Kirjoittaja Aihe: Sähköinen liikkuminen  (Luettu 37339 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Karikko

• Kantapeikko
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #600 : Syyskuu 10, 2020, 12:40:38 »
Jonkinasteista akkujen standardisointia on kaivattu, ei ole mitään teknistä syytä miksi jokaisella valmistalla pitäisi olla oma akkunsa. Nyt japanilaiset moottoripyörävalmistajat ovat valmiita yhteistyöhön.

Lainaus käyttäjältä: https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/9837/Neljä-suurta-kehittämään-yhdessä-vaihdettavien-sähköakustojen-teknologiaa-Yamaha-Kawasaki-Suzuki-Honda.htm?ref=newest
Neljä suurta japanilaisvalmistajaa eli Honda, Kawasaki, Suzuki ja Yamaha ovat panneet kilpailutilanteensa sivuun ja ryhtyneet kehittämään yhdessä standardoituja moottoripyörän akustoja. Kokeilu käynnistyy tässä kuussa.

...vaihdettavilla akuilla varustetut sähkömoottoripyörät voisivat mullistaa urbaanin liikenteen. Ne voivat eliminoida huolen siitä, miten pitkään akku tai sen lataaminen kestää sekä miten ja mistä löytää latausasema.

...Se on suunniteltu toimimaan monenlaisissa ajoneuvoissa sähköruohonleikkurista mönkijöihin asti. Joka tapauksessa, jos akusto standardoidaan useampien valmistajien kesken, se ottaa ison askelen eteenpäin, ja siitä tulee sähkömoottoripyörien vastine AA-paristoille ja -akuille.

Nopeasti vaihdettava akku antaa mahdollisuuksia myös uudenlaisille koneille. Enää ei tarvitsisi ostaa tonnilla akkuja itsekulkevaan ruohonleikkuriin vaan voisi käyttää samaa tehopakettia kuin perämoottorissa, moottoripyörässä, mönkijässä ja ties missä. Autossakin jossa voi olla useampikin akkupaikka. Pelkät koneet ilman akkua ja laturia ovat hyvin edullisia.

Pienkoneissa- ehkä moottoripyörän kokoisiin asti, olisi varmaan hyvä standaroida akkusysteemit.

Isommissa kohteissa on sitten vaikeuksia, esim teslan joissain versioissa on noin tonnin painoinen akusto ja ne ovat rakenteissa- -korin kantavaa osaa.

Pienimmissä autoissakin voisi olla mahdollista tuottaa vaihdettavia akkuja ja huoltoasemaverkko niitä varten. Tosin suomalainen ainakin pelkäisi saavansa huonomman akun vaihdossa ja lataisi vempeleen mieluummin itse.

Poissa ROOSTER

• Kantapeikko
  • Hän jolla on eniten pixeleitä!
« Vastaus #601 : Syyskuu 10, 2020, 13:26:44 »
Jonkinasteista akkujen standardisointia on kaivattu, ei ole mitään teknistä syytä miksi jokaisella valmistalla pitäisi olla oma akkunsa. Nyt japanilaiset moottoripyörävalmistajat ovat valmiita yhteistyöhön.

Lainaus käyttäjältä: https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/9837/Neljä-suurta-kehittämään-yhdessä-vaihdettavien-sähköakustojen-teknologiaa-Yamaha-Kawasaki-Suzuki-Honda.htm?ref=newest
...vaihdettavilla akuilla varustetut sähkömoottoripyörät voisivat mullistaa urbaanin liikenteen. Ne voivat eliminoida huolen siitä, miten pitkään akku tai sen lataaminen kestää sekä miten ja mistä löytää latausasema.
Nopeasti vaihdettava akku antaa mahdollisuuksia myös uudenlaisille koneille. ... Pelkät koneet ilman akkua ja laturia ovat hyvin edullisia.
Tosin suomalainen ainakin pelkäisi saavansa huonomman akun vaihdossa ja lataisi vempeleen mieluummin itse.

Tähän voisi olla ratkaisu. Eräänlainen akkutili jossa ostettaisiin esim. yksi akkuoikeus joka olisi tuhat pistettä. Kun akku vaihdettaisiin toiseen (tyhjästä ladattuun vaihtoasemalla) niin yksi piste häviäisi tililtä ja maksettaisiin vain latauksesta. Kun pisteet olisivat kuluneet, ostettaisiin uusi akkuoikeus.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

Janne Utriainen:”Minä olen ajatellut, että ihmisen pitäisi tietää kaksi asiaa. Mistä ruoka tulee, ja mihin paska menee. Ne kun pohtii hyvin, niin maailma on ihan erinäköinen.”

Poissa ROOSTER

• Kantapeikko
« Vastaus #602 : Syyskuu 16, 2020, 10:34:39 »
The kuorma-auto, eli Scania, siirtyy voimakkaasti sähköön.

Scanian pääjohtaja Henrik Henriksson sanoo. ”Tulevina vuosina julkistamme vuosittain sähköajoneuvoja koko tuotevalikoimaan, ja järjestelemme parhaillaan tuotantoamme tätä silmällä pitäen. Erityisen merkittävää on se, että julkistamme muutaman vuoden kuluttua kaukokuljetuksiin soveltuvia sähkökuorma-autoja, jotka on tarkoitettu ladattaviksi kuljettajan pakollisen 45 minuutin tauon aikana.” 

Janne Utriainen:”Minä olen ajatellut, että ihmisen pitäisi tietää kaksi asiaa. Mistä ruoka tulee, ja mihin paska menee. Ne kun pohtii hyvin, niin maailma on ihan erinäköinen.”

Poissa ROOSTER

• Kantapeikko
« Vastaus #603 : Syyskuu 16, 2020, 19:35:11 »
Akkujen hallinta kehittyy

Lainaus
Sähköauton akuston tilaa voi nyt seurata langattomasti
...
Langaton hallintajärjestelmä eli wBMS eliminoi perinteiset johtosarjat, mikä säästää jopa 90 prosenttia johdotuksesta ja jopa 15 prosenttia akun tilavuudesta. Samalla parannetaan suunnittelun joustavuutta ja valmistettavuutta ilman, että auton kantama tai hallinnan tarkkuus kärsisivät millään tavalla.

ADI:n wBMS-ratkaisu pitää sisällään kaikki integroidut piirit, laitteistot ja ohjelmistot virran, akun hallinnan, radiotaajuisen tiedonsiirron ja järjestelmätoiminnot yhdeksi järjestelmätason tuotteeksi.

Poissa ROOSTER

• Kantapeikko
« Vastaus #604 : Syyskuu 17, 2020, 01:01:37 »
Saapi nähdä mitä Tesla julkistaa 22.9.2020 jolloin on ns. "Battery Day".

Elon Musk says that Tesla is going to unveil “many exciting things” at its Battery Day on September 22 as speculation is running wild.
...
The new battery manufacturing system is expected to be the main focus of the event, but the scope could be much larger since batteries enable most of Tesla’s products.

Voi olla, että julkistetaan uusi tehokas tapa valmistaa uusia tehokkaita akkuja ja sen myötä tulee uusia ja tehokkaita malleja autoista ja muista tuotteista, entistä halvemmalla.