Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Uskonnot ja politiikka

Aloittaja Norma Bates, helmikuu 24, 2021, 11:42:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 09, 2022, 13:39:35
Yksisarvisten taustalla ovat ehkä sarvikuonot.

Yhtäältä sarvikuonot, toisaalta sarvivalaat.

Sarvivalaskoiraalla on jopa kolmemetriseksi kasvava syöksyhammas, ja näitä hampaita myöskenneltiin keskiajan Euroopassa yksisarvisen sarvina. https://en.wikipedia.org/wiki/Narwhal

Lainaa
Menninkäisiin en ole niin perehtynyt, mutta jos ne ovat karvaisia, niin ehkä niiden esikuva on apina.

Heh. Inarissa Nellimin lähellä on mäki nimeltä Cahaligvääri, jonka suomenkielinen nimi on Apinavaara. Cahalig oli jonkunsorttinen menninkäinen, ja kun joltakulta paikalliselta oli karttoja tehtäessä kysytty paikannimen merkitystä, oli tämä kuvannut C:n ihmisenkaltaiseksi mutta pieneksi ja karvaiseksi. Ilmiselvä apina siis, kas kun ei marakatti. Asiassa auttoi se, että C oli jo katoavaa kansanperinnettä, joten paikallisetkaan eivät enää oikein tienneet, mikä ökkömönkiäinen olikaan kyseessä, joten selitys jäi vaillinaiseksi.

Kopek

Menninkäistarinoissa ja uskontojen kirjoituksissa on se ero, että menninkäistarinoiden kirjoittaja ei väitä tarinoiden olevan totta eikä oleta lukijoidenkaan niin kuvittelevan. Uskonnollisten tekstien kirjoittaja - ellei hän satu olemaan teoistaan tietoinen huijari - todennäköisesti uskoo niihin ja olettaa lukijoidenkin uskovan.

Uskonnollisia kirjoituksia voisi ehkä paremmin verrata poliittisiin kirjoituksiin. Onhan politiikan alaltakin kirjoitettu tekstejä, jotka perustuvat uskoon jonkin asian oikeudesta ja toteutumisesta. Mainittakoon nyt vaikka sosialismi ja kommunismi. Nehän ovat uskon asioita.

Lakikirjan teksti on nykyajan uskonnollista kirjoitusta. Jos perinteisiin uskontoihin verrataan, niin lait edustavat uskontoa ja lainvalvojat papistoa.


Karikko

Lainaus käyttäjältä: Kopek - tammikuu 09, 2022, 11:45:35
Mikä syy jollakin tarinankertojalla olisi ollut keksiä vuorisaarna, mammonanpalvojien kritiikki ja juutalaisten uskonoppineiden pilkkaaminen, jotka edustavat hyvin erilaista näkemystä vallinneisiin arvoihin nähden.


Noissa on poliittinen motiivi- siis yhteiskunnan arvostelusta ja moraalista on kysymys. Sitähän on aina tehty, jos on uskallettu.

Ne eivät ole mitenkään perättömiä julistuksia. Perättömät julistukset ovat eri asia kuten kuolleista ylösnousemiset, ja vedenpäälläkävely, esim,,

Tarvitseeko moraali sitten lisäkseen valehtelua mennäkseen ihmisten tietoisuuteen ,on sitten toinen asia- ja jumalallisen tekijän siihen (moraaliin) aisapariksi.  Ehkä se tuohon aikakauteen on ollut ihmisten kykyjen mukainen malli, mutta ei sen enää "uskoisi" olevan toiminnan peruste..

Hiha

Vanhoissa uskonnollisissa teksteissä on tyylilajeja, jotka nykyisin ovat harvinaisia. Vaikkapa ihmekertomukset. Asiaa ei auta, että ne on sommiteltu – tietysti – senaikaisen maailmankuvan päälle, ei modernin. Joka tahtoo nähdä niissä totuutta, on äkkiä ongelmissa sen kanssa mitä totuudella siinä kohti tarkoittaa, mikäli ei vedä räkäpääfundamentalismia. Kertomuksista piittamaaton voi kuitata tarinat vanhoina satuina, eikä sitä näkemystä pysty ihan kevyesti asia-argumenteilla kumoamaan.

