Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ongelmat lämmityksen kanssa

Aloittaja Norma Bates, tammikuu 19, 2021, 13:29:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Brutto

Joka talvi viimeisten kymmenen vuoden aikana Norma on kertonut palelevansa kämpässään, ja joka kerta olen ehdottanut ratkaisuksi että hankkisi miehen lämmikkeeksi sinne vällyjen alle. Iso ja karvainen mies saattaa lämmittää jopa halvemmalla kuin sähköpatteri.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hippi

Minä yritän sopeutua vielä siihen, että nyt on kohta viikon ollut jo parvekkeen ovi kiinni ja olohuoneessa on noussut jo 20 asteeseen ja makkarikin alkaa olla 19 asteinen. Näissä jos pysyisi, niin olisi kohtalaisen ok.

Nyt vasta tajusin, mikä tätä kämppää lämmittää, vaikka patterit on kiinni ja kylmänä. Täällähän menee pintavetona pattereiden putket, eli vierashuonetta lukuun ottamatta huoneiden nurkissa menee sormenpaksuinen putkipari, joka on lämmin. Kyllähän nuokin lämmittää, vakka ei pattereiden kautta kierräkään. Lisäksi tietysti se kylppärin rättipatteri, joka pukkaa lämmintä koko asuntoon, kun kissojen vessaan pääsyn vuoksi ovea on pidettävä hiukan rakosillaan.

Minusta on paljon helpompaa vaatteilla säädellä mukavuutta. Kun alan huhkimaan jotain siivoushommaa, niin vaatetta vähemmäksi ja iltasella, kun alkaa tulla väsy, niin voi heittää jonkun viltin kintuille, jos väsyä seuraa vilu. Vaikutus on kummassakin tapauksessa nopea. Kesällähän on juuri tukalaa, kun säätelyä ei voi oikein mitenkään tehdä, kun on aina liian kuuma.


Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 23, 2022, 00:00:33
On mukava mennä lämpimään sänkyyn.

Tuohan on aivan vihonviimeistä :D :D
Illalla on juuri parasta pujahtaa viileisiin lakanoihin. Muistan Näkkärillä olleen ketjun jonka otsikkona oli suunnilleen tämä "Milloin tunnet oikein eläväsi?". Siihen kirjoitin juuri tuosta, miten viileään vuoteeseen sujahtaminen illalla aiheuttaa sen poikkeuksellisen tunteen, että tuntee fyysisesti koko kehonsa.

Viileys häipyy kyllä kohtalaisen nopeasti ja yöllä joutuu jo potkimaan peittoakin syrjään ihan riippumatta siitä, miten ohut peitto on käytössä. Vieläkin on kesäpeitto ja ajattelin tänä talvena tehdä niin, että laitan hiukan paksumman talvipeiton valmiiksi, että sen voi vaihtaa tarvittaessa käyttöön, jos tulee pidempi pakkaskausi. Kovien pakkasten mentyä ohi, voi palata taas kevyemmän peiton käyttöön.

--
Miestä parempi lämmike on kissa. Ne eivät yleensä enää seuraavana päivänä mökötä ja marise, jos ovat tulleet häädetyksi juuri tuon kuumottavan vaikutuksen vuoksi. Miehen ego ei kestä torjutuksi tulemista :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Joitakin vuosia sitten yritin etsiä asuntoa kivasta paikasta. Eihän siitä sitten mitään tullut, kun erääseenkin asuntoon oli yli 50 hakijaa. Tiedän että jos muuttaisin paikkaan jonka ympäristöstä en pidä, olisin vain entistä masentuneempi(*. Olen vuosien varrella nähnyt painajaisunia joissa olen jostain syystä muuttanut pois nykyiseltä asuinalueeltani, ja olen aivan epätoivoinen että minkä ihmeen takia tein niin.

Ongelmana täällä ovat kesäisin (toukokuusta öpaut syyskuulle, yleensä pahiten heinäkuussa) haiseva lämpövoimala, ja sitten tämä kylmyys asunnossani. Kumpaakaan ei ole aina ollut riesana. Viime vuoden kesällä lämpövoimalan haiseminen yhtäkkiä lakkasi kesän mittaan, sen sijaan voimala alkoi kohista. Ilmeisesti jonkinlaista savunpesuria käytettiin? Mutta tänä vuonna ei sitten enää ollutkaan varaa käyttää?

