striimaa myös kovasti suosittuja podcasteja, joissa levitetään koronaa koskevaa misinformaatiota. Myrskyn silmässä vääristellyn tiedon ja rokotevastaisen propagandan levittämisessä on muuan Joe Rogan, joka on ehkä suomalaisille eniten tuttu muinaisesta tv-realitystä Pelkokerroin. Hän oli alun perin sen juontaja, ja sittemmin tunnettu vapaaottelujuontajana/puuhamiehenä (UFC). Jenkeissä kohtuullisen suuri julkkis; podcastinsa ovat olleet todella suosittuja.

Neil Young tuumi, että joko Spotify luopuu näistä misinformaatio-podcasteista, tai hänen musiikkinsa striimaamisesta. Spotify valitsi jälkimmäisen mutta toivotti Neilin aina tervetulleeksi, mikäli haluaa pyörtää päätöksensä.

Joni Mitchell teki nyt saman päätöksen, samalla solidaarisuuden osoituksena Youngille.

Koska pääni sisällä on kohtuullisesti myös kaikkea sekalaista ja myös täysin turhaa knoppitietoa niin muistin juuri, että sekä Neil Young että Joni Mitchell ovat sairastaneet lapsena polion. Ei siis ihme, että he ovat vetäneet misinformaation levittämisestä Spotifylle herneet palkoineen nenäänsä.

"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Freukkareista tuli vielä mieleen, että onko seuraava soittopeli tuttu foorumin musikanteille:
Loota (YT)?

Tuo on uusi pro-malli; alkuperäinen on se pelkkä loota jota sen keksijä, Liljan Mika (Myös freukkaredien rumpali) tuossa soittaa. Briljantti keksintö ja on myynyt ympäri maailmaa niin hyvin, että käsityönä toteutetun kokoonpanon sai ulkoistaa tuota pikaa. Lilja teki ne aluksi itse.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Aave - tammikuu 29, 2022, 11:33:21
Freukkareista tuli vielä mieleen, että onko seuraava soittopeli tuttu foorumin musikanteille:
Loota (YT)?


Olen nähnyt jamaissa sun muualla cajoneita pedaaleilla ja ilman. Niihin toi varmaan suurelta osin perustuu, mutta todella siisti idea ja konsepti. Saa hyvin lähellä perinteistä rumpusettiä olevan tosi monipuolisen lyömäsoitinsetin helposti reppumaisessa kantolaukussa mihin vaan.

Ei liity sinänsä asiaan, mutta nykyään on myös kaikenlaisia minikokoisia instrumenttivahvareita jotka ovat yllättävän hyviä. On Blackstar Silverlinea, Cubeja, ZT Lunchboxeja ja ties vaikka mitä. Osa ei edes vaadi verkkovirtaa vaan toimii tarvittaessa akulla tai paristoilla. Tietyissä jutuissa mikään ei päihitä vanhoja putkivahvistimia, ja moni niihin aikanaan tottunut valittelee, ettei samoja putkia enää valmisteta eivätkä uudemmat kuulosta yhtä hyviltä.
     Ehkä näissä pikkuvahvareissa on yksi sellainen paikka, jossa tekniikan kehitys on tuonut jotain selkeästi uudenlaista hyvää. Helvetin helppoja ja kevyitä roudata, ja tähän nähden irtoaa erittäinkin hyviä soundeja. Ei noi Lootan vehkeet nyt tietysti mitään aivan halpoja ole, kuten eivät rummut ole ennenkään olleet, mutta jotain vähän samaa siinä on, mitä kaikkea ne helpottavat ja mahdollistavat. 

MrKAT

(Luin tämän ensin paperiversiosta mutta onneksi löyty nyt netistä.)

Kristian Wahlström alkoi mitata rockmusiikkia millisekuntien tarkkuudella – nyt hän väittelee Suomen ensimmäisenä AC/DC-tohtoriksi
Kristian Wahlströmistä tulee Suomen ensimmäinen AC/DC-yhtyeestä väitellyt tohtori.
...
Jokainen rummun isku tulee hivenen kitaraa jäljessä. Jos tarkkoja ollaan, niin 30 millisekuntia jäljessä.

Muun muassa tästä pienestä "epätarkkuudesta" muodostuu aussirokkareiden biisin imu, groove ja svengi.
...

