Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Saamelaiset ja Lappi

Aloittaja kertsi, heinäkuu 25, 2021, 14:31:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

Tähän ketjuun saamelaisiin liittyvää keskustelua, ja saamelaisiin liittyen Lappiakin koskevaa keskustelua. Esimerkiksi saamelaisten historia, sorto, kolonialismi, saamelaisten kulttuuri ja muinainen ja myöhempi uskonto, ja kulttuurin, uskonnon ja kielen hävittäminen sulauttamistoimenpitellä, asema aluperäiskansana, elinkeinot, kielet, vaikutus valtakulttuuriin Suomessa ja muissa Pohjoismaissa (ja Venäjällä). Yhtäläisyys alkuperäisasukkaiden kohtaloon muissa maissa, esimerkiksi Kanadassa, Australiassa jne..

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

"Menin syksyllä kouluun ja pääsin kotiin jouluksi" – Tuhannet saamelais­lapset vietiin sotien jälkeen asuntola­kouluihin, joissa osa unohti kielensä (HS)
Alkuperäiskansojen sorto nousi kesällä esiin Kanadassa, kun vanhojen asuntola­koulujen alueelta löydettiin lasten joukko­hautoja. Suomessa ei ole tapahtunut samaa, mutta myös täällä tuhannet saamelais­lapset kävivät sotien jälkeen asuntola­kouluissa kaukana kotoa. Monet oppivat häpeämään kieltä ja kulttuuriaan, ja osa koki jopa väkivaltaa.


ALKUPERÄISKANSOIHIN kohdistunut sorto on noussut tänä kesänä uutisiin Kanadassa, kun vanhojen asuntola­koulujen alueelta on löydetty lasten joukko­hautoja.

Kanada erotti vuosien 1869–1996 välillä yli 150 000 alkuperäis­kansojen lasta vanhemmistaan ja lähetti heidät kirkkojen pitämiin kouluihin, joissa olot olivat huonot ja väkivalta yleistä. Tarkoituksena oli kasvattaa lapset valta­kulttuuriin. Samalla heidät juurittiin väkisin irti perheistään ja perinteistään.

Lue lisää: Kanadan koulu­kotien piti ratkaista "intiaani­ongelma", mutta monelle lapselle niistä tuli kuoleman­leiri – Kouluista selvinneet kertovat HS:lle, millaisen trauman ne aiheuttivat alkuperäis­kansoille

Vaikka Suomessa ei ollut samanlaista järjestelmällistä sortoa, seuraukset saattoivat täälläkin olla samansuuntaisia. Moni saamelais­lapsi erkaantui koulu­vuosina kielestään ja kulttuuristaan tai oppi häpeilemään niitä. Nyttemmin on puhuttu pakko­suomalaistamisesta.
...
"Monilla katkesi yhteys kieleen, osa jopa unohti sen. Nämä ovat aiheuttaneet monessa syvää juurettomuutta", kertoo saamelaisten asuntola­kokemuksia tutkinut Minna Rasmus Oulun yliopiston Giellagas-instituutista.
...
Sotien jälkeen ruumiillinen kuritus oli monissa kouluissa tavallista, eikä rankkaankaan kiusaamiseen välttämättä puututtu. Viitteitä on myös siitä, että jotkut lapsista kokivat seksuaalista väkivaltaa.
...
TOISIN kuin Kanadassa tai esimerkiksi Norjassa, Suomessa ei ollut lakiin kirjattua alkuperäis­väestön sulauttamis­politiikkaa. Osalta lapsista vanhat saamelaiset taidot ja perinteet jäivät kuitenkin oppimatta, kun kotona käytiin harvoin. Yhteys perheeseen, yhteisöön ja kieleen heikkeni.

"Paljon on ollut puhetta, että Suomessa sulauttamis­politiikka oli passiivista. On vaikea sanoa, kuinka paljon siinä on ollut tietoista toimintaa", Rasmus sanoo.

Suomessa asuu nykyään noin 10 000 saamelaista, mutta väestö­tilastoissa saame on merkitty heistä vain noin viidenneksen äidinkieleksi. Osa Rasmuksen haastateltavista koki kouluajan vaikuttaneen siihen, ettei kieltä haluttu opettaa omille lapsille.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

^
Vielä koltta-saamelaisista tuossa artikkelissa:

ISOISSA asuntoloissa osa lapsista halusi muutenkin salata saamelaisuutensa muilta, varsinkin jos sukunimi ei paljastanut sitä. Myös Martti Laiti muistaa ilmiön keski­koulu­ajoiltaan Ivalosta.

"Pelättiin, että tulee turpiin", hän arvelee.

Kiusaamista kokivat etenkin monet koltta­saamelaiset, vähemmistö vähemmistön sisällä. Rasmuksen mukaan koltat ovat kärsineet kaksin­kertaisesta syrjinnästä: heitä saattoivat kiusata sekä suomalaiset ja muut saamelaiset.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Brutto

Miksi saamelaisten asioita pitää aina tarkastella uhrinäkökulmasta? Samaa etuoikeutta ei sallita vaikkapa perussuomalaisille, jotka nostavat esiin suomalaisten vähemmistökansana kohtaamia ongelmia.

Saamelaisaatehan on natsismia ja kansallismielisyyttä puhtaimmillaan. Saamelaiset vaativat itselleen etuoikeuksia pelkän syntyperän perusteella ja ovat niitä myös saaneet.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

kertsi

#4
Mikä ihmeen "saamelaisaate"? Onko Kanadan intiaaneilla "intiaaniaate", ja Australian aboriginaaleilla "aboriginaaliaate"? Homoilla "homoaate", vammaisilla "vammaisaate", kaikilla vähemmistöillä "vähemmistöaate"?   VMP, ihan Toope-settiä nyt vedät.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#5
Jani Kaaren huippukiinnostavasta Hesarin artikkeli, joka julkaistiin ensin Tiede-lehdessä:

Meissä virtaa monen väen verta (HS)
Voimme unohtaa esivanhemmat, jotka tulivat tänne yhtenä joukkona Volgan mutkasta. Muinais-dna:n mukaan perimämme on sekoitus etelää, länttä ja itää.

...
LainaaTARTON yliopiston arkeologian professori Valter Lang on esittänyt yhden skenaarion siitä, miten saame ja suomi saapuivat Suomeen. Hänen mukaansa Länsi-Ural oli noin 4 000 vuotta sitten eräänlainen kansojen sulatusuuni, jossa kohtasivat monien kielten kantamuodot. Sieltä lähti aikanaan Itämerta kohti kaksi muuttoliikettä.

Ensimmäinen tuli pohjoista reittiä ja levittäytyi Sisä-Suomeen. Tästä väestöstä polveutuvat saamelaiset, jotka alkuun asuttivat Keski- ja jopa Etelä-Suomea. Dna-analyysit ovat osoittaneet, että myös useimmat tähän mennessä tutkituista Levänluhdassa 300– 800-luvulla haudatuista vainajista muistuttivat läheisesti saamelaisia.

Toinen muuttoliike hivuttautui Itämerta kohti etelästä Väinäjokea pitkin useana aaltona.

Ensimmäinen aalto koostui metsästäjä-kerääjistä, jotka puhuivat varhaiskantasuomea ja oletettavasti säilyttivät metsästykseen ja kalastukseen perustuvan elintapansa, vaikka viljely jo tunnettiin Itämeren rannoilla.

Toinen, voimakkaampi aalto tuli samaa reittiä noin tuhat vuotta myöhemmin. Tämä väestö rakensi linnoituksia ja harjoitti niiden suojissa pienimuotoista viljelyä ja karjanpitoa. Matkan varrella he elivät rinnan balttien kanssa ja omaksuivat heiltä kieleensä uusia vaikutteita.

Kolmas aalto koettiin, kun linnoitusten rakentajat työntyivät Etelä-Baltiasta Viron, Suomen ja Keski-Ruotsin rannikoille. Niillä asui germaaneja, ja kantasuomi sai germaanisen lisän.

Koska Kuolasta tunnistettu siperialainen perimäaines löytyy paitsi suomalaisilta myös saamelaisilta ja lähes kaikilta uralilaisia kieliä puhuvilta nykyväestöiltä, on houkutus ajatella, että myös kantasaamen ja kantasuomen puhujat toivat sitä mukanaan.

Kun tietoja Suomen ja Euroopan asutushistoriasta katsotaan kymmenen vuoden kuluttua, tiedetään enemmän – ja tilanne saattaa näyttää erilaiselta. Kun löytöjä on vähän, uudet löydöt voivat ravistella kokonaiskuvaa tuntuvasti. Viime vuosina on myös nähty, että löydöt voivat yllättääkin.


Myös ennen saamelaisia ja suomenkielisiä täällä asui monenmoista väestöryhmää, mm. pohjoisia euraasialaisia, jotka olivat sukua mm. Pohjois-Amerikan alkuperäisväestölle:

LainaaMal'tan pojan mukaan nimettiin kokonaan uusi ryhmä, muinaiset pohjoiseuraasialaiset. Tämä on Euroopan asutushistorian kannalta merkittävä ryhmä, joka tulee geeniaineistossa vastaan yhä uudestaan.

"Kun esimerkiksi suomalainen saa dna-tuloksen, jonka mukaan hänessä on pieni osuus Pohjois-Amerikan alkuperäisasukkaiden perimää, kyse on juuri muinaisten pohjoiseuraasialaisten geeneistä", Salmela sanoo.

Selitys on tämä: pohjoiseuraasialaisista irronnut haara vaelsi Pohjois-Amerikkaan, ja sikäläisessä alkuperäisväestössä on heidän geenejään.

Ja ennen heitä tänne tuli itäisiä metsästäjä-kerääjiä:

LainaaEnsi joukko idästä
SUOMEN asutushistorian juoni alkaa tihentyä, kun jääkausi hellittää otettaan ja mannerjää vetäytyy.

Noihin aikoihin Euroopassa liikkuu jälleen geneettisesti uudenlaista väestöä. Ensimmäiset pisteet kartalla ovat Etelä-Euroopassa, ja genomianalyysien jälkeen he saivat nimekseen läntiset metsästäjä-kerääjät.

Pian tehtiin kaksi uutta hautalöytöä Venäjällä, ja vainajat määritettiin eri ryhmään, itäisiin metsästäjä-kerääjiin. Heidät erotti läntisistä liikkujista se, että he olivat perineet osan geeneistään muinaisilta pohjoiseuraasialaisilta.

Itäisten metsästäjä-kerääjien kautta pääsemme vihdoin Suomeen. Heidän perimäänsä on löytynyt Karjalasta ja Baltiasta. Karjalan löydöt ovat yli 7 000 vuoden takaa, ja osa niistä sijaitsee varsin lähellä nykyistä Suomen rajaa. On siis enemmän kuin todennäköistä, että itäiset metsästäjät vaelsivat myös Suomen alueelle.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#6
Tämä voisi olla mielenkiintoinen elokuva nähdä, teini-ikäisen tytön kasvutarina, ja kertomus siitä, miten saamelaisia kohdeltiin Ruotsissa 1930-luvulla, ja ruotsalaisesta rasismista kallonmittauksineen ja saamelaisten kaltoinkohteluineen
Sameblod (traileri).

Elokuva voitti parhaan naispääosan esittäjän palkinnon, ja sai juryn erikoispalkinnon Tokion filmifestivaaleilla. Muuallakin maailmalla elokuva on palkittu, mm. Venetsiassa.

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

urogallus

Pistetään tähän kauhutarinoita Lapista. Samuli Paulaharju: Tunturien yöpuolta.
https://areena.yle.fi/audio/1-50389939

Kauhu- ja kummitustarinoita Lapista ja Ruijan rannoilta. Noin puolet saamelaistaustaisia, toinen puoli Ruijan suomalaisten juttuja. Käsittääkseni kaikki ovat alkuperäistä kansanperinnettä, jotka Paulaharju on muokannut novellimuotoon. Kummituksia, nekrofiliaa, manalaisia ja kirouksia. Onnelliset loput ovat kortilla. Reilua meininkiä siis!

Oma suosikkini on varmaankin kolttatarinaan perustuva Suongil, suuri noita. Tabu ja kuinka se rikotaan...
https://areena.yle.fi/audio/1-50389949

Toope

Lainaus käyttäjältä: kertsi - heinäkuu 25, 2021, 14:31:32
Tähän ketjuun saamelaisiin liittyvää keskustelua, ja saamelaisiin liittyen Lappiakin koskevaa keskustelua. Esimerkiksi saamelaisten historia, sorto, kolonialismi, saamelaisten kulttuuri ja muinainen ja myöhempi uskonto, ja kulttuurin, uskonnon ja kielen hävittäminen sulauttamistoimenpitellä, asema aluperäiskansana, elinkeinot, kielet, vaikutus valtakulttuuriin Suomessa ja muissa Pohjoismaissa (ja Venäjällä). Yhtäläisyys alkuperäisasukkaiden kohtaloon muissa maissa, esimerkiksi Kanadassa, Australiassa jne..
Loistavaa uhriutumis-ja marttyyrinäkemystä heti. Kuvittelet saamelaiset uhreina, suomalaisten alistamina.
Et kiinnitä mitään huomiota kulttuuriin, pidät heitä alkuasukkaina kuten inkkareita.

"kertsi" on nyt sosiaalitaistelijana lappalaisten puolella, koska pitää heitä kykenemättöminä hoitamaan omia etujaan... :o
Et ole rasisti, pidät heitä vain ihmisinä, jotka eivät kykene puolustamaan itseään ilman kaltaisiasi... SJW.
Onko tuossa piilorasismia?

Kuten valkoisissa, joiden tulee blm-porukalle kertoa, miksi rikkoa paikkoja?

kertsi

#9
Saamelaisten kolonisaatio esimerkiksi asuntolakoulujen muodossa on hävittänyt heidän kieliään ja kulttuuriaan/kulttuureitaan, aivan samaan tapaan kuin Kanadassakin:

wikipedia: https://fi.wikipedia.org/wiki/Saamelaisten_historia#Asuntoloista_saamelaisten_itsehallintoon

Saamelaiset olivat 1960-luvulla sisäistäneet pitkälti valtaväestön ihanteet ja saamelaisuutta jopa hyljeksittiin. Iso syy tähän oli koululaitoksella, joka kokosi kauempana asuvat lapset Suomessa koulukeskuksiin. Koulun asuntoloista päästiin kotiin viikonloppuisin tai vain pitkillä lomilla ja kesäisin, jos matka oli parisataa kilometriä vaikka Ivalosta Tenojokilaaksoon. Asuntolassa katkesi lasten yhteys omaan kotikieleen, kulttuuriin, perinteisiin taitoihin ja tapoihin. Vieraskielinen ja -mielinen ympäristö aiheutti epävarmuutta ja erilaisuus saattoi johtaa kiusaamiseen, sillä saamen kieltä ei kouluissa eikä asuntoloissa luettu tai puhuttu. Monet halusivat siis olla ehkä suomalaisempia kuin suomalaiset itse.[73]

Suomessa alettiin antaa saamenkielistä opetusta joissakin kouluissa 1970-luvun alussa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Wikipedia:

Useimmat lapinkylät joutuivat maksamaan veroja kahdelle valtakunnalle ja monet jopa kolmelle. Tilanne alkoi muuttua uuden ajan alussa. Valtiot alkoivat veronkannon sijasta pyrkiä Lapin todelliseen omistukseen.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#11
Em. linkistä:

Saamelaisten käännyttäminen
Ensimmäiset kirkot oli rakennettu Jäämeren rannalle ja Pohjanlahdelle jo 1100-luvulla. Norjan merisaamelaiset katsottiin käännytetyiksi ainakin pintapuolisesti kristinuskoon 1500-lukuun mennessä. Ruotsin valtakunnassa käännyttäminen voimistui puhdasoppisuuden ajalla 1600-luvun alussa Kaarle IX:n tehostaessa pappien toimintaa Lapissa ja rakennuttaessa kirkkoja. Kruunulle työ oli tärkeää, koska sen myötä katsottiin lunastettavan myös omistus- ja verotusoikeus alueisiin. Papit asuivat kuitenkin pitkään Lapin ulkopuolella ja kävivät harvoin talvikylissä. Vuonna 1619 ilmestyi Uumajan kirkkoherran Nicolaus Andraen julkaisema saamenkielinen aapinen, joka oli ensimmäinen saamenkielinen kirja.[24]

Kristillinen käännytystyö muutti saamelaista henkistä kulttuuria radikaalisti. Se murskasi osin koko vanhan maailmankuvan. Esimerkiksi vanhojen kalliotaideteosten ja noitarumpusymbolien merkitykset ovat nykyisin monilta osin tuntemattomia. Samoin kertomaperinteen ja joikujen suhde vanhaan shamanistiseen maailmankuvaan on suureksi osaksi hämärän peitossa. Vanhat tavat säilyivät kuitenkin pitkään ja yhdistyivät osin kristilliseen perinteeseen.[25]

Vielä 1600-luvulla monet kirkon tarkastusmatkat Tornion Lapissa osoittivat kristillisyyden hyvin pintapuoliseksi ja pakanuuden jälkiä näkyy hyvin selvästi vielä 1700-luvulla. Seidoille suunnattuja uhreja kannettiin Inarissakin vielä vuosikymmeniä Pielpajärven kirkolle ja vähitellen uhrikulttuuri muuttui salaiseksi seidanpalvonnaksi ja rummunkäytöksi. Noitavainojen myötä noita-sanalle tuli vähitellen negatiivinen kaiku ja viimeistään 1800-luvulla shamanismi oli korvautunut tietäjälaitoksella. Entiset tavat alkoivat muuttua taikauskoksi lopullisesti vasta 1800-luvulla, jolloin lestadiolaisuus viimeisteli kirkon lähetystyön.[26]



Tismalleen samalainen kulttuurin murskaaminen taisi tapahtua Kanadassakin....

En näe kristinuskoa sen parempana taikauskona kuin shamanistista maailmankuvaakaan. Sen sijaan kristillisessä lähetystyössä on tuotettu kammottavaa jälkiä monissa maailmankolkissa, myös Lapissa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Saares

Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 18, 2021, 12:10:46
Saamelaisten kolonisaatio esimerkiksi asuntolakoulujen muodossa on hävittänyt heidän kieliään ja kulttuuriaan/kulttuureitaan, aivan samaan tapaan kuin Kanadassakin:

wikipedia: https://fi.wikipedia.org/wiki/Saamelaisten_historia#Asuntoloista_saamelaisten_itsehallintoon

Saamelaiset olivat 1960-luvulla sisäistäneet pitkälti valtaväestön ihanteet ja saamelaisuutta jopa hyljeksittiin. Iso syy tähän oli koululaitoksella, joka kokosi kauempana asuvat lapset Suomessa koulukeskuksiin. Koulun asuntoloista päästiin kotiin viikonloppuisin tai vain pitkillä lomilla ja kesäisin, jos matka oli parisataa kilometriä vaikka Ivalosta Tenojokilaaksoon. Asuntolassa katkesi lasten yhteys omaan kotikieleen, kulttuuriin, perinteisiin taitoihin ja tapoihin. Vieraskielinen ja -mielinen ympäristö aiheutti epävarmuutta ja erilaisuus saattoi johtaa kiusaamiseen, sillä saamen kieltä ei kouluissa eikä asuntoloissa luettu tai puhuttu. Monet halusivat siis olla ehkä suomalaisempia kuin suomalaiset itse.[73]

Suomessa alettiin antaa saamenkielistä opetusta joissakin kouluissa 1970-luvun alussa.


Olikohan vuonna 1961 kun olin patikkamatkalla Kittilästä Inariin kun ydessä autiotuvassa paikallinen lappalainen kertoi olevansa matkalla Inariin hakemaan lapsiansa kesäksi kotiin koulukodista. Koulumatkan kertoi olevan yhteensä 200 km. Tietä ei ollut, vain "postipolku".

Hippi

^
Koulukoti on ihan eri asia kuin asuntolakoulu.

Nykyisin toisen asteen opiskelijoille on koulutuskeskus, jossa voivat asua ja opiskella https://www.studentum.fi/koulutukset/saamelaisalueen-koulutuskeskus/
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Aave

Jyrki Lehtolan kolumni: Näin kävi, kun some­vaikuttaja kohtasi muun maailman (IS):

"Koska koko aiheessa ei ole paljoakaan keskusteltavaa, keskustelu jatkuu. Seurin selitysten jälkeen Miisa Nuorgam julkaisi Twitterissä pitkän Hesarin päätoimittajalle lähettämänsä kirjeen, jossa mediakritiikin varjolla avautui tunnelmistaan ja käytti sanoja "valtapositio" ja "toiseuttava" niin kuin nykyään tehdään, kun itsestä puhutaan". :)

Villi veikkaukseni on, että tämäkin ketju on aloitettu juuri Miisa Nuorgamin inspiroimana...
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy