Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ovatko miehet naisia myötätuntoisempia?

Aloittaja ROOSTER, heinäkuu 15, 2021, 08:54:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Hippi - elokuu 05, 2021, 18:32:27
Minun on vaikea ymmärtää tuota "tyhmenemistä" raskauksien ja synnytysten seurauksena. Millähän mittareilla sitä on mitattu? Tietenkin hetkellinen väsymyksen jakso on kuukauden tai pari siinä vaiheessa, kun lapsi herää ylläkin syömään. Mutta samaa "tyhmenemistä" on kenellä tahansa, jolle tulee vastaava univaje.

Pikemminkin lasten kanssa huushollin pyörittäminen opetti lisää taitoja tulla toimeen ihmisten kassa työelämässäkin. Jaksoin kuunnella paremmin ja ottaa toiset huomioon paremmin. Työsuorituksessa en sen sijaan huomannut "tyhmentyneeni", vaan lomilta palattuani muutamassa viikossa olin omaksunut jo ne muutoksetkin, mitä oli runsaan parin vuoden melkein yhtäjaksoisen mammalomailuni aikana tulleet työoloihin (uusia ohjelmistoja, uusia laitteita jne.)

Ei siinä varmaan mitään "tyhmenemistä" tapahdu, On ilmeistä, että huomio on vauvan hoidossa ja muut asiat sivuseikkoja- "hajamielisillä professoreillakin on käytännön asioiden hoito sivuseikka ja hekin vaikuttavat hieman vieraantuneilta tavallisen tallaajan näkökulmasta.

Jaksaminen on myös hetkittäin vaikeaa ja monille voi tulla masennusta, jos "tuomitsee liikaa itseään huonoksi- silloin on hyvä se tuki, jota jopa mieskin voi antaa ja valvoa osaltaan öisin lapsen ilmavaivojen kanssa.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 05, 2021, 09:28:06
Samalla tavallahan esim. insinöörit voivat olla joissain asioissa älykkäitä ja joissain helvetin tyhmiä.
Älyä on monenlaista. Toiset kykenevät luomaan tehosekoittimia, jotkut laittavat lapsensa kokeilemaan niitä.

Lognessa

Rakkaus tekee sekä miehen että naisen myötätuntoiseksi.
Kun sekaan sekoittuu älyä, alkaa tulla sekä viisautta, mutta myös tyhmyyttä kullekin.

Aiemmin ketjussa viitattiin insinöörien tyhmyyteen. Meillä kaikilla on vain joitain osaamisalueita. Sillä periaatteella taloushan pyörii. Kukin tekee mitä osaa ja ostaa palvelut, mitä ei itse osaa, kykene, jaksa tai viitsi.

No, olen leijona ja emo, muistan kuinka ärsytti erään vanhan työkaverin tyhmyys kun joku juttu ei ollut paras mahdollinen niin aina sama virsi; "Kukakohan insinööri tämänkin on suunnitellut". Argh ja murr.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Lognessa - elokuu 07, 2021, 00:18:23
Rakkaus tekee sekä miehen että naisen myötätuntoiseksi.
Kun sekaan sekoittuu älyä, alkaa tulla sekä viisautta, mutta myös tyhmyyttä kullekin.

Aiemmin ketjussa viitattiin insinöörien tyhmyyteen. Meillä kaikilla on vain joitain osaamisalueita. Sillä periaatteella taloushan pyörii. Kukin tekee mitä osaa ja ostaa palvelut, mitä ei itse osaa, kykene, jaksa tai viitsi.

No, olen leijona ja emo, muistan kuinka ärsytti erään vanhan työkaverin tyhmyys kun joku juttu ei ollut paras mahdollinen niin aina sama virsi; "Kukakohan insinööri tämänkin on suunnitellut". Argh ja murr.
No, nuo insinööriyden saavutukset ovat vain ja niin valkoisten miesten tekemiä, siksi niiden arvostusta ehkä tulee kyseenalaistaa... ::)
Hihi hihi!

urogallus

Mielenkiintoinen kysymys on, miten seura vaikuttaa myötätuntoisuuteen. Olen kuullut väitteen, jonka mukaan sekaseurassa miesten toisia miehiä kohtaan kokema myötätunto heikkenee. Väite perustui kuulemma tutkimukseen, mutta todisteita tästä en ole nähnyt. Omat kokemukset kyllä viittaavat tähän suuntaan. Ja naisiin suhtaudutaan muutenkin myötätuntoisemmin kuin miehiin.

Kun ottaa huomioon sen, että nykymaailmassa yhä suurempi suhteellinen osuus ihmisistä ei elä parisuhteissa, koko yhteiskunta on käytännössä pakotettu unisex-malliin ja ajan henki haisee jos ei nyt miesvihalle niin ainakin naisten suosimiselle, niin huonommilla eväillä liikkeellä oleville miehille ei voi povata kovin auvoista tulevaisuutta. Tämän ei tarvitse olla aluksi ongelma koko yhteiskunnalle, mutta kuinka suuri osuus miehistä voidaan uhrata? 5%? 10%? 25%?

Aave

^
Pikahaulla vastaan tuli tämä: Empathy: Gender effects in brain and behavior (ncbi/nih.gov).

En ryhtynyt lukemaan tuota itse että kuinka relevanttia matskua mahdollisesti on, mutta luvusta kolme alkaen käsitellään binäärisiä ihmisiä.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: urogallus - syyskuu 25, 2021, 16:18:26
Mielenkiintoinen kysymys on, miten seura vaikuttaa myötätuntoisuuteen. Olen kuullut väitteen, jonka mukaan sekaseurassa miesten toisia miehiä kohtaan kokema myötätunto heikkenee. Väite perustui kuulemma tutkimukseen, mutta todisteita tästä en ole nähnyt. Omat kokemukset kyllä viittaavat tähän suuntaan. Ja naisiin suhtaudutaan muutenkin myötätuntoisemmin kuin miehiin.

Kun ottaa huomioon sen, että nykymaailmassa yhä suurempi suhteellinen osuus ihmisistä ei elä parisuhteissa, koko yhteiskunta on käytännössä pakotettu unisex-malliin ja ajan henki haisee jos ei nyt miesvihalle niin ainakin naisten suosimiselle, niin huonommilla eväillä liikkeellä oleville miehille ei voi povata kovin auvoista tulevaisuutta. Tämän ei tarvitse olla aluksi ongelma koko yhteiskunnalle, mutta kuinka suuri osuus miehistä voidaan uhrata? 5%? 10%? 25%?

Onkohan se nyt kuitenkaan ollut myötätuntoa, jota tuossa ihmisiin kohdistetaan, miehiin tai etenkään naisiin?

T: Xante

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 25, 2021, 17:10:37

Onkohan se nyt kuitenkaan ollut myötätuntoa, jota tuossa ihmisiin kohdistetaan, miehiin tai etenkään naisiin?


No mitä se sitten on?

Eihän sitä tunteita oikeastaan voida mitata (muuta kuin ehkä labraolosuhteissa), mutta käytöstä voidaan. Esimerkkejä havaitsemistani vinoumista* tätä asiaa koskien.

1) naisten sydänsuruihin suhtaudutaan paljon ymmärtävämmin kuin miesten

2) jos mies ja nainen ovat riidoissa, naiset menevät tyypillisesti naisen puolelle ja miehet ovat hiljaa tai myötäilevät naisia. Harva puolustaa miestä. Tämä siis erityisesti silloin, kun kyse on ystäväpiirin sisäisistä jutuista.

3) yksinäiset naiset ovat näkymättömiä; yksinäiset miehet usein toivoisivat olevansa näkymättömiä

Ihmisten käytös on paljon merkittävämpää kuin sen taustalla mahdollisesti olevat taka-ajatukset. Ja käytös nähdäkseni suosii naisia.




*Vinouma voi olla liian arvovärittynyt sana. Pahoin pelkään, että kyse on ominaisuudesta eikä viasta, eikä sille voida oikein tehdä mitään, muuten kuin ehkä yksilötasolla.