Wahlströmin tärkein löydös on, että AC/DC:n svengissä merkittävänä osatekijänä on vihjaus lievästä kolmimuunteisuudesta.

Kolmimuunteisuus tarkoittaa esitystapaa, jossa tavallisimmin neljäsosaiskun sisältämät peräkkäiset kahdeksasosanuotit soitetaan siten, että ensimmäinen on kestoltaan puolet pitempi kuin jälkimmäinen.

– AC/DC:n musiikki on näennäisesti tasajakoista, mutta ei täysin. Siinä luodaan johdonmukaisesti illuusio lievästä kolmimuunteisuudesta, jota esiintyy varsinkin funkissa ja jatsissa.

Kolmimuunteisuus on musiikin teorian käsite, joka aukeaa harvalle, ellei ole vihkiytynyt asiaan. Mutta sen luoman fiiliksen huomaa jokainen.

– Lievästi kolmimuunteinen fraseeraus kuulostaa letkeältä, eteenpäin vievältä. Toisaalta sen vastavoimana "kiilaavasti" soitetut synkoopit tekevät rytmistä jännitettä. Yhdessä nämä luovat jatkuvaa vaihtelua jännitteen ja purkauksen välillä mikrorytmiikassa, mikä saa aikaan eteenpäin vievän vaikutelman. Se me koetaan svengaavan kuuloisena.

– Loose but tight, löysä mutta tiukka, Wahlström kuvailee.

  - https://www.is.fi/viihde/art-2000008803495.html

Kokeilin tuota 30 ms viivettä omassa sävelmässä, mikä on aika iso viive, mutta täytyy myöntää että kappaleeni kuulostaa erilaiselta jyhkeämmältä, hitusen enempi "jalkaa nostattavaa" rytmiä ja menoa.. kun taas ilman sitä on "steriili".
Kolmimuuntelu on taas outoa käsittää, onko se niin että eka nuotti on pitkitetty?
. . . . .
=>
- . . . .

Wahlströmin mukaan studiolevyllä on tuo ylempi "steriilimpi" ja livekeikoilla alempi groovempi svengi.

JK. Muistelen Beatlesin jo 60-luvulla sijoittaneen mikrofonin kauemmas rummuista(?) jolloin syntyi viivettä ja ne kuulosti sitten jyhkeämmältä. 33 cm etäisyys tekee 1 ms viiveen. Ja jos Beatlesilla oli 2-3 m kauempana niin se teki 6-10 ms viiveen.

Älä persu äänestä. Se on turhaa, turhempaa kuin Suomen 0,1% osuus ilmastonmuutoksesta. Sun vaikutukses on mitättömät 0,000 000 5 % EU:ssa.
Ota mieluummin olutta rannalla kauniin naisen kanssa ja hiekat nakkaa koko tylsälle byrokraattien EU:lle!

Toope

Ei sinänsä kuulosta uudelta tai yllättävältä. 1960-70- lukujen bändit/artistit tekivät paljon teknisiä kokeiluja analogisten vehkeidensä kanssa, ehkä siksi kuulostavat niin hyviltä? Progebandien kokeilut tekivät 1960-70- luvuilla varsin merkittävää musiikkia, myös tahtien ja rytmittämisen kohdalla. Voisin pitkän listan laittaa...

Toope

Olen joskus hahmotellut tuollaista ihanne-rockbandia:

Bill Bruford (YES) - rummut
Brian May (Queen) kitara
Eddie Van Halen - kitara
Stanley Clarke - basso
Keith Emerson (ELP) - koskettimet
Frank Zappa - kapellimestari

Taustapuhaltimet/jouset - The Beatles
Solisteina - McCartney ja Mercury, ehkä Ian Gillan.

kertsi

Hahaa. Norman tänne laittaman jukeboxin Rammsteinin jälkeen tuubi jäi syöttelemään putkena muitakin tuon poppoon levyjä. Tajusin niitä kuunnellessani, että hiiiohooo, närpiön (tjst.) hurmaavalla murteella kommunikoiva bändi 1G3B taitaa olla lainannut musiikkiinsa aika paljon Rammsteinilta. Todella paljon.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

MrKAT

Paikallislehdessä oli Uutissuomalaisen tms juttu Binaural Beats-ilmiöstä jonka väitetään parantavan keskittymistä ja älyä. Erityisesti jos (kuulokkeilla) toiseen korvaan tulee hiukan eri taajuista ääntä kuin toiseen niin korva kuulee
niiden välisen taajuuseron omana äänenään, tässä 40 Hz jonka pitäisi olla optimi:

(Tässä se on aika steriiliä, joillain nauhoilla lisätään mukaan kohinaa ja muita ääniä sekaan).

