Kirjoittaja Aihe: Suomalainen muinaisusko ja mytologia  (Luettu 7334 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hiha

  • Konkari
  • ***
  • Viestejä: 531
Vs: Suomalainen muinaisusko ja mytologia
« Vastaus #180 : Huhtikuu 19, 2022, 18:03:47 »
Wikipedia tekee saman rinnastuksen kuin Norma, ja myös rinnastuksen Balderiin ja Lokiin (aasoja), ja Liekiöön ja Lempoon:

Balder. Lemminkäisen äiti sekä vaimo Kyllikki estelevät häntä lähtemästä kohtalokkaalle matkalle. Kyllikki on nähnyt pahaa unta. Samoin Balderin kuolemasta oli enteitä ja unennäköjä. Lemminkäinen loitsii Pohjolassa kaikki, paitsi

karjapaimenen pahaisen,
ukko vanhan umpisilmän.


Tämä sitten ottaa Lemmikäisen hengiltä Tuonelan virralla. Balderin äiti Frigg vannottaa joka ainoan asian maailmassa, että he eivät vahingoita hänen poikaansa. Paitsi mistelin. Sokea Hödr tappaa tarkoittamatta Balderin Lokin mistelistä taikomalla aseella. Onhan siinä selviä yhtäläisyyksiä. Olettaisin, että vaikutteet ovat liikkuneet Skandinaviasta itään.

Loki. Sekä Lemminkäinen että Loki tulevat kutsumattomina vieraina pitoihin haastamaan riitaa. Jälkeen päin kumpikin katsoo parhaaksi häipyä teille tietymättömille. Se ero on, että Lemminkäistä ei löydetä, kun taas Loki jää lopulta kiinni. Liekö sitten Lemminkäinen etevämpi, vai onko runottaren siipien havina sitä vaatinut.

Vaikka jopa Richard Wagner ajatteli niin, Loki ei luultavasti nimellisestä samankaltaisuudesta huolimatta ole samaa juurta tuleen assosioidun Logi-jättiläisen kanssa. Loki on tulkintoja kaihtava hahmo, jolla on yhtä hyvin yhteyksiä jättiläisiin kuin aasoihin. Eräiden oletusten mukaan hänellä on jotain tekemistä hämähäkin kanssa. Sleipnir-hevosella, jonka Loki synnyttää kun on ensin steppaillut tammana, on kahdeksan jalkaa.

Bonuksena Thor. Lemminkäisen ja Tieran omituinen alkuun jäätynyt retki Pohjolaan saattaa olla muistuma tarusta, jossa Thor ja Tyr matkaavat hakemaan Hymir-jättiläisen kattilaa. Huomattakoon, että Tiera kuvataan ylenmäärin sotaisaksi.

Poissa Hiha

  • Konkari
  • ***
  • Viestejä: 531
Vs: Suomalainen muinaisusko ja mytologia
« Vastaus #181 : Huhtikuu 19, 2022, 18:15:08 »
Leppäkertulla on toinen nimi: ukonlehmä. Itä-Suomessa sille on toinen nimi, jumalan lehmä, jolla on venäjänkielinen vastine, ja luultavasti venäjästä sitten lainattu myös vepsään, vatjaan, viroon, ja syrjääniinkin. Uno Harvan s. 101 mukaan.

Vanhat saksalaiset nimitykset ovat taas olleet auringonlehmä, kuunvasikka, taivaan-itikka. Mitä luultavimmin yhteinen alkuperä nimistöllä. Skandinaviassa leppäkerttu yhdistettiin Freyjaan, ja epäsuorasti myös Freyriin, eli päivänpaisteeseen ja hyvään säähän, mikä viittaa sekin yläilmoihin.

Poissa kertsi

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 7438
Vs: Suomalainen muinaisusko ja mytologia
« Vastaus #182 : Huhtikuu 19, 2022, 18:19:39 »
Muita Ukolta nimensä saaneita hyönteisiä ovat ukonkoira, joka on erään perhosen (karvainen, musta, iso) toukka. Virossa pikse peni (pitkäsen peni eli koira). Ukonkoirasta ei ole hyvä surmata, sillä muuten voi pian joutua ukkosen uhriksi. Muita nimiä sille ovat ukonturri, karvaturri, urri.

Ukontäi puolestaan on muutaman sentin pituinen kovakuoriainen. Inarin lapin vastine sille on päiän tikki, iso maankiitäjä. Sitäkään ei sa surmata. Ilmeisesti samalla hyönteisellä on toinenkin nimi, turilas.

Ukonkorentokin eli ukkosenkorento on olemassa.

Ja liittyypä Ukkoon eräs lintukin, nimittäin taivaanvuohi, toiselta nimeltään ukon oinas.

Kasvikunnan nimistössä on niin ikään muistumia Ukosta: ukon- eli ukkosennauris, ukonistukas tai ukonkaali - peltokaali (Brassica campestris) joillain paikkakunnilla ja toisilla peltoretikka (Raphus pahanistrum). Ja toisaalta pellolla kasvava ukonkaali olisi Erysium cheiranthiodes, jonka nimi olisi Vakka-Suomessa pitkäsen (=ukkonen) palko eli pitkäsen kylvö. Tai Turritis glabra, ruots. törnrot, skogskål. Joka tapauksessa samannäköistä keltakukkaista kasvia on tarkoitettu.

Ukonlehtikin liittyy Ukkoon ja Toriin. Ruotiksi torsborre, tordönsskräppa.

ps. Harva kirjoittaa Torin ilman h-kirjainta. Kumma, kun suomenkielinen wikipedia tunkee sinne h:n. Olisiko englannin vaikutusta sitten?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 19, 2022, 18:30:44 kirjoittanut kertsi »
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Poissa kertsi

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 7438
Vs: Suomalainen muinaisusko ja mytologia
« Vastaus #183 : Huhtikuu 19, 2022, 18:42:28 »
Wikipedia tekee saman rinnastuksen kuin Norma, ja myös rinnastuksen Balderiin ja Lokiin (aasoja), ja Liekiöön ja Lempoon:

Balder. Lemminkäisen äiti sekä vaimo Kyllikki estelevät häntä lähtemästä kohtalokkaalle matkalle. Kyllikki on nähnyt pahaa unta. Samoin Balderin kuolemasta oli enteitä ja unennäköjä. Lemminkäinen loitsii Pohjolassa kaikki, paitsi

karjapaimenen pahaisen,
ukko vanhan umpisilmän.


Tämä sitten ottaa Lemmikäisen hengiltä Tuonelan virralla. Balderin äiti Frigg vannottaa joka ainoan asian maailmassa, että he eivät vahingoita hänen poikaansa. Paitsi mistelin. Sokea Hödr tappaa tarkoittamatta Balderin Lokin mistelistä taikomalla aseella. Onhan siinä selviä yhtäläisyyksiä. Olettaisin, että vaikutteet ovat liikkuneet Skandinaviasta itään.

Loki. Sekä Lemminkäinen että Loki tulevat kutsumattomina vieraina pitoihin haastamaan riitaa. Jälkeen päin kumpikin katsoo parhaaksi häipyä teille tietymättömille. Se ero on, että Lemminkäistä ei löydetä, kun taas Loki jää lopulta kiinni. Liekö sitten Lemminkäinen etevämpi, vai onko runottaren siipien havina sitä vaatinut.

Vaikka jopa Richard Wagner ajatteli niin, Loki ei luultavasti nimellisestä samankaltaisuudesta huolimatta ole samaa juurta tuleen assosioidun Logi-jättiläisen kanssa. Loki on tulkintoja kaihtava hahmo, jolla on yhtä hyvin yhteyksiä jättiläisiin kuin aasoihin. Eräiden oletusten mukaan hänellä on jotain tekemistä hämähäkin kanssa. Sleipnir-hevosella, jonka Loki synnyttää kun on ensin steppaillut tammana, on kahdeksan jalkaa.

Bonuksena Thor. Lemminkäisen ja Tieran omituinen alkuun jäätynyt retki Pohjolaan saattaa olla muistuma tarusta, jossa Thor ja Tyr matkaavat hakemaan Hymir-jättiläisen kattilaa. Huomattakoon, että Tiera kuvataan ylenmäärin sotaisaksi.

Enpä tuota tiennyt tai muistanut, että Loki olisi synnyttänyt Slepinirin, ja siis olisi (myös?) naispuolinen. Wikipedian mukaan Loki olisi ottanut tamman muodon tuolloin. Ja Loki olisi myös Maailmankäärmeen eli Jörmungandrin isä.

Lempo taisi olla muinaissuomalaisista jumaluuksista sukupuoleltaan vähän epäselvä, eli sekä että. Mutta Lemminkäinen ei kai?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Poissa Hiha

  • Konkari
  • ***
  • Viestejä: 531
Vs: Suomalainen muinaisusko ja mytologia
« Vastaus #184 : Huhtikuu 20, 2022, 15:33:28 »
Enpä tuota tiennyt tai muistanut, että Loki olisi synnyttänyt Slepinirin, ja siis olisi (myös?) naispuolinen. Wikipedian mukaan Loki olisi ottanut tamman muodon tuolloin. Ja Loki olisi myös Maailmankäärmeen eli Jörmungandrin isä.

Lempo taisi olla muinaissuomalaisista jumaluuksista sukupuoleltaan vähän epäselvä, eli sekä että. Mutta Lemminkäinen ei kai?

Loki oli kyvykäs tai ehkä paremminkin valmis ottamaan myös tamman hahmon. Antaa orin astua itsensä ja varsoa sen seurauksena, sitä ei pidetty kovin miehekkäänä tekona. Muistaakseni joku naljailee Lokille asiasta aiemmin mainitussa runossa Lokasenna. Sehän koostuu suurimmaksi osaksi solvauksista ja vastasolvauksista, jotka suovat mielenkiintoista knoppitietoa aasoista.

Lemminkäinen on sukupuolietiikaltaan turvallisen normitettu hahmo. Naistennaurattaja, mutta sehän on sallittua, kunhan naiset ovat naisia. Monitahoisuutta tai ristiriitaisuutta henkilöön tuo, että se on koostettu kolmella nimellä kulkeneista sankareista: Lemminki, Kaukomieli, Ahti Saarelainen. Osin ne saattavat olla samakin henkilö, tai ainakin samaa runoa on toistettu eri sankareilla. Mutta taitaa olla ihan hyviä perusteita väitteelle, että Ahti Saarelainen olisi jonkinlainen vedenhaltija.

Poissa Toope

  • Ikijäärä
  • *****
  • Viestejä: 13308
Vs: Suomalainen muinaisusko ja mytologia
« Vastaus #185 : Huhtikuu 20, 2022, 21:47:55 »
Juu, pohjoiset jumalat ovat olleet yhtä tervehenkisiä kuin Zeus ja sen kaverit Kreikan suunnalla...
Siksi minusta juutalaiskristillinen jumaluus ehkä on järkevämpi?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 10, 2022, 23:01:50 kirjoittanut Toope »

Poissa kertsi

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 7438
Vs: Suomalainen muinaisusko ja mytologia
« Vastaus #186 : Toukokuu 09, 2022, 15:56:35 »

Aivan outoon hiippariin suomalaisessa mytologiassa törmäsin tänään netissä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Rahko

Rahko eli Rahkoi oli suomalaisessa mytologiassa outo olento, joka liittyi kuun vähenemiseen. Rahko esiintyy Pohjois-Suomen tarinoissa varkaana, jonka tekosia kuunvalo häiritsi ja joka siksi otti öisin tervaämpärin ja vastan ja kiipesi tikapuita pitkin kuuhun tervatakseen sen. Rahko esiintyy myös taudin nimenä ja pahana kodinhaltijana. Mikael Agricolan mukaan "Rahkoi kuun mustaks taikoi".

Sekä nimensä että toimintonsa puolesta Rahko muistuttaa Hindu-mythoksen kuun nielevää Rahua.

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Poissa Toope

  • Ikijäärä
  • *****
  • Viestejä: 13308
Vs: Suomalainen muinaisusko ja mytologia
« Vastaus #187 : Toukokuu 17, 2022, 23:41:31 »
Tietynkaltaisia kuuta tai aurinkoasyöviä hahmoja toki tunnetaan kai liki jokaisessa kulttuurissa, tavoin tai toisin.
Eikä yllätys.