Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Palkankorotukset tänä vuona?

Aloittaja Muisto Keijo Kullervo, maaliskuu 01, 2021, 10:51:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Laika

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 02, 2021, 08:32:13
Tämä sama sukupolvi vahvisti  AY-liikkeen murskaavan aseman, joka todella heidän edukseen toimi. Ikävä vaan, että AY-liike ei koskaan ole ollut halukas muuttumaan ajan mukana ja nyt tosiaan ollaan tilanteessa, jossa Keijonkin entinen työnantaja ottaa nuoria töihin ajatuksella, että näiden on itse neuvoteltava asemansa, palkkansa, etunsa. Kyllä meistä jokainen tietää, miten ne neuvottelut tulevat sujumaan.

En osannut yhdistää sitä AY-liikkeen syyksi, jos työnantajan neuvotteluasema yhteiskunnassa on olennaisesti vahvistunut.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 02, 2021, 08:32:13
nyt tosiaan ollaan tilanteessa, jossa Keijonkin entinen työnantaja ottaa nuoria töihin ajatuksella, että näiden on itse neuvoteltava asemansa, palkkansa, etunsa.

Itse asiassa Keijon entisellä työnantajalla on esimerkillinen järjestelmä. Se rekrytoi jatkuvasti nuoria oppisopimuksen kautta ja pyrkii pitkiin työsuhteisiin. Palkkaus on oikeassa suhteessa työn vaativuuteen ja työolosuhteet ovat miellyttävät. Se on edelleen hyvin haluttu työpaikka.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Laika - maaliskuu 02, 2021, 11:34:32
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 02, 2021, 08:32:13
Tämä sama sukupolvi vahvisti  AY-liikkeen murskaavan aseman, joka todella heidän edukseen toimi. Ikävä vaan, että AY-liike ei koskaan ole ollut halukas muuttumaan ajan mukana ja nyt tosiaan ollaan tilanteessa, jossa Keijonkin entinen työnantaja ottaa nuoria töihin ajatuksella, että näiden on itse neuvoteltava asemansa, palkkansa, etunsa. Kyllä meistä jokainen tietää, miten ne neuvottelut tulevat sujumaan.

En osannut yhdistää sitä AY-liikkeen syyksi, jos työnantajan neuvotteluasema yhteiskunnassa on olennaisesti vahvistunut.

Minä osaan. AY-liike on paitsi hinnoitellut itsensä markkinoilta nuorten ulottumattomiin ja vanhempien haluamattomiin. Ja ettei tämä olisi riittänyt, johtajiston muhkeat palkat ja muu mediassa öykkäröinti on tehnyt niin paljon hallaa AY-liikkeelle, että sitä ei vain enää katsota omaan elämään kuuluvaksi järkeväksi valinnaksi. Totta kai tämä vaikuttaa siihen, että työantajan neuvotteluasema vahvistuu.

Ei ole tietenkään ainut syy aseman vahvistumiseen, mutta kyllä tässä saa AY-liikkeen pomotkin hieman peiliä etsiä.

T: Xante

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Brutto - maaliskuu 02, 2021, 12:18:18
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 02, 2021, 08:32:13
nyt tosiaan ollaan tilanteessa, jossa Keijonkin entinen työnantaja ottaa nuoria töihin ajatuksella, että näiden on itse neuvoteltava asemansa, palkkansa, etunsa.

Itse asiassa Keijon entisellä työnantajalla on esimerkillinen järjestelmä. Se rekrytoi jatkuvasti nuoria oppisopimuksen kautta ja pyrkii pitkiin työsuhteisiin. Palkkaus on oikeassa suhteessa työn vaativuuteen ja työolosuhteet ovat miellyttävät. Se on edelleen hyvin haluttu työpaikka.

Työntekijäpuolella vielä toistaiseksi. Konttoreissa onkin meno ollut aivan muuta, kuten koko metsäteollisuudessa. Ja katsotaanpa, mitä mieltä olet tämän uuden neuvottelupolitiikan myötä. Siellähän ei enää siis liittojen kanssa neuvotella, joten jäämme sitten näiden yksittäiskertomuksien varaan, joihin tietenkään ei tarvitse uskoa.

T: Xante

Saares

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - maaliskuu 01, 2021, 10:51:24
Olen eläkeläisenä seurannut palkkarintamien kehitystä. Ymmärtääkseni palkkapolitiikka on julkisuuteen tulleitten tietojen mukaan täysin jumissa?

Olen laittanut pari- kolme vaihtoehtoa, mutta toki voit esittää oman kannanottosi mieluusti siitä mitä pidät syynä vaimeaan palkkarintamapolitiikkaan.

Muisto Keijo Kullervo

PS. Itse 79 vuotiaana olen todennut, että on hyvä, että edes 'jotain tulee' joka uusi vuosi tilille korotusta, mutta usein veroprogressio saattaa viedä kaiken jo saadun mennessään.
Eikö nimenomaa vasemmisto peräänkuuluta jatkuvan kasvun tavoittelun turmiollisuutta?