Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kysely: Äänestitkö 2021-kuntavaaleissa?

Aloittaja MrKAT, kesäkuu 15, 2021, 01:31:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MrKAT

Kartoitetaan
- kantislaisten äänestysprosenttia ja
- vaikuttiko korona äänestykseen kantislaisten keskuudessa.
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

a4

Olisin käynyt huhtikuussakin äänestämässä, vaikka tartuntatilanne oli silloin huolestuttava.
Nyt oli mukava käydä.
https://kantapaikka.net/index.php/topic,34.msg100069.html#msg100069
Sain pieniä jälkioireita äänestämisestä.
Innostuin aloittamaan Vallan linnake-sarjan katselun Netflixiltä. Aamupalalla söivät ainakin mysliä ensimmäisen kauden alkujaksoissa.

Hippi

Ainakin minun äänestyspaikalla oli äänestys järjestetty niin, että koronariski olisi ollut vain tekosyy jättää äänestämättä.

Ihmiset kulkivat läpivirtauksella, eli tulijat ja menijät eivät kohdanneet missään vaiheessa ja virkailijat olivat pleksin takana ja tilana oli koulun avara aulatila. Tarjolla oli sisääntulossa maskeja ja käsidesiä, jos oma maski oli unohtunut. Noistahan oli kerrottu jo etukäteen, että tuohon malliin pyritään järjestämään paikat, jotta turvallisuus säilyy sen lisäksi, että nyt tartuntaluvut olivat jo niin matalat, että senkin puolesta riski oli jo melkoisen olematon.

Suurin ja samalla merkittävin muutos aikaisempiin kertoihin oli juuri tuo läpivirtaus, sillä aikaisemmin tulijat ja menijät kohtasivat äänestyshuoneen ovella ja nyt siis eivät kohdanneet.

Mitään ruuhkaakaan ei ollut, koska ennakkoon oli käyty enemmän äänestämässä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: a4 - kesäkuu 15, 2021, 07:45:23
Olisin käynyt huhtikuussakin äänestämässä
Tämä vaihtoehto tosiaan puuttuu. Vähän sama, jos kokoomuksen ehdokkaat olisi puuttuuneet vaaleista.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^
Oletin "kyllä" vaihtoehdon kattavan molemmat ajankohdat, kun erikseen oli se "en ehkä huhtikuussa".
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Todennäköistä olisi, että olisin etsinyt ilmavan ennakkoäänestyspaikan ja äänestänyt jo huhtikuussa jos vaalit olisivat olleet silloin, mutta jos sellaista ilmavaa vaihtoehtoa ei olisi ollut tarjolla, en ehkä olisi äänestänyt. Vaikea kuitenkaan sanoa näin jälkikäteen.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Xantippa

Valitsin "kyllä", minäkin oletuksella, että se kattaa myös huhtikuun äänestyksen. Aika iso pitää riskin olla, että jättäisin äänestämättä sen vuoksi.

Huhtikuussa olisi ollut äänestämiseen ehtiminen helpompaa henk. koht., mutta jälleen, aika kiirekin pitäisi olla, että äänestämättä jättäisi.

T: Xante

MrKAT

Täällä läpivirtauksesta ei ollut puhettakaan, samasta ovesta tuli ja meni. Itse asiassa virkailija näytti kädellä "Stoppia" kun koitimme mennä, tilassa oli jo viisi joten me olisimme ylittäneet rajan ja piti jäädä odottamaan. Ennakkoäänestyksessä siis.


"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Kopek

Käydessäni ennakkoäänestyspaikalla olin ainoa äänestäjä siellä juuri silloin. En miettinyt koronaa vaan maskia, ja miten se pitää ottaa hetkeksi pois, jotta vaalivirkailija tunnistaa, kun hän vertaa naamaani passikuvaan.

Ajat ovat muuttuneet. Joskus menneinä vuosina minun ei tarvinnut esittää henkilöpapereita, sillä vaalipöydän takana istui tyyppejä, jotka tunsivat minut muutenkin He olivat kunnan työntekijöitä ja tuttuja siksi, että olin itsekin ollut kunnassa töissä.

Nyt pöydän takana oli jotain nuorta porukkaa, jolle olin täysin ventovieras.

Onkohan monikaan 32 vuotta paikkakunnalla kirjoilla ollut niin vähän juurtunut asuinpaikkakuntaansa kuin minä. Olen täysin ulkopuolinen täällä. Tämä tulee joskus mieleeni, kun jotkut muualta Suomeen muuttaneet ovat niin suomalaisia, niin suomalaisia. Senkun ovat, ei se minua haittaa, mutta jos en ole yli kolmessakymmenessä vuodessa muuttunut tämän paikkakuntalaiseksi, tuskin olisin muuttunut samassa ajassa myöskään ruotsalaiseksi tai saksalaiseksi, jos olisin asunut noissa maissa. En kerta kaikkiaan kehtaisi sanoa, että "me ruotsalaiset" tai "me saksalaiset" laskien itseni mukaan. Olisin jotenkin ulkopuolinen. Voisin olla Ruotsin kansalainen tai Saksan kansalainen, jos olisin kansalaisuuden saanut, mutta en silti kokisi olevani aidosti r-lainen tai s-lainen.

Jotkut identifioituvat nopeammin, jotkut hitaammin.

Norma Bates

Laitan koronauhan piikkiin että en äänestänyt. Kun mietin sitä paikkaa missä se olisi tapahtunut, niin ei siellä varmaankaan olisi läpivirtausta saatu aikaiseksi. Toinen syy miksi en äänestänyt, ehkä sittenkin se merkittävin, on kuitenkin se että kun ei aiemminkaan äänestäminen ole mitään miksikään muuttanut, niin miksi ihmeessä se tekisi sitä nytkään? Sitten taas toisaalta kun leikittelin sunnuntaina aamulla ajatuksella että kävisikö kaupassa ja siinä ohessa ehkä voisi äänestää, niin kävi niin että iltaan mennessä olin unohtanut koko asian.

Ja sitten taas toisaalta kävi niin että kun olin Ylen vaalikoneella selvittänyt ketkä ajattelevat eniten samalla tavalla kuin minä, niin yksi näistä kärkeen osuneista tuli kumminkin valituksi, huolimatta siitä ettei hän minun ääntäni saanutkaan.

mikainen

Korona ei olisi vaikuttanut mitenkään äänestysintooni  mutta ehdokkaan löytämisen vaikeus oli saada äänestämisen jättämisen sikseen. Otin sitten vaalikoneen suosittelemista top10:stä henkilön joka asui lähimpänä.

Äänestyspaikkakin oli sitten ulkona (ennakkoon äänestin).

MrKAT

#11
Tässä kyselyssäni muuten lienee sellainen bias (vääristymä) että kuntavaaleissa äänestäneet on ei-äänestäneitä kiinnostuneimpia kuntavaaleista ja niihin liittyvistä kysymyksistä kuten tästä kyselystäni?

JK. Pitäiskö mun mainostaa että täältä ilmaisia virtuaalisankoja ja virtuaalikohveeta saatavana, huhuu?! ;D
(Muuten, sain sieltä ennakkoäänestyspaikalta meille ilmaiset lyijykynät).
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Toope

Jos ennakkoäänestyspaikka on keskellä kaupunkia, on typeryyttä tai vastuuttomuutta olla äänestämättä. Meidän kaupungissamme kaikki kävelevät parinsadan metrin päässä ennakkoäänestyspaikasta, joten ihmisten välinpitämättömyydessä/kiinnostuksen puutteessa se vika on.

Tai sitten siinä, ettei politiikka herättänyt kiinnostusta, mistä voidaan ehkä syyttää yhteiskuntaakin?
Minäkin sain pitää sen lyijykynän.