Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Uskonnot ja politiikka

Aloittaja Norma Bates, helmikuu 24, 2021, 11:42:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toope

Yövartijavaltio (=ääriliberaali minimaalisvaltioidea) ei tosiaan tarjoa mitään, muttei myöskään kiellä mitään.
Jos haluat perustaa ammattiliiton tai sosiaalikeskuksen, malli ei sitä estä. Se tarkoittaa vain sitä, ettei sitä rahoiteta julkisrahoituksella, vaan yksityisellä rahalla, tavoin tai toisin.

En itsekään kannata yövartijavaltiota (Ayn Rand-tyyliin). Minä hyväksyn yhteiskunnan osana taloudessamme ja sosiaapolitiikassamme, mutta en nykymalliin paisunutta ja pöhöttynyttä yhteiskuntaa. Juu, Liberaalipuolueen esittämin tavoin 7 miljardia pitäisi leikata maamme julkissektorilta nopeasti! Ensi hallituksessa. Nykyidea oikeistollahan ei ole viedä asiaa äärimmäisyyteen, ainoastaan karsia julkismenoja Marinin jälkeen.

Muisto Keijo Kullervo

2015 kirjoitettuna:

"Näkökulmalla oli aikoinaan otsikko tähän tapaan:
"Ateisti on paras uskovaisen puolestapuhuja ja uskova ateistin."
Jotenkin ymmärrän asian niin, että ns. negatiiviset viestit putoavat hedelmättömään maahan, mutta uskoa ja toivoa ns. tulevaisuuteen antavat monesti hyvän sadon.
Ystävällisesti..."
Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Norma Bates

Tympeä ateisti saa innostumaan uskosta ja ällöttävä uskovainen ateismista?

Toope

Uskontoa saa yrittää sekoittaa politiikkaan. Uskonto rahoittaa sen itse.
Valtiolla sinänsä ei ole velvollisuutta rahoittaa mitään politiikkaan liittyvää. Poliitikkomme itse ovat kehittäneet puoluerahoituksen/vaalirahoituksen.
Miksi?!
Juu, ymmärrän, valtionkirkko. Olen kahden vaiheilla tuon kanssa. Ehkä ei pitäisi, vaikka tuen kristillistä Eurooppaa/Länsimaailmaa.

Jaska

Kirkon vaikutusvalta valtiossa on Suomessa käynyt vähäiseksi ja heikkenee. Se näkyy varsinkin valtiokirkon väkimäärän hitaana hupenemisena ja sen organisoituun ukonnolliseen toimintaan osallitumisen - kuten jumalanpalveluksissa käynnin - hiipumisena.  Vanhoillisleastadiolaisten suviseurat keräävät vielä merkittävästi väkeä yhteen uskonnonharjoitukseen.  Harvenevasti valtiojohdon puheissa viitataan Jumalaan eli vedotaan uskonnon arvoihin. Uskonnon asema puolueissa seuraa uskonnon merkityksen vähenemistä.

Puoluerahoitus on poliittisen järjestelmän tapa tukevoittaa ja vakauttaa toimintamahdollisuuksiaan. Yhteiskunnan taloudellisluontoinen tuki valtiokirkolle ja muulle uskonnolliselle toiminnalle on samoin tukea vanhalle ja jarrua mahdolliselle muutokselle. Kirkko sinällään on yhteiskunnassa jarrumiehen roolissa. Isoja jarrutettavia asioita on äskettäisinä aikoina ollut pappeuden siirtyminen naisille ja homoparien rinnastaminen lapsentekoavioliittoihin.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 25, 2023, 21:14:56
Uskontoa saa yrittää sekoittaa politiikkaan. Uskonto rahoittaa sen itse.
Valtiolla sinänsä ei ole velvollisuutta rahoittaa mitään politiikkaan liittyvää. Poliitikkomme itse ovat kehittäneet puoluerahoituksen/vaalirahoituksen.
Miksi?!
Juu, ymmärrän, valtionkirkko. Olen kahden vaiheilla tuon kanssa. Ehkä ei pitäisi, vaikka tuen kristillistä Eurooppaa/Länsimaailmaa.