Juuli

Myötätunnosta en mene sanomaan mutta yksinäiset miehet ovat näkyvämpiä kuin yksinäiset naiset. :D

Xantippa

#54
Lainaus käyttäjältä: urogallus - syyskuu 25, 2021, 17:38:33
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 25, 2021, 17:10:37

Onkohan se nyt kuitenkaan ollut myötätuntoa, jota tuossa ihmisiin kohdistetaan, miehiin tai etenkään naisiin?


No mitä se sitten on?

Eihän sitä tunteita oikeastaan voida mitata (muuta kuin ehkä labraolosuhteissa), mutta käytöstä voidaan. Esimerkkejä havaitsemistani vinoumista* tätä asiaa koskien.

1) naisten sydänsuruihin suhtaudutaan paljon ymmärtävämmin kuin miesten

2) jos mies ja nainen ovat riidoissa, naiset menevät tyypillisesti naisen puolelle ja miehet ovat hiljaa tai myötäilevät naisia. Harva puolustaa miestä. Tämä siis erityisesti silloin, kun kyse on ystäväpiirin sisäisistä jutuista.

3) yksinäiset naiset ovat näkymättömiä; yksinäiset miehet usein toivoisivat olevansa näkymättömiä

Ihmisten käytös on paljon merkittävämpää kuin sen taustalla mahdollisesti olevat taka-ajatukset. Ja käytös nähdäkseni suosii naisia.




*Vinouma voi olla liian arvovärittynyt sana. Pahoin pelkään, että kyse on ominaisuudesta eikä viasta, eikä sille voida oikein tehdä mitään, muuten kuin ehkä yksilötasolla.

En tiedä. Epäilen vain, että se olisi myötätuntoa.

T: Xante

Ja muoksis: naisten sydänsurut menee kategoriaan jätä se sika, riidat menee kategoriaan jätä se sika...mitä nainen rakkauselämässään tekeekään, on hänen vikansa, kun  meni valitsemaan väärin. Josta kyllä tässä elämänvaiheessa, hyvän miehen kanssa yli 40 v olleena, olisi kyllä helppoa olla samaa mieltä.

T; Xante

Juuli

Jos olisin aviossa ja mieheni löytäisi uuden naisen tuntisin naista kohtaa suurta myötätuntoa
koska hänellä olisi edessään sama kuin minulla nyt.   8)

a4

Lainaus käyttäjältä: urogallus - syyskuu 25, 2021, 16:18:26
Mielenkiintoinen kysymys on, miten seura vaikuttaa myötätuntoisuuteen. Olen kuullut väitteen, jonka mukaan sekaseurassa miesten toisia miehiä kohtaan kokema myötätunto heikkenee. Väite perustui kuulemma tutkimukseen, mutta todisteita tästä en ole nähnyt. Omat kokemukset kyllä viittaavat tähän suuntaan. Ja naisiin suhtaudutaan muutenkin myötätuntoisemmin kuin miehiin.

Kun ottaa huomioon sen, että nykymaailmassa yhä suurempi suhteellinen osuus ihmisistä ei elä parisuhteissa, koko yhteiskunta on käytännössä pakotettu unisex-malliin ja ajan henki haisee jos ei nyt miesvihalle niin ainakin naisten suosimiselle, niin huonommilla eväillä liikkeellä oleville miehille ei voi povata kovin auvoista tulevaisuutta. Tämän ei tarvitse olla aluksi ongelma koko yhteiskunnalle, mutta kuinka suuri osuus miehistä voidaan uhrata? 5%? 10%? 25%?
Ajallis-paikallisilla kulttuurisilla sukupuolirooleilla on vaikutusta siihen miten lokeroivat, ahtaat ja epätasa-arvoiset käytösmallit ihmisille kehittyy.
Vaikkapa tämän päivän Afganistanissa ja Suomessa tilanne on hieman erilainen. Kummassakin maassa tarvittaisiin panostusta kummankin sukupuolen tasa-arvoon ja helpointa se olisi häivyttämällä sosiaalisen sukupuolen roolijakoa kohti yhteistä sukupuoletonta ihmisyyden roolimallia. Jottei tarvitsisi uhrata joko 100% naisista tai 5% miehistä.

Harjoittelen uniseksistisyyttä itse esim. availemalla ovia myös miesoletetuille.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: urogallus - syyskuu 25, 2021, 17:38:33
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 25, 2021, 17:10:37

Onkohan se nyt kuitenkaan ollut myötätuntoa, jota tuossa ihmisiin kohdistetaan, miehiin tai etenkään naisiin?


No mitä se sitten on?

Eihän sitä tunteita oikeastaan voida mitata (muuta kuin ehkä labraolosuhteissa), mutta käytöstä voidaan. Esimerkkejä havaitsemistani vinoumista* tätä asiaa koskien.

1) naisten sydänsuruihin suhtaudutaan paljon ymmärtävämmin kuin miesten

2) jos mies ja nainen ovat riidoissa, naiset menevät tyypillisesti naisen puolelle ja miehet ovat hiljaa tai myötäilevät naisia. Harva puolustaa miestä. Tämä siis erityisesti silloin, kun kyse on ystäväpiirin sisäisistä jutuista.

3) yksinäiset naiset ovat näkymättömiä; yksinäiset miehet usein toivoisivat olevansa näkymättömiä

Ihmisten käytös on paljon merkittävämpää kuin sen taustalla mahdollisesti olevat taka-ajatukset. Ja käytös nähdäkseni suosii naisia.




*Vinouma voi olla liian arvovärittynyt sana. Pahoin pelkään, että kyse on ominaisuudesta eikä viasta, eikä sille voida oikein tehdä mitään, muuten kuin ehkä yksilötasolla.

1. En ole havainnut naisten sydänsuruihin suhtauduttavan ymmärtäväisemmin sekaseurassa. Tai se nyt riippuu että onko läsnä enemmän naisia vai miehiä. Miesten asenne tapaa olla että "jätä se kusipää", enkä miellä että monikaan nainen kokee tuollaista ymmärtäväiseksi. Vaikka paras ratkaisuhan se useimmiten olisi, koska eihän ole mitään järkeä velloa 10 v samassa rakkaudettomuuden paskassa, kunnes sitten keski-iässä havaitsee että nyt löysin sisäisen Naiseni ja rispektaan itseäni, joten jätkä mäkeen. Ja sen jälkeen sitten pannaan siellä täällä niin että soi, jos sattuu olemaan ekstrovertti, tai sitten odotetaan 10 v turhaan että löytyisi parisuhdekelpoinen mies, jos sattuu olemaan introvertti.

3. Tuo on kyllä aivan totta. Yksin liikkuessani olen saanut ihan vapaasti käydä missä tahansa ja mitä tahansa ilman että kukaan pelkää minua, minä sensijaan olen tietenkin joutunut pelkäämään muita, jos osun johonkin paikkaan missä on levotonta taikka joku yksittäinen uhkaavan näköinen tyyppi päätyy lähelleni eikä ketään muita lähimaillakaan. Sensijaan yksin liikkuvaa miestä kyllä vahditaan ja karsastetaan. Varsinkin jos on "uhkaavan näköinen"...

ROOSTER

Lainaa...keskusteluissa painitaan muun muassa kommunikaatiovaikeuksien, huoltajuuteen ja lapsiin liittyvien ongelmien, haluttomuuden ja ulkonäköpaineiden kanssa.

Aivan, kyseessä ei ole naisten palsta vaan Veli Koo, eli Tuomo Kasanen.  https://www.iltalehti.fi/mieli/a/eaa0632b-f14b-4c44-ae0d-f9f5ccf0efc3

Laulun sanoin:
Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan...
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Karikko


No tuota otsikkoa voi miettiä- naiset ovat kyllä tunnevoimaisia ja varmaan siinä miehiä "etevämpiä" mutta myötätunto on (lienee) melko harvinaista kummallakaan osapuolella, jos jotain voi päätellä sellaisista kirjoituksista, kuin "jätä se sika"-