Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kadonnut Bitcoin lompakkoni

Aloittaja ROOSTER, helmikuu 09, 2021, 20:03:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Joskus, kymmenisen vuotta sitten, tein pienen sijoituksen Bitcoin lompakkoon mutta olen hukannut asiaa koskevat muistiinpanoni. Luulen kuitenkin muistavani vielä silloisen sähköpostiosoitteeni ja mahdollisen salasanani jota silloin käytin joka paikkaan.

Nyt olisi kullanarvoisia vihjeet, joilla saisin sijoitukseni palautettua. Pikku palkkio onnistuneesta operaatiosta luvassa.

Luultavasti se oli 2009, jolloin sijoitin muutaman kympin. Paljonko olisi nyt arvo?

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Melodious Oaf

^ Voi saatana :D  Jos se on tosiaan ollut 2009, niin silloin bitcoineilla ei ollut juuri mitään arvoa. Silloin ei ollut mitään sijoitusmarkkinoita sen ympärillä vaan yksittäiset käyttäjät vaan huutokauppas niitä. Esimerkiks joku oli silloin huutokaupannut 10 000 bitcoinia 50 dollarilla

Mun mielestä vois varovaisesti arvioida, että oot ehkä saanut yhden bitcoinin per euro. Siis vaikka se olis vähän myöhemminkin kuin 2009.

Nyt yhden bitcoinin arvo pyörii jossain 30 000 - 40 000 dollarin hujakoilla.

Eli sä voit kertoa sen sijoittamasi summan 30 000:lla. Esimerkiks 40 euroa muuntuis 1,2 miljoonaksi dollariksi.

Ei mitään hajua, kuinka helppo sitä on konvertoida perinteisiksi valuutoiksi -- ja voi olla että siinä ei pääse tollasiiin lukemiin. Mutta kannattais varmaan ASAP selvittää, onko sulla edes olemassa vielä se bitcoin määrä minkä silloin ostit. Siihen asti vois olla parempi pitää sitä täysin hypoteettisena tai menetettynä rahana ja vasta asian selvittyä miettiä yhtään sen pitemmälle.


Lenny

Siihen aikaan lompakot olivat yleensä omalla koneella. Muistatko ollenkaan asensitko koneelle sen aikaisen bitcoin core -softan? Jos näin on, tarvitset sen fyysisen lompakkotiedoston, johon sitten toivottavasti käy se muistamasi salasana. Lompakon saa todennäköisesti auki myös nykyisillä softilla. Tarvitset siis sen aikaisen tietokoneesi, tai ainakin sen tiedostot.

Jos taas kyseessä oli joku online-toimija, on suuri todennäköisyys että sitä ei enää ole olemassa. Vanhin olemassa oleva toimija on käsittääkseni https://blockchain.com . Ei siinä mitään menetä jos koitat käykö muistelemasi tunnarit.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Lenny - helmikuu 10, 2021, 04:17:11
Siihen aikaan lompakot olivat yleensä omalla koneella. Muistatko ollenkaan asensitko koneelle sen aikaisen bitcoin core -softan? Jos näin on, tarvitset sen fyysisen lompakkotiedoston, johon sitten toivottavasti käy se muistamasi salasana. Lompakon saa todennäköisesti auki myös nykyisillä softilla. Tarvitset siis sen aikaisen tietokoneesi, tai ainakin sen tiedostot.

Jos taas kyseessä oli joku online-toimija, on suuri todennäköisyys että sitä ei enää ole olemassa. Vanhin olemassa oleva toimija on käsittääkseni https://blockchain.com . Ei siinä mitään menetä jos koitat käykö muistelemasi tunnarit.

Hienoa. Kiitos osoitteesta.

Kokeilen tuolta, käyn ensin läpi jos muistiinpanoistani löytyisi lompakkoni ID. Sellainen on myös kuulemma saamani varmistussähköpostin lopussa.

Saattaa olla, että löydän senaikaiset sähköpostini koska minulla on merkittävä kasa vanhoista koneista talteen ottamiani kovalevyjä. Hirveän työlästä toki mutta kannattaa yrittää.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Lenny

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - helmikuu 10, 2021, 10:48:30
Kokeilen tuolta, käyn ensin läpi jos muistiinpanoistani löytyisi lompakkoni ID. Sellainen on myös kuulemma saamani varmistussähköpostin lopussa.

Saattaa olla, että löydän senaikaiset sähköpostini koska minulla on merkittävä kasa vanhoista koneista talteen ottamiani kovalevyjä. Hirveän työlästä toki mutta kannattaa yrittää.

