Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Uniikki lumihiutale

Aloittaja Norma Bates, tammikuu 25, 2021, 10:55:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - heinäkuu 05, 2024, 10:07:18Niin, tämä on lumihiutaleiden maa, monilla tavoin. Ei saa arvostella sitä, että jonkun mielestä presidenttiä myöten pitää kiinnostua MINUN vuosien takaisista sakoista.

Mä koin tän aika selkeästi muhun kontekstissaan kohdistuvaksi lumihiutale-profiloinniksi koska mähän olin suhtautunut aika hiton penseästi siihen että kaikki vaan laumana lanaa tota jätkää eikä se itse asia oikein edes tuntunut kiinnostavan tai meni jengillä aika hitaasti ja vaillinaisesti jakeluun.

Voi olla että luin ton silleen että sua jotenkin vitutti se että nyt sua arvostellaan tai jotain, mut eipä sillä niin kauheasti ole väliä — on toi joka tapauksessa sulta tosi rumasti luonnehdittu vaikka se nyt koskis jotain hänen kuviteltua tai todellista reaktiotaan arvosteluun eikä mun

Hippi

Tässähän nyt on kyse siitä, että joissain asioissa rima on tietyllä tasolla. Kun tällaisen uniikin lumihiutaleen kohdalla rimaa ei lasketa, niin tälle tulee kovin paha mieli ja hän lähtee hakemaan säälipisteita ruikuttamalla asiasta lehdessä.

Presidentin armahdus on poikkeuksellinen ja sen hakemiseen pitää olla myös painavat perusteet. Minun mielestäni "koitetaan kepillä jäätä" ei ole sellainen. Kun anomus hylätään, niin on aika merkillistä, että ollaan "syvästi pettynyt", jos tuolla asenteella on lähdetty anomusta tekemään.

Lehtijutun Juhanista tässä on kaiken aikaa puhuttu.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Melodious Oaf

Musta toi jättää tulkinnan varaa, puhutaanko siinä nyt varsinaisesti Juhasta jos kommentoi sitä, että tämä on monin tavoin lumihiutaleiden maa ja ei saa arvostella sitä että...

Sanoiko hän jossain että ei saa arvostella?

Ärsyttävin piirre tossa mun mielestä on se, että hän on tietyissä asioissa yksinkertaisesti väärässä ja ne asiat on helppo korjata. Jos asettaa nopeudenrajoittimen vastaavassa tilanteessa itse 83 km/h::iin tai mihin tahansa sitä alemmas, tolta samalta tapahtumalta olis aika turvassa.

Toisekseen jos sitä armahdusta ei vaan ole tosta asiasta mahdollista antaa, niin sitähän ei ole silloin mahdollista antaa.

Paska valinta anoa sitä ja nähdä sen eteen vaivaa ja paska valinta asettaa se rajoitin just siihen mihin sen asetti.

Jossain mielessä paska säkäkin ehkä lähtökohtaisesti ja varmaan iso vaiva siitä, mutta jos hän nyt sitten todella ajaa ylivarovasti ynnä muuta ja stressailee siitäkin, niin kyllähän toi lähinnä semmoselta ihmiskohtalolta kuulostaa että se vähän niin kuin kivistää enemmän kuin naurattaa

Melodious Oaf

Mä olin itse vissiin aika kujalla ja väärässä tossa rajoitinasiassa siinä että ilmeisesti hänen tapauksessaan lain velvoittama enimmäisnopeus rajoittimella on 90 km/h ja sit toi 84 km/h mikä hänellä oli ollut on varmaan joku kompromissi yleisrajoituksen 80 km/h:n ja lakisääteisen maksimin välillä.

Mutta sitten tota asiaa komplisoi vielä se että kuorma-autoille on Suomessa asetettu ajoneuvokohtainen maksiminopeus 80 km/h.

Ilmeisesti tarkoitus on tossa se että se rajoitin ei suojaa ylinopeudelta vaan että sun tulis pysyä 80 km/h:ssa ilman että ajat koko ajan sitä rajoitinta vasten.

Mutta sit kuljetusalalla noin muuten on ilmeisesti aika normi että niitä autoja ajetaan pääteillä nimenomaan tota 90 km/h:n rajoitinta vasten eli 88 km/h.

On siinä varmaan tietty ristiriita että kaikki tekee tolleen tai se on se yleinen ajotapa, mutta niin ei saa tehdä ja se on laitonta.

Ja sit tän yhden jätkän rajoitin on 84 km/h:ssa ja hän saa silti sakot.

Mä en osaa siihen ottaa silleen kantaa kun en tunne tota miestä enkä alaakaan riittävästi, mutta kyllä mä nyt tollasta kautta saan siihen jotain myötätuntoa että ehkä hänelle toi nyt sitten on jollain lailla erityisen kova paikka tai raskasta.

Onhan niitä ihmisiä kaikenlaisia ja mistä sitä tietää minkä autismin tai muun rajoitteen kanssa tuokin taaplailee

Norma Bates

Monet autistit ovat hankalia ihmisiä, mutta kaikki hankalat ihmiset eivät ole autisteja.

Luojan kiitos en koskaan saanut ajokorttia. Eihän siinä lumihiutalesateessa olisi säilynyt hengissä, kun kaikki(?) vetää siellä asenteella minä minä minä.

Xantippa

Minä epäilen, että jos olisin arvostellut presidenttiä empatian puutteesta olisi se MOn mielestä ollut tosi rumasti tehty, koska eihän presidentin voida kuvitella ennättävän ottaa kantaa 140 e sakkoihin. Tai ainakin jotenkin hän olisi löytänyt syyn, miten liitän hänet presidentin empatiakyvyttömyyteen.

Ja tosiaankin edelleen toivon, että tämän maan kärkijohdon kanslialle toimitettaisiin hieman olennaisempaa kamaa käsittelyyn, tai että ainakaan ei annettaisi viestiä, että sinne kantsii mitä vaan marinaa pahasta mielestään lähettää.

T: Xante

Norma Bates

Naisiltahan jää jopa sairauksia diagnosoimatta aina vuosiksi, kun oireilua vähätellään "naisille tyypillisenä narisemisena". Jopa oma sukulaiseni, joka työskentelee terveysalalla, meni möläyttämään jotain keski-ikäisen naisen kolotuksista kun aloin oirehtimaan fibromyalgiaan viittaavalla tavalla. Sitten kun sain diagnoosin, hän kai oli vähän mennyt itseensä, kun totesi että ko. sairautta on nuorillakin.

Olisikin ollut pelkkiä kolotuksia, eikä semmoista kuin on ollut. Tässä nyt viimeisimmät häijyimmät kivut tyyppiä "vasaranisku", mutta onneksi tuon sortin kivut eivät ole jääneet ns. päälle. Mutta kyllähän siinä vähän hätkähtää kun istuu muina naisina bussissa ja yhtäkkiä ikäänkuin lyödään täysillä johonkin kohtaan kehoa. Tämän sorttisiin ei-mistään-syystä tuleviin kipuihin minulla auttaa LDN, mutta siitä lässähtelee teho ajoittain, ja nyt taas jälleen kävi niin ja piti pitää tauko syönnissä, ja nyt odotellaan että palaako se teho. Pisimmillään palaamista on saanut odotella kuukauden.

Löpisemällä sairauksistani uhkaan tietysti saada määritteen "uniikki lumihiutale" itse. Olenkin yrittänyt vähän hillitä itseäni, ja tyytyä höpöttämään niistä sellaisille joille olen jo aiemminkin puhunut. Taannoin tein oikein urotyön sikäli että kun huomasin toisen osapuolen olevan innokas avautumaan omista vaivoistaan, kannustin häntä siihen, mutta en alkanut vuolaasti luennoimaan omista vaivoistani. Kaikki eivät pysty noin vain purkamaan mieltään, joten se nyt on vähintä mitä voin tehdä, että annan mahdollisuuden sellaiseen.

Jokatapauksessa jos naisten "vaivoja" vähätellään, se kostautuu niin että puolin ja toisin tulee ylimielistä asennetta toista ihmistä kohtaan. Jos joku ihminen on erityisen kolea ja tympeä kärsivää lähimmäistä kohtaan, siinä yleensä on taustalla se että häntä itseään kohtaan on oltu ymmärtämättömiä, välinpitämättömiä tai jopa julmia. On aika vaikea omalta loukkaantumiseltaan sitten yrittää nähdä sinne kovan kuoren alle.

Kuten nyt vaikka tämä minun äitini klassinen lausahdus että "miksi sun pitäisi saada rakastava mies, kun ei mullakaan ole sellaista ollut", kun marisin eksieni välissä että mistä löytäisin rakastavan miehen. Kun ei minulla ole ollut, niin ei sinunkaan tarvitse saada, se on kyllä aika jännä asenne, mutta kuulostaa jotenkin niin perisuomalaiselta. Ainakin minun piireissäni, vaikka ei sitä kaikki ole ääneen sanoneetkaan. Että mikäs se sinä luulet olevasi, että sulla pitäisi olla paremmin kuin meillä muilla... No, sukulaisissani on sentään semmoisia naisia jotka ovat olleet iät ajat avioliitossa, että kaiketi se rakastava mies on sitten kuitenkin löytynyt. Joillekin.

Parinhakumarkkinoilla pai tö vei ei saa olla liian tavallinen, kun muuten ei erotu massasta. Mutta ei saa olla liian epätavallinenkaan, koska sellaisia suomalaiset katsovat karsaasti.

Mutta takaisin vaivoihin. Olen lukenut vulvodyniaa käsittelevästä englanninkielisestä kirjasta että hiirikokeissa todettiin että naissukupuolihormonit vahvistavat kivun kokemusta, ja miessukupuolihormonit laimentavat sitä. Tältä pohjalta ei tarvitse ihmetellä jos naiset "narisevat". Kun sattuu niin sattuu. Vähättelemällä ei satu vähemmän.

Fibromyalgian vertaistuessa ei kuitenkaan kukaan ole tehnyt havaintoa että menopaussin jälkeen olisi kivut hellittäneet. En minäkään omalla kohdalla, tosin en nyt ole ollut hormonitta tässä vaiheessa.

Melodious Oaf

Musta olis hienoa jos varottais paisuttelemasta asioita ja myös se on, kun ollaan oikeasti kiinnostuneita jutuista, niin kuin Hippi on ollut monesti ja esimerkiksi kaivaessaan ja lukiessaan tutkimusta jossa kuvailtiin sitä, miten armahdusprosessi toimii, miten se on muuttunut ja niin pois päin.

Toi on nyt yksi anomus joita on viime vuosina tullut luokkaa 50 vuodessa. Ne mun ymmärtääkseni esitellään presidentille, mutta en tiedä, onko "varteen ottamatta jätetty" yksittäinen anomus ja sen virkamieskäsittelyyn oikeusministeriössä kulunut aika merkittävä ongelma.

Liikenteen nopeusvalvonta on laajemmin katsoen sellainen asia jossa ois hyvä varmistaa että meidän oikeusjärjestelmä on reilu ja toimii, ja asian voi nähdä niinkin että aikaa on tossa käytetty siihen.

En mä tietenkään sitä väitä, että toi nyt olis hirveän ylevä keissi tai sitä mihin se armahdusoikeus kaikista eniten soveltuu.

Musta oli hienoa se kun Norma totesi että hänetkin voitais leimata lumihiutaleeksi juttujensa takia. Aika moni ihminen tällä palstalla voitais, ja se on kai vähän sellainen subjektiivinen valinta että mihin se sit kohdistetaan tai ei kohdisteta.

Näen mä tossa ihan perusteet tämmöselle arviolle tota Juhaa kohtaan – mut mä koin toisaalta että toi oli ihan validi konteksti nostaa se toksinen maskuliinisuus esiin ihan vaan että voi soveltaa sitä vähän eri vinkkelistä. Vaikka se nyt jonkun mielestä ei sopis tähän tai ei vaikuta omalla kohdalla niin se periaate on silti ihan validi ja jotkut kokee hyödylliseksi tollasetkin tavat käyttää tai soveltaa sitä

Ihmiset tekee silti omat arvionsa ja menee niillä. Niin sen kuuluukin olla, tai ei se oikein mitenkään muuutenkaan voi olla

Xantippa

Totta on, että en ainakaan minä näe, miten tähän keissiin liittyy toksinen maskuliinisuus, tai sukupuolittuneisuus ylipäätään. Yhtä hyvin Juhanin asemassa olisi voinut olla Jaana.  Samalla tavalla hän mielestäni olisi ollut esimerkki nykyisestä ilmapiiristä, missä oletetaan toisten ja etenkin yhteiskunnan olevan olemassa palvelemassa minun mielipahojeni käsittelemistä.

Onko MO sinulla käsitys, että tällainen toiminta olisi todennäköisempää tai miten sen kuvaisi, juuri miehille, vai miten näet, että tähän liittyy toksinen maskuliinisuus? Kysyn vilpittömästi, tarkoitus ei ole kettuilla.

Muoksis: käsittääkseni nykyään on käytössä myös "karen", joka kuvastaa naista, joka valittaa kaikesta ja on huutamassa manageria paikalle, jos saa juomaansa kolme jääpalaa neljän sijaan, en tiedä, onko tälle maskuliinista vastinetta.

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - heinäkuu 09, 2024, 08:40:09Onko MO sinulla käsitys, että tällainen toiminta olisi todennäköisempää tai miten sen kuvaisi, juuri miehille, vai miten näet, että tähän liittyy toksinen maskuliinisuus? Kysyn vilpittömästi, tarkoitus ei ole kettuilla.

No jos verrataan vaikka mua ja Normaa, niin mä näkisin että mut koetaan helpommin uhkana kuin hänet, mun oletetaan kestävän enemmän tiettyjä asioita kuin hänen ja multa odotetaan sellaisia asioita että mua on ehkä hyväkin kasvattaa oikomalla mua ja sättimällä mua jos oon en oo tarpeeksi vahva ja tarjoa tarpeeksi jotain sellaista mitä multa halutaan tai ihaile tai validoi tarpeeksi tai jotain :-P

En mä varmaan tota pysty sulle selittämään miksi mua herkemmin sanottais lumihiutaleeksi tai kuvittelekaan että olisit siitä samaa mieltä. Oon myös henkilökohtaisesti sitä mieltä että se miten sä ymmärrät toksisen maskuliinisuuden on varmaan aika eri juttu kuin miten mä sen ymmärrän, ja meillä on varmaan aika erilaiset arviot siitäkin, mihin se liittyy tai ei liity.

Mut mä nään melkein mielekkäämmäksi että mä kirjoittelen vaikka päiväkirjaketjuun niin voidaan välttää semmosta liian suoraa asioiden sanomista ja konfrontaatioo kun ei mua motivoi tässä oikein tippaakaan se että sä ajattelisit jostain jotain tai et pitäis ketään vakuuttaa mistään tai muutakaan semmosta

Norma Bates

Enpä kyllä sanoisi että täällä varotaan mitä minä kestän ja mitä en. Mutta ennemminkin ehkä niin, kuten MO itsekin teet, että jos oletetaan että minä en ymmärrä jotain asiaa kuitenkaan, niin turha siitä sitten on minulle kiukutella.

Erityisen turhauttavaa kyllä näin olletikin neuropoikkeavana on se että älliä on sen verran että pystyy havaitsemaan rajoituksiaan, mutta ei niille sitten kyllä mitään mahda siltikään. Jos on pakko olla vammainen, niin olisi kiva olla iloinen vammainen, mutta enpä nyt sitten vaan ole, vaan turhautunut ja usein kyllästynyt.

Xantippa

^

OK. No toivottavasti kuitenkaan sinua MO ei kamalasti häiritse se, että minä jatkan kuitenkin keskustelua esim. lumihiutaleista etenkin silloin, kun ne otsikossa mainitaan. sinähän voit sitten tuoda tähän ketjuun omia, suunnattoman selkeäsanaisia havaintojasi aivan kaikesta muustakin kuin toksisuudesta, etenkin silloin, kun trikkeröidyt jostain sanavalinnastani, joka herättää sinussa tarpeen kertoa, miten rumasti kulloinkin asiaa käsittelen.

Eli business as usual, keskustelun yrityskin kanssasi on tarpeeton ja turha, joten jatkanet tosiaan piikkiesi pistelyä milloin missäkin ketjussa, myös omassasi ja minä ohitan ne paskanpuheena.