Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ongelmat lämmityksen kanssa

Aloittaja Norma Bates, tammikuu 19, 2021, 13:29:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Brutto - tammikuu 25, 2021, 13:22:43
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 25, 2021, 12:52:16

Vessan hälläpyörää en väännä ikinä kiinni.

Ilmanvaihdon kannalta ei ole merkitystä onko pelkkä poistoilmaventtiili (ne vessan ja keittiön "hälläpyörät") auki. Jotta ilma vaihtuisi, pitää auki olla poistoventtiilin lisäksi myös tuloilmaventtiilit. Asunnosta ei voi poistua ilmaa, ellei sinne tule jostakin toisaalta sama määrä ilmaa tilalle. Eikä asuntoon voi virrata puhdasta ilmaa, ellei sieltä poistu sama määrä ilmaa ulos. :)

Ja kun likainen sisäilma ei pääse vaihtumaan, sisäilman paska imeytyy seiniin, huonekaluihin ja tekstiileihin, jotka alkavat haista tunkkaiselta. Vaatteetkin haisevat, vaikka asukas ei sitä enää itse huomaa. Muut kyllä huomaavat.

Varsinaista vetoa en ole koskaan tuntenut, mutta kyllä tänne jostain sitä ilmaa tulee vaikka väkisin. Nimittäin kun joku ääliö aikoinaan tupakoi alakerrassa tai takapihalla, se savu tuntui makuuhuoneessani. Samoin oikein pahalla päällä ollessaan lämpövoimala työntää sontansa samoin makuuhuoneeseen. En kyllä keksi että mitä reittiä, en ole koskaan keksinyt. Vaikeina löyhkäkausina on haissut myös vessassa, eli se savu tunkee vessan tuuletusaukosta sisään, vaikka ilman pitäisi kulkea toisinpäin. En tiedä onko sitten niin että kun on lämmin ja mahdollisesti kosteahko ilma, niin ilma alkaa tulemaan poistoaukoistakin asuntoon.

Mutta oli miten oli, niin minulla on niin paljon ja usein ikkunat auki että saa vaihdettua koko asunnon ilmat. Tosin rasittavaa puuhaa se on. Ensin elikot toiseen huoneeseen ja ovi kiinni, ja täystuuletusta, sitten elikot tuuletettuun huoneeseen ja sama rumba toisen huoneen kanssa. Ja eihän kissat ole niin tottelevaisia kuin koirat(?)

(Ja edelleenkään tuo edellämainittu EI tarkoita sitä että itse viilensin asuntoni, koska olenhan samalla tyylillä asunut tässä kohta 11 v ja vasta viime talvena alkoi tuo että talvella ei tarkene.)

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 25, 2021, 13:54:57
Niin, jostainhan sen korvausilman pitää tulla, jos sitä esim vessassa poistetaan. Ja vessasta ja keittiöstä on tosiaan kyllä syytä poistaa kakanhajua ja ruoankäryä. Jos ikkunoiden korvausilmarakoset on tukittu, korvausilma tulee, mistä tulee, esim. tupakansavuisesta naapurihuonestosta epätiiviiden jalkalistojen kautta, tai ruuankäryisestä rappukäytävästä. Raikkaamman sisäilman saa, jos se ei tule asuntoon jo valmiiksi likaisena. Mutta silloin se on kyllä kylmempää korvausilmaa.

Aika kamala ajatus on kyllä sulkea kaikki ilmalävet, poistolävet ja korvausilmalävet, eli ehkäistä kokonaan ilman vaihtuminen. Ei varmaan olisi sellainen hyvä esim astmaatikolle. Eikä huono sisäilma kenellekään ole terveellinen.

Jos keittiön poistoilmaräppänä on kiinni ja vessan auki, ruoankäryt vedetään vessaan asti, mahdollisesti koko huoneiston läpi kaiken lisäksi. Jos taas vessan räppänä on kiinni ja keittiön auki, paskanhaju siirtyy huoneiston kautta keittiöön. Ei kovin kiva sekään.

Entä, jos Norma pitäisit (ikkunoiden korvausilman vipuset ihan normaalisti auki sekä) vessan ja keittiön ilmanpoistoräppänät auki, ja hankkisit lisäksi liesituulettimen, joka suodatuksen jälkeen palauttaisi ilman huoneeseen? Silloin ei tarvitsisi niin paljon tuuletella pitämällä ikkunaa auki tulipalopakksilla. Rasvassa paistamisesta luopuminen olisi toinen, halvempi ja terveydellekin edullisempi keino vähentää tuuletustarvetta.

(Hormiin suoraan ei liesituuletinta saa yleensä liittää, sillä sinun kärysi sitten siirtyisivät naapurihuoneistoihin.)

Tässähän oli nyt palelu ongelmana, eikä tukehtuminen.  ::) Kuten sanoin, pidän ikkunoita (lähes metrin levyiset) auki aamuisin ja ruoanlaittojen jälkeen, hyvinkin pitkään. Kumpikin kissoista paskoo (useimmiten yöllä) niin että eivät peittele jätöksiään, joten täällä ei kertakaikkiaan PYSTY olemaan joidenkin räppänöiden varassa. Pakko tuulettaa oikeasti ja kunnolla. Ja minun mielestäni kaikki ruoka haisee, myös keitetty tai mikrossa laitettu. Ei pelkästään paistettu, mitä en todellakaan joka päivä laita.

Halusin vaan tietää että mikä ihme tämän aiheuttaa ettei tule sitä 21,5 lämpöä. Tällä viikolla on tullut. Varmaan sään takia.

Mitenkäs se räppänöiden auki pito auttaa minua astmassani kesällä kun lämpövoimala alkaa taas haisemaan... Ekana kesänä kun se touhu alkoi sain pestä mustaa nokea ikkunoiden ulommaisista puitteista. Painuisin tästä huit hittoon, mutta ei tältä seudulta löydy mieleisiä asuntoja, eikä niitä ainakaan kissanaiselle anneta. Muutoin kesällä minulla on ikkunat kokoajan rakosallaan. Sehän se siinä voimalassa niin ärsyttääkin, että se voi alkaa yhtäkkiä löyhkäämään ja sitten pitäisi sännätä sulkemaan joka riivatun rako. Aina ei ehdi ja kämppä haisee.

kertsi

#47
Jos sun pitää tulipalopakkasilla pitää kakanhajun ja ruoankäryn takia "hyvinkin pitkään" pitää tuuletusikkunaa auki, niin kyllähän se viilentää kämppää. Juuri siitä syystä ehdotin, mitä ehdotin. Ehdotukseni avulla toivottavasti ei tarvitsisi pitää ikkunaa levällään. Talvella. Jos ilmanvaihto on estetty, tai toimii huonosti, silloin juuri tulee ikkunan avaamisen tarvetta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Tuuletus ei kämppää viilentänyt ekana 8 vuotena kun tässä asuin, eli lämpötila palautui aina normaaliksi.

Niin se tekee näemmä nytkin. Kuinkahan kauan... Mutta avasin tilanteesta rohkaistuneena lieden yläpuolella olevaa vimpainta. Saahan sitä säädeltyä tilanteen mukaan.

Mutta en oikeastaan usko että sain asunnosta lämpimämmän sulkemalla em. reän. Tässä täytyy nyt olla joku jippo ettei systeemi aiemmin reagoinut oikein (säiden vaihteluun?)

Toope

Valitin taannoin siitä, että kerrostalossamme lämpötila oli laskenut jopa 16 asteen pintaan. No, kun valitettiin, huoltoyhtiö kävi läpi kaikki asunnot, ilmattiin patterit. Ei vielä riittänyt, mutta kävivät läpi koko talon systeemit. Ilmeisesti vanhassa talossa menee vähän lämpöä harakoille, tai ehkä kylmä ilma yllätti, varautuivat suojakeleihin...? Oli arvioitu, että lämpö riittää, nyt puskevat enemmän energiaa koko taloon? No, pääasia, että nyt on taas 20 astetta ja voi heilua munasillaan asunnossa. Katsokaa vaikka, naapuripösilöt!

Kirjoitin tuota toiseen ketjuun. Mutta vanhoissa taloissa tulee näitä ongelmia. En usko talomme olevan kovinkaan energiataloudellinen, kun on 1950-luvulla rakennettu ja kaikki infra on vanhaa. Putket vaativat huoltoa, patterit hieman alimitoitettuja. Kiva talo, mutta ongelmia aina syntyy.

Talo sinänsä on ihan ok. Mutta miten paljon oikeasti talon arvoon nähden vaatisi koko lämmitys/putkijärjestelmien uusiminen? Ei varmaan halpaa.

Melodious Oaf

#50
Tunnen sympatiaa Normaa kohtaan kärsimyksen ja koetun ongelman suhteen. Silti mua hämmästyttää, että joku ajattelee ton olevan sellainen ongelma, että siinä vois ajatella jotain muuttoa jopa ratkaisuna.

Irlannissa oli niin, että kaasulämmitteisissä taloissa (eristys aivan paska järjestäen) lämmitys kytketään pois kun ei olla paikalla. Jos on niin kuin meillä, että on 1700-luvun vanha asunnoksi muunnettu vaunutalli, siinä huonekorkeus on niin iso, että alakerran olohuoneen sohvan tasolla oli pakko hyväksyä sellainen about 15-17 jos halusi yläkerran makkareissa nukkua niin, ettei mennä kovin pitkälle yli 24 asteen.

Nyt kun asun puulämmitteisessä tosi vanhassa talossa, täällä lämpötila elää ihan omasta toiminnasta riippuen. Pelkästään istuessa ja kirjoittaessa mulle on ihan kivutonta kaikki jostain 25:stä ehkä 17 asteeseen. 17 on sellainen että pitää pukea enemmän tai lämmittää. Sitten taas nautin suuresti siitä, että kämpän saa halutessaan lämpöihin, joissa talvellakaan ei tarvitse rihman kiertämää. On oma ilonsa voida istua vaikka kalsarillaan, ja se oli ehkä sellainen, jota talvisesta Suomesta vähän jopa kaipasi.

24 tai 25 on ihan hyvä lampötila istua kalsarisillaan tai ilakoida alasti. Se alkaa tulla mukavaksi jossain siinä 20 asteen jälkeen. Jos pitäisi täsmentää niin ehkä 22°C on sellainen, että enää ei tarvitse ollenkaan pukeutua ellei vedä.

Sitten taas toisaalta pystyn nukkumaan kesällä, vaikka lämpöä olisi 35 ja ylikin.

Toki yksillölliset erot ovat tässä ratkaisevan tärkeitä. Mutta mä en ymmärrä, miten se voi olla niin, että jonkun asteen puolikkaan saavuttamatta jääminen noin kovasti jäytää.

Moskovassa vanhojen kerrostaloasuntojen lämmitys on niin järeää, että siellä on kai tavallista talvellakin avata ikkunoita. Täällä pattereiden lämmöt ja lämmityksen säätö on yritetty hoitaa järkevästi, joka sitten tarkoittaa, että kun joku availee ikkunoitaan esim. kissojen takia, siitä aiheutuu joku tietty lasku.

Mun mielestä joko Norman kannattais muuttaa sellaiseen paikkaan, jossa oletuslämpötila on mukavuustason yläpuolella (esim Moskovan tietyt lähiöt) ja sitten säädellä sitä mukavaksi pitämällä ikkunoita auki. Tai sitten kannattasi tehdä päinvastoin ja hakea pärjäämisen kokemuksia huomattavasti matalammista lämpötiloista ja säätää sitten odotuksia Suomen asuntojen suhteen niin, että ikkunoita auki pitäessä vasta alle 19 mentäessä ollaan millään tavalla poikkeustilanteessa.

En väheksy sitä että ihmiset palelevat 19 asteessa enkä pilkkaa sitä mitenkään. Sanon vain että kärsimys on aina luonteeltaan myös psykologista ja suhteessa odotuksiin. Idioottia sanoa mutta villaiset alusvaatteet, poolo, kaulahuivi sisällä. Villapaitoja. Villasukkia. Tää on ihan normaalia jossain päin maailmaa, ja se tietty odotus sopivasta lämpötilasta on myös odotus siitä, missä varustuksessa itse siinä tarkenee.

Sitten mä ehkä kyseenalaistaisin vähän sitäkin, onko hyödyllistä totuttaa omaa lämmönsäätelyä siihen, että ns. elinkelpoinen lämpötila nimenomaan omassa asunnossa on joku asteen tai kahden spektri. Tietty toi että tarkkailee lämpötilaa ja tietää mikä tuntuu hyvältä on hyvä asia sinänsä että oma hyvinvointi kiinnostaa ja tiedostaa tosi tarkkaan, miltä kehossa tuntuu. Ja jos on fibromyalgia ja ikää ja kilpirauhasen vajaatoimintaa -- tai vaikka olisi vain erilainen lämmönsäätely, niin voihan se olla paljon tarkempaa kuin mitä osaisin edes kuvitella.

Mutta silti jotenkin hämmentää että god damn kun on ihmisillä näin saatanan hyvin nämä asiat. Jos menee alle 12°C niin ei pärjää enää jollain Clas Ohlsonin kympin kesämakuupusilla, mutta ei herranjumala jos jollekin 19°C on tilapäisenä asiana noin suuri epäkohta. Miten sitä pärjäisi edes kesällä meidän luonnossa? Ei mitenkään.

Ja anteeksi. Tiedän että tää ei ole kauttaaltaan rakentava tai kannustava vastaus. Tarkoitus ei ole kuitenkaan sanoa, että Norma olisi millään tavalla tyhmä tai väärässä tai mitään sellaista. Ymmärrän hänen näkökulmaansa ihan hyvin siinä mielessä, että lämpötilanvaihtelut jotka itse kokee ruumiissa melko isoina ja selkeinä asioina ei ole omissa käsissä eikä edes johdu mistään selkeästi nähtävissä olevista syistä. Mullahan se on sikäli eri että on kuitenkin ulkolämpötila ja omat toimet, jotka sitten määrää sen sisälämpötilan aika lailla selkeästi. Jos mulla ois silleen, että en tiedä, koska täällä on 18 ja koska 22, kyllä muakin rassais se, että ei tietäis, missä tamineissa menee esimerkiksi nukkumaan.

Norma Bates

MO, kommenttisi on tyypillinen "ei mulla vaan tommosta ole". Ja eipä siinä, todennäköisesti itsekin hämmästelen kokemuksia ja tuntemuksia jotka koen itselleni vieraaksi. Nämä lämpö/kylmyysjutut ovat ilmeisesti kaikista henkilökohtaisimpia ja niille ei mahda mitään. Joku kokee että kaikkien pitäisi sännätä avantoon, ja joku toinen ei ui kesällä edes helteellä, koska ei tarkene.

Minä en valinnut saada tällaista sää- ja ilmapuntarikroppaa joka reagoi pieniin nyansseihin. Parikymppisenä tilanne oli se että meinasin kesäisin saada lämpöhalvauksen helteellä, koska kehoni ei reagoinut kuumentumiseen normaaliin tapaan hikoilemalla. Aloin pitkän tauon jälkeen noin 30 v iässä käymään saunassa, ja sain totutettua itseäni kuumaan. Saunassa pidän aina päähinettä (turbaani) ja ramppaan kylmässä suihkussa noin 5 min välein. Ehkä tämän tavan vuoksi en ole kehittänyt ns. saunakrapulaa joka on todella yleinen fibrootikkojen keskuudessa. Tai sitten tässä asiassa en ole tyypillinen fibrootikko. Minulle on täysin hämärää että miltä semmoinen saunakrapula edes tuntuu (hitto vie enhän minä ole mikään krapulaspesialisti muutenkaan, kun vain parisen kertaa elämäni varrella juonut itseni humalatilaan!)

Kylmälle en pysty itseäni siedättämään. Parikymppisenä kävin muutaman kerran Porissa keskellä talvea, erään herran tykönä jolla oli kyllä sähköpattereitakin, mutta joka lämmitti myös kakluuni(?) uunilla (en muista enää) jonne nakkeli jotain pahvilooria. En tiedä mikä lämpötila oli, mutta meri-ilmaston kosteus kai oli se mikä kävi niin luihin ja ytimiin että jouduin kiskomaan talvipompan päälleni ettei hampaat kalise kokoajan. Isäntä loukkaantui.

Öpaut ehkä kuluvan 10 v sisällä olen alkanut saamaan palelukohtauksia varsinkin kk-kierron loppupuolella. Tällöin en meinaa tareta vaikka kiskoisin kaiken mahdollisen päälleni. Lämpötila asunnossa voi olla normaali ja silti palelee.

Fibrootikot ovat sanoneet että siinä sairaudessa kehon termostaatti on rikki. Jos on kylmä, keho viilentää itseään vielä lisää. Jos on lämmin, keho luonnollisesti lisää lämpöä. Elä siinä sitten hulluksi tulematta. Yksilökohtaisesti vaihtelee kuka mistäkin eniten kärsii. Useimmille taitaa kuitenkin kosteus olla se pahin. Tämän vuoksi on ollut heti sellainen hyi helvetti -olo kun joku on tuputtanut minulle että pitäisi hankkia jotain vempeleitä jotka lisäävät ilmankosteutta asunnossa. Plus eikös ne ole varsinainen homeriski, ja pöpörysä?

Varsinainen syy miksi voisin tästä muuttaa on lämpövoimala joka haisee kesäisin, mutta tietenkin kun on jo yksi ällöke valmiina, enempää ei kaipaa, eli sitä että talvella jolloin ei tarvitse löyhkä sietää joutuukin sitten palelemaan. Minulle kyllä mieleinen lämpötila on todella kapealla vyöhykkeellä. 21,5 on siedettävä, 22,0 se mistä oikeasti nauttisin. Jos menee jonnekin yli 23 asteen sisätiloissa niin ei oikein enää nappaa. Sitten kun ylittyy 25 voi mennä nukkumiset huonoksi.

Kilpirauhasen vajaatoimintaa minulla ei ole missään labrassa ikinä havaittu, että en osaa sanoa siihen mitään. Mutta ei se kai harvinainen vaiva ole fibrosta kärsivillä. Eräs ihminen minulle jopa pokkana taannoin väitti että koko fibro johtuu kilpirauhasesta, ja paranisi jos kiskoisi lääkkeitä. Semmoiseen en halua sekaantua mitä se kilpirauhaslääketouhu on, siinähän on ilmeisesti lääkäreitä joutunut jopa Valviran mustalle listalle?

Ennen kuin sairastuin fibroin saatoin uida 10 - 12 asteen vedessä ja saunan kera 8 asteessakin. Nyt olen odottanut keväällä vähän pidempään ennen kuin aloitan uimisen. Helteessä vastenmielistä on se että vesikään ei enää ole viileää. Mutta sitten taas toisaalta fibron takia saan nykyään uimisesta ja vesijuoksusta kipuja, joten on tuokin ilo sitten minun osaltani tahran saanut.

En suosittele mihinkään sairauteen sairastumista kellekään.  ::)

kertsi

Mulla 24-25 astetta tai sitä kuumempi vie yöunet, ja helle haittaa hengitystäkin, kun tuntuu ettei saa tarpeeksi happea. 23 olisi liian lämmin mulle, ja tuulettelisin talvipakkasilla, jos olisi niin lämmin.

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 28, 2021, 11:48:47
Kilpirauhasen vajaatoimintaa minulla ei ole missään labrassa ikinä havaittu, että en osaa sanoa siihen mitään. Mutta ei se kai harvinainen vaiva ole fibrosta kärsivillä. Eräs ihminen minulle jopa pokkana taannoin väitti että koko fibro johtuu kilpirauhasesta, ja paranisi jos kiskoisi lääkkeitä. Semmoiseen en halua sekaantua mitä se kilpirauhaslääketouhu on, siinähän on ilmeisesti lääkäreitä joutunut jopa Valviran mustalle listalle?

No tätä on nyt ihan pakko korjata. Kyllä kilpparisairaudet on ihan oikeita sairauksia ja vakaviakin sellaisia. Niitä lääkitään thyroxinilla, jota terve keho tuottaa oikean määrän, mutta sairaaksi menee, jos tuottaa liikaa tai liian vähän. Molemmat ovat vaarallisia kropalle.

Kilpirauhaslääketouhu itselleni on, että aamulla kun herään, otan kaksi pientä pilleriä.

Kilpparivaivat, etenkin vajaatoiminta, on suomalaisille aika tavanomainen kansantauti, koska maaperämme tuottaa heikosti jodia - ja eihän kukaan enää edes mitään sellaista syö, joka suomalaisessa maassa kasvaa.

Se on sitten toinen juttu, että näitä ennen niin tavanomaisia vaivoja on alettu hoitamaan masennus-, uni- ja kipulääkkeillä, joka on paitsi yksilön, myös kansantalouden kannalta helevetin hupaa hommaa.

T: Xante

Muoksis: aijooniin. Tosiaan on joku siasta (?) uutettava lääke, amorin vai mikä lie, jonka nimiin sitten vannotaan. Ongelma tässä on, että tehot ei ole mitattavissa, kuten näissä perinteisissä, ihan lääketehtaiden kamoissa. Mutta siis joo, on porukka, joka ei halua tätä länsimaista lääketiedettä kilpparinsa hoitoon, vaan ovat vaatineet luonnontuotetta (joka tietysti on ainut, mikä heille auttaa) ja koska sen testaus on ollut mitä on, ei sitä oikein lääkärin mandaatilla saisi määrätä.

kertsi

#54
^
Armor ehkä?

Kilpirauhaslääketouhu voi viitata kyllä semmoisiinkin ihmepuoskarointeihin, joita harrastetaan käypähoito-suositusten vastaisesti, mm. erityyppisen lääkkeen käyttämisenä kuin suositeltu käypä hoito - suosituksissa, tai erilaisten uskomusläketiteteellisten "diagnoosien" perusteella (eli ei vain labrakokein mitattuun hormonin vähäisyyteen vaan muuhunkin, laihdutukseen, väsymykseen ym.). Eli se sekoilu on sukua (ja esiintyy samoissa ihmisissä) D-vitamiinin yliannostukseen, NWO:hon, QAnoniin, ilmastonskeptikkoihin, karppaukseen, lihan ja maitotuotteiden liikakulutukseen kimahtaminen, tai "tri" Tolosen ja Heikkilän ja Trumpin fanittamiseen, äärioikeiston yms. häröily.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 28, 2021, 15:53:37
^
Armor ehkä?

Kilpirauhaslääketouhu voi viitata kyllä semmoisiinkin ihmepuoskarointeihin, joita harrastetaan käypähoito-suositusten vastaisesti, mm. erityyppisen lääkkeen käyttämisenä kuin suositeltu käypä hoito - suosituksissa, tai erilaisten uskomusläketiteteellisten "diagnoosien" perusteella (eli ei vain labrakokein mitattuun hormonin vähäisyyteen vaan muuhunkin, laihdutukseen, väsymykseen ym.). Eli se sekoilu on sukua (ja esiintyy samoissa ihmisissä) D-vitamiinin yliannostukseen, NWO:hon, QAnoniin, ilmastonskeptikkoihin, karppaukseen, "tri" Tolosen ja Heikkilän ja Trumpin fanittamiseen, äärioikeiston yms. häröily.

Näinpä, ja etenkin kilpparin liikatoiminta on todella vaarallista mm. sydämelle. Itselläni on vajakkia tässä kuten muussakin ja voin sanoa, että nimenomaan kummallisten vatsavaivojen, älyttömän väsymyksen, nivelsärkyjen, iho-oireiden ja univaikeuksien kirjo parani kuin iskusta, kun oikea lääkitys löytyi.

T: Xante

Muoksis: ja autoimmuunisairauksiahan ne kilpparivaivatkin ovat.

Norma Bates

Uskon että todellinen tauti, mutta joidenkin lääkärien reseptienkirjoituksiin puututtu?

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 28, 2021, 15:40:33
Muoksis: aijooniin. Tosiaan on joku siasta (?) uutettava lääke, amorin vai mikä lie, jonka nimiin sitten vannotaan. Ongelma tässä on, että tehot ei ole mitattavissa, kuten näissä perinteisissä, ihan lääketehtaiden kamoissa. Mutta siis joo, on porukka, joka ei halua tätä länsimaista lääketiedettä kilpparinsa hoitoon, vaan ovat vaatineet luonnontuotetta (joka tietysti on ainut, mikä heille auttaa) ja koska sen testaus on ollut mitä on, ei sitä oikein lääkärin mandaatilla saisi määrätä.

Määräysten puute johtuu korkeahkosta hinnasta. Kela varmaan seuraa tarkasti kuka lääkäri määrää kalliita lääkkeitä. Hyväksi todettu aine kuitenkin.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 28, 2021, 16:34:05
Uskon että todellinen tauti, mutta joidenkin lääkärien reseptienkirjoituksiin puututtu?

No mikäs tauti olisi sellainen, jonka vuoksi lääkärien reseptien kirjoituksiin ei olisi puututtu?

Thyroxin kuitenkin on tosiaankin lääke, jonka väärinkäyttöä en edes ymmärrä = miten sitä voisi käyttää väärin? Olen kuullut huhuja, että muka voisi käyttää laihdutukseen, mutta silloin kai määrien pitäisi olla jotain ihan älytöntä - itselleni ainakaan ei ole vaikuttanut painoon mitenkään sen syöminen.

Eli että ihan normikilpparin hoidossa tuskin on puututtu lääkärien resepteihin. Ja kuten sanottua, siihen saisikin puuttua, että thyroxinin sijaan lähes väkisin tyrkytetään masareita.

T: Xante

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - tammikuu 28, 2021, 16:43:51
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 28, 2021, 15:40:33
Muoksis: aijooniin. Tosiaan on joku siasta (?) uutettava lääke, amorin vai mikä lie, jonka nimiin sitten vannotaan. Ongelma tässä on, että tehot ei ole mitattavissa, kuten näissä perinteisissä, ihan lääketehtaiden kamoissa. Mutta siis joo, on porukka, joka ei halua tätä länsimaista lääketiedettä kilpparinsa hoitoon, vaan ovat vaatineet luonnontuotetta (joka tietysti on ainut, mikä heille auttaa) ja koska sen testaus on ollut mitä on, ei sitä oikein lääkärin mandaatilla saisi määrätä.

Määräysten puute johtuu korkeahkosta hinnasta. Kela varmaan seuraa tarkasti kuka lääkäri määrää kalliita lääkkeitä. Hyväksi todettu aine kuitenkin.

Öööööh...no ei varmaan seuraa. Jos seuraisi, niin kai ne kalliit masennuslääkkeet olisi ensimmäisenä liipaisimella. Tästä aineesta muistan paljon pulinaa, en itse osaa sanoa, kun on normisetti toiminut hyvin.

Tosin siitä, kun näitä lueskelin, on varmaan kymmenisen vuotta. Silloin kyseessä tosiaan oli puutteellinen testaus, mutta ehkä tämä onkin sittemmin hoidettu.

T: Xante