Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Intersektionaalisuus

Aloittaja a4, huhtikuu 11, 2021, 12:40:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aave

Intersektionaalisuus on eräänlainen onnenpyörä (Twitter) ja kun siinä saa tositiedostavien silmissä riittävän korkeat pisteet, marttyyrisankarius on valmis:

Ruotsalaistoimittaja teki juttuja epäillystä islamistista, johon hänellä on suhde – työnantajan uskottavuus koki kolauksen (Yle).

"Myös toimittajan äiti on ollut aktiivinen epäillyn islamistin asiassa. Hän on esiintynyt huolestuneena yksityiskansalaisena ja kirjelmöinyt miehen puolesta muun muassa oikeusministeri Morgan Johanssonille ja sisäministeri Mikael Dambergille.

Lisäksi hän on toiminut tämän asiamiehenä oikeudenkäynnissä, jossa mies valitti päätöksestä sosiaalipalvelulain mukaisista etuuksista.

Tapauksesta kirjoittavat myös muun muassa Dagens Nyheter ja Expressen. Expressen kirjoittaa kolumnissaan, että Ruotsin radion journalismia on vaikea pitää puolueettomana.

Irakilaismies uhkasi kolumnin kirjoittaneen toimittajan henkeä joitakin vuosia sitten. Tuolloin toimittaja työskenteli Gefle Dagbladin päätoimittajana. Lehti oli tutkinut paikalliseen moskeijaan kytkeytynyttä islamismia".
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Melodious Oaf

^ Ehkä tossa pitäis kuitenkin erottaa intersektionaalisuus ja sitten taas toisaalta tän toimittajan etiikka toisistaan.

Toi on aika tyypillistä peruspaskaa, että yleisellä tasolla naureskellaan ja taivastellaan jotain vitun meemejä ja toisaalta toisen käden uutistietoa.

Tässä taitaa olla yksi niistä Sveriges Radio Ekotin reportaaseista, joista on nyt noussut esiin epäilyjä journalistisen etiikan ja uskottavuuden suhteen:

https://sverigesradio.se/artikel/kraftig-okning-av-sapo-ansokningar-om-utvisning

En mä sitä odota että jotain kiinnostais oikeesti lukee tota matskua tai esittää jotain täsmällistä siitä, mikä osa siitä on paskaa tai miten se edes täsmälleen liittyy nimenomaan intersektionaalisuuteen.

Tarkoitushan täällä vaan esiintyä helvetin fiksuna ja paukutella henkseleitä  ;D 8)

Toope

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 29, 2021, 13:21:50
Muoksis: kansallisen yhtenäisyyden ja suomen kauniin kielen puolesta kuitenkin ehdotan uudeksi uudissanaksi moniperustaistajat. Jotta mahdollisimman moni ymmärtäisi, keitä ne syyllistäjä-paskanjauhajat ovat.
Suomen kielen ja kulttuurinpuolustajat mielestäni kukkasia ansaitsevat, eivät he, jotka suomalaisuutta vähättelevät.
Pidän perinteitä arvossa enemmän kuin uusaatteita.

Aave

#123
Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - toukokuu 09, 2021, 12:37:47
^ Ehkä tossa pitäis kuitenkin erottaa intersektionaalisuus ja sitten taas toisaalta tän toimittajan etiikka toisistaan.

Toi on aika tyypillistä peruspaskaa, että yleisellä tasolla naureskellaan ja taivastellaan jotain vitun meemejä ja toisaalta toisen käden uutistietoa.

Tässä taitaa olla yksi niistä Sveriges Radio Ekotin reportaaseista, joista on nyt noussut esiin epäilyjä journalistisen etiikan ja uskottavuuden suhteen:

https://sverigesradio.se/artikel/kraftig-okning-av-sapo-ansokningar-om-utvisning

En mä sitä odota että jotain kiinnostais oikeesti lukee tota matskua tai esittää jotain täsmällistä siitä, mikä osa siitä on paskaa tai miten se edes täsmälleen liittyy nimenomaan intersektionaalisuuteen.

Tarkoitushan täällä vaan esiintyä helvetin fiksuna ja paukutella henkseleitä  ;D 8)
Ensinnäkin, kyllä kyseessä on tositapaus - enkä yllättyisi, mikäli vastaavia voisi ilmaantua vielä täällä Suomessakin.

Toisekseen, väitätkö että intersektionaalisuuden onnenpyörä ei muka liity asiaan? Tutkihan tuota merkittävän tieteellistä työkalua määritelmineen ja ryhmäjakoineen ja koita väittää sen jälkeen, etteikö Irakista Ruotsiin saapunut jihadisti saisi tällä tositieteellisellä työkalulla korkeat uhripisteet?

Ei tarvitse mennä edes Irakiin asti, koska onnenpyörästä toisaalta puuttuu kokonaan esimerkiksi henkilön synnyin- ja  kasvupaikkakunta. Varovainen arvioni on, että esimerkiksi jossain Kainuun pikkukylässä syntynyt on väkisin monin tavoin - intersektionaallisuuden mentaliteettia noudattaen - eriarvoisessa asemassa, kuin joku pääkaupunkiseudun vauraiden palveluiden piirissä syntynyt ja kasvanut. Ihan riippumatta esim. sukupuolestaan, etnisestä taustastaan, tahi seksuaalisesta suuntautumisestaan. Muistutan vielä, että olemme merkittävän tieteellisen työkalun äärellä, jossa havainnoijan asema on minimoitu. Kohdallasi sopii muistuttaa, että viime mainittu oli sitten silkkaa sarkasmia.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Melodious Oaf

#124
^ Mun mielestä siinä menee puurot ja vellit sekaisin, jos tollasessa epäselvässä tilanteessa, missä toimittaja on saattanut olla jutun tekohetkellä jo suhteessa tietolähteensä kanssa, lähtee epämääräisesti mustamaalaamaan intersektionaalisuutta ja tätä juttusarjaa silleen, että nää asiat jotenkin kosmisesti kaikki liittyy yhteen ja on osa sitä samaa paskaa. Etenkin jos tälleen tekee niitä juttuja itse lukematta. 

Eihän siinä sinänsä mitään pahaa ole, että joku tekee jutun vaikka Säpon toiminnasta karkotuksiin liittyen.

Tosta asiasta kun mekastetaan, niin mun mielestä olis tärkeä oikeasti lukea vaikka nyt toi satunnaisesti esimerkiksi poimimani juttu ja katsoa tarkkaan, mitä siinä on sanottu. Ekot oli kartoittanut Säpon tiettyyn lakiin perustuvia karkotuspäätöksiä, ja jutun aihe oli, että nämä ovat voimakkaasti lisääntyneet. Asia todettiin siinä aika neuraalisti ja paisuttelematta ja mielestäni myöskään Säpoa demonisoimatta.

Vaikka tuokin raportti on tosi lyhyt, siinä on haastateltu Säpon osastopäällikköä, joka sitten kertoo heidän näkökulmaansa tähän asiaan. Määrän kasvussa kyse ei ole siitä, että nämä ihmiset olisivat suoraan turvallisuusuhka Ruotsille, vaan että heidän katsotaan läsnäolollaan ja toiminnallaan luovan sellaista ilmapiiriä, joka synnyttää turvallisuusuhkia.

Jutun mukaan vuoden 2020 kevään aikana oli haettu karkotuspäätöstä kuudelle henkilölle, joista neljä oli imaameja. Vaikka Säpon yksikönpäällikkö kieltäytyykin kommentoimasta yksittäistapauksia, tässä kuitenkin taustoitetaan mun nähdäkseni Säpon toimintalogiikkaa nimenomaan näiden ja vastaavien tapausten osalta.

Mun mielestä se että tässä olis kyse nimenomaan intersektionaalisuudesta tai intersektionaalisesta feminismistä on vähän sellainen... kuitenkin aika tuulesta temmattu väite. Jos Aaveen kritiikki on se, etä juttu on huonosti tai puolelliisesti tehty tai että tällaiset aiheet ovat jotain aivan hirvittävää ja vääristynyttä paskaa niin... ei. En ole samaa mieltä ja en näe asiassa oikein yhtään mitään dramatiikkaa.

Sinänsä se juttu on mun mielestä ihan hyvin ja asiallisesti tehty. Ja se on ihan hyvä että näistä päätöksistä puhutaan ja niitä käsitellään nimenomaan tällä tavalla asiallisesti.

Isoin onnenpyörä ja hullunmylly ja paska, minkä mä itse tässä näen on että ihmiset kohkaa ja sensationalisoi asioita, joista ne ei vaivaudu ottamaan selvää vaan ne vaan tietää jollain yleisellä tasolla. Mun silmään Aaveen retoriikka näyttää just semmoselta, että se on nyt keksinyt miten paskaa on joku intersektionaalisuus, ja sit se messuaa ja kohkaa jostain aivan idioottimaisista asioista jollain meemeillä, sen sijaan että käsittelis tätäkin asiaa nyt sinä, mikä se ihan oikeasti ja käytännössä on. Tää muistuttaa aika paljon sitä, miten Toopekin täällä viestii, vaikka en nyt yleisemmin haluakaan Aavetta ja Toopea rinnastaa toisiinsa.

Sitten on erikseen se, että tällä toimittajalla on ollut suhde johonkin oliko se nyt irakilaiseen mieheen. Siitä voidaan käydä erillistä keskustelua, kuinka paska juttu se on ja millä tavalla se on vaikuttanut näihin juttuihin hyvässä tai pahassa. Se nyt on kuitenkin ottanut siitä aikamoisen iskun sikäli, että duuni ja uskottavuus toimittajana on aika paljon kärsinyt. Mun mielestä toi juttu tosiaan vaikuttaa ihan hyvältä, ja toivon että sekin tyyppi pääsee vielä hyviin hommiin ja oppii kokemuksistaan.

Sen lisäksi on se, miten intersektionaalisuus "näkyy" siinä että tehdään tämmösiä juttuja tai tämmösistä aiheista. Mun mielestä siinä jutussa tai aiheessa ei ole mitään vikaa, enkä toisaalta näe siinä kovinkaan suoraan intersektionaalisuutta. Tuntuu typerältä lähteä isoon ääneen mesoamaan että tässä on kyse jostain uhripisteistä ja intersektionaalisuudesta ja sillä dumaamaan jotain katsomatta sitä itse tehtyä työtä ja sen puutteita tai ansioita.

Tai se nyt täsmälleen yhtä idioottimaista kuin se, millaisen vähän liioitellun typerän kuvan noi onnenpyörät ja Aaveen meemitason käsittely aiheesta intersektionaalisuus koko ilmiöstä maalaa.

Jos mun pitäis itse esittää tosta jutusta kritiikkiä, niin ehkä puhe voimakkaasta kasvusta on sinänsä vähän kyseenalaista. Jos aiemmin Säpo on hakenut karkotuspäätöstä tuskin koskaan, ja nyt tahti on ehkä tusinan verran tai vajaa parikymmentä päätöstä vuodessa, sehän on silti tosi pieni määrä siihen nähden, paljonko Ruotsissa on maahan muuttanutta porukkaa.

Mutta silti se on ihan hyvä että siitä avoimesti keskustellaan ja todetaan, että tässä toimintamallit ovat muuttuneet. Kun tavoitehan on lisätä turvallisuutta ja pienentää terrorismin suun muun sellaisen uhkaa, ja siinä nää Säpon karkotuspäätöshakemukset on varmaan vain pieni osa kokonaisuutta. Ihan hyvä se on että joku nostaa aihetta esiin ja sit julkisestikin keskustellaan aiheesta.

Vai onko tässä joku sellainen idea, että noista asioista ei sais puhua? Tuskin sentään.



Toope

Melodious Oaf, ehkä huumorin ja sarkasmin kautta esitän asioita, mutta ongelmathan ovat todellisia.
Huumorin eri tyylithän ovat hyvä keino kritisoida. Järki ennen ideologiaa, ei koskaan toisin päin...

Aave

#126
Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - toukokuu 14, 2021, 12:57:06
^ Mun mielestä siinä menee puurot ja vellit sekaisin, jos tollasessa epäselvässä tilanteessa, missä toimittaja on saattanut olla jutun tekohetkellä jo suhteessa tietolähteensä kanssa, lähtee epämääräisesti mustamaalaamaan intersektionaalisuutta ja tätä juttusarjaa silleen, että nää asiat jotenkin kosmisesti kaikki liittyy yhteen ja on osa sitä samaa paskaa.
Maailman pienin viulu soi edelleekin täällä, uliuli.

Mikä itse tapauksessa muka oli epäselvää? Tytär sepittelee lemmitystään syrjintäjuttuja, joita äiti vielä eri suuntiin komppaa. Ressukka on jihadisti, joka uhkailee toisen toimittajan henkeä. "Silence, I Kill You"!

On erittäin hyvät perusteet kritisoida ja myös piruilla intersektionaalisuuden kehäpäätelmäisestä, ja varsin subjektiivisesta luonteesta. Kauniisti ilmaistuna tässä työkalussa on vielä runsaasti kehittämisen varaa semminkin, että sen ovat kehittäneet aatteeliset tihrusilmät. Se on poliittis-ideologis-yhteiskunnallinen työkalu johon voisi tuumia että niin, elämmehän sentään etuoikeutettujen yhteiskunnassa. Työkaluna se on juuri niin hyvä, kuin sitä käyttävän omat kyvyt yltävät. Sitä kehitettäessä lienee myös tuumittu että "Don´t be square", ja saatu sitenkin aikaan ympyräkuvio.

Fiktiivinen tapaus:

Suomeen saapuu ökyjahdillaan satunnainen saudiprinssi, joka on vaikkapa kaappihomo. Saudi-Arabiassa kun on homon terveydelle suotuisampaa kaapittaa, ettei sapeli heilahda (Viihdeohjelma Pulkkista mukaillen: "Enkä mä nyt sitä toista sapelia tarkota").

Ökyrikas saudiprinssi pyrkii pääkaupunkimme pintaliitäjien suosimaan yökerhoon, sen VIP-puolelle. Sinne puolestaan pääsevät vain VIP-jäsenet, jotka yökerhon omistaja on mm. säännöllisen kanta-asiakkuuden ja hyvien henkilösuhteiden perusteella myöntänyt. Saudiprinssi tuumii, että hän lahjoo VIP-puolelle pääsemisestä sievoisen summan (Hänelle itselleen pennosia) ja käyttää yökerhossa muutenkin niin paljon rahaa, että vain idiootti kieltäytyisi - ja tulistuu samalla, koska saudeilla on kunniakäsityksensä, ja saudiprinssit kyllä tuntevat erinomaisesti arvonsa. Yökerhon ravintolapäällikkö puolestaan siihen että se ei nyt kuitenkaan käy, sillä hän ei itse edes voi asiasta tässä paikan päällä päättää ja prinssin käytös kiihtyi nollasta sataan siihen malliin että kovin fiksua, muut ihmiset huomioivaa käytöstä sellainen ei edusta.

Prinssi raivostuu ja saatetaan yökerhosta pois. Häntä on katalasti syrjitty ja mitätön, isäntiensä edessä matelevaan palvelusväkeen vertautuva ravintolapäällikkö rasisti! Kotimaassaan prinssi olisi tappanut ravintolapäällikön siihen paikkaan, eikä olisi koirakaan siitä perään haukkunut! Näin prinssi kokee, ja intersektionaalisuudessa juuri tämä henkilön oma kokemuksellisuus on samalla keskeinen tekijä.

Eipä siinä mitään, parahin MO. Otat jälleen vain onnenpyörän kauniiseen käteen ja katsot siitä, millaiset uhripisteet saudiprinssi sitä tulkitsemalla saisi.

Että voi voi tavan etuoikeutettua keskiluokkaista, valkoista hetero - tai homomiestä! Johan täällä etuoikeutettujen maassa satunnaisesti vierailijoitakin NIIN sorretaan!
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Melodious Oaf

Ehkä mä sitten käsittelen sitä asiaa kovin pintapuolisesti. En nähnyt tossa jutussa mitään sellaista väitettä että henkilöt joille Säpo on hakenut karkotuspäätöstä olisivat jotenkin hirmu heikkoja ja uhreja.

Mutta pintapuolisuus tulee siis siitä, että en tiedä oikein mitään näiden tarinan hahmojen henkilöhistorioista. Ei mun mielestä toi koko asia vaadi mitään sellaisia oletuksia että Säpo olis rasistinen tai toisaalta että Ruotsiin päätyneet tai sieltä karkoitetut ihmiset olis jotain tosi poloisia tai sorrettuja.

Siinä siis uutisoitiin että Säpon hakemukset karkotuspäätöksille ovat voimakkaasti lisääntyneet. Sit mainittiin jotain lukuja ja joku Säposta kommentoi asiaa.

Kaikki toi onnenpyörähomma on mun näkökulmasta vähän päälleliimatua. Mutta toisaalta nimenomaan en tunne koko asian taustoja niin hyvin, että pystyisin sanomaan, missä määrin toi Aaveen maalailu nyt on osuvaa.

En mä oikein ymmärrä suoraan sanoen edes sitä, mistä mun olis tarkoitus tän edellisen perusteella vakuuttua. Lähinnä syntyy vaan  vaikutelma että puhutaan toistemme ohi.

Aave

Ainakin tämän maan köyhien ja työttömien kohdalla onnenpyörää on sovellettu merkittävällä pieteetillä. Virallisesti ilmoitetun luvun mukaan Suomessa on rapiat 300 000 työtöntä. Annan mikrossa lämmitetyn banaanin palkinnoksi sille joka pystyy osoittamaan, että heidän erityiskohteluunsa - mukaan lukien hotellimajoitus - olisi satsattu ikinä suhteessa vain parissa vuodessa saman, kuin rapiaan 30 000 turvapaikanhakijaan. Parissa vuodessa heihin paloi rahaa ainakin kaksi miljardia. Vaan onnenpyörän mukaan tämä oli vain aivan oikein, ja kaunis asia. Onneksi olkoon Suomi, etuoikeutettujen kansalaisten maa!
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - toukokuu 15, 2021, 13:04:28
En mä oikein ymmärrä suoraan sanoen edes sitä, mistä mun olis tarkoitus tän edellisen perusteella vakuuttua. Lähinnä syntyy vaan  vaikutelma että puhutaan toistemme ohi.
Ei just sun tartte vakuuttua taholtani mistään; saa sinulla mielipiteitä olla. Jos jutun pointti meni jotenkin ohi, niin minun puolestani menköön. Sitäkin se maailman pienin viulu tarkoittaa.

"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Melodious Oaf

#130
Lainaus käyttäjältä: Aave - toukokuu 15, 2021, 12:43:33
Mikä itse tapauksessa muka oli epäselvää? Tytär sepittelee lemmitystään syrjintäjuttuja, joita äiti vielä eri suuntiin komppaa. Ressukka on jihadisti, joka uhkailee toisen toimittajan henkeä. "Silence, I Kill You"!

Tässä kohtaa on varmaan niitä juttuja, joista minulla ei oikein ole tietoa.

Ilmeisesti tämä tytär on Sanna Drysén. Minun nähdäkseni hän teki juttuja LSU:sta eli tietystä laista, jota Säpo käyttää. Idea oli että tätä prosessia on vaikea tutkia ja siinä jää aika paljon piiloon siitä, minkä tietojen perusteella näitä päätöksiä tehdään ja niin pois päin. Lähde: https://sverigesradio.se/artikel/reporter-sanna-drysen-svart-att-granska-lsu

Sitten kävi ilmi, että Sanna Drysénillä on ollut suhde irakilaiseen Raad Al-Duhaniin, jonka isä on imaami ja san syytteen ilmoittautumisvelvollisuutensa laiminlyönnistä. Raad Al-Duhan on ollut kirjoilla Sanna Drysénin äidin asunnossa, mutta siitä minulla ei ole tietoa, mitä tämä äiti on näiden asioiden suhteen tehnyt tai sanonut.

Raad Al-Duhan kommentoi Facebookissa terrorismitutkija Magnus Ranstorpin Expresseniin kirjoittamaa juttua ja kutsui tätä loiseksi ja likaiseksi tai jopa vieläkin likaisemmaksi kuin Ruotsin turvallisuuspoliisi:

"Här har vi parasiten som har fått lite för mkt utrymme att yttra sig och kallas för "expert". Nu börjar sanningen träda fram om den här smutsen Randtorp (sic!) och det finns de som är lika smutsiga om inte smutsigare Sverige Säkerhetspoliser."

Aiemmin hän oli Facebookissa kirjoittanut mm. seuraavaa:

"Största terroristen idag är Media! Media är orsaken till all (sic!) hat och terrorismen vi ser idag! Vi har folk som gör allt för att sälja! Resultat blir det vi ser idag! Att Guds-hus inte längre är säkra och i Europa som säger sig vara demokratisk och för allas rätt betyder bara en sak. Hopplöst Jag är absolut inte förvånad det har alltid varit en tids fråga."

Lähde: https://doku.nu/2021/05/05/ekoreporter-inledde-relation-med-sakerhetshot/

Tarkoittaako Aave että nämä ovat ne tappouhkaukset -- ja tarkoittaako Aave, että uhrijutut ovat näitä, missä Drysén on kirjoittanut tästä Lagen om särskild utlänningskontrollista tai raportoinut esimerkiksi Raad Al-Duhanin isän saamista syytteistä otskolla "Känd imam åtalas – anmälde sig för tidigt"?

Siis mun mielestä Drysén teki ilman muuta väärin siinä, ettei tuonut selkeästi esille omaa suhdettaan Al-Duhaiin ja jäävännyt itseään näiden juttujen tekemisestä.

Mutta ei se välttämättä tarkoita, että tän lain tai Säpon toiminnan käsitteleminen sinänsä on väärin tai jotain vääristelevää tiettyjen ihmisten uhriksi maalaamista.

Mulle tulee semmonen vaikutelma. että ikään kuin Aave jotenkin ylidramatisois tota koko asiaa tai jopa värittäis vähän vapaalla kädellä yksityiskohtia.

Ei siitä silti munkaan puolesta tarvi väitellä, vaan se on just niin että voi vaan olla eri mieltä   :)

Mutta jos mulla on faktat jotenkin perseellään tai Aaveella on jotain parempia taustatietoja, niin niitä lähteitä nyt tietysti vois heittää tähän oheen muidenkin luettavaksi.

Vaikka ne ei sitä suoraan myönnä, niin rivien välistä on aika selkeästi luettavissa, että nimenomaan Säkerhetspolisen on ollut Sveriges Radioon yhteydessä ja informoinut heitä Drysénin suhteesta. Se on mun mielestä just hyvä, että juttuja ei kuitenkaan ole poistettu, vaan että ne ovat siellä edelleen, ja niissä on lopussa lyhyt disclaimeri.

Xantippa

Onkohan kuitenkaan ihan kohtuullinen vaatimus, että toimittaja ei saisi kirjoittaa asioista, joilla on yhtymäkohta omaan elämään?

En siis näe, miten se, että joku on irakilaisen kanssa suhteessa, tarkoittaa, että hänen ei tulisi ottaa selvää ja kommentoida maahanmuuttajia koskevia lakeja, toimenpiteitä tai mitä nyt kirjoittaakaan. Nimittäin kyllähän tuo nyt sitten rajaa aika paljon sitä, mistä ylipäätään voi mitään sanoa tai kirjoittaa.

Aave nyt on kehittänyt intersektionaalisuudesta oman olkiukkonsa, joten vaikeaahan sitä onkaan kommentoida, se on pikkuviulun soittamista joka tapauksessa.

T: Xante


Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - toukokuu 15, 2021, 13:52:12
Onkohan kuitenkaan ihan kohtuullinen vaatimus, että toimittaja ei saisi kirjoittaa asioista, joilla on yhtymäkohta omaan elämään?

En siis näe, miten se, että joku on irakilaisen kanssa suhteessa, tarkoittaa, että hänen ei tulisi ottaa selvää ja kommentoida maahanmuuttajia koskevia lakeja, toimenpiteitä tai mitä nyt kirjoittaakaan. Nimittäin kyllähän tuo nyt sitten rajaa aika paljon sitä, mistä ylipäätään voi mitään sanoa tai kirjoittaa.

Aave nyt on kehittänyt intersektionaalisuudesta oman olkiukkonsa, joten vaikeaahan sitä onkaan kommentoida, se on pikkuviulun soittamista joka tapauksessa.

Ehkä tossa kannattais kuitenkin mieluummin seurata sitä Sveriges Radion omaa keskustelua ja raportteja tästä aiheesta. Ne kuitenkin kokee, että toi oli sellainen tilanne, jossa toimituksen puolueettomuus ja journalistinen uskottavuus oli vakavasti uhattuna. Nimenomaan sen takia, että hän teki juttuja jotka suoraan koskivat esimerkiksi miehen isää, jonka kanssa hän itse oli suhteessa tai joka ainakin oli hänen äitinsä asunnossa kirjoilla.

Sveriges Radion ohjelmissa keskustellaan totta kai myös siitä, että jokaisella toimittajalla on myös henkilökohtainen elämä ja ihmissuhteita, eikä siinä sinänsä ole mitään väärää.

Ekot-ohjelman toimituspäällikkö oli saanut tiedon Drysénin suhteesta syyskuussa 2020. Silloin toimituksessa oli käyty asiasta jotain keskusteluja, ja Drysén oli Sveriges Radion mukaan omatoimisesti päättänyt erota yhtiön palveluksesta.

Mun näkemys tosta asiasta on sellainen, että toimituksella oli mennyt luottamus Dryséniin sen takia, että hän ei itse ollut kertonut suhteestaan, mutta silti ne hänen tekemänsä jutut katsottiin sellaisiksi, että Sveriges Radio voi ne julkaista ja pitää julkaistuna, joskin niihin myöhemmin lisättiin disclaimeri.

Tietysti sitä voi miettiä, mikä merkitys sillä on ollut, että kyseessä on ollut poliisiasia ja Säpo on mitä ilmeisimmin ollut yhteydessä Sveriges Radioon. Mutta mun mielestä toi asia on yksinkertaisinta käsitellä silleen, että Drysénin eroamisessa on kyse siitä, että luottamus hänen ja toimituksen välillä ei enää ollut kunnossa sen jälkeen kun toimittajan ja hänen tekeeminsä juttuihin suoraan liittyneen henkilön välinen suhde tuli muuta kautta toimituksen tietoon.

Ei mun mielestä tollasta asiaa ole vaikea ymmärtää.

Tästä huolimatta se voi olla, että tähän Säpon toimintamalliin voisi tehdä jotain muutoksia ilman että se tekee heidän työtään sinänsä tyhjäksi tai kauheasti vaikeuttaa. Se ei ehkä ole mahdollista, että turvallisuusuhkaksi luokitelluille ihmisille itselleen kerrottaisiin kaikki tiedot, minkä perusteella arvio on tehty. Mutta ehkä siinä vois olla mahdollista että olis jotain turvallisuusluokituksen saaneita oikeustoimihenkilöitä tai asianajajia, jotka kuitenkin vois käydä ne tiedot läpi ja että siihen tulis joku muukin taho kuin Säpo joka voi näitä tietoja arvioida.

Sanna Drysén teki tosi paljon duunia siihen, että alkoi paljastua, mitä esimerkiks tän irakilaismiehen turvallisuusuhaksi arvioinnin taustalla oli. Ne on salaiseksi luokiteltuja tietoja, joita ei tarvitse koko sen prosessin aikana käsitellä avoimesti, ja sitä ehkä Drysén alkoi tutkia, että miten voi olla näin vaikea saada niitä konkreettisia tietoja ja miten voidaan käsitellä ja tehdä päätöksiä tämmösten Säpon tietojen perusteella.

Säpon tietojen mukaan Raad Al-Duhan olis nuoria urheilijoita valmentaessaan värvännyt porukkaa johonkin islamilaiseen verkostoon ja aiemmin Umeåssa asuessaan näyttänyt nuorille kotonaan jihadistisia videoita.

Ongelma Drysénin raportoinnissa on se, että jos hän ja Raad ovat romanttisessa suhteessa, ehkä siinä Sanna on huonossa asemassa arvioimaan näitä asioita puolueettomasti. Jos Raad hänelle sanoo silmät kirkkaana, että en ole ikinä tehnyt mitään pahaa, ja sitten siihen sekoittuu romanttisia ja muita tunteita, onhan siinä toimittaja sellaisessa asemassa, että hänen voi olla tosi vaikea arvioida sitä asiaa millään lailla puolueettomasti.

Mutta onhan toi tietysti hankala tilanne, kun tää Raad on asunut lapsesta asti Ruotsissa, ja sitten karkotuspäätös esimerkiks tarkoittaa sitä, että hänen lapsi jää Ruotsiin ja siteet siihen katkeaa.

Siis Säpon arvion mukaan Raad on ollut keskeinen hahmo Ruotsin sunni-islamistisessa verkostossa nimenomaan nuorison kanssa tekemänsä työn kautta. Raad taas kiistää yllyttäneensä ketään mihinkään väkivaltaan tai jihadismiin ja ainakin sanoo kokevansa, että prosessi on epäoikeudenmukainen.

Ehkä toi koko homma lähinnä kertoo vaan siitä, että noi on vaikeita asioita. Mun mielestä on mahdollista, että Säpo on arvioinut asian täysin oikein ja tehnyt Raadin suhteen oikean päätöksen. Silloin Sanna Drysén olisi ollut Raadin suhteen sinisilmäinen ja uskonut aivan liian kritiikittömästi siihen, mitä mies hänelle keksii kertoa.  Ja sitten on tietysti mahdollista, että esimerkiksi Säpon joku keskeinen tiedonantaja onkin puhunut paskaa tai että näyttö on puutteellista ja että Raadilla ei todellisuudessa ole ollut mitään keskeistä roolia missään verkostossa ja että hän on vain suht tavallinen harras muslimi.

En mä usko että ne Säpon arviot nyt mitenkään täysin tyhjän päällä on, mutta en mä toisaalta sitäkään usko, että ne on taatusti aina oikeassa.

Sitä mun ei ole vaikea nähdä, että se on Sveriges Radiolle ongelma, että Drysén on tehnyt paljon juttuja Säpon toiminnasta ja muun muassa haastatellut Raadia ja kertonut siinä ohjelmassa ääni selvästi liikuttuneena, miten Raad kokee järjestelmän epäoikeudenmukaiseksi ja miten herkkä ja vaikeassa tilanteessa oleva ihminen hän on.

Toi on semmonen kohta, joka mun mielestä ainakin näyttäytyy täysin erilaisena sillä tiedolla, että näillä ihmisillä onkin suhde.

Ei se suhde sinänsä kaikkeen vaikka tästä tietystä laista ja sen käytöstä koskevaan raportointiin välttämättä vaikuta niin ratkaisevasti. Mutta olen Xantippan kanssa eri mieltä siitä, että tässä tapauksessa tämä nimenomainen suhde olis täysin irrelevantti asia toimittajan tekemän työn ja raportoinnin kannalta.

Toi Xanten linja että "no sittenhän ei mistään voi mitään sanoa tai kirjoittaa" ei nyt mun mielestä oikein osu tähän.

Sit taas se väite, että tää koko Drysénin asia liittyy aivan keskeisesti juuri intersektionaalisuuteen, niin... en mä edelleenkään sitä oikein näe. Miksi se ei vois liittyä vaan siihen, että on kiintynyt liikaa tietolähteeseensä ja ei ole kyennyt suhtautumaan riittävän kriittisesti tai puolueettomasti niihin väitteisiin, joita hän esittää?

Tässä on kyse kai siitä, kuka on tai ei ole turvallisuusuhka, millainen on tai ei ole islamisti ja voiko esimerkiksi Ruotsin turvallisuudelle vaarallinen henkilö olla samaan aikaan tosi mukava ja jopa rakastettava. Kyllä mun mielestä voi -- ottamatta nyt kantaa siihen, oliko Säpon arvio Raadista oikeassa vai ei.

Xantippa

Olen kai kyynistynyt, kun en kuvittelekaan, että toimittajat olisivat yksiselitteisen objektiivisia, mutta siinä olet oikeassa MO, että en tunne tapausta tarpeeksi.

Ja kuten sanottua, en kyllä käsitä, mitä tekemistä tällä on intersektionaalisuuden kanssa - ellei sitten sitä, mitä Hayabusakin sanoi = intersektionaalisuus näyttää olevan uusi feminismi, kaikki on sen vikaa ja pilaa kaiken menemällä liian pitkälle.

T: Xante


-:)lauri

#134
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - toukokuu 15, 2021, 15:39:00
[...nips...]- ellei sitten sitä, mitä Hayabusakin sanoi = intersektionaalisuus näyttää olevan uusi feminismi, kaikki on sen vikaa ja pilaa kaiken menemällä liian pitkälle.

T: Xante

Samassa käsityksessä olen. Koska mikään uusi ja entuudestaan tuntematon ei
arkisen jurputtajan mielestä ole koskaan ennenkään toiminut, riippumatta siitä, mikä on uusien käsitteiden todellinen sisältö, on niistä käyty lennokas tarinaniskentä oletusarvoista. Näyttäisi siltä, että arkisten jurputtajien piireissä se voittaa, kuka pystyy esittämään uudet käsitteet itsensä vastakohtina kaikkein syyntakeettomimmin.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.