Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Burqasta ja islamismista

Aloittaja A.V. Vatanen, tammikuu 17, 2019, 13:22:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 12, 2019, 23:57:54
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 10, 2019, 09:55:23
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 10, 2019, 01:30:46
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 08, 2019, 09:02:09
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 08, 2019, 01:16:58
Miekii pomppaisin pystyyn jos Phedophiilia al-Jammuhia oltaisiin viemässä kuolemaan, teloituskomppanian eteen.
Ja mistähän sinä sen tietäisit 100 % varmuudella että päätepisteessä odottaa se teloituskomppania? Aika rasistista pitää itsestäänselvänä että jossain toisessa maassa ollaan murhahimoisia...
No, kait minä tiedän jos ko. maa ilmoittaa että teloitus oottaa tämmösiä, esim. homoja.

Aika loukkaavaa homoja kohtaan vertauttaa heidät Jammu-setään tai ylipäätään pedofiileihin.
Eikö Iran tee näin hirttäen homoja?

Kukas tällä palstalla mielestäsi on sitten tätä puolustanut ja pitänyt hyvänä?

Toope

Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 13, 2019, 07:27:51
Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 12, 2019, 23:57:54
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 10, 2019, 09:55:23
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 10, 2019, 01:30:46
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 08, 2019, 09:02:09
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 08, 2019, 01:16:58
Miekii pomppaisin pystyyn jos Phedophiilia al-Jammuhia oltaisiin viemässä kuolemaan, teloituskomppanian eteen.
Ja mistähän sinä sen tietäisit 100 % varmuudella että päätepisteessä odottaa se teloituskomppania? Aika rasistista pitää itsestäänselvänä että jossain toisessa maassa ollaan murhahimoisia...
No, kait minä tiedän jos ko. maa ilmoittaa että teloitus oottaa tämmösiä, esim. homoja.

Aika loukkaavaa homoja kohtaan vertauttaa heidät Jammu-setään tai ylipäätään pedofiileihin.
Eikö Iran tee näin hirttäen homoja?

Kukas tällä palstalla mielestäsi on sitten tätä puolustanut ja pitänyt hyvänä?
Jotkut pitävät hyvänä muutoksena sitä, että islamia eri muodoissaan tulee Suomeen.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 13, 2019, 23:19:02
Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 13, 2019, 07:27:51
Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 12, 2019, 23:57:54
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 10, 2019, 09:55:23
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 10, 2019, 01:30:46
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 08, 2019, 09:02:09
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 08, 2019, 01:16:58
Miekii pomppaisin pystyyn jos Phedophiilia al-Jammuhia oltaisiin viemässä kuolemaan, teloituskomppanian eteen.
Ja mistähän sinä sen tietäisit 100 % varmuudella että päätepisteessä odottaa se teloituskomppania? Aika rasistista pitää itsestäänselvänä että jossain toisessa maassa ollaan murhahimoisia...
No, kait minä tiedän jos ko. maa ilmoittaa että teloitus oottaa tämmösiä, esim. homoja.

Aika loukkaavaa homoja kohtaan vertauttaa heidät Jammu-setään tai ylipäätään pedofiileihin.
Eikö Iran tee näin hirttäen homoja?

Kukas tällä palstalla mielestäsi on sitten tätä puolustanut ja pitänyt hyvänä?
Jotkut pitävät hyvänä muutoksena sitä, että islamia eri muodoissaan tulee Suomeen.

Kuka pitää? Uumoilen, että nyt sotket keskenään asioita. Jotkut ihan oikeasti pystyvät erottamaan toisistaan vaikkapa avun tarpeessa olevan ihmisen ja hänen mahdollisen uskontonsa. Sekin on mahdollista, että erottaa toisistaan työperäisen maahanmuuton ja turvapaikka- / pakolaisuustilanteet. Oikein taitavilla on myös kyky erottaa toisistaan turistit ja maahanmuuttajat ja adoptiolapset sekä etninen tausta, ulkonäkö ja uskonto. Toki tällainen erottamiskyky on kaiketi vain vähemmistöominaisuus, eikä ihan kaikille sitä ole suotu. Joillakin on vielä erikoisuutena kyky pitää kaikkea uskonnollisuutta jossain määrin kyseenalaisena riippumatta siitä, mikä uskonto on kyseessä, ja tunnistaa niiden piirissä haitallisia ilmenemismuotoja. Esim. Politiikan ja uskonnon sotkemista keskenään ja yrityksiä perustella poliittisia vaatimuksia jollain jumalalla, pyhällä tai tekstillä vanhassa kirjassa.

Mutta toki on suorastaan äärimmäistä ajatella, että kaikkia uskontoja pitäisi tarkastella yhdenvertaisesti. Siis siten, ettei sen kummemmin glorifioida kuin demonisoidakaan niitä ja niiden piiriin kuuluvia ihmisiä. Eikä ainakaan luettais perusteettomasti ja pelkkään korrelaation perustuen uskonnon ansioksi - tai viaksi - asioita, joiden taustalla on monia paikallisia, yhteiskunnallisia ja historiallisia tekijöitä.

Toope

#93
Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 14, 2019, 07:55:23
Mutta toki on suorastaan äärimmäistä ajatella, että kaikkia uskontoja pitäisi tarkastella yhdenvertaisesti. Siis siten, ettei sen kummemmin glorifioida kuin demonisoidakaan niitä ja niiden piiriin kuuluvia ihmisiä. Eikä ainakaan luettais perusteettomasti ja pelkkään korrelaation perustuen uskonnon ansioksi - tai viaksi - asioita, joiden taustalla on monia paikallisia, yhteiskunnallisia ja historiallisia tekijöitä.
Sanot siis sitä, ettei eri uskontoja pitäisi arvioida yhdenvertaisesti? Pitäisikö rotuja ja ihmisryhmiäkin sitten saada arvioida eriarvoisesti? Vai mitä tarkoitat?
Eikö se yhdenvertaisuus juuri tarkoita tasavertaisuutta, vai mitä minä luen viestistäsi?

Yhdenvertaisuus tarkoittaa sitä, että islamille saadaan antaa ihan yhtä paskamaista palautetta, mitä vihervasemmisto antaa kristillisyydelle, joka on heidänkin yhteiskuntaansa rakentanut, mutta jota he eivät kunnioita.


safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 13, 2019, 23:19:02
Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 13, 2019, 07:27:51
Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 12, 2019, 23:57:54
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 10, 2019, 09:55:23
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 10, 2019, 01:30:46
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 08, 2019, 09:02:09
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 08, 2019, 01:16:58
Miekii pomppaisin pystyyn jos Phedophiilia al-Jammuhia oltaisiin viemässä kuolemaan, teloituskomppanian eteen.
Ja mistähän sinä sen tietäisit 100 % varmuudella että päätepisteessä odottaa se teloituskomppania? Aika rasistista pitää itsestäänselvänä että jossain toisessa maassa ollaan murhahimoisia...
No, kait minä tiedän jos ko. maa ilmoittaa että teloitus oottaa tämmösiä, esim. homoja.

Aika loukkaavaa homoja kohtaan vertauttaa heidät Jammu-setään tai ylipäätään pedofiileihin.
Eikö Iran tee näin hirttäen homoja?

Kukas tällä palstalla mielestäsi on sitten tätä puolustanut ja pitänyt hyvänä?
Jotkut pitävät hyvänä muutoksena sitä, että islamia eri muodoissaan tulee Suomeen.

Kuka näin on sanonut?

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 15, 2019, 00:33:41
Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 14, 2019, 07:55:23
Mutta toki on suorastaan äärimmäistä ajatella, että kaikkia uskontoja pitäisi tarkastella yhdenvertaisesti. Siis siten, ettei sen kummemmin glorifioida kuin demonisoidakaan niitä ja niiden piiriin kuuluvia ihmisiä. Eikä ainakaan luettais perusteettomasti ja pelkkään korrelaation perustuen uskonnon ansioksi - tai viaksi - asioita, joiden taustalla on monia paikallisia, yhteiskunnallisia ja historiallisia tekijöitä.
Sanot siis sitä, ettei eri uskontoja pitäisi arvioida yhdenvertaisesti? Pitäisikö rotuja ja ihmisryhmiäkin sitten saada arvioida eriarvoisesti? Vai mitä tarkoitat?
Eikö se yhdenvertaisuus juuri tarkoita tasavertaisuutta, vai mitä minä luen viestistäsi?

Yhdenvertaisuus tarkoittaa sitä, että islamille saadaan antaa ihan yhtä paskamaista palautetta, mitä vihervasemmisto antaa kristillisyydelle, joka on heidänkin yhteiskuntaansa rakentanut, mutta jota he eivät kunnioita.

Lukutaitoinen ymmärtäisi, että viestini on täsmälleen päinvastainen. Mutta onhan se sisälukutaito tosiaan varsin iso vaatimus.

Toope

Safiiri: "Mutta toki on suorastaan äärimmäistä ajatella, että kaikkia uskontoja pitäisi tarkastella yhdenvertaisesti."
Miten tuon voi väärinymmärtää? Oliko kirjoitusvirhettä tai känniajatteluvirhettä? Jos ei, niin tarkoitat juuri sitä, ettei uskontoja pitäisi kohdella samanvertaisina.
No, selitä itse. Minä en ole vihervasuri, annan sinulle tilaa puhua.

mikainen

Safiiri tarkoittaa juuri sitä, että uskontoja pitäisi kohdella yhdenvertaisina. Täällä kirjoittaessa olisi hyvä muistaa ettei minkäänlainen sarkasmi toimi ja putkiajattelullakin pitäisi saada viesteistä selvää.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 17, 2019, 01:16:05
Safiiri: "Mutta toki on suorastaan äärimmäistä ajatella, että kaikkia uskontoja pitäisi tarkastella yhdenvertaisesti."
Miten tuon voi väärinymmärtää? Oliko kirjoitusvirhettä tai känniajatteluvirhettä? Jos ei, niin tarkoitat juuri sitä, ettei uskontoja pitäisi kohdella samanvertaisina.
No, selitä itse. Minä en ole vihervasuri, annan sinulle tilaa puhua.

Lähdet tarkastelemaan lausettani siitä omasta ajatuksestasi käsin, että kaikki äärimmäisyys on lähtökohtaisesti pahasta. Tästä johdat päätelmän, että äärimmäiseksi kutsuminen tarkoittaa myös minun kirjoittamanani sitä, että vastustan asiaa. En vastusta, vaan ainoastaan kutsun äärimmäiseksi. Äärimmäinen ei tarkoita: "Tämä on kiellettävä. Tätä on paheksuttava." Se on SINUN ajatuksesi, jonka kautta nyt luet minun sanojani - ymmärtäen ne siksi väärin. Et siis hahmota omaa asennettasi, joka tekee viestini ymmärtämisen sinulle mahdottomaksi.


Toope

Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 17, 2019, 11:25:17
Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 17, 2019, 01:16:05
Safiiri: "Mutta toki on suorastaan äärimmäistä ajatella, että kaikkia uskontoja pitäisi tarkastella yhdenvertaisesti."
Miten tuon voi väärinymmärtää? Oliko kirjoitusvirhettä tai känniajatteluvirhettä? Jos ei, niin tarkoitat juuri sitä, ettei uskontoja pitäisi kohdella samanvertaisina.
No, selitä itse. Minä en ole vihervasuri, annan sinulle tilaa puhua.

Lähdet tarkastelemaan lausettani siitä omasta ajatuksestasi käsin, että kaikki äärimmäisyys on lähtökohtaisesti pahasta. Tästä johdat päätelmän, että äärimmäiseksi kutsuminen tarkoittaa myös minun kirjoittamanani sitä, että vastustan asiaa. En vastusta, vaan ainoastaan kutsun äärimmäiseksi. Äärimmäinen ei tarkoita: "Tämä on kiellettävä. Tätä on paheksuttava." Se on SINUN ajatuksesi, jonka kautta nyt luet minun sanojani - ymmärtäen ne siksi väärin. Et siis hahmota omaa asennettasi, joka tekee viestini ymmärtämisen sinulle mahdottomaksi.
En usko, että ymmärrät itsekään edellisiä virkkeitäsi, niin sekavaa tuo ulosantisi on ollut.
Eli: Pitääkö kaikkia uskontoja kritisoida samoin tavoin? Selkeä kysymys, vastaa!

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 18, 2019, 00:42:24
Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 17, 2019, 11:25:17
Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 17, 2019, 01:16:05
Safiiri: "Mutta toki on suorastaan äärimmäistä ajatella, että kaikkia uskontoja pitäisi tarkastella yhdenvertaisesti."
Miten tuon voi väärinymmärtää? Oliko kirjoitusvirhettä tai känniajatteluvirhettä? Jos ei, niin tarkoitat juuri sitä, ettei uskontoja pitäisi kohdella samanvertaisina.
No, selitä itse. Minä en ole vihervasuri, annan sinulle tilaa puhua.

Lähdet tarkastelemaan lausettani siitä omasta ajatuksestasi käsin, että kaikki äärimmäisyys on lähtökohtaisesti pahasta. Tästä johdat päätelmän, että äärimmäiseksi kutsuminen tarkoittaa myös minun kirjoittamanani sitä, että vastustan asiaa. En vastusta, vaan ainoastaan kutsun äärimmäiseksi. Äärimmäinen ei tarkoita: "Tämä on kiellettävä. Tätä on paheksuttava." Se on SINUN ajatuksesi, jonka kautta nyt luet minun sanojani - ymmärtäen ne siksi väärin. Et siis hahmota omaa asennettasi, joka tekee viestini ymmärtämisen sinulle mahdottomaksi.
En usko, että ymmärrät itsekään edellisiä virkkeitäsi, niin sekavaa tuo ulosantisi on ollut.
Eli: Pitääkö kaikkia uskontoja kritisoida samoin tavoin? Selkeä kysymys, vastaa!

Pitää.

Äärimmäisyyttä kuitenkin vaikuttaisi sinulle olevan se, jos islamiin ja kristinuskoon suhtauduttaisiin samaan tapaan kriittisesti. Siksi jo vuosien ajan olet aina kimmastunut, kun kristinuskon samankaltaisuuksista islamiin nähden on sinua muistutettu. Lähtien nyt siitä yksinkertaisesta asiasta, että uskontoja molemmat ja sellaisina perustuvat uskomisen vaatimiseen ja dogmien hyväksymiseen.

Kun kutsun jotakin äärimmäiseksi, niin on ihan omaa ajatteluasi luulla sen tarkoittavan, että vaatisin asian kieltämistä. Olet vain niin sokea tälle omalle asenteellesi, ettet edes huomaa lukevasi minun lausettani tämän oman "dogmisi" kautta. Äärimmäinen ei ole synonyymi kiellettävälle. Katso vaikka sanakirjasta, jos et minua usko. Lue siis vielä uudestaan oikein hitaasti, mitä kirjoitin: "Mutta toki on suorastaan äärimmäistä ajatella, että kaikkia uskontoja pitäisi tarkastella yhdenvertaisesti."
Kuten ehkä - jos oikein hitaasti ja johtopäätöksiin pomppimatta pystyt lukemaan - ei tuossa missään kohtaa kielletä mitään. Ei edes kutsuta paheksuttavaksi tai jotenkin vääräksi. Sana, jolla tasapuolisuutta kuvaan on äärimmäinen.

https://www.synonyymit.fi/äärimmäinen


Hiha

Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 18, 2019, 00:42:24
Eli: Pitääkö kaikkia uskontoja kritisoida samoin tavoin?

Pitäisi. Joidenkin uskontojen edustajat ottavat helpommin kierroksia ja alkavat väkivaltaisiksi, mutta sen ei saisi antaa vaikuttaa. Senkaltainen uhkailu tulisi olla yksi arvostelun syy lisää. On itsepetosta olla olevinaan kriittinen, jos räksyttää vain kilteimmille uskoville. Eri uskontojen herkkänahkaisuus on vaihdellut historian aikana. Havainto voisi rohkaista kutakin pitämään kiinni omasta puheoikeudestaan. Huonosta käytöksestä palkitseminen johtaa vain pahempiin ongelmiin.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Hiha - heinäkuu 18, 2019, 10:43:33
Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 18, 2019, 00:42:24
Eli: Pitääkö kaikkia uskontoja kritisoida samoin tavoin?

Pitäisi. Joidenkin uskontojen edustajat ottavat helpommin kierroksia ja alkavat väkivaltaisiksi, mutta sen ei saisi antaa vaikuttaa. Senkaltainen uhkailu tulisi olla yksi arvostelun syy lisää. On itsepetosta olla olevinaan kriittinen, jos räksyttää vain kilteimmille uskoville. Eri uskontojen herkkänahkaisuus on vaihdellut historian aikana. Havainto voisi rohkaista kutakin pitämään kiinni omasta puheoikeudestaan. Huonosta käytöksestä palkitseminen johtaa vain pahempiin ongelmiin.

Kumpaa tässä ajattelet, että kritisoidaan: uskontoja vai uskovaisia? Minusta pitäisi olla hyvin selkeä siinä, kumpaan kritiikkinsä suuntaa.

Hiha

Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 18, 2019, 18:39:53
Lainaus käyttäjältä: Hiha - heinäkuu 18, 2019, 10:43:33
Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 18, 2019, 00:42:24
Eli: Pitääkö kaikkia uskontoja kritisoida samoin tavoin?

Pitäisi. Joidenkin uskontojen edustajat ottavat helpommin kierroksia ja alkavat väkivaltaisiksi, mutta sen ei saisi antaa vaikuttaa. Senkaltainen uhkailu tulisi olla yksi arvostelun syy lisää. On itsepetosta olla olevinaan kriittinen, jos räksyttää vain kilteimmille uskoville. Eri uskontojen herkkänahkaisuus on vaihdellut historian aikana. Havainto voisi rohkaista kutakin pitämään kiinni omasta puheoikeudestaan. Huonosta käytöksestä palkitseminen johtaa vain pahempiin ongelmiin.

Kumpaa tässä ajattelet, että kritisoidaan: uskontoja vai uskovaisia? Minusta pitäisi olla hyvin selkeä siinä, kumpaan kritiikkinsä suuntaa.

Uskontoa. Aatteena se on tietysti sidoksissa ihmisiin. Jos kirjoitat pöytälaatikkoon, että onpas tyhmä dogmi, siitä ei Wikipedia-artikkeli tai edes Raamattu tai Koraani loukkaannu. Jos kirjoitat esimerkiksi täällä, että onpas tyhmä dogmi, se on edelleen kritiikkiä uskontoa kohtaan, vaikka riskinä on että joku ottaa sen itseensä.

mikainen

Esimerkkiä kuinka musliminainen kritisoi paljolti vallitsevia käsityksiä naisen paikasta (ja pukeutumisesta) islamissa. Vertaa naista alistavia fatwoja tehtailevia imaameja puskissa lymyileviin raiskaajiin.


     https://youtu.be/_J5bDhMP9lQ