Nyt kannattaa lukea tarkoin mitä kirjoitan, ettei suotta tuhlaa aikaansa suosittelemalla jotain mikä ei auta...
Asun 1960-luvun kerrostalon rötiskössä ja sen vuoksi riesana on sitten näitä iäinkuisia vesikiertopattereita. Jokusena syksynä on lämpötilat tippuneet, olen valittanut, on tehty jotain, ja elämä jatkuu. Yhtenä syksynä tilanne oli se että koska toisessa rapussa jääräpäät polttavat sisätiloissa, taloyhtiö päätti ettei nostakaan sinä vuonna paineita kun lämmöt menee kumminkin harakoille. Minun asunnossani, ja koko tällä "seinällä" josta on kyse, putosivat lämmöt liikaa. Valitin ja lopulta löytyi pohjakerroksesta erääseen asuntoon (voi herrasiunnaa) sisään rakennettu ja sittemmin umpeen maalattu kaappi josta pystyi säätämään nimenomaan tämän seinän asuntojen lämpötiloja. Tilanne korjautui.
Viime talvena ekaa kertaa talven (ei siis syksyn, vaan talven) myötä kylmeni, valitin, ja huoltomies kävi kiskomassa pattereistani (3) termostaatit irti että kaikki systeemissä kiertävä lämpö pääsee tulemaan läpi. Tilanne korjautui, ei optimaaliseksi, mutta nippanappa päästiin lopulta 21,5 asteen hujakoille joka on se lämpötila johon tässä yhtiössä asuntojen lämpö on säädetty (kuulin tuon lukeman vuosia sitten).
Nyt alkoi jäähtymään niin maan perkeleesti ja lopulta olohuoneessa on enää 20,5 ja makuuhuoneessa sitäkin vähemmän. Yllättäen päivänä jolloin pakkasta oli pahimmillaan yli 20 astetta, heti aamusta oli toivottu 21,5 ja se siitä vielä lämpenikin kun aurinko lämmitti! Mutta heti kun pakkanen hellitti, jysähti tähän mainitsemaani 20,5 asteeseen. Ja nythän on niin että minulle se on täyttä tuskaa sairastamani fibron takia. Jokainen pikkupykälä jolla mennään alle 21,5 asteen on ällöttävä ja tuntuu kropassa. Ei se 21,5 astettakaan minulle riittäisi, mutta siedän sen.
Huoltomies kävi asiaa tutkimassa ja totesi että mitään ei voi tehdä. Hän mittasi pattereiden pinnasta lämmöt ja ne ovat kuulema juuri sellaiset kuin pitääkin. Makuuhuoneessa, joka kylmempi huone, jopa enemmän kuin alin vaadittu lämpö.
Nyt kysymys kuuluu että mihin ihmeeseen asunnostani karkaa lämmöt?
Mistään ei vedä. Mies sanoi että jos vetäisi, näkyisi kyllä huuru ikkunoiden välissä. Ei näy. Huonekalut ja verhot eivät peitä pattereita päivällä, olohuoneessa en verhoja kisko edes yöksi ikkunoiden eteen. Ei voi ikuisesti vedota siihenkään että "rakenteet imee lämmöt" tai että "kestää 3 vrk kun lämpö asettuu säänmuutoksen jälkeen". Tässä on mennyt jo kolme viikkoa (minulle) jäätävissä olosuhteissa, paitsi että yllättäen oli tosiaan normaalia sen yhden päivän ajan kun oli kova pakkanen.
Koko talven vaikuttanut siltä että jos ulkona lämpenee, asunto kylmenee, ja jos ulkona kylmenee, asunto kylmenee. Ja nyt se sitten näyttää ainakin tälläerään jämähtäneen niin kylmäksi kuin se kai suinkin pystyy jäämään siten että patterit kumminkin ovat lämmittävinään.
Hommasin jo vuosi sitten irtopatterin, mutta jurppii maksaa erikseen sähköstä lämmittämisessä kun onhan ne lämmityskulut sisällytetty jo vuokraankin. Lisäksi ärsyttää kun pikkupatteria käyttäessä pitää nököttää samassa kohdassa asuntoa. Tai sitten kiikutella tulikuumaa patteria huoneesta toiseen ja odottaa kummassakin että alkaa se lämpö edes kohota jonkin verran joskus (kestää tosi kauan, ainakin mittarista kytäten).
Seuraavaksi sitten kissa sattuu paskomaan vessassa, ei peittele, löyhkä leviää koko olohuoneeseen sillä aikaa kun itse olen makuuhuoneessa ovi kiinni, ja sitten pitää tuulettaa jos siirryn olohuoneeseen. Jäähtyy entisestään ja kestää entistäkin pidempään että saan olohuoneen asuttavaan kuntoon.
Pitkä juttu taas kerran, olennainen juttu siis että miksiköhän meni tällaiseksi kaikkien näiden vuosien jälkeen (lähes 11 v tullut asuttua samaa kämppää). Ja väitetään että pattereissa normaalit lämmöt. Tuskinpa kummankin huoneen mittarit näyttävät mitä sattuu, ja herätessä kyllä tunnen tietynlaisen koleuden iskevän heti kasvoihin, kun herään asunnossa jossa ollaan alle 21,5 asteissa.