Uskonto on politiikkaa, yleisten asioiden hoitaminen yhdessä on yleensäkin politiikkaa. Ihmisten uskoasioiden "hoitaminen" on politiikkaa- ihan maanpäällistä.

Taivaassa ei politikoida siellä vaan "veisataan ja ollaan onnellisia".

Toope

Lainaus käyttäjältä: Jaska - heinäkuu 26, 2023, 05:30:34
Kirkon vaikutusvalta valtiossa on Suomessa käynyt vähäiseksi ja heikkenee. Se näkyy varsinkin valtiokirkon väkimäärän hitaana hupenemisena ja sen organisoituun ukonnolliseen toimintaan osallitumisen - kuten jumalanpalveluksissa käynnin - hiipumisena.  Vanhoillisleastadiolaisten suviseurat keräävät vielä merkittävästi väkeä yhteen uskonnonharjoitukseen.  Harvenevasti valtiojohdon puheissa viitataan Jumalaan eli vedotaan uskonnon arvoihin. Uskonnon asema puolueissa seuraa uskonnon merkityksen vähenemistä.

Puoluerahoitus on poliittisen järjestelmän tapa tukevoittaa ja vakauttaa toimintamahdollisuuksiaan. Yhteiskunnan taloudellisluontoinen tuki valtiokirkolle ja muulle uskonnolliselle toiminnalle on samoin tukea vanhalle ja jarrua mahdolliselle muutokselle. Kirkko sinällään on yhteiskunnassa jarrumiehen roolissa. Isoja jarrutettavia asioita on äskettäisinä aikoina ollut pappeuden siirtyminen naisille ja homoparien rinnastaminen lapsentekoavioliittoihin.
Itse olen sitä mieltä, että pappeuden siirtäminen naisille oli virhe. Ei niin, että kaikki naiset ongelmana olisivat, liberaalit kyllä!

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 27, 2023, 22:26:34
Lainaus käyttäjältä: Jaska - heinäkuu 26, 2023, 05:30:34
Kirkon vaikutusvalta valtiossa on Suomessa käynyt vähäiseksi ja heikkenee. Se näkyy varsinkin valtiokirkon väkimäärän hitaana hupenemisena ja sen organisoituun ukonnolliseen toimintaan osallitumisen - kuten jumalanpalveluksissa käynnin - hiipumisena.  Vanhoillisleastadiolaisten suviseurat keräävät vielä merkittävästi väkeä yhteen uskonnonharjoitukseen.  Harvenevasti valtiojohdon puheissa viitataan Jumalaan eli vedotaan uskonnon arvoihin. Uskonnon asema puolueissa seuraa uskonnon merkityksen vähenemistä.

Puoluerahoitus on poliittisen järjestelmän tapa tukevoittaa ja vakauttaa toimintamahdollisuuksiaan. Yhteiskunnan taloudellisluontoinen tuki valtiokirkolle ja muulle uskonnolliselle toiminnalle on samoin tukea vanhalle ja jarrua mahdolliselle muutokselle. Kirkko sinällään on yhteiskunnassa jarrumiehen roolissa. Isoja jarrutettavia asioita on äskettäisinä aikoina ollut pappeuden siirtyminen naisille ja homoparien rinnastaminen lapsentekoavioliittoihin.
Itse olen sitä mieltä, että pappeuden siirtäminen naisille oli virhe. Ei niin, että kaikki naiset ongelmana olisivat, liberaalit kyllä!

Ei kait pappeutta naisille ole siirretty. Tosin nykyisin naisetkin hyväksytään papeiksi, mutta kyllä se valehtelemisen taito on edelleen miestenkin harteilla.

Jaska

Naisia on enemmistö seurakuntien papeista.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Jaska - heinäkuu 29, 2023, 20:03:49
Naisia on enemmistö seurakuntien papeista.

Onko noin- en tiedä tuota, mutta olen olettanut, ettei sentään vielä.

Varmaan papiksi opettelevia on enemmistö naispuolisia, vaikka nykyään ei naisiakaan saa naisiksi kutsua, kun työpaikoista ja muista senkaltaisista asioista puhutaan.

Jaska


Siksipä sanoinkin, kun näytti, ettet tiennyt. Se ei ollut yllätys, ettet vaivaudu tarkistamaan asiaa edes huomautettaessa virheestä.

https://yle.fi/a/74-20021388

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Jaska - heinäkuu 30, 2023, 22:01:48

Siksipä sanoinkin, kun näytti, ettet tiennyt. Se ei ollut yllätys, ettet vaivaudu tarkistamaan asiaa edes huomautettaessa virheestä.

https://yle.fi/a/74-20021388


Mikä ihmeen virhe ja mikä huomautus..

Enhän ole mitään väittänyt, näet haamuja..kirjoitukseni.


Ei kait pappeutta naisille ole siirretty. Tosin nykyisin naisetkin hyväksytään papeiksi, mutta kyllä se valehtelemisen taito on edelleen miestenkin harteilla.

Aave

Rikosoikeuden professori haluaa poistaa laista säännöksen, joka kieltää Koraanin polton Suomessa (Yle):

"Suomessa rikoslain säännös uskonrauhan rikkomisesta kieltää Koraanin polttamisen, mutta asiantuntijoiden mielestä lain kohta on tarpeeton".

...

"Ruotsissa ja Tanskassa pohditaan nyt lainsäädännön muuttamista Koraanin polttamisten aiheuttamien ulkopoliittisten haasteiden vuoksi. Harkinnassa on erillinen uskonnollisten esineiden häpäisyn kieltävä pykälä".

Mikä erinomainen tapa osoittaa väkivallalla uhkaaville uskonnollisille fanaatikoille, että uskonnollisen väkivallan edessä yhteiskunta antaa periksi, ja laki myötäilee fanaatikkoja. Hölmöjä ja lyhytnäköisiä ovat niin Ruotsissa kuin Tanskassa, mikäli tämän asian tiimoilta tuollaisen pykälän laativat. Ruotsissa on kyllä jo moneen kertaan ja monin tavoin osoitettu, että ovat hölmöjä ja lyhytnäköisiä - aina itsetuhoisuuteen asti.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

ROOSTER

Minusta kaikkien mahdollisten kirjojen polttaminen on mitä suurinta syntiä ja rikos ihmisyyttä vastaan.

Jos joku polttaisi julkisesti M.Paavolan Sähkötekniikan oppikirjan, Waltarin Sinuhe egyptiläisen tai Irvingin Garpin maailman, olisin valmis vastamielenosoitukseen sekä äärettömän vihainen ja pahastunut.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Aave

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - marraskuu 29, 2023, 17:28:19
Minusta kaikkien mahdollisten kirjojen polttaminen on mitä suurinta syntiä ja rikos ihmisyyttä vastaan.

Jos joku polttaisi julkisesti M.Paavolan Sähkötekniikan oppikirjan, Waltarin Sinuhe egyptiläisen tai Irvingin Garpin maailman, olisin valmis vastamielenosoitukseen sekä äärettömän vihainen ja pahastunut.
Näistäkään eivät lopu painokset kesken, vaikka joku satunnainen tyyppi tai väkijoukko niitä polttaisi. Mielestäni minkä hyvänsä kirjan saa polttaa, jos se on oma. Sehän tässä on se juttu, että eivät uskonnolliset teokset ole ominaisuuksiltaan sen kummempia, kuin muutkaan kirjat. Ja tarkoitan, että sen tekee yksityishenkilönä. Toisten omaisuutta ei saa polttaa, ja vaikka jonkin kirjan polttaminen voi olla kusipäistä, niin laitonta sen ei pidä oleman. Lisätään vielä, että harvinaisia painoksiakaan ei saisi polttaa, kuten jotkin harvinaiset ensipainokset vuodelta kivi ja kypärä.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy