Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Poliisiasiaa

Aloittaja Edward, joulukuu 23, 2020, 10:44:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/art-2000009235782.htmlMiten amfetamiinia käyttänyt, hädin tuskin tolpillaan pysynyt mies onnistui varastamaan poliisiauton?

Kaikenlaista porukkaa tuolla liikkuu... Muutama prosentti autoilijoista on ihan muuta kuin kunnollisia tai kunnossa. Se on ikävää.

LainaaKuski väitti saaneensa kiinnioton aikana poliiseilta "kunnolla turpaan".
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hiha

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - marraskuu 29, 2022, 21:32:52
Kaikki poliisieläinhahmot eivät ole aina olleet yhtä suosittuja.

Sika ei ole poliisien voimaeläin  ;D  ... vaikka maallikko voisi sellaista kuvitellakin...

MrKAT

#333
Ylikomisario, Hgin liikennevalvontatoiminnon pomo, Dennis Pasterstein raportoi kentältä:

– Päivää. Ajoitte matkapuhelin kädessä. Siitä seuraa 100 euron liikennevirhemaksu.
– Eikö teillä ole mitään muuta tekemistä?
– Liikennepoliisissa valvotaan liikennettä, eli ei ole.
– Puolisoni on juristi.
– Tässä liikennevirhemaksu, hyvää päivänjatkoa.

Anekdootit on mielenkiintoisia tässä em:n kommenttiketjuun tullut kokemus:

----
Tuomo Tarvas
Ihmettelen, miten vähän sattuu noita kännykän tuijottamisesta johtuvia kolareita. Jatkuvasti näkee porukkaa naama kiinni ruudussa ja auto kiitää ainakin viittäkymppiä! Onhan se nyt ihan selvää, että kännykkää EI selata ratissa!
----
Mikk Murdvee @MMurdvee
Olen itse ollut todistamasta erästä kännykkäkolaria, hyvä etten joutunut osalliseksi. BMW pysähtyi päästämään mua ja jälkikasvuani suojatien yli, olimme astumassa jo tielle kun näin että seuraava auto ei olekaan pysähtymässä. Äkkiä askel taaksepäin ja sit rysähti. 1/
----
Mikk Murdvee @MMurdvee
2/2
Siivousfirman autolla liikkeellä ollut nuorehko nainen tuli täyttä vauhtia perään, bemari tuli törmäyksen voimasta puolen auton mitan verran suojatielle. Kun se perään ajanut kuski lopulta sieltä autosta ulos pääsi, kaivoi hän kuskin jalkatilasta kaksi kännykkää.

"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Norma Bates

^ Mm. ranskalaisessa dokumentissa sanottiin että puhelimen kyttäily johtuu siitä että ihmisestä on tullut addikti. Aina kun somessa tulee joku vähänkin kiinnostava päivitys, se on ihmisen tietoisuudelle "palkinto", muistaakseni siinä jyllää dopamiinit. Omallakin kohdalla valitettavasti koukuttuminen tapahtunut. Yritän kumminkin pysyä hengissä, eli kun ylitän katua, en töllistele puhelinta... Järin muita vaaranpaikkojahan minulla ei ole, koska itse en sitten ratin taakse päätynyt.

Aika paha addiktio kyllä todellakin pitää sitten olla kun normaali eloonjäämisviettikin jää jo kakkoseksi. Vai olisiko siinä kyse tietynlaisesta ylimielisyydestä tai omahyväisyydestä, että "kyllä minä olen niin hyvä kuski että kykenen multitaskaamaan ajaessani!"

Muutamankin amerikkalaiselokuvan jos on nähnyt, pitäisi tietää että muista aina liikenteessä monta vaaraa onpi eessä.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - marraskuu 30, 2022, 20:46:27
Anekdootit on mielenkiintoisia

Mikä tehtävä on "handsfreellä". Siitähän aikoinaan paljon puhuttiin.

Jos handfree tarkoittaa kädetöntä puhelua, kuka puhelun aloittaa, koska eikö silloin pidä koskea puhelimeen? Jos puhelin on telineessä, silloinko siihen saa koskea? Onko sillä nyt niin suurta eroa.

Riippuu tietysti siitä, miten itse kukin laitteita käyttää, mutta eikä autoradiokin ole vaarallinen, vaikka se ei olekaan kädessä. Sen käyttäminenhän vie huomion. Ja entäs kaikenlaiset navigaattorit ja näytöt, joita nykyaikaisissa autoissa on.

MrKAT

Minusta on tieteellisestikin toteennäytetty ja kommentoijatkin sano että työpuhelu vie huomion vaikka olisi kuinka handsfree. MTV:n Myytinmurtajissakin (Hyneman+Savage) muistaakseni osoitettiin että oli kädessä jotain tai ei, puhelu vie huomiota liikaa.  Kännykkä kädessä on tietysti pahempi kuin ilman.
  Joku vitsaili että jos anoppi on kyydissä, siitäkin pitäis sakottaa. Ainakin jos on kovin puheliasta sorttia. ;D
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Hayabusa

Poliisit loppuvat!
Poliisikouluun ei saada enää riittävästi hyviä hakijoita
Suomea voi pian uhata poliisipula, ellei alalle saada nopeasti lisää opiskelijoita. Hakijoita kouluun on tuhansia, mutta poliisivoimiin kelpuutettavia pyrkijöitä ei. "Osa ei edes kokeile etukäteen omaa suorituskykyään", sanoo opintoasiainpäällikkö Jyrki Haapala.

Hakijat eivät ilmeisesti ole tarpeeksi sadistisia alistajia... ;)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Aave

Poliisit-sarja joutui oikeus­asiamiehen hampaisiin, pitää tuotanto­tapaa hyvin ongelmallisena (HS).

"Oikeusasiamies pitää pitkäikäisen Poliisit-sarjan tekotapaa "hyvin ongelmallisena", koska kuvausryhmä voi saada tietää salassa pidettäviä tietoja kohdehenkilöistä".

Ei voi kuin pyöritellä päätään: sarjaa on ehditty tehdä vain vaatimattomat 14 tuotantokautta, ja nyt vasta kiinnitetään huomiota näihin asioihin.

Mutta sarjan perusfunktio on luoda katsojille illuusio siitä, että poliisi on läsnä. Miksipä se ei syntyisi, kun sarjan myötä poliisit ovat viikottain suoraan omassa olohuoneessa, tv-ruudussa. Todellisuushan on huomattavasti karumpi, ja alueellista vaihtelua poliisin saamisesta paikalle riittää. Idioottimaisinta touhu on syrjäseuduilla, jossa poliisi saattaa joutua ajamaan monta sataa kilometriä suuntaansa jonkin kyläjuopon takia, ja toimia juoppotaksina kohti putkaa. Siinä se syrjäseutuduilla operoivan poliisin päivä sitten kuluukin, tosi tärkeässä työtehtävässä. Ja matkalla känniääliö ehtii jo selvitä sen verran, että ei sitä perille päästessä tarvitsisi enää putkaan laittaakaan.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

^
Artikkelissa mainittujen seikkojen lisäksi häiritsevää saattaa olla sekin, että poliisit paikalle soittanut ei saa mitään ennakkotietoa siitä, että mukana on sitten myös kuvausryhmä. Monikaan ei halua päätyä televisioon edes kasvokuva tunnistamattomaksi muokattuna, vaikka toisilla on telsuun kovakin hinku - niinkin hienoihin ja merkittäviin ohjelmiin kuin Big Brother, tai Parasiittisaari.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Hippi

Aiheeseen liittyvä gradu löytyi.

YKSITYISYYDEN SUOJA POLIISIT–SARJASSA (pdf)
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee yksityisyyden suojaa Poliisit-ohjelmassa. Poliisit on dokumentaarinen tosi-tv-sarja, jossa kuvataan poliisipartioiden toimintaa yövuoron aikana. Kuvaaja matkustaa poliisiauton mukana, ja kuvatusta materiaalista koostetaan jakso, jonka tarkoituksena on sekä viihdyttää television katsojia mutta samalla myös tarjota tietoa viranomaisen, eli poliisin toiminnasta. Näin sarja toimii osaltaan myös viranomaistoiminnan avoimuuden edistäjänä sekä poliisin maineenhallinnan välineenä.
....
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - joulukuu 03, 2022, 08:14:19
Poliisit loppuvat!
Poliisikouluun ei saada enää riittävästi hyviä hakijoita
Suomea voi pian uhata poliisipula, ellei alalle saada nopeasti lisää opiskelijoita. Hakijoita kouluun on tuhansia, mutta poliisivoimiin kelpuutettavia pyrkijöitä ei. "Osa ei edes kokeile etukäteen omaa suorituskykyään", sanoo opintoasiainpäällikkö Jyrki Haapala.

Hakijat eivät ilmeisesti ole tarpeeksi sadistisia alistajia... ;)
Huolestuttava asia sinänsä, vartijakoulutuksiin löytyy kyllä ties mitä porukkaa...

Kopek

Oulun poliisi törkyörkyilee.

https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000009358333.html

Olen ennenkin kertonut sen, kuinka pysähdyin Oulussa pariksi tunniksi matkalla Lappiin autoa ostamaan huhtikuussa 2014 ja näin tähän menessä törkeimmän poliisiesityksen, mitä olen nähnyt. Poliisi ajoi hälytysajoa jalkakäytävällä keskellä kaupunkia kerrostalojen välissä. Ennnen jalkakäytävälle siirtymistä poliisiauto oli ajanut kevyen liikenteen väylällä.

Oulun poliisilla on kyseenalainen maine jo ammoisista ajoista lähtien. Vitsejäkin asiasta kerrotaan.

CNN:n ja BBC:n pääuutinen on Yhdysvalloissa tapahtunut poliisiväkivalta ja siitä julkaistu video sekä mielenosoitukset tapahtuman johdosta. Suomenkin uutisissa tapaus on mainittu, mutta kovin näkyvästi se ei tunnu olevan esillä.

BBC:n artikkelissa on kertomus tapahtumasta.

For several minutes, police punched and kicked him, in the body and the head, while Mr Nichols cried for his mother. One officer is seen wandering away, breathing heavily. Almost a minute later, he returns to the scene, pulls out his extendable baton and strikes Mr Nichols repeatedly.

None of the officers try to stop him, or another who is seen punching Mr Nichols in the head at least five times.

"The worst part of it was was the lack of humanity after the incident," Mr Donaldson (a professor at the John Jay College of Criminal Justice in New York) says.

The officers "stood around like its as just an afternoon on the street," he says, while leaving Mr Nichols "laying there on the ground like a piece of garbage".

Jostakin syystä mieleen tulevat Ruandan tapahtumat vuonna 1994.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-64442019

https://edition.cnn.com/2023/01/29/us/tyre-nichols-protests-sunday/index.html

Hippi

Mitähän tarkastusta poliisi käy tekemässä asuinrakennuksessa, vai mahtoiko tänään näkemäni poliisit olla jollain muulla asialla talossamme.

Tänään ulos lähtiessäni ajoi poliisin maija ulko-oven eteen ja sieltä tuli kaksi poliisia samalla oven avauksella sisään, kun itse lähdin ulos. Kysyin, jotta mikäs nyt on hätänä, niin vastaus oli vain ylimalkainen ei mitään hätää ole. Ensin pähkäilivät jotain siinä ovella ja laittoivat harjanvarren oven väliin ja jatkoivat eteenpäin. Meillä oli kiire jatkaa matkaa, muuten olisin puoliksi uteliaisuuttani ja puoliksi viran puolesta jäänyt vahtimaan tilanteen kehittymistä.

Sen tiedän, että pelastuslaitos käy vuosittain tarkistamassa melkoisen perusteellisenkin tarkistuksen, kun olen ollut noilla tarkistuskierroksilla usein mukanakin. Mutta onko poliisilla jotain juttuja, mitä tarkastavat asuintaloista?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

^
Ainakin lähiomaisille käydään ilmoittamassa jos on vainaja tullut. Onnettomuus tai yksin asuja.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS