Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Karl Marx ja ajatustensa virta, nykypäivään reflektoituna

Aloittaja ROOSTER, tammikuu 19, 2021, 20:06:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Marxilainen_filosofiaKapitalismissa tavaroiden tuotantoa ei ohjaa niiden käyttöarvo, vaan vaihtoarvo. Tavaroiden todelliset, luonnolliset ominaisuudet ovat vähemmän tärkeitä; oleellista on vain, että tavarat voidaan vaihtaa rahaksi. Näin niiden abstrakti ominaisuus, niiden markkinoilla saama vaihtoarvo, kohoaa hallitsevaksi: tavaroista tulee kuin fetissejä joita palvotaan niiden sisäisen voiman takia. Kapitalistinen talous näyttää siis Marxin silmissä abstraktioiden hallitsemalta. Taloudesta tulee tavallaan uutta mystiikkaa ja uskontoa.

Hehhe. Ukko oli aikaansa edellä.

Entäs tämä:

LainaaHistorian kussakin vaiheessa ovat taloudellisilta eduiltaan vastakkaiset luokat – antiikissa orjanomistajat ja orjat, feodalismin kaudella feodaaliherrat ja maaorjat, kapitalismissa kapitalistit ja työläiset – taistelleet keskenään ja vieneet sillä tavoin historiaa eteenpäin.

Kapitalismia, luokkayhteiskunnan viimeistä muotoa, luonnehtivat sorto, kurjuus ja vieraantuminen. Toisaalta kapitalismi on pystyttänyt valtavat tuotantovoimat. Kun työnjako kapitalismin oloissa eriytyy yhä pidemmälle, niin se köyhdyttää ihmisen ahtaaksi spesialistiksi, mutta myös jalostaa ja monipuolistaa ihmisten tarpeita, antaa heille uusia taitoja ja valmiuksia. Näin kypsyvät edellytykset monipuolisen, yleismaailmallisesti kehittyneen ihmisen synnylle.

Mutta mitä hän sanoo lähimmäksi hänen ajatuksiaan päässeiden yhteiskuntien kommunismin jälkeisestä olevaisuudesta? Kierähtääkö pyörä jälleen? Ainakin Venäjällä ja Kiinassa kommunismin jälkeisyys vaikuttaa enempi diktatuurilta eli yksinvaltiudelta. Mennäänkö siitä sitten taas vallankumouksen ja demokratian kautta kommunismiin? Ovatko länsimaat vain askeleen jäljessä tästä kehityksestä? Entä USA, miten siellä käy valtansa menettäneen hirmuvaltiaan jälkeen?

Mitä sanoo palstalainen,  kommunismin olemuksen erikoisasiantuntija Saares?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

Eikös tuo Marx-nero sanonut, että demokratia on välivaihe sosialismiin. Kun nyky-yhteiskuntaa rajoituksineen ja mielipidekontrolleineen tarkastelemme, äijä saattoi olla ihan oikeassa... Fasismi ja autokratia tulevat, "vain liberalismin kaavun alla".

Laika

Saares ei ehtinyt, koska hän valmistelee viimeisintä väitöstään Marxista. Sen sijaan sieltä taas pongahti ylös Toope kuten aina. Uskoisit nyt jo Lenny, että se on algoritmi. Kyllä nykytekniikalla pystyy rakentamaan tuollaisen.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Juha


Oon itse ajatellut, että jokainen tutkija, tai tutkijaluonteinen henkilö, joka tavoittaa jotain merkityksellistä ajastaan, ja elämästä yleensä, saa osakseen suhtautumisen, jossa esiintyy hänen sanomansa, lähtien mitätöinnistä, täysin päinvastaisessa merkitykseen, mikä tapauksen kerrontaan on liitettävissä.

Esim Jeesus voi yllättäen olla jeesustelu-käsitteen pohjana.

Esimerkkiä tosin ei tarvitse hakea näin kaukaa. Esimerkin hakeminen läheltä, tosin on vaikeaa, liittyen suhtautumisen vaikeuteen, joka esiintyy parhaimmissa osuvuuksissa, hyvin pitkänä jatkumona.

Saares

#4
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - tammikuu 19, 2021, 20:06:01
Lainaus käyttäjältä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Marxilainen_filosofiaKapitalismissa tavaroiden tuotantoa ei ohjaa niiden käyttöarvo, vaan vaihtoarvo. Tavaroiden todelliset, luonnolliset ominaisuudet ovat vähemmän tärkeitä; oleellista on vain, että tavarat voidaan vaihtaa rahaksi. Näin niiden abstrakti ominaisuus, niiden markkinoilla saama vaihtoarvo, kohoaa hallitsevaksi: tavaroista tulee kuin fetissejä joita palvotaan niiden sisäisen voiman takia. Kapitalistinen talous näyttää siis Marxin silmissä abstraktioiden hallitsemalta. Taloudesta tulee tavallaan uutta mystiikkaa ja uskontoa.


Hehhe. Ukko oli aikaansa edellä.

Entäs tämä:

LainaaHistorian kussakin vaiheessa ovat taloudellisilta eduiltaan vastakkaiset luokat – antiikissa orjanomistajat ja orjat, feodalismin kaudella feodaaliherrat ja maaorjat, kapitalismissa kapitalistit ja työläiset – taistelleet keskenään ja vieneet sillä tavoin historiaa eteenpäin.

Kapitalismia, luokkayhteiskunnan viimeistä muotoa, luonnehtivat sorto, kurjuus ja vieraantuminen. Toisaalta kapitalismi on pystyttänyt valtavat tuotantovoimat. Kun työnjako kapitalismin oloissa eriytyy yhä pidemmälle, niin se köyhdyttää ihmisen ahtaaksi spesialistiksi, mutta myös jalostaa ja monipuolistaa ihmisten tarpeita, antaa heille uusia taitoja ja valmiuksia. Näin kypsyvät edellytykset monipuolisen, yleismaailmallisesti kehittyneen ihmisen synnylle.

Mutta mitä hän sanoo lähimmäksi hänen ajatuksiaan päässeiden yhteiskuntien kommunismin jälkeisestä olevaisuudesta? Kierähtääkö pyörä jälleen? Ainakin Venäjällä ja Kiinassa kommunismin jälkeisyys vaikuttaa enempi diktatuurilta eli yksinvaltiudelta. Mennäänkö siitä sitten taas vallankumouksen ja demokratian kautta kommunismiin? Ovatko länsimaat vain askeleen jäljessä tästä kehityksestä? Entä USA, miten siellä käy valtansa menettäneen hirmuvaltiaan jälkeen?

Mitä sanoo palstalainen,  kommunismin olemuksen erikoisasiantuntija Saares?

Pitää paikkansa. Yksillä nailonsukilla sai vastineeksi montakymmentä litraa bensaa.