Hm.. en nyt täysin ymmärrä mistä siinä sitten on ollut kysymys. Kun itse pelasin ensimmäisen kerran bitcoinin kanssa vuonna 2011, ei tullut edes mieleen muuta vaihtoehtoa kuin asentaa se core-softa omalle koneelle. Ostin coineja yksityishenkilöiltä, jotka sitten lähettivät ne suoraan lompakkoni osoitteeseen. Asioin myös myöhemmin bittiraha-nimisen suomalaisen firman kanssa (muistaakseni 2012-2013), mutta edelleen käytin omaa softaa tallennukseen.

Jos ID on lompakon osoite (n. 30 merkkiä), et pelkästään sillä vielä pääse pitkälle. Voit tosin sen avulla tarkistaa kuinka paljon sinulla on rahaa.

Bitcoin-lompakko on aina salattu, joko omalla koneella tai jonkin palveluntarjoajan uumenissa. Tulet siis tarvitsemaan joka tapauksessa jonkinlaisen salasanan.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - helmikuu 09, 2021, 20:13:06
^ Voi saatana :D  Jos se on tosiaan ollut 2009, niin silloin bitcoineilla ei ollut juuri mitään arvoa. Silloin ei ollut mitään sijoitusmarkkinoita sen ympärillä vaan yksittäiset käyttäjät vaan huutokauppas niitä. Esimerkiks joku oli silloin huutokaupannut 10 000 bitcoinia 50 dollarilla

Mun mielestä vois varovaisesti arvioida, että oot ehkä saanut yhden bitcoinin per euro. Siis vaikka se olis vähän myöhemminkin kuin 2009.

Nyt yhden bitcoinin arvo pyörii jossain 30 000 - 40 000 dollarin hujakoilla.

Eli sä voit kertoa sen sijoittamasi summan 30 000:lla. Esimerkiks 40 euroa muuntuis 1,2 miljoonaksi dollariksi.

Tarkennetaan vähän lukuja. Vuonna 2009 BTCUSD oli n. 0.001, vuonna 2021 (juuri nyt) n. 47000.

Tässä paras tietämäni taulukko: https://bitcoin.zorinaq.com/price/

Do the math. Jos ROOSTER muistaa oikein, hänen ehkä kannattaa nähdä "vähän" vaivaa tämän asian eteen  8)
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

ROOSTER

Muistelen, että ajattelin ostaa koemielessä jotakin bitcoineillani. Mitään järkevää ei kuitenkaan ollut silloin myynnissä ja unohdin koko jutun seuraamisen.

Jossakin niiden pitäisi olla. Kuinka vanhoista pankkisiirroista on vielä tieto olemassa. Sieltä voisi selvitä tarkka päivä, koska olen operaation tehnyt.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Melodious Oaf

Vääristelin informaatiota lukuja raportoidessani, kun mulla tuli jo siinä kohtaa mieleen että a) on ihan hyvin mahdollista ettei niihin vaan enää pääse käsiksi millään ja b) tarkemmat speksit ja muut asiat kyllä selviää sitten, jos bitcoinit-lompakon saa haltuun ja siellä niitä edelleen on.

Se on ihan absurdi ajatuskin jo, että yhdellä vuoden 2009 dollarilla tai eurolla olisi nyt 47 miljoonan dollarin tai euron arvosta bitcoineja. Muutamalla kympillä ollaan jo niin isoissa summissa, ettei sitä pysty edes käsittelemään. Vaikea uskoa että sellainen omaisuus jossain vain säilyy. Mutta olishan tää aivan mahtavaa jos ROOSTERin projekti onnistuis.

Katso nettipankista ja kysy samalla vaikka niiden chatista – tai soita pankkiin ja kysy vanhoista tiliotteista. Lenny on siinä oikeassa, että asian eteen voi kyllä melko huoletta nähdä nyt vaivaa. Unohtaisin ehkä sellasen että voiko näin nyt tehdä, kannattaako soittaa ja kysyä, ottaa yhteyttä tai tän tyyppisestä murhetimisen.

Hippi

Tämäkö eilinen uutinen on Roosterin herättänyt etsimään lompakkoaan?

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007792665.html
Mikko, 29, osti vuonna 2013 vegeleivän bitcoineilla – tällainen olisi arvo nykyisin: "Lähinnä naurattaa"
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Vitsit, jos vain löydät jostain miljoonaomaisuutesi.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Aave

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - helmikuu 10, 2021, 11:45:28
Jossakin niiden pitäisi olla. Kuinka vanhoista pankkisiirroista on vielä tieto olemassa. Sieltä voisi selvitä tarkka päivä, koska olen operaation tehnyt.
Tällä ei käsittääkseni ole varsinaisen lompakon haltuunsaamisen kanssa juurikaan merkitystä, eli ei kuuluisi ensimmäisenä selvitettävien listaan. Toivottavasti muistio löytyy!

Tarkista onko vanha sähköpostisi vielä voimassa (Saattaa olla lakkautettu käytön puutteessa) ja aktivoi se, jos ei ole. Tärkein on kuitenkin salasana, joka nyt sitten pitäisi vain muistaa, tai löytää jostain.

Muistelen sellaistakin vanhaa uutista, että joku onneton olisi raijannut vanhan tietokoneensa kaatopaikalle kovalevyineen, ja on sittemmin yrittänyt etsiä sitä neulaa jäteheinäsuovasta kaiken vapaa-aikansa. Siellä oli bitcoin-tiedot  ainakin kymmenien miljoonien dollareiden arvosta, ellei enemmänkin.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - helmikuu 10, 2021, 12:09:41
Se on ihan absurdi ajatuskin jo, että yhdellä vuoden 2009 dollarilla tai eurolla olisi nyt 47 miljoonan dollarin tai euron arvosta bitcoineja. Muutamalla kympillä ollaan jo niin isoissa summissa, ettei sitä pysty edes käsittelemään. Vaikea uskoa että sellainen omaisuus jossain vain säilyy.

Totta kai säilyy. Eihän bitcoin ole muuta kuin numeroita lohkoketjussa. Se on sitten eri asia miten kymmenien tai satojen miljoonien arvoinen paketti saataisiin muutettua fiat-rahaksi. Suuruusluokaltaan se ei ole sinänsä mitenkään tavatonta. Sen kokoisia summia liikutellaan isojen pelureiden toimesta lähes päivittäin, mutta ei kukaan sellaista varmaan yksittäisenä könttänä ostaisi.

Jos ROOSTER saa kaivettua miljoonaomaisuutensa esille, suosittelen neuvottelemaan asiasta jonkun ison pörssin, kuten Binance kanssa. Suomesta ei löydy parneria joka kykenisi moiseen liikutteluun.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Lognessa

#12
Kylläpä kesti löytää Roosterin lompakko, muutama päivä sitten huomasin katoamisilmoituksen. Nyt kun sitten ehdin käydä ketjut läpi ja pläräsin siinä järjestyksessä mihin osioon kuvittelin aiheen laitetuksi, niin taitaakin olla tosi kyseessä, koska Yhteiskunta (kuivittelin huumoriksi)

Bitcon, virtuaaliraha. Mihin sen arvo oikein perustuu. Saako sen tilille, jos kiinnostaisi pistää lihoiksi se biljoona euroa?

Eikö Jasper Pääkkösenkin nimellä tuota kaupitella (jossa ko henkilöllä ei ole mitään osuutta asiaan). Ainakin minulle mainos on tullut eteen valelehtenä kun etsin iltalehden Bing/mikrosoftin haun kautta.

Jos Rooster on pelkän ilmaissähköpostin varassa, jonka parasta ennen päiväys meni jo, niin pelkään pahoin, ettemme saa kutsua Floridan kartanonsa tiluksilla järjestettäviin coctail juhliin.



Hayabusa

Aamutelkkarissa oli Mikko Hyppönen juttelemassa Pohjois-Korean tekemistä kryptovaluuttavarkauksista. Ehkä Mikko tai Kim voi autttaa Roosteria.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

ROOSTER

Olo on aika erikoinen. Mahdollinen massi tulee turhan usein mieleen.

Olen nyt siivonnut yhden kaapin (minulla on useita kaappeja joissa ratkaisu voi piillä, Kopek-tyyppisiä) ei löytynyt papereita joista olisi apua mutta lupaavasti yksi tarralapusta päätellen Windows XP-kone ja muutama cd-romppu. Tiedän, että jotain asiaan liittyvää löytyy vielä, papereita ja kiintolevyjä mutta tuskin enää muita koneita.

Koitan kaiken touhuamisen ohella ajatella jotain muutakin. Kun olen saanut kaiken asiaan liittyvän tiedon ja materiaalin kasaan ryhdyn varsinaiseen toimeen. Tässä voi vielä mennä tovi.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS