Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Intersektionaalisuus

Aloittaja a4, huhtikuu 11, 2021, 12:40:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Melodious Oaf

Eikä se ole tutkijoiden väheksymistä jos sanoo niille, mitä oikeasti ajattelee tai mitä itse näkee. Ennemmin se olis tutkijoiden väheksymistä jos ajattelis että turha niille on edes yrittää mitään sanoa..

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - huhtikuu 12, 2021, 08:20:37
MO:han tuossa maalaili yhden esimerkin tosi isosta katveesta, mikä MO:n omasta mielestä on intersektionaalisuutta työkaluna käyttävien tutkimuksellisissa intresseissä.

Niin juuri tällaisesta tutkimuksesta olisi kiva saada esimerkki, jossa intersektualisuutta on käytetty työkaluna ja tutkimuksellisissa intresseissä on tosi iso katve.

Minä en ymmärrä, mitä epäselvää siinä, että jos väitetään jonkinlaisia tutkimuksia olevan, joku voi kiinnostua, mitä ne ovat ja tahtoisi nähdä väitetyistä tutkimuksista esimerkin.

Ei sen kummempaa.

T: Xante

Muoksis: jos taas vastaus on KVG, niin sepä siitä.

Melodious Oaf

Te ootte nyt aivan kujalla siitä, mitä mä juuri sanoin :D

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - huhtikuu 12, 2021, 08:36:13
Te ootte nyt aivan kujalla siitä, mitä mä juuri sanoin :D

Useastikin, mutta ehkä itsekin ymmärrät, että kun asetut arvostelemaan tutkijoita, perusteeksi ei välttämättä kaikille riitä sinun kansallisromanttinen hahmotelmasi entiteetistä "raksajätkä sätkä suussa katolla" sen kummemmin kuin määritelmäsi nätisti pukeutuvasta feminististä.

T: Xante

Melodious Oaf

Siis ne pohtii mun mielestä tosi hyvin kriittisesti omaakin tekemistään -- mutta kun puhutaan esimerkiksi risteävistä valtarakenteista tai siitä, miten tuen tarve on suurin niillä, joilla on moninkertaisesti marginalisoituja identiteettejä -- niin siitä jää moni duunari tai sellainen "tavallinen timpuri" kokonaan ulos. Ei se edes mahdu niiden koko maailmankuvaan, vaikka ne asuu itse niiden rakentamissa taloissa.

Ja toi nyt oli vaan yksi esimerkki sellaisesta, jota niiden ajattelu ja tutkimus ei mun mielestä tavoita.

Eikä se tarkoita etteikö vois tavoittaa, vaan että sitä tutkimusta nyt tekee ketkä tekee, ja niiden tausta ja intressit on mitä on. En mä ainakaan lukis tota niin että perustavanlaatuinen vika olis nimenomaan "intersektionaalisuudessa", vaikka mua kyllä vituttaa se, että se tuottaa loputtomasti hienon kuuloista jargonia ja vähemmän sellasta ihan perusselkeää arkisen laadukasta ajattelua. Mutta ajattelen sitä niin, että se nyt vaan kuuluu akateemiseen yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen, ja on silti hemmetin hyvä ja tärkeää, että sitä tehdään.

Melodious Oaf

Ja se on tosi tyypillistä, että tähän reagoidaan niin, että todistustaakka on mulla ja sen todistuksen pitäis olla just joku tietty yksittäinen intersektionaalisesta viitekehyksestä käsin toteutettu tutkimus :D

Mun mielestä koko toi reaktio lähinnä vahvistaa mun alkuperäistä pointtia, vaikka Xante ja Pöhinä nyt ei sinänsä edustakaan intersektionaalista tutkimusta tekevien näkökulmaa.

Mutta just toi että jos joku avaa väärällä tavalla suunsa, niin se on ymmärtämätön ja tyhmä ja väärällä tavalla ajatteleva tosi nopeasti :P Ja valitettavasti näin on myös niiden keskuudessa, jotka tekee sitä tutkimusta ja joiden ihan oikeasti pitäis toimia paremmin.

Xantippa

Kyllä tuo nyt on vain yksi esimerkki siitä, mitä MO kuvittelee "niiden" ajattelevan, ellei muuta todennetta asiaan saada.

Toiseksi MO kuvaa nämä ulosjätetyt raksajätkät niin kliseisesti, että niin intersektionaalisuudella kuin muilla menetelmillä näitä itsetuhoisia, täysin hyvinvoinnistaan välinpitämättömiä, jne kavereita saisi hakea tosissaan kaikkien medioiden kautta, että minkään tyyppistä aineistoa saataisiin kasaan, olleti, että heidän pitäisi kaikkien vielä olla miehiä.

Myös ajatus siitä, että kerrostalossa asuva ei edes tiedä, että kerrostaloa rakentavia ihmisiä on, on vaan no, täysin älytön. Se on kyllä varmaankin totta, että kun se nätisti pukeutuva feministi (nehän on semmoisia) ajattelee sitä talon rakentavaa tyyppiä, hänelle tuskin tulee mieleen haiseva, katolla räkivä mies.

Se nyt on kieltämättä maailmassa huonosti, että ylipäätään valtaa käyttää ja asioista päättää ne parempiosaiset. Yhtä hyvin voisimme moittia taloustieteilijöitä esittäen, että he ovat audilla ajavia pukumiehiä, jotka eivät tiedä kaupan kassatyttöä olevan olemassakaan. Voisimme, jos haluaisimme viedä asioita eteenpäin kliseiden avulla.

T: Xante

Xantippa

Toisin sanoen, MO: en ihmettele akateemisten nihkeää vastaanottoa, jos olet mennyt esittämään, että näiden kliseiden kautta voidaan osoittaa heidän ajattelussaan/tutkimuksissaan laajoja katvealuieta.

T: Xante

Melodious Oaf

Montako vuotta olet Xante ollut raksahommissa, ja minkä verran sulla on omaa elettyä kokemusta tossa taustalla, millä dumaat sen mun kokemuksen "kliseiseksi" yms. ?

-:)lauri

#24
Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - huhtikuu 12, 2021, 08:32:28
Kysymys on siitä, että intersektionaalinen tutkimus mun mielestä sivuuttaa tosi paljon sitä, missä niillä tutkijoilla itsellään on valtaa ja sitä, kenellä ihan oikeasti ei ole ääntä tai arvostusta.

Että se että kenen näkökulma ylipäätään on sivistynyt ja parantava ja äänen antamisen arvoinen vähän rajaa noita kysymyksenasetteluja jo valmiiksi.

Mun mielestä on kuvaavaa, että tollasta kritiikkiä ei kerta kaikkiaan pystytä ottamaan edes vastaan :D

Ihmisillä on ennakkoluulonsa, jotka sokaisevat ja puoleellistavat sekä tutkimuskysymysten asettelua että tukimustulosten tulkintoja. Tämän ymmärtäminen on tietääkseni ihan peruskauraa tieteen tekemisessä. Varsinkin humanistisilla aloilla. Ja yleensä humanistisissa tutkimuksisa tutkijat kirjoittavatkin omia lähtäköhtiaan ja näkemyksiään ainakin niiltä osin auki, joiden tiedetään yleensä vaikuttavan tieteenalalla tulkontoihin, jotta tutkimuksia lukeva voi sitten tyhjää paremmin arvioida tulosten mielekkyyttä ja luotettavuutta ts. että ovatko tutkimustulokset ja tulkinnat niissä ylipäätän järkeviä.

Ei tämä inhimillisten toimijoiden sokeus/puoleellisuus omia tekemisiä kohtaan vaivaa yksin intersektiomnaalista feminismiä vaan aivan kaikkea tieteen tekemistä kuten kaikkea inhimillistä toimintaa ihan yleisestikin.

Koska käsitykseni mukaan tämä ongelma tiedostetaaan ihan yleisesti tieteen tekemisessä, olisi hyvä, että toisit tietoisuuteemme tutkimuksen, jossa tätä näkemääsi sokeuta raksamiesten identiteettiä kohtaan ei ole otettu huomioon niin, että se biasoi tutkimustulokset/tutkijen tekemät tulkinnat raksamiehistä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Melodious Oaf

Kun toi vähän kuulostaa siltä, että kerron sulle siivuja perustuen kuitenkin vuosien työkokemukseen ja ihan oikeasti sen homman läheltä seuraamiseen -- ja tietenkään se ei tavoita tai kuvaa realistisesti täysin kaikkea -- mutta toi sun puhe taas on nimenomaan sellaista makustelua ja vitun paskannihkeää teoreettista selittelyä :D  8)

-:)lauri

^
Sinä olet siis vuosia seurannut työksesi intersektionaalisen feminismin tutkimuksia tai laajemmin tasa-arvo-tutkimuksia?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - huhtikuu 12, 2021, 09:07:45
Ihmisillä on ennakkoluulonsa, jotka sokaisevat ja puoleellistavat sekä tutkimuskysymysten asettelua että tukimustulosten tulkintoja. Tämän ymmärtäminen on tietääkseni ihan peruskauraa tieteen tekemisessä. Varsinkin humanistisilla aloilla. Ja yleensä humanistisissa tutkimuksisa tutkijat kirjoittavatkin omia lähtäköhtiaan ja näkemyksiään ainakin niiltä osin auki, joiden tiedetään yleensä vaikuttavan tieteenalalla tulkontoihin, jotta tutkimuksia lukeva voi sitten tyhjää paremmin arvioida tulosten mielekkyyttä ja luotettavuutta ts. että ovatko tutkimustulokset ja tulkinnat niisä ylipäätän järkeviä.

Ei tämä inhimillisten toimijoiden sokeus/puoleellisuus omia tekemisiä kohtaan vaivaa yksin intersektiomnaalista feminismiä vaan aivan kaikkea tieteen tekemistä kuten kaikkea inhimillistä toimintaa ihan yleisestikin.

Koska käsitykseni mukaan tämä ongelma tiedostetaaan ihan yleisesti tieteen tekemisessä, olisi hyvä, että toisit tietoisuuteemme tutkimuksen, jossa tätä näkemääsi sokeuta raksamiesten identiteettiä kohtaan ei ole otettu huomioon niin, että se biasoi tutkimustulokset/tutkijen tekemät tulkinnat raksamiehistä.

Tästä me ollaan aika lailla samaa mieltä. Ja totta kai mulla on oma taustani ja elämänkokemukseni taustalla siinä, minkälaista intersektionaalista tutkimusta haluaisin nähdä tai ihmettelen miksi en näe. Eikä se mun kokemuskaan mikään puolueeton tai totuuden kriteeri sinänsä ole.

Se mun yleisen tason pointti vaan oli että intersektionaalista tutkimusta tekee pääosin akateemisesti koulutetut naiset -- ja se rajaa tietyillä tavoilla sitä, minkälaista se on ja minkälainen maailmankuva siinä on taustalla.

Sama se on ihan kaikessa tutkimuksessa, mutta ehkä se jotenkin korostuu intersektionaalisuuden suhteen, että sitä sit ajattelee että pitäis antaa tukea ja ääntä niille, joilla sitä ei ole, ja sitten mua jotenkin kyrsii tai ärsyttää se, että mun mielestä siinä on koko ajan taustalla joku käsitys siitä, minklälainen on hyvää ja arvokasta ja parantavaa -- ja siihen taas ei tietyt kokemukset tai maailmankuvat kovin hyvin sovi.

Mutta se mun ärtymys tosta on vaan yksi reaktio sekin -- ja en mä nyt muuta halua kuin voida sanoa sen ja tuoda sen esiin. Enkä mä jaksa silleen säikkyä tai pokkuroida valmiiksi sitä, että se mitä nään tai olen kokenut olis jotenkin huonoa tai väärässä tai mitään. Vaan että se nyt on vaan yksi siivu ja muitakin tarvitaan.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - huhtikuu 12, 2021, 09:07:15
Montako vuotta olet Xante ollut raksahommissa, ja minkä verran sulla on omaa elettyä kokemusta tossa taustalla, millä dumaat sen mun kokemuksen "kliseiseksi" yms. ?

En ole työskennellyt kuin yhden ainokaisen kesän raksasiivoojana. En silloin, kolmisen kymmentä vuotta sitten tosin, törmännyt yhteenkään kaveriin, joka olisi ollut täysin välinpitämätön itsensä suhteen, saatika syljeskellyt hampaita mihinkään. Luulisin, että tänä maailman aikana myös raksamiehet ovat tietoisempia erilaisista terveysvaikutuksista kuin silloin, eli pidän törmäämistä vielä epätodennäköisempiä.

Sen sijaan kyllä tunnen runsaasti feministejä, eikä heistä yksikään ole tietämätön siitä, että raksamiehet rakentavat kerrostaloja. Kaikki heistä tietävät, että raksamiehiä on olemassa ja että joku raksatyöläinen on rakentanut sen kerrostalon, jossa he asuvat. Tosin he eivät välttämättä kuvittele, että juuri heidän asuntonsa on rakentanut mies.

T; Xante

Melodious Oaf

#29
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 12, 2021, 09:20:15
Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - huhtikuu 12, 2021, 09:07:15
Montako vuotta olet Xante ollut raksahommissa, ja minkä verran sulla on omaa elettyä kokemusta tossa taustalla, millä dumaat sen mun kokemuksen "kliseiseksi" yms. ?

En ole työskennellyt kuin yhden ainokaisen kesän raksasiivoojana. En silloin, kolmisen kymmentä vuotta sitten tosin, törmännyt yhteenkään kaveriin, joka olisi ollut täysin välinpitämätön itsensä suhteen, saatika syljeskellyt hampaita mihinkään. Luulisin, että tänä maailman aikana myös raksamiehet ovat tietoisempia erilaisista terveysvaikutuksista kuin silloin, eli pidän törmäämistä vielä epätodennäköisempiä.

Sen sijaan kyllä tunnen runsaasti feministejä, eikä heistä yksikään ole tietämätön siitä, että raksamiehet rakentavat kerrostaloja. Kaikki heistä tietävät, että raksamiehiä on olemassa ja että joku raksatyöläinen on rakentanut sen kerrostalon, jossa he asuvat. Tosin he eivät välttämättä kuvittele, että juuri heidän asuntonsa on rakentanut mies.

T; Xante

Mun mielestä poljet mun sanomaa täysin maanrakoon ja teet siitä tahallaan väärinymmärrettyä paskaa kehystämällä asian ikään kuin olisin väittänyt feminsitien olevan tietämättömiä sellaisesta tosiasiasta, että raksamiehet rakentavat mm. kerrostaloja,

Toi hampaiden lattialle sylkeminen on ihan oikeasti koettua elämää. Ja "täysin piittaamaton" taas on sellainen, missä viet sisältöä tahallaan absuriditeettiin delegitimoidaksesi mun sanoman asian.

Varmaan osaan pelata tätä peliä ihan tarpeeksi hyvin, mutta ei mua vaan kiinnosta :D Sanoin jo sanottavani ja voit tehdä itsestäsi ihan minkälaisen haluat sitä vasten.

Se on kyllä kiinnostava tieto, että olit yhden kesän raksasiivoojana. Mulla vastaava jaklso venähti neljän vuoden mittaiseksi ja viihdyin tosi hyvin siinä työporukassa. Aloitin kanssa siivoamisesta ja erilaisesta roudailusta mutta siirryin pikku hiljaa enemmän asennushommiin.

Mulla on mun omasta mielestä kokemusta akateemisesta maailmasta ja koulumaailmasta ja sitten toisaalta IT-alalta, ja pystyn asettamaan aika hyvin kontrastiin sen, minkälainen käsitys omasta arvosta ja ruumiista ja hyvinvoinnista näillä eri aloilla on. Mä sanoin sen asian tosi voimakkaasti ja kärjistetysti, mutta ei siihen sisältynyt yhtäkään epätotta asiaa tai valhetta -- ja mun mielestä kontrasti sen välillä, miten paljon omaa itseä vaalitaan ja mikä on se arvostus esimerkiksi omaa ruumista kohtaan, on hyvin selkeä raksan ja sitten vaikka melko naisvaltaisen opetusalan välillä.

Mä en jaksa enkä halua käydä siitä sellaista vivahteikkaampaa keskustelua, ja mulle riittää se tieto, että et usko, ymmärrä tai halua ottaa vastaan sitä, mitä sanon.