Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kultit

Aloittaja Norma Bates, maaliskuu 12, 2021, 11:41:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Tämä aihe on kiehtonut mieltä jo useita vuosia. Mikä kumma saa ihmisen niin täysin tärähtämään että hän suostuu vaikka mihin, kunhan vaan Suuri Johtaja käskee, taikka välikädet sanovat hänen käskevän... Onko syy sekoamiseen lopultakaan se karismaattinen johtaja itsessään, vai uskovien lauma joka luo keskuudessaan sosiaalisen paineen jossa minkäänlaista erimielisyyttä ei suvaita?

AVA-tv-kanavalla alkoi tällä viikolla neliosainen dokumenttisarja joka käsittelee itselleni sinänsä vierasta kulttia nimeltä NXVIM (onkohan mahdollisimman hankalassa nimessäkin jokin jippo kätkettynä...)

https://en.wikipedia.org/wiki/NXIVM

Tietenkin johtajan piti alkaa heruttelemaan ihmisiä suopeiksi pedofilialle. Mikähän kumma siinä onkin että kultti = lapsenraiskuu. Vanhusten tai vammaisten raiskuu ei kai vain tuo samaa tyydytystä puolustuskyvyttömän nujertamisesta...?

Heti ekassa jaksossa mainittiin NLP. Kuulin 1990-luvulla eräältä ihmiseltä NLP:stä, hän kun oli jollain kurssilla käynyt. Siellä oli kuulema sanottu että itkevää ihmistä ei saa lohduttaa halaamalla, koska sitten ihminen oppii yhdistämään halaamisen ja itkun. Jäin mietiskelemään että onpa julmaa. Ja eiköhän se ole ihan normaalia että pahalla mielellä oleva ihminen pillahtaa sitten vasta oikein kovaan itkuun kun häntä halataan, kun hän kokee että on turvalliset puitteet tuntea oikein tosissaan? Sain tuon yksittäisen tiedon pohjalta hyvin vastenmielisen kuvan NLP:stä. Ja dokumentin mukaan NLP:n oppeja oli käytetty tuossa vaikeanimisessä kultissa hyväksi. Kuin myös skientologien oppeja.

Mainittiin myös New Age tahona josta tulee tämä idea että ihminen luo itse oman todellisuutensa. Siihen johdatellaan väitteellä että voi itse valita omat tunteensa. Semmoista settiähän on meikäläisellekin tullut vastaan, kun on hörhöjen kanssa tekemisissä oltu.


Hayabusa

Areenassa on radion puolella mainio sarja näistä kulttijohtajista.
https://areena.yle.fi/audio/1-50654164
LainaaKertomuksia kulttijohtajien karismasta ja hämmästyttävästä vallasta, jota he eivät ole epäröineet käyttää.
Nämä vale-Jeesuksen ja -Buddhan "ruumiillistumat" ammensivat voimansa muun muassa hippi-liikkeen jälkimainingeista. Valmiiksi pehmeään maaperään upposi helposti diippi shitti, jossa sotkettiin keskenään buddhalaisuutta, hindulaisuutta, kristinuskoa, Nostradamuksen ennustuksia, Hitlerin kirjoituksia ja Beatlesin sanoituksia.

Kulttien rituaaleihin kuului vapaata seksiä, huumeita, polttomerkitsemistä, kiristystä, pakkotyötä, aivopesua, järjestäytynyttä rikollisuutta ja sarjamurhia.

Toimittajana Raimo Tyykiluoto.

Kenties arjen ongelmien ja epävarmuuden keskellä jotkut kaipaavat Suurta Johtajaa kertomaan selkeän suunnan elämälleen.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

urogallus

Oleellisempi taitaa olla kulttilaisen kuin johtajan profiili, koska eihän kukaan kulttia väkisin saa pystyyn pistetyksi. Valmista kulttia voi toki pitää yllä lahjonnalla, kiristyksellä ja uhkailulla, mutta jonkunlaista porkkanaa on ensin oltava tarjolla.

Ja joskus johtaja leivotaan kultille jälkeenpäin. Olen kuullut ihan vakuuttavan väitteen siitä, että esim. Manson ei mitenkään ilmiselvästi ollut johtaja omassa joukossaan, vaan vastaavaa häröilyä harrastivat siinä piirissä kaikki muutkin. Mutta kun hän oli ruma psykopaattinen ammatti- ja taparikollinen, ja varsinaiset murhaajattaret nättejä pikku enkeleitä...

Hippi

Kyllähän kultti vaatii poikkeuksellisen karisman, joko hyvässä tai pahassa, omaavan henkilön johtajakseen. Vai kuvitteleeko joku, että arkipäiväisen harmaa pikkuvirkamies -tyyppi voisi olla johtohahmo, jolla olisi vahva ote seuraajistaan?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 12, 2021, 14:16:50
Vai kuvitteleeko joku, että arkipäiväisen harmaa pikkuvirkamies -tyyppi voisi olla johtohahmo, jolla olisi vahva ote seuraajistaan?

Kyllä sellainen voi kulttia ylläpitää, mikäli opit on saatu betonoitua aiemmin. Tosin jos touhu jatkuu pitkään, ei välttämättä enää ole kyse kultista.

Kulttimaisia piirteitä voi löytää esim. vaikkapa opiskelijaelämästä*. Porukka luuhaa tiiviisti yhdessä, varsinaista yksityisyyttä ei aina oikein ole, omille ja ulkopuolisille on ihan eri säännöt - tosin puuttuu se karismaattinen johtaja ja huuhaaopit. Dynamiikka voi silti olla samantyyppinen.


*Omat kokemukset sijoittuvat parin vuosikymmenen taa. Todennäköisesti some sun muut härvelit ovat muuttaneet tätä kuviota jonkun verran, mutta siitähän en minä tiedä.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 12, 2021, 14:16:50
Kyllähän kultti vaatii poikkeuksellisen karisman, joko hyvässä tai pahassa, omaavan henkilön johtajakseen. Vai kuvitteleeko joku, että arkipäiväisen harmaa pikkuvirkamies -tyyppi voisi olla johtohahmo, jolla olisi vahva ote seuraajistaan?
Eikös Halla-aho ole vähän semmoinen pikkuvirkamiehen oloinen heppuli, mutta silti (jotkut) seuraajansa ovat fanaattisia ja kiilusilmäisiä. Sitten voi miettiä, kumpi tuli ensin, hurmokseen lietsova johtaja, vai oliko kiilusilmäisyyttä jo ennestään, vai voisiko netin viemärit (QAnonin tapaiset, Trumpin tapaiset) lietsoa kiilusilmäisyyttä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Mitä on kiilusilmäisyys?
Olen kyllä nähnyt ilmaisun ennenkin mutta ei kuulu kokemuspiiriini ja on minulle outo.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Mä luulen kanssa kuten Hayabusa, että kultin syntymiseksi tarvitaan riittävästi otollista porukkaa.

Spekuloisin, että sellaista jengiä, joka on turhautunut elämässään. Riittävän turhautunut ihminen alkaa nimittäin luonnostaan etsiä ulospääsyä ongelmista ihan itse. Yksinkertaiset turhautuneet ihmiset lumoutuvat esimerkiksi jo pelkästä sanamagiasta mutta sivistyksen ja päättelykyvyn lisääntyessä tarvitaan jo ehkä salaliittoteorioita, jotta vastaavanlainen ahaa-elämys syntyy.

Maailmassa riittää narsistisia kaheleita ja veikkaisin sen olevan pitkälti sattumaa kenestä narsistisesta kahelista tulee "karismaattinen johtaja". Kunhan läppä on riittävän kaistapäistä ja erottuu riittävästi muista kaheleista, on todennäköistä, että löytyy omilla aivoillaan ajattelevia myös kyseisen gurun ympärille.

Jos oikealla tavalla pehmoisia puhuva esikuva kertakaikkiaan puuttuu, kirjottaa turhautunut ihminen vaikka esikuvan sitten ihan itse. Selkeän oppi-isän puuttuessa Hitleri kirjoitti itselleen manifestinsä "Taisteluni" ja Norjalainen terroristi Breivik itselleen vastaavan.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 12, 2021, 14:58:35
Mitä on kiilusilmäisyys?
Olen kyllä nähnyt ilmaisun ennenkin mutta ei kuulu kokemuspiiriini ja on minulle outo.
Fanaattinen hullu.Tyyliin se sarvipää Capitolilla.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - maaliskuu 12, 2021, 14:00:30
Areenassa on radion puolella mainio sarja näistä kulttijohtajista.
https://areena.yle.fi/audio/1-50654164
LainaaKertomuksia kulttijohtajien karismasta ja hämmästyttävästä vallasta, jota he eivät ole epäröineet käyttää.
Nämä vale-Jeesuksen ja -Buddhan "ruumiillistumat" ammensivat voimansa muun muassa hippi-liikkeen jälkimainingeista. Valmiiksi pehmeään maaperään upposi helposti diippi shitti, jossa sotkettiin keskenään buddhalaisuutta, hindulaisuutta, kristinuskoa, Nostradamuksen ennustuksia, Hitlerin kirjoituksia ja Beatlesin sanoituksia.

Kulttien rituaaleihin kuului vapaata seksiä, huumeita, polttomerkitsemistä, kiristystä, pakkotyötä, aivopesua, järjestäytynyttä rikollisuutta ja sarjamurhia.

Toimittajana Raimo Tyykiluoto.

Kenties arjen ongelmien ja epävarmuuden keskellä jotkut kaipaavat Suurta Johtajaa kertomaan selkeän suunnan elämälleen.

Ihminen etsii elämyksiä tuottavaa suuntaa, elämälleen..

Uskontokin on huumetta kansalle, saati sitten sisäpiiriläiseksi kulttiin liittyvän kohdalla.

Sanoisin kyseessä olevan enemmänkin ihmisten yhteisöistä, jossa tuotetaan paljon erilaisia tunteita- kielteisiä ja myönteisiä mutta myös tietynlaista turvallisuuden ja ratkaisun tavoitetta.

Uskoissa ei ole kysymys varsinaisesti sen kummemmasta tavoitteesta, kuin siitä saatu tunne-elämä-


Kopek

Jarkko Tontti vetelee mutkia suoraksi. Vihreät eivät ole estäneet maailmanlaajuisesti ydinvoiman lisärakentamista. Ydinvoimavastaisuutta on niissäkin maissa, joissa vihreä puolue on merkityksettömän pieni.

Suuri este ydinvoiman lisäämiseen on hinta.

Aave

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 12, 2021, 14:58:35
Mitä on kiilusilmäisyys?
Olen kyllä nähnyt ilmaisun ennenkin mutta ei kuulu kokemuspiiriini ja on minulle outo.

Tässä esimerkinomaisesti ja osuvan sketsin muodossa wanhaa kunnon Jouko Turkkaa.

Kiilusilmäisyyskin on spektri, ja Turkka oli yksi sen äärimuoto; tavallaan kulttijohtaja hänkin.

Nyttemmin kiilusilmäisyys vaikuttaisi yleistyneen, ja sitä tapaa kaikenlaisten ideologioiden kannattajien ja niistä saarnaajien parissa. Intersektionaalinen feminismi, libertaarit, elo- ja olokapinallisuus, etnonationalismi, identiteettipolitiikka, tehokkuusajattelu... On varaa, mistä valita myrkkynsä! Ns. Woke- ja cancel-kulttuuri ovat tuoreimpia kiilusilmäisyyden ilmiöitä.

Arvelen, että internet ja erityisesti some - somessa alituiseen tapahtuva itsensäbrändääminen - on samalla ruokkinut ja yleistänyt ilmiötä arkisemmaksi (Influenssaajat), kuin se vielä jokin aika sitten oli. Ne joilla on kiilusilmäisyyteen luontaisia taipumuksia, ovat omaksuneet ja jalostaneet itseään somessa nopeasti, eikä tälle ole näkyvä loppua. Päin vastoin, kaikenlainen kiilusilmäisyys tulee vain kasvamaan ja arkistumaan.

***

Ahdistaako sinua? Onko elämäsi punainen lanka kateissa? Eikö olemassaolossa tunnu olevan mitään mieltä? Tuntuuko, että maailma ympärilläsi romahtaa?

Ei hätää! Ryhdyt vain palvomaan minua, ja elämälläsi on heti merkityksellinen tarkoitus! Hädän hetkellä mietit vain, että mitä Aave tekisi vastaavassa tilanteessa, ja vastauksia alkaa löytymään. Ohessa tilinumeroni. Kaikenlaiset summat ovat tervetulleita mutta muistakaa: mitä enemmän lahjoitatte, sitä tehokkaammin ja merkityksellisemmin elämän tarkoituskin taas löytyy.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Toope

Lainaus käyttäjältä: Kopek - maaliskuu 13, 2021, 06:52:55
Jarkko Tontti vetelee mutkia suoraksi. Vihreät eivät ole estäneet maailmanlaajuisesti ydinvoiman lisärakentamista. Ydinvoimavastaisuutta on niissäkin maissa, joissa vihreä puolue on merkityksettömän pieni.

Suuri este ydinvoiman lisäämiseen on hinta.
Minusta taas ideologia.

Nykyisin meillä on poliittisia ja yhteiskunnallisia kultteja. Jokin epämääräinen ideologia, jota ajetaan epärationaalisin näkemyksin.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - maaliskuu 13, 2021, 21:51:28
Lainaus käyttäjältä: Kopek - maaliskuu 13, 2021, 06:52:55
Jarkko Tontti vetelee mutkia suoraksi. Vihreät eivät ole estäneet maailmanlaajuisesti ydinvoiman lisärakentamista. Ydinvoimavastaisuutta on niissäkin maissa, joissa vihreä puolue on merkityksettömän pieni.

Suuri este ydinvoiman lisäämiseen on hinta.
Minusta taas ideologia.

Nykyisin meillä on poliittisia ja yhteiskunnallisia kultteja. Jokin epämääräinen ideologia, jota ajetaan epärationaalisin näkemyksin.

Siinä ei ole mitään epärationaalista että ydinvoimala saattaa tussahtaa ja jälki on hirmuista. Se on sitten eri asia jos uskoo niiden säteilevän jotain erikoista säteilyä joka tuhoaa ihmisen astraalikehon tms. On muuten jänskä juttu että kun nyt muutamakin hörhö vouhottaa 5G-puhelinyhteyksistä (vai mikä perkele se systeemi lienee, en tunne, eikä kiinnosta), mutta on autuaasti unohtanut pelätä ydinvoimaloita. Kuitenkin jossain hörhöpostissa, olisiko ollut Ultra-lehti, iät ajat sitten joku väitti että ydinvoimaloilla on musta ja punainen aura, eli kaamean kammoittava laitos on se.

GMO-kuohunnassa minua alkoi lopulta ärsyttää vouhottaminen noin ylipäätään, ja ennemmin nykyään haluaisin tietää että jos jotain asiaa vastustetaan, tapahtuuko vastustaminen pelkästä vastustamisen ilosta tai hysteerisestä pelosta. Vai onko joku oikeakin syy vastustaa. Joskus tilanne on semmoinen 50/50 että löytyy älyttömiä ja älyllisiäkin syitä.