Toimittaja oli (onneksi) kriittinen eikä havainnut itsellään vaikutuksia. Mutta jotain  tutkimustulosta olisi että ihminen voisi hyötyä. Luonnossa tuommoista ei esiinny (korkeintaan satunnaisesti jos molempia korvia lähestyy itikat joilla on taajuuserona tuo 40 Hz).

Älä persu äänestä. Se on turhaa, turhempaa kuin Suomen 0,1% osuus ilmastonmuutoksesta. Sun vaikutukses on mitättömät 0,000 000 5 % EU:ssa.
Ota mieluummin olutta rannalla kauniin naisen kanssa ja hiekat nakkaa koko tylsälle byrokraattien EU:lle!

Hippi

^
En kuunnellut tuota kuulokkeilla, mutta ei ainakaan minua auttaisi tuollainen ääni, vaan pikemminkin ärsyttäisi.  :o
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#311
Lainaus käyttäjältä: kertsi - toukokuu 21, 2022, 23:29:06
Hahaa. Norman tänne laittaman jukeboxin Rammsteinin jälkeen tuubi jäi syöttelemään putkena muitakin tuon poppoon levyjä. Tajusin niitä kuunnellessani, että hiiiohooo, närpiön (tjst.) hurmaavalla murteella kommunikoiva bändi 1G3B taitaa olla lainannut musiikkiinsa aika paljon Rammsteinilta. Todella paljon.
Tässä näyte vuodelta 2011: 1G3B foårileven

Muistaakseni ekat biisit ei niinkään muistuta Rammsteinia, mutta aivan viimeinen on huikea.

(Samalla kun kuuntelee musiikkia, varsinkin välispiikeissä saa treenata kyseisen Närpiön seudun murteen ymmärtämistä välispiikeissä. Ja jos se murre kiinnostaa, bändin Facebook-sivut ne vasta haasteelliset ovatkin.)

(Älkää kysykö minulta, mitä foårileven tarkoittaa.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - syyskuu 03, 2022, 10:22:06
Epäilen myös, että viikinkipojat ovat kopioineet rumpuesityksensä nousevan auringon maan sotureilta.
Olen ennenkin näitä tänne laitellut, mutta eiköhän Normallekin kelpaa miesten jäntevät alastomat ylävartalot edelleen.  ;)


https://kantapaikka.net/index.php/topic,315.msg144599.html#msg144599

Tuosta tuli mieleen pari aiempaa kommenttia jotka olen kuullut. Mainitsin joskus en muista kenelle, mutta miespuoliselle yksilölle että tykkään Rammsteinista. Tämä alkoi heti tyrkyttää että minun kuuluu tykätä jostain Oomph!-nimisestä orkasta. Toki hän saattoi tarkoittaa että saattaisin tykätä myös siitä, mutta minulle jäi vähän sellainen tunne että toinen päättää mistä minun kuuluu tykätä. Tämä johtuu ehkä siitä että kun olin 19-vuotias ja seurustelin ekaa kertaa, ja mies täytti siinä 30 v, sanoi tämä mies Bon Jovin soidessa että tästä te nuoret tykkäätte. En muista sanoinko mitään, mutta en ollut Bon Jovia kuunnellut, enkä sen koomminkaan ole kuunnellut - yksi biisi toki on ihan ok.

Eräälle satunnaiselle nettituttavalle (mies) sitten mainitsin tuosta Rammsteinista, ja hän sanoi heti että ovat matkineet Laibach-rytmiryhmää. Voi olla, mutta mitä sitten?

Ja kysyn nytkin että jos tämä viimeisin löydökseni eli Volfgang Twins nyt sitten niin kovin matkii jotain aasialaisia rummuttajia, niin mitä sitten?

Eikö musiikillisia vaikutteita saisi ottaa yhtään mistään? Sittenhän Elviksenkin voisi nauraa lavalta veks, että älä sää jätkä yritä esittää siellä mitään valkoista mustaa solistia.

Onko miespuolisilla ihmisillä joku tarvis tulla kertomaan naiselle että mikä on mitäkin, kun on musasta kyse? Vai kertovatko he toisilleenkin? Onko kyseessä jonkinlainen päteminen? Vai jonkinlainen insinöörimäinen huomio että hiihoo se ja se on sitä ja tätä?

Koska olen vasta joitakin biisejä kuunnellut Volfgang Twinseiltä, niin enhän minä tiedä tuleeko minusta varsinainen fani, mutta perin lannistavana koen että ei voi esitellä mitään orkesteria tai solistia, kun on sitten näitä tietäjiä. Mutta itseasiassa aikoinaan luin jostakin väitteen että Tori Amos on "uusi Kate Bush", ja sekös pänni. Ja Bat For Lashes -nimellä esiintyvästä naisesta taidettiin sanoa samaa. Eikö ketään eikä mitään voi ottaa sellaisenaan, ilman että pitää aina vertailla johonkuhun entuudestaan olemassaolemaan tai aiemmin taidetta tehneeseen?  ::)

Tässä on se ongelma että jos liian monta kertaa kuulee jostain yhteyksistä parin tahon välillä, niin sitten niitä alkaa itsekin bongailla, eikä ole enää hauskaa, eikä mukavaa. Eilenkin katsoin jonkin venäläisen poppoon esityksen, ja tuli mieleen että ei kai Steven 'n' Seagulls ole heiltä ominut maalaisjunttihabitustaan.


Hippi

^
En minä vastaaviin kommentteihin ole noin nurinkurisen kielteisesti suhtautunut, vaan olen pitänyt niitä ehdotuksena "hei, voisit ehkä pitää tästäkin bändistä". Useimmat omat löytöni viimeaikoina on tulleet suoratoistopalvelun minulle tekemistä soittolistoista. Soittolistoja laaditaan sen mukaan, minkä tyyppistä musiikkia olen sieltä itse valinnut, mutta laajemmalla esittäjäkaartilla. Noista olen saattanut jonkun aina heittää tyttärelleni, jotta oletko tällaista kuunnellut. Monesti vastalahjana tulee joku aika saman tyyppinen, josta en ole kuullutkaan.

En noita mitenkään ota määräyksenä, mistä minun tulisi pitää, jos kerran pidän bändistä X. Kuuntelen kyllä ja kerron sitten, pidinkö vai en. Saman tyylinen musiikki ei tietenkään tarkoita sitä, että kaikki miellyttää. Minusta Laibach on kyllä paljon parempi kuin Rammstein :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Itse olen viimeaikoina pällistellyt Youtubesta läjäpäin covereita joissa on ideana jonkinlainen "etnisyys" tai historiallisuus. Esim. soitetaan Iron Maiden -biisi keskiaikaisittain. Tai vaikka nyt sitten metallia viikinkifiiliksin. En olisi mitään vastaantulleista biiseistä löytänyt mitään muuta kautta, kuin siten että Youtube aina ehdottaa sitä ja tätä materiaalia siltä pohjalta mitä siinä juuri on itse jostain syystä hoksannut katsella.

Voi toki olla että koen hyvin herkästi muiden ihmisten kommentit ja mielipiteet itseni jyräämisenä. Tässä tietysti päästään taas siihen että äitini jaksoi niin alleviivata sitä miten häneltä on otettu luulot pois ja miehet aina nujertaneet häntä. Käyn tavallaan hänen sotaansa hänen puolestaan... Mikä on tietysti naurettavaa. Ja pahimmillaan on johtanut siihen että johonkin musiikkiin tms. taiteeseen en millään haluaisi koskea pitkällä tikullakaan, jos siitä on sattunut tykkäämään eksäni. Kun en halua olla se tahdoton vässykkä jonka puolesta mies päättää mistä tulee tykätä.

Omasta mielestäni en itse tuputa mitään kellekään. Toki saatan kauheasti vouhottaa jostain asiasta joka minua kiinnostaa, mutta eipä nyt tule silleen oletettua eikä edellytettyä että siitä se keskustelukumppanikin kiinnostuisi. Ehkä minun pitäisi opetella ajattelemaan ettei se toinenkaan vaadi moista minulta. (Paitsi se eksä kyllä vaati yhtä sun toista... Ja meinasi tappaa meidät molemmat kerran kun ilmaisin etten pidä musasta jota hän soitti.)