Jos asuntoni kylmyys hellittää, ei talvikaudella ole erikoisempia ongelmia. Kesäkauden ongelmat ratkaisisi se että olisi joku mesta jossa viettää aikaa aina silloin kun laitos haisee pahiten. (Seurustelussa sellainen mesta olisi luontaisetuna, mutta mieleistä miestä on yhtä vaikea löytää kuin mieleistä asuntoa.)

Kissahan minulta toki löytyy, mutta se on vieläkin sen verran eloisa tapaus iästään huolimatta (10 v) että ei sen kanssa kyllä nukuttaisi aamuyöllä. Siksi pidän vanhasta marssijärjestyksestä kiinni ja makuuhuoneen ovi on kiinni noin 8 t ajan, eli elikko oleilee olohuoneessa ja minä nukun makuuhuoneessa.

*) Masentuneena muuttaminen on jo aiemminkin tullut todettua huonoksi hommeliksi. Nykyään jo silkka ajatus muuttamisen vaivasta saa niin masentuneeksi että ei niin mitään rajaa. Liikaa roinaa.

Norma Bates

En ilmeisesti muistanut raportoida asiasta, mutta nyt tarkenoopi. Makuuhuoneeseen vaihdettiin "yksilehtisen" patterin tilalle patteri jossa on kaksi "lehteä", ja näiden välissä semmoista metallihäkkyrää että lämmittävää pintaa on reilusti enemmän kuin aiemmin. Mittari seinällä ei häävejä näytä koska siihen ilmeisesti osuu kylmää ikkunan taholta, enkä pysty mittaria siirtämään kun siitä lähtevä ulos vievä johto on laitettu sen ikkunan alta menemään, jota ikkunaa ei pysty enää avaamaan. Se kun viime vuonna korjattiin, kun se oli puitteista yläkulmasta rikki, ja siitä tuli siis sellainen ettei voi enää avata. Piti vaihtaa uudet ikkunat tilalle, mutta niitä ei nyt tulekaan koska hinta nousi...

Luulen että makuuhuoneessa on kutakuinkin siinä 21,5 - 22 asteen välillä pääosin lämmöt, ja ihan jees.

Olohuoneeseen tuli apupatteri sille seinälle joka on rakennuksen ulkoseinää. Jouduin siirtämään kirjahyllyn tieltä pois makuuhuoneen puolelle. Olen asetellut semmoista kamaa siihen kohtaan mikä ei peitä patteria. Olohuoneessa parhaimmillaan metri vanhasta ikkunan alla olevasta patterista lämpötila on 22 astetta, metri apupatterista on ollut jopa 23 astetta. Tämä erittäin jees.

Noin kaikenkaikkiaan kun tässä jo aikaa on ehtinyt kulumaan, niin luulenpa ettei enää mene alle 21,5 asteen vaikka ulkona lämmöt heittelisivät miten hyvänsä. Näytti jopa siltä että mitä kylmemmäksi ulkona meni, sitä lämpimämpää oli sisällä.

Tällainen tilanne oli ainakin alkuvuonna 2011 kun oli se kausi että oli pitkään 20 astetta pakkasta. Ihmetyttää että nykyään ei enää vastaavilla värkeillä päästy samaan, vaan oli tosiaan pakko vaihtaa makuuhuoneen patteri kokonaan, ja olohuoneeseen laittaa lisäpatteri. Ilmeisesti taloyhtiön uusi lämpöpumppu, tai mikä lieneekään, ei olisi antanut minun koskaan tarjeta täällä ilman näitä muutoksia.

kertsi

Itse viihdyn viileämmässä. Nytkin olen alusvaatteisillani ja jalassa vain ohuet sukat, ja on ihan sopiva, mutta olisi kivempi jos voisi pitää vaatteita enemmän päällä, kun sälekaihtimet ovat auki ja naapuritalosta voi periaatteessa nähdä tänne sisälle, vaikka se vaatii jo välineitä. Kämppä on sen verran lämmin, että esim ruoankäryjä pystyy ihan reilusti tuulettamaan talvipakkasillakin avaamalla ikkunan (ja laittamalla liesituulettimen päälle tietty). Paistintermometrin mukaan on 22 astetta, mutta voisi olla mukavampaa jos olisi vähemmän.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 06, 2023, 14:57:33
Itse viihdyn viileämmässä. Nytkin olen alusvaatteisillani ja jalassa vain ohuet sukat, ...

Picture or it didn't happen.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS