Mitä on kiilusilmäisyys?
Olen kyllä nähnyt ilmaisun ennenkin mutta ei kuulu kokemuspiiriini ja on minulle outo.
Tässä esimerkinomaisesti ja osuvan sketsin muodossa wanhaa kunnon Jouko Turkkaa.
Kiilusilmäisyyskin on spektri, ja Turkka oli yksi sen äärimuoto; tavallaan kulttijohtaja hänkin.
Nyttemmin kiilusilmäisyys vaikuttaisi yleistyneen, ja sitä tapaa kaikenlaisten ideologioiden kannattajien ja niistä saarnaajien parissa. Intersektionaalinen feminismi, libertaarit, elo- ja olokapinallisuus, etnonationalismi, identiteettipolitiikka, tehokkuusajattelu... On varaa, mistä valita myrkkynsä! Ns. Woke- ja cancel-kulttuuri ovat tuoreimpia kiilusilmäisyyden ilmiöitä.
Arvelen, että internet ja erityisesti some - somessa alituiseen tapahtuva itsensäbrändääminen - on samalla ruokkinut ja yleistänyt ilmiötä arkisemmaksi (Influenssaajat), kuin se vielä jokin aika sitten oli. Ne joilla on kiilusilmäisyyteen luontaisia taipumuksia, ovat omaksuneet ja jalostaneet itseään somessa nopeasti, eikä tälle ole näkyvä loppua. Päin vastoin, kaikenlainen kiilusilmäisyys tulee vain kasvamaan ja arkistumaan.
Ahdistaako sinua? Onko elämäsi punainen lanka kateissa? Eikö olemassaolossa tunnu olevan mitään mieltä? Tuntuuko, että maailma ympärilläsi romahtaa?
Ei hätää! Ryhdyt vain palvomaan minua, ja elämälläsi on heti merkityksellinen tarkoitus! Hädän hetkellä mietit vain, että mitä Aave tekisi vastaavassa tilanteessa, ja vastauksia alkaa löytymään. Ohessa tilinumeroni. Kaikenlaiset summat ovat tervetulleita mutta muistakaa: mitä enemmän lahjoitatte, sitä tehokkaammin ja merkityksellisemmin elämän tarkoituskin taas löytyy.