Kristinuskossa kirkolla on tästä ongelma. Piispat rakensivat alun perin auktoriteettinsa väitteeseen, että he olivat saaneet viestin edeltäjiltään ja pohjimmiltaan niin ollen apostoleilta, jotka Jeesus Kristus oli siihen virkaan nimittänyt. Organisaation pohjaaminen tähän omaehtoiseen historismiin räpsähti näpeille pari sataa vuotta sitten. Jotenkin tuntuu, että Suomessakaan papisto ei ole kyennyt päättämään ovatko he yhä Jumalan varakuninkaita maan päällä vai hengellisesti herkkiä toisia lohduttamaan pyrkiviä kanssakulkijoita.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Kopek - tammikuu 09, 2022, 15:33:02
Menninkäistarinoissa ja uskontojen kirjoituksissa on se ero, että menninkäistarinoiden kirjoittaja ei väitä tarinoiden olevan totta eikä oleta lukijoidenkaan niin kuvittelevan.
"Kirjailija Tapio Kaitaharju ja metsänhoitaja ja kuulu korvasienten kasvattaja Esko Jalkanen ovat dokumentoineet maahistietonsa ja kokemuksensa kirjoihinsa." (google)
Näin kerran heistä tehdyn tv-dokun ja Jalkasen kirjan olen tainnut lukaista. Korvasienten kasvattaja Jalkanen näki maahisia, metsätonttuja (tai ainakin näin tulkitsi, ehkä jäljistä).

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

kertsi

^
Totta. On niitä henkiolentoihin, esim. menninkäisiin tai talotonttuihin uskovia. Itsekin tiedän erään sellaisen maalla asuvan henkilön, joka tosissaan uskoo kokevansa ja näkevänsä henkiolentoja ympärillään, erityisesti talojen liepeillä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

Lainaus käyttäjältä: Kopek - tammikuu 09, 2022, 11:45:35
Mikä syy jollakin tarinankertojalla olisi ollut keksiä vuorisaarna, mammonanpalvojien kritiikki ja juutalaisten uskonoppineiden pilkkaaminen, jotka edustavat hyvin erilaista näkemystä vallinneisiin arvoihin nähden.
Juu sinänsä. Ainahan yhteiskunta on ollut epätasa-arvoinen, aina tulee olemaankin. Eiväthän ihmisyksilöt, tai ryhmätkään, koskaan ole samankaltaisia. Jotkut menestyvät paremmin kuin toiset, enkä puhu vain juutalaisista ja romaneista... :P

Toope

#307
Lainaus käyttäjältä: Kopek - tammikuu 09, 2022, 15:33:02
Menninkäistarinoissa ja uskontojen kirjoituksissa on se ero, että menninkäistarinoiden kirjoittaja ei väitä tarinoiden olevan totta eikä oleta lukijoidenkaan niin kuvittelevan.
Menninkäistarinoissa voi olla sitä samaa ideaa kuin Raamatun tarinoissa. Tarinan perusosa perustuu todellisuuteen, tarinoiden kehitys taas on pitkälti fantasiaa. Vrt. Sodoman tarina, joka voi hyvinkin juontua arkaaisen ajan tulivuorenpurkauksesta tai maanjäristyksestä (=tuhoten kaupunkeja) luoden sinänsä pohjaa uskonnollisille kertomuksille. Hyvin tiedämme sen, että tuollaiset paikalliset katastrofit voisivat luoda melkoisen merkittäviä tarinoita. Toinen esimerkki tästä voisi olla Theran (Santorini) saari, tai Kreeta, kun tulivuori purkautui aikoinaan. Tarina on taatusti levinnyt Atlantistarinoiden kautta...

Kansanperinne, pirullinen mutta kovasti leviävä ilmiö.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Toope - tammikuu 11, 2022, 23:47:13
Lainaus käyttäjältä: Kopek - tammikuu 09, 2022, 15:33:02
Menninkäistarinoissa ja uskontojen kirjoituksissa on se ero, että menninkäistarinoiden kirjoittaja ei väitä tarinoiden olevan totta eikä oleta lukijoidenkaan niin kuvittelevan.
Menninkäistarinoissa voi olla sitä samaa ideaa kuin Raamatun tarinoissa. Tarinan perusosa perustuu todellisuuteen, tarinoiden kehitys taas on pitkälti fantasiaa. Vrt. Sodoman tarina, joka voi hyvinkin juontua arkaaisen ajan tulivuorenpurkauksesta tai maanjäristyksestä (=tuhoten kaupunkeja) luoden sinänsä pohjaa uskonnollisille kertomuksille. Hyvin tiedämme sen, että tuollaiset paikalliset katastrofit voisivat luoda melkoisen merkittäviä tarinoita. Toinen esimerkki tästä voisi olla Theran (Santorini) saari, tai Kreeta, kun tulivuori purkautui aikoinaan. Tarina on taatusti levinnyt Atlantistarinoiden kautta...

Kansanperinne, pirullinen mutta kovasti leviävä ilmiö.

Ihminen on pohjimmiltaan melko yksinkertainen olento ja kaikki mikä kiihottaa, myös kiinnostaa.  Tarinoiden "sielu on kiinni tuossa samassa elämyshakuisuudessa jota ihmisen luontainen uteliaisuus saa etsiessään tyydytystä, eihän sillä totuusarvoa edes etsitä.

Epäilen silti etteivät kaikki lapsetkaan usko, karhun osaavan puhua ja ketun kierouden olevan sen ihmeellisempää, kuin mikään muukaan eläinjuttu, mutta silmät kiiluen niitä kuunnellaan..
Onko sitten fantasiat jääneet jotenkin myös vanhuuden iloiksi ja kun ei enää muuta odotettavaa maailmalta ole- veisataan virsiä ja ootellaan pääsyä pois pahasta maailmasta- taivaan ihanuuteen- veisaamaan virsiä, enkeliköörin kanssa.

Toope

#309
Jotkut voivat asioita miettiä taas pidemmälle?
Kansanperinnettä en aliarvioisi, uskoakseni voisi säilyttää muistia jopa tuhansia vuosia?! Muuttuen jumaltarustoiksi, toki.

urogallus

#310
Hmm. Olikohan kohu joukkotuhonnasta suuresti liioiteltua vaiko kenties aito ankka.


Lainaus käyttäjältä: Jaska - elokuu 15, 2021, 12:26:27
Lainaus käyttäjältä: urogallus - elokuu 14, 2021, 14:34:26
Lainaus käyttäjältä: Jaska - elokuu 14, 2021, 13:57:26

Minulle on jäänyt hämäräksi miksi kirkko hävitti vähätkin intiaanilasten hautamuistomerkit. Ensimmäisenä mieleen tulee että tapahtunutta haluttiin salata sukulaisilta ja julkisuudelta.

Entä jos hautamerkit vain hajosivat? Jos ne olivat puuta, kuten usein tapana on? Tuo linkkaamassani blogissa käsitelty koulu suljettiin vuonna 1969. Siinä ajassa asioita hajoaa ja unohtuu; onhan sitä hylättyjä hautoja paljon Suomessakin.

Miten kuoleman voisi edes salata sukulaisilta? Jos salaaminen onnistuu, ts. sukulaiset eivät kysele lasten perään, niin minkälaisesta suvusta on kyse?
Esim.
https://theworldnews.net/fi-news/kanada-alkuperaiskansoihin-kuuluneiden-lasten-joukkohauta-jarkyttaa-kanadassa-mutta-761-ruumista-on-todennakoisesti-vain-jaavuoren-huippu-tulemme-loytamaan-lisaa-ruumiita :

"Löydön tehneen alkuperäiskansan Cowessessin johtaja Cadmus Delorme kertoi tiedotustilaisuudessa, että haudat olivat merkitsemättömiä. Delormen mukaan haudat olivat aiemmin merkittyjä, mutta katolisen kirkon edustajat olivat poistaneet hautakivet.

Hautakivien poistaminen on rikos Kanadassa, joten alkuperäiskansa kohtelee hautoja rikospaikkana. "

Palataanpa tähän juttuun. Tällä hetkellä tilanne vaikuttaa epäselvältä:

LainaaThe huge media story last summer grew out of the scanning of part of the site in the British Columbia interior where the school operated from 1890 to 1978. The "discovery" was first reported last May 27 by Tk'emlúps te secwépemc First Nation Chief Rosanne Casimir after an anthropologist, Sarah Beaulieu, used ground-penetrating radar in a search for the remains of children alleged by some to be buried there. She is a young anthropologist, an instructor in Anthropology and Sociology at the University of the Fraser Valley since 2018. Her preliminary report is actually based on depressions and abnormalities in the soil of an apple orchard near the school – not on exhumed remains. According to Chief Casimir, these "missing children" represent "undocumented deaths." Their presence, she says, has long been "knowledge" in the community and "some were as young as three years old."[1]

From new research revealed at a July 15 press conference last year, the anthropologist scaled back the potential discovery from 215 to 200 "probable burials." Having "barely scratched the surface," she found many "disturbances in the ground such as tree roots, metal and stones." The "disruptions picked up in the radar," she says, led her to conclude that the sites "have multiple signatures that present like burials." But she cannot confirm that until the site is excavated – if it is ever done. A community spokesperson says the full report "cannot" be released to the media.[2] For Chief Casimir, "it is not yet clear whether the continuing work on the Kamloops site will involve excavation."

------------------------------------------------------------------------------------

By never pointing out that it is only a matter of speculation or potentiality, and that no remains have yet been found, governments and the media are simply granting credence to what is really a thesis: the thesis of the "disappearance" of children from residential schools. From an allegation of "cultural genocide" endorsed by the Truth and Reconciliation Commission (TRC) we have moved to "physical genocide," a conclusion that the Commission explicitly rejects in its report.[12] And all of this is based only on soil abnormalities that could easily be caused by root movements, as the anthropologist herself cautioned in the July 15 press conference.

According to another anthropologist, Scott Hamilton, who has worked on residential school cemeteries for the TRC between 2013-2015, one must be very careful with the use of ground-penetrating radar because the soil may have been disturbed over the years by "sedimentary texture, ... culturally-derived unconformities, obstructions or voids."[13] A project to test the soil with the same method at the Brandon Residential School in Manitoba, which began in 2012 and was re-launched in 2019, has not yet yielded any conclusive results. In June, the research team works to identify 104 potential graves and still needs to consult the residential school's archives and interview survivors.[14]

----------------------------------------------------------------------------------

In its 2015 report, the TRC identified 3,200 deaths of children at residential schools. Surprisingly, it was unable to record the names of one-third of the children (32%) or for half (49%), the cause of death.[15] Why are there so many "nameless" residential school students? According to Vol. 4 of the Report, there are "significant limitations in both the quality and quantity of the data the Commission has been able to compile on residential school deaths."[16]

In fact each trimester, school principals reported the names of students attending school to be funded by the government and specified the names of any students who had died. But "in many cases," the Report says, school principals simply reported on the number of children who had died in the previous year, without identification. Or, they might give a total of the number of students who had died since a specific school opened, but with no indication of the name, year, or cause of death.[17]

The Commission included all these unnamed students in the total of student deaths. That means that student deaths could have been counted twice: both in the trimester report by the principals and in the general compilation with no names. The Commission admitted that this possibility exists that some of the deaths recorded in the Named Register might also be included in the Unnamed Register.[18]

This obviously biased method inflates greatly the number of missing students and the actual state of knowledge surrounding their deaths. And this flawed information is what lies at the root of the assumption that any unnamed students disappeared without their parents' being informed and that the schools crudely buried them in mass graves.

It is likely that this methodological gap relates to the years prior to 1950 because the death rate recorded by the Commission in residential schools from 1921 to 1950 (named and unnamed deaths) is twice as high as that of Canadian youth in the general population aged five to fourteen for the same years. This mortality rate averaged about four deaths per year for every 1,000 youth attending the schools. Their deaths were mostly due to tuberculosis and influenza when the Commission could identify the cause.

On the other hand, the mortality rate in residential schools was actually comparable to the Canadian average from 1950 to 1965, again for youth aged five to fourteen.[19] That drop from the previous period is most likely the result of the inoculation by vaccines that took place in the residential schools as in other Canadian schools.
https://www.dorchesterreview.ca/blogs/news/in-kamloops-not-one-body-has-been-found


Joitakin ajatuksia.

1) Historia ja hysteria eivät sovi yhteen. Kyseinen koulu on ollut pitkään suljettu, joten mitään kiirettä ei ole mihinkään.

2) Liika luottamus teknologiaan on haitallista. Maatutka on hieno vimpain, mutta se ei tuota eksaktia tietoa. Tämän jutun perusteella ei varman totuuden saaminen ole ihan prioriteettien kärjessä, kun ei ole edes selvää, tehdäänkö kaivauksia tulevaisuudessa.

3) Älyllisesti rehellisen ihmisen tulee pyrkiä näkemään edes hiukan nykyhetken poliittisen kohinan läpi. Vähintäänkin kannattaa olla antamatta pikkusormea hysterialle.

4) Konteksti. Kuolleisuusluvuilla mässäily ei kerro nykyajan ihmiselle mitään, ellei sitä aseteta aikaan ja paikkaan. Tässä tapauksessa koulujen kuolleisuutta tulee verrata vastaavan populaation kuolleisuuteen koulun ulkopuolella.


Voi olla, että tästä vielä kuullaan jotakin. Tai sitten koko juttu tallautuu uusien uutisankkojen räpylöiden alle.

Ja juu, ei minulla ole tietoa tuon lähteen luotettavuudesta. "Kamloops massgrave excavation" haku ei kuitenkaan antanut mitään tietoa siitä, että oikeasti yhtään ruumista olisi löydetty. Katsotaan mitä tuleman pitää.


Norma Bates

Johan nyt on piru. Edes siihenkään ei siis voida luottaa että sanotaan joku tietty numeromäärä että näin paljon on löydetty ruumiita. Pitäisikö tässä itkeä vai nauraa?

MrKAT

Katolisia kirkkoja sytytetty palamaan Kanadassa
- MTV Uutisethttps://www.mtvuutiset.fi › artikkeli· Translate this page
27 Jun 2021 — Useita katolisia kirkkoja on palanut Kanadan länsiosissa viime päivinä. ... palamaan Kanadassa – taustalla katolisten koulujen joukkohaudat.


Maatutkateknologia ->...-> terrori-iskuja kirkkoihin ?

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

MrKAT

/Tiede 14/2021/
Kannessa
  Luterilaisuus loi pohjan hyvinvointivaltiolle
Sisältö-sivulla:
  9 Luterilaisuus johti hyvinvointivaltioon
  Pohjoismaissa voidaan hyvin kaikilla mittareilla - ja suurin osa
  väestöstä on luterilaisia. Yhteys  ei ole sattumaa.


Artikkelisivulla s.9-:
LUTERILAISUUS JOHTI HYVINVOINTIVALTIOON
   Pohjoismaissa voidaan kaikilla mittareilla hyvin. Yhdysvaltalaisen professori
   Robert H. Nelsonin mukaan saamme kiittää siitä Martti Lutheria.


s.12:
   Kirkkoa ja sosialidemokratiaa ei siis puheita huolimatta koettu toistensa vastustajiksi.
   Tutkijoiden mielestä sosiaalidemokratialla voikin olla enemmän yhteistä kuin kumpikaan
   haluaa oikeastaan tunnustaa. ...
   Robert Nelsonin mukaan nimenomaan luterilainen etiikka ajoi yhteiskuntaa kohti sosiaalidemokratiaa.


USA:n republikaanien tai Suomen (ääri)oikeiston silmissä voisikin olla:
   Luterilaisuus = hyvinvointivaltio = sosiaalidemokratia => kommunismia!  ;D
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Toope

Tietynasteinen yhteiskuntakontrolli on hyvä yhteiskunnalle, liian suuri on sosialistista valvontaa.
Hyvä on se, joka osaa rajaa vetää.

Nyky-yhteiskunnassamme näen liikaa valtio-kontrollia, paljon vähemmällä selviäisimme. Mutta sosialismin ongelma on juuri tuossa, kun annamme sille sormen, se vie koko käden. Valtiojohto pyrkii paisuttamaan itseään. Siksi meillä on rutosti ylipaisunut yhteiskunta, johon meillä oikeasti ei ole enää varaa.

Tarvitsemme hieman konservatiivisempaa oikeistoa nykymallin tilalle.