Kirjoittaja Aihe: Suomalainen muinaisusko ja mytologia  (Luettu 2149 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Norma Bates

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 5402
  • Äärinukkuvien puolue
Vs: Suomalainen muinaisusko ja mytologia
« Vastaus #105 : Syyskuu 09, 2021, 10:56:03 »
Etelä-Amerikassa nautiskelivat/nautiskelevat hallusinogeenistä kaktusta, peyotea. Viikingeillä on kuvattu punaisen kärpässienen käyttöä. Mitä tiedetään kalevalaisten huumeista? Mikähän huume on ollut kristinuskon ja islamin innoittajina? Eikös se hassis voi pahimmillaan olla hallusinogeeni?

Sellaisen teorian muistan lukeneeni että Jeesus oli parantanut kannabiksen avulla.

https://www.theguardian.com/world/2003/jan/06/science.religion

Tulipa mieleeni että millähän öljyllä kuninkaita on voideltu kuninkaaksi. (Barbara G. Walker muistaakseni vertautti tuon kuninkaaksi voitelun yhdyntään, eli kaiketikin oli käynyt niin että kun aiemmin kuninkaaksi oli tullut yhtymällä temppelin ylimmäiseen papittareen, jatkossa peniksen sijasta kastui pää kun rituaalista tehtiin sellainen missä ei naista tarvita, eli rituaalisen liukasteen toimitti miespuolinen pappi ja käsin.)
Ei taidolla, vaan tuurilla.

Poissa kertsi

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 5742
Vs: Suomalainen muinaisusko ja mytologia
« Vastaus #106 : Syyskuu 09, 2021, 12:16:14 »
Luin jostain, että ennen tietäjälaitosta täällä olisi ollut shamaanilaitos. Shamaanit toimivat julkisesti yhteisössä. Ainakin jossain päin maailmaa eli muualla pohjoisen pallonpuoliskon shamaaneilla lienee ollut innoittajana erinäisiä sieniä tai kasveja. Ja toisaalta noitarumpujen rytminen metelelöinti, laulut, loitsut, rituaalit tms. ovat auttaneet shamaania pääsemään hurmioituneeseen tilaan ja "lankeamaan loveen". Kristinuskon myötä noitarummut poltettiin, uhrilehdot hakattiin matalaksi, shamaanien julkinen toiminta estyi, ja korvattiin toisenlaisella magialla, pyhällä (kaste)vedellä, symbolisella kannibalismilla, sekopäisellä kolmiyhteisyydellä jne..

Sen jälkeen ilmaantui tietäjälaitos. Tietäjät toimivat salassa ja yksityisesti (tai yhden asiakkaan kanssa), mutisivat loitsunsa puoliääneen, ilmeisesti peläten paljastuvansa kristityille papeille.

Jommat kummat, en muista kummat vaiko molemmat, shamaanit tai tietäjät, toimivat välittäjinä henkimaailman tai vainajien ja toisaalta elävien välillä. Heidän asemansa oli jumalien ja henkien välissä. He pystyivät pyytämään asioita jumalilta, mutta toisaalta käskemään henkiä.
PYSYKÄÄ KOTONA.

Poissa kertsi

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 5742
Vs: Suomalainen muinaisusko ja mytologia
« Vastaus #107 : Syyskuu 09, 2021, 12:28:29 »
Suomalaisten muinaiset jumalat (Wiki)
Suomalaisten alkuperäisestä muinaisuskosta tiedetään vähän. Kristinuskon levittäytyessä lännestä (katoliset) ja idästä (ortodoksit) Suomeen, vanhat jumaluudet joutuivat ahtaalle ja vähitellen unohduksiin. Kirjoitettua suomen kieltä ei ollut eivätkä kirkon työntekijät tai harvat muut oppineet juuri vaivautuneet merkitsemään muistiin piirteitä kansan vanhasta uskosta. Joitakin jumalien nimityksiä siirtyi henkilönimiin, kuten esim. Väinö, Ilmari, Jouko, Ahti, Kalevi, Mielikki, Rauni, Tapio, Tellervo ja Ukko. Tutkimuksessa ovat erittäin tärkeitä vertailukohteita muut suomensukuiset kansat, joista jotkin ovat kyenneet säilyttämään suomalaisia paremmin ja pitempään vanhoja uskomuksia ja tapoja. Myös paikannimistöstä voidaan saada jotain tietoja. Tunnettuja ovat mm. Kolin kansallismaiseman korkeimmat huiput, Ukko- ja Akka-Koli.

Wiki-sivu listaa pitkän listan jumaluuksia, ja näiden kuvauksia.
PYSYKÄÄ KOTONA.

Poissa Aave

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 4367
Vs: Suomalainen muinaisusko ja mytologia
« Vastaus #108 : Syyskuu 09, 2021, 13:08:34 »
Tai sitten vanhat miehet ovat olleet niin harvinaisia että jotain jumalallistahan heissä on pitänyt olla, että ovat jääneet ylipäätään eloon sapelihammastiikereiden kanssa taistellessa. Joku heimon esi-isä on muistettu kovaksi jätkäksi, ja sukupolvien varrella tyyppi on lopulta muuttunut jumalaksi, kun kukaan ei muista enää että hän oli kuitenkin vain ihminen. Tv-sarjassa Rauta-aika minua lapsena ärsytti kovin että Väinämöisestä oli tehty pelkkä puukkojunkkari, tavallinen mies, mutta nyt aikuisena ymmärrän että sellainen prosessi voi olla olemassa että suvun esivanhemmista tulee jumalia.
Kautta aikain lapsia on tehty samalla omien vanhuudenpäivien turvaksi, ja sitäkin kautta vanhempien ja iäkkäiden arvostusta (Myös viisaina) on korostettu. Raamatun käskyissäkin on "Kunnioita isääsi ja äitiäsi", mutta mistään lapsenoikeuksista ei ole mainintaa. Itse asiassa kun lapsenoikeuksia ryhdyttiin (Ei niin kauan sitten) kehittämään, mallia niihin haettiin eläinten oikeuksista, kun niille sentään oli jo olemassa edes jotain hataraa juridista pohjaa.

Heimoyhteiskunnissa tyypillisesti kylänvanhimmat (Suomen historiassa myös oltermanneiksi kutsutut) päättävät tärkeistä asioista. Toisaalta Kalevalassakin on Väinämöisen vastapainoksi Pohjan akka, Louhi - ja esim. kreikkalaisessa mytologiassa Zeun vaimona ja vastapainona Hera. Roomalaiset jumaluudet ovat suoraa lainaa kreikkalaisilta, joskin Roomassa palvottiin lukemattomia muitakin vierasperäisiä jumaluuksia.
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates
Toisaalta viisauden ohelle menneille polville tärkeää on ollut myös hedelmällisyys. Jostain 30.000 v takaa löytyy hevisti obeeseja naispatsaita tämän merkkinä. Nälkää näkevältä naiseltahan voi vaikkapa kk-kierto sammahtaa, joten hyvässä lihassa oleva nainen on heimon jatkuvuuden tae ja turva. Ja jos hedelmällisyyttä arvostetaan, silloin jumalpantheonissa merkittävällä sijalla on jonkin sortin jumalatar.
Juu, hedelmällisyyttä ja muotojen runsautta korostavia naisfiguureja löytyy niitäkin ihmiskunnan alkuhämäristä alkaen, ja totta kai samaa löytyy pitkin palloa nytkin. Monissa kulttuureissa runsasmuotoiset, lihavat naiset ovat tänäkin päivänä naisihanne ja pääsääntönä voitaneen pitää, että mitä niukemmat resurssit saatavilla, sitä enemmän pyöreä ja muodokas naisihanne vallitsee. Lähi-idässä, Afrikassa, Karibian seudulla jne. mitä pyöreämpi nainen, sen parempi. Länsimaalainen, muotimaailmassa pitkään suosittu anorektinen ihanne puolestaan kertoo yltäkylläisyyden vaikutuksista kulttuuriin - jos kohta olen letkauttanut, että länsimaalaisissa muotivaikuttajissa on myös niin paljon homoja, että naismallienkin tulisi heidän mielestään näyttää pojanvartaloisilta, eikä naisellisilta. Ne muoti- ja muotoihanteet on kuitenkin suunnattu naisille, kun taas heteromiehille suunnatussa pornossa tilanne on perinteisesti ollut aina toinen. Biologiallehan emme mahda mitään, eli muodokkaat ja fertiilit naiset ovat aina olleet miehille puoleensavetäviä. Vilkaise vaikka jotain Playboy-katalogia (Mitä hyvänsä vuosikertaa), ja vertaa sitä naisille suunnattuihin muotilehtiin, niin ero on selvä.
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates
   
Koska, jos syödäkseen saadaan, miehet kuitenkin kuolla kupsahtavat varhaisemmassa vaiheessa kuin naiset, on naisten luontaiseksi tehtäväksi synnyttämisen eli ihmisen maailmaan tuomisen ohella tietenkin muodostunut myös hautaaminen eli maailmasta pois saattaminen. Hautakin on saatettu mieltää maan "kohduksi" (tomb = womb). Näin jumalattaren, tahi Jumalattaren, kun miespuolinenkin jumaluus saa keekoilla isolla etukirjaimella, käsissä on niin syntymä kuin kuolemakin.
Falloskulttuureillakin on ihmiskunnassa mittava perinne, ja reippaassa erektiossa kuvattu penis symboloi samalla voimaa, rohkeutta ja elämää. Nainen kantaa elämää sisällään, mutta niinhän tekee mieskin - sperma on elävää. Sitä kulttuuria tänne Suomeenkin olisi taas tarvittu jo toissapäivänä sen sijaan, että idoliseerataan jotain seksuaalivähemmistöjä, uniikkeja lumihiutaleita ja toiseuksia. Hedelmällisyys ja lisääntyminen Suomessa kunniaan ja ylistykseen!

Voisi muuten vielä mainita, että kristillisessäkin symboliikassa Jeesuksen äiti Maria kuvataan usein samalla vaginasymbolina, vaikka se on tyypillisesti niin hienovaraista, että menee useimmilta tavan tallaajilta ohi. Silläkin on pitkät perinteet. Tämä moderni Maria-patsas Sardiniassa kuitenkin alleviivaa traditiota.

Jos ryhdyt tekemään kuvahakuja Mariasta niin huomaat, että hahmon asento ja ympäröivä tila pelkistämällä mieleen tulee eittämättä vagina. :) 
Get money fuck bitches - Abraham Lincoln, 1672

Poissa Norma Bates

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 5402
  • Äärinukkuvien puolue
Vs: Suomalainen muinaisusko ja mytologia
« Vastaus #109 : Syyskuu 09, 2021, 14:19:13 »
Tuttua juttua nämä vaginat sun muut.

Se ei aina ole itsestäänselvää ollut että miesten eritteet tai edes yhdyntä olisi osattu liittää raskautumiseen. Eräänkin uskomuksen mukaan nainen kirnuaa lapsen kuukautisverestään (logiikka: koska kuukautisia ei raskaana ollessa ole, se materiaali käytetään lapsen valmistamiseen) esim. tanssimalla. Toisen uskomuksen mukaan mies syöttää kehittyvää lasta alakautta spermallaan.

Mesopotamian tarustossa jumatalatar NIN-TI luo ihmisen savesta ja verestä. Jotenkin sielläkin se luomishomma siirtyi miesjumalalle ja ihmisen luominen pantiin EN-KIn nimiin. (En tiedä miksi nämä jumalten nimet tavataan kirjoittaa kokonaan isolla.)

Miespuolisten jumalien suosikkielementti luomisessa lienee ollut ilma (elämän henkäys). Toisaalta Ra'n kohdalla oli hänet kehittäneessä kulttuurissa kyllä sperman merkitys jo havaittu, joten Ra loi vetämällä käteen.
Ei taidolla, vaan tuurilla.

Poissa kertsi

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 5742
Vs: Suomalainen muinaisusko ja mytologia
« Vastaus #110 : Syyskuu 09, 2021, 16:58:20 »
Miespuolisten jumalien suosikkielementti luomisessa lienee ollut ilma (elämän henkäys).

Vrt. Ilmarinen ja Ilmatar.

Ja toisaalta esiintyykö veri monissakin uskonnoissa? Kristinuskossa ainakin, vrt. Jahven temppeli, jonka alttari piti valella verellä palvontamenoissa, vrt. Jeesuksen käärinliinat ja Jeesuksen veren maaginen voima "sovintoverenä" (ainakin lestojen puheissa).
PYSYKÄÄ KOTONA.

Poissa urogallus

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 1685
Vs: Suomalainen muinaisusko ja mytologia
« Vastaus #111 : Syyskuu 10, 2021, 20:29:44 »

Ja toisaalta esiintyykö veri monissakin uskonnoissa? Kristinuskossa ainakin, vrt. Jahven temppeli, jonka alttari piti valella verellä palvontamenoissa, vrt. Jeesuksen käärinliinat ja Jeesuksen veren maaginen voima "sovintoverenä" (ainakin lestojen puheissa).

Eiköhän se esiinny kaikissa, ja useinkin konkreettisemmin kuin kristinuskossa. Marien uskonnossa, joka nykyaikana harjoitetuista uskonnoista lienee lähimpänä suomalaista muinaisuskoa, harjoitetaan eläinuhreja. Ihmisiä on uhrattu vähän siellä sun täällä silloin tällöin ja Väli-Amerikassa oikein olan takaa.

Venäjällä paikoin ortodoksitkin uhraavat eläimiä, vaikka kristinuskossa ei periaatteessa Jessen jälkeen tarvita uhreja lainkaan.

Poissa Toope

  • Ikijäärä
  • *****
  • Viestejä: 10908
Vs: Suomalainen muinaisusko ja mytologia
« Vastaus #112 : Syyskuu 11, 2021, 00:20:17 »
Moniin muihin kansalliseepoksiin verrattuna Kalevalassa on poikkeuksellista se, että keskeisenä hahmona on vaka vanha Väinämöinen. Siis vanha ja introvertti paappa, jonka viisautta korostetaan. Muissa kansansaagoissa pääroolissa on tyypillisesti nuorehko ja ekstrovertti toimintasankari, joka oppii jutskia myös kantapään kautta, eikä viisaus ole heidän korostettu ominaisuutensa. Odysseuskaan ei ole viisas, älykäs kylläkin.
Itse asiassa "vanha mies jumalana" on mielestäni vanhimpia uskonnollisia käsityksiä.
Isä, isoisä, sehän on viisainta/kokeneinta, mitä ihmiset ovat tietäneet...?

Tai sitten vanhat miehet ovat olleet niin harvinaisia että jotain jumalallistahan heissä on pitänyt olla, että ovat jääneet ylipäätään eloon sapelihammastiikereiden kanssa taistellessa. Joku heimon esi-isä on muistettu kovaksi jätkäksi, ja sukupolvien varrella tyyppi on lopulta muuttunut jumalaksi, kun kukaan ei muista enää että hän oli kuitenkin vain ihminen. Tv-sarjassa Rauta-aika minua lapsena ärsytti kovin että Väinämöisestä oli tehty pelkkä puukkojunkkari, tavallinen mies, mutta nyt aikuisena ymmärrän että sellainen prosessi voi olla olemassa että suvun esivanhemmista tulee jumalia.

Toisaalta viisauden ohelle menneille polville tärkeää on ollut myös hedelmällisyys. Jostain 30.000 v takaa löytyy hevisti obeeseja naispatsaita tämän merkkinä. Nälkää näkevältä naiseltahan voi vaikkapa kk-kierto sammahtaa, joten hyvässä lihassa oleva nainen on heimon jatkuvuuden tae ja turva. Ja jos hedelmällisyyttä arvostetaan, silloin jumalpantheonissa merkittävällä sijalla on jonkin sortin jumalatar.

Koska, jos syödäkseen saadaan, miehet kuitenkin kuolla kupsahtavat varhaisemmassa vaiheessa kuin naiset, on naisten luontaiseksi tehtäväksi synnyttämisen eli ihmisen maailmaan tuomisen ohella tietenkin muodostunut myös hautaaminen eli maailmasta pois saattaminen. Hautakin on saatettu mieltää maan "kohduksi" (tomb = womb). Näin jumalattaren, tahi Jumalattaren, kun miespuolinenkin jumaluus saa keekoilla isolla etukirjaimella, käsissä on niin syntymä kuin kuolemakin.
Tuolta ajalta ei löydy VAIN naisfiguureja, vaan MYÖS naisfiguureja. Nuo raskaanaolevat tai läskinaiskuvat eivät ole ainoita kuvia, joita on löydetty, vaan ne ovat osa niistä löydöistä. Jälleen kerran media korostaa tiettyä asiaa! Paljon muutakin, kuten fallossymboliikkaa, metsästystä ja muuta elämää kuvaavaa on löydetty, mutta tietyt mediat ylikorostavat noita naisten figuureja. EIVÄT ole erityisasemassa, vaan joukossa!

Historiantutkimuksemme ei tunne yhtään kulttuuria, jossa naisia olisi palvottu symboleina tai jumaluuksina enemmän kuin miehiä. Naisjumaluuksia on ollut merkittävinä, äiti- jumaluuksina tms. aina, mikä olisi luonnollisempaa? Mutta yhtä lailla on ollut miesjumaluuksia, kuten fallossymboliikka suvunjatkamiseen, mieskäsitys sotaan, hallintoon, ukkoseen, säähän tms. liittyen. Ei liene kulttuuria, jossa naisjumaluuksia olisi nähty erikoisasemassa, vaan pikemminkin luonnollisessa max. puolittaisessa asemassa miesjumaluuksien rinnalla.

Naisfiguurien ja -jumaluuksien "ylikorostaminen" lienee enemmän sitä modernia politisoitunutta tutkimusta. Kuten amatsoniteoriat.

Poissa Norma Bates

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 5402
  • Äärinukkuvien puolue
Vs: Suomalainen muinaisusko ja mytologia
« Vastaus #113 : Syyskuu 11, 2021, 17:43:26 »
Eipä ne miehetkään ole yksin jumalina hilluneet kovin kauaa. Jehovallakin oli aikoinaan vaimo, muistaakseni Asherah? Ainoastaan kristittyjen ja muslimien jumalat ovat poikamiehiä. Jos ylipäätään ovat miehiä. Allah saattaa olla väännös nimestä Al-Lat, joka on jumalatar (ja muistaakseni nimi viittaa maitoon).

Jehovaan toisaalta on amalgamoitunut useita Mesopotamian jumalia. Ylijumaluus Anu, luoja Enki, ja kiukuttelija ja vedenpaisumuksen ihmisille nakannut Enlil.
Ei taidolla, vaan tuurilla.

Poissa Toope

  • Ikijäärä
  • *****
  • Viestejä: 10908
Vs: Suomalainen muinaisusko ja mytologia
« Vastaus #114 : Syyskuu 11, 2021, 21:51:59 »
Eipä ne miehetkään ole yksin jumalina hilluneet kovin kauaa. Jehovallakin oli aikoinaan vaimo, muistaakseni Asherah? Ainoastaan kristittyjen ja muslimien jumalat ovat poikamiehiä. Jos ylipäätään ovat miehiä. Allah saattaa olla väännös nimestä Al-Lat, joka on jumalatar (ja muistaakseni nimi viittaa maitoon).

Jehovaan toisaalta on amalgamoitunut useita Mesopotamian jumalia. Ylijumaluus Anu, luoja Enki, ja kiukuttelija ja vedenpaisumuksen ihmisille nakannut Enlil.
Näin on, juutalaisuuden jumala on sekoitus vanhemmista jumaluuksista, ja muuttunut aikojen saatossa.
Silti mies-jumala useimmiten on hallitseva jumaluus, liki kaikissa kulttuureissa. Ihan koska miehet yleensä ovat hallinneet.
En tuota sano mielipiteenäni, vaan näkemyksenä siitä, että miehet yleensä ovat olleet johtavissa asemissa varhaisissa yhteisöissä. Iso äijä = Isoin Jumala.

Poissa Norma Bates

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 5402
  • Äärinukkuvien puolue
Vs: Suomalainen muinaisusko ja mytologia
« Vastaus #115 : Syyskuu 11, 2021, 23:30:40 »
Ja välillä miesjumalat anastavat vallan edeltäviltä jumaluuksilta, kuten Zeus olikos se nyt Uranukselta vai Kronokselta?

Tuli sitten mieleen Kreikan Kohtalottaret. En löytänyt äkkiseltään mainintaa että he olisivat päättäneet myös jumalien elämän pituudesta, mutta viikinkien Nornat päättivät:

 https://thereaderwiki.com/fi/Nornat

Lisäksi jumaltarustoista löytyy matskua siitä miten miesjumala taistelee naispuolisen hirviön kanssa ennen kuin varsinainen luomistyö voi edes alkaa. Mesopotamiassa vastatusten olivat Marduk ja Tiamat. Kalevalassahan Väinämöinen ja Louhi tappelevat Sammosta. Sampo hajoaa (aivan kuten Tiamat) ja osista sitten väkrätään kaikenlaista.

Taisinkin ehkä jo mainita Kalevalan alun missä menee munat paskaksi. Jännä miten kehitys ja luomistyö alkaa hajoamisella. Big Bang?
Ei taidolla, vaan tuurilla.

Poissa Norma Bates

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 5402
  • Äärinukkuvien puolue
Vs: Suomalainen muinaisusko ja mytologia
« Vastaus #116 : Syyskuu 12, 2021, 21:05:12 »
En nyt jaksa tarkistaa oliko ketjussa jo mainittu Rauni. Jokatapauksessa netissä joku mainitsi että pihlaja oli pyhitetty Ukko Ylijumalan vaimolle, Raunille. Googletin Raunin:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Rauni

Rauni on muinainen suomalainen jumala, Ukko-ylijumalan puoliso tai toisen tulkinnan mukaan itse Ukko.

Mielestäni vaatii kuitenkin aika kehittynyttä ajattelua osata kuvitella että jumaluus voisi sisältää molemmat sukupuolet, joten siinä mielessä tuo että Rauni voi olla yhtähyvin sekä jumala että jumalatar on mielenkiintoinen seikka. Periaatteessa kai Lähi-idän suuruskonnot joilla meitä on kiusattu jo useampi vuosisata yrittävät lähteä sukupuolettoman jumalan ajatuksesta, mutta metsäänhän se menee monissa maissa jo pelkästään sen vuoksi että kielissä on eroteltu hän erikseen sukupuolen mukaan.

Ylin jumaluus henkisesti ajatellen ei kuitenkaan voi olla pelkästään miehinen, koska mitä ylimmäistä, superiutta, kaikkivoipuutta jne. sellaisessa oliossa olisi josta jo alunperin puuttuu 50 % kokoonpanosta. Molemmat sukupuolet sisältävä jumaluus on kuitenkin kai aika monelle ihmiselle kamaluuksien kamaluus, joten se naisosio on häivytetty taustalle kummittelemaan. Kristillisessä jumaluudessa feminiinistä puolta edustaa Pyhä Henki. Intian jumalilla on jokaisella oma shaktinsa.
Ei taidolla, vaan tuurilla.

Poissa Karikko

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 5492
Vs: Suomalainen muinaisusko ja mytologia
« Vastaus #117 : Syyskuu 13, 2021, 11:15:31 »
En nyt jaksa tarkistaa oliko ketjussa jo mainittu Rauni. Jokatapauksessa netissä joku mainitsi että pihlaja oli pyhitetty Ukko Ylijumalan vaimolle, Raunille. Googletin Raunin:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Rauni

Rauni on muinainen suomalainen jumala, Ukko-ylijumalan puoliso tai toisen tulkinnan mukaan itse Ukko.

Mielestäni vaatii kuitenkin aika kehittynyttä ajattelua osata kuvitella että jumaluus voisi sisältää molemmat sukupuolet, joten siinä mielessä tuo että Rauni voi olla yhtähyvin sekä jumala että jumalatar on mielenkiintoinen seikka. Periaatteessa kai Lähi-idän suuruskonnot joilla meitä on kiusattu jo useampi vuosisata yrittävät lähteä sukupuolettoman jumalan ajatuksesta, mutta metsäänhän se menee monissa maissa jo pelkästään sen vuoksi että kielissä on eroteltu hän erikseen sukupuolen mukaan.

Ylin jumaluus henkisesti ajatellen ei kuitenkaan voi olla pelkästään miehinen, koska mitä ylimmäistä, superiutta, kaikkivoipuutta jne. sellaisessa oliossa olisi josta jo alunperin puuttuu 50 % kokoonpanosta. Molemmat sukupuolet sisältävä jumaluus on kuitenkin kai aika monelle ihmiselle kamaluuksien kamaluus, joten se naisosio on häivytetty taustalle kummittelemaan. Kristillisessä jumaluudessa feminiinistä puolta edustaa Pyhä Henki. Intian jumalilla on jokaisella oma shaktinsa.


Uskontunnustuksessa, tosin sanotaan " sikisi pyhästä hengestä ja syntyi neitsyt Mariasta..

Poissa Norma Bates

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 5402
  • Äärinukkuvien puolue
Vs: Suomalainen muinaisusko ja mytologia
« Vastaus #118 : Syyskuu 13, 2021, 11:34:42 »
Olen monta kertaa netissä huomauttanut siitä että alkutekstissä kuulema Pyhä Henki on feminiininen sana RUACH, joten aika jännää että "Isä Jumala" paukuttaa luomansa lapsukaisen paksuksi nimenomaan kolminaisuutensa feminiinisen tahokkaan kautta.
Ei taidolla, vaan tuurilla.

Poissa kertsi

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 5742
Vs: Suomalainen muinaisusko ja mytologia
« Vastaus #119 : Syyskuu 13, 2021, 13:37:33 »
OFF TOPIC

^ Ei niin, että se liittyisi mitenkään tähän keskusteluun, mutta jos Pyhä Henki olisi sukupuoleltaan nainen, niin tosiaankin, miten hän olisi hedelmöittänyt Marian, kun "hän" tuli Marian ylle (eli raiskasi Marian?)? (Tietysti koko sepitelmähän on ihan puppua, mutta kuiteskin. Ja ainahan voi vetää sen hienon perustelun, että "and then a miracle happened".)

Mutta toisaalta Jumala muka loi ihmisen omaksi kuvakseen, joten jos Jumala on (vain) mies, niin vainko miehet ovat Jumalan kuvia?

Sitä paitsi kristinuskon pääsuuntauksessa katolilaisuudessa jumalattaren paikkaa täyttää vähän Neitsyt Maria. Siis oikeasti neitsyt muka, vaikka hän sai muitakin lapsia, Jessen sisaruksia, useitakin, plop, plop. Maailmanhistorian tehokkain kusetus kyllä tuo Marian tai sukulaitensa vedätys neitseellisestä syntymästä.

Pyhästä Hengestä olen kuullut sellaisenkin selityksen, että se/hän olisi "luonnonlait".

Tai "sana". Tai hengitys/tuulahdus/elämänvoima. Tai puolustaja ja totuuteen ohjaaja, tai, tai ... https://fi.wikipedia.org/wiki/Kolminaisuusoppi

(Miksihän katolinen kirkko ei puhu nelinäisyysopista, jos kerran palvovat Mariaakin?)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 13, 2021, 14:07:40 kirjoittanut kertsi »
PYSYKÄÄ KOTONA.