Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Saamelaiset ja Lappi

Aloittaja kertsi, heinäkuu 25, 2021, 14:31:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Aave - elokuu 27, 2021, 13:14:32
Jyrki Lehtolan kolumni: Näin kävi, kun some­vaikuttaja kohtasi muun maailman (IS):

"Koska koko aiheessa ei ole paljoakaan keskusteltavaa, keskustelu jatkuu. Seurin selitysten jälkeen Miisa Nuorgam julkaisi Twitterissä pitkän Hesarin päätoimittajalle lähettämänsä kirjeen, jossa mediakritiikin varjolla avautui tunnelmistaan ja käytti sanoja "valtapositio" ja "toiseuttava" niin kuin nykyään tehdään, kun itsestä puhutaan". :)

Villi veikkaukseni on, että tämäkin ketju on aloitettu juuri Miisa Nuorgamin inspiroimana...

Villi veikkauksesi on liian villi, ja menee metsään, että rytisee, niin kuin suurin osa muustakin pöljäilystäsi.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#16
Lainaus käyttäjältä: urogallus - elokuu 08, 2021, 23:18:41
Pistetään tähän kauhutarinoita Lapista. Samuli Paulaharju: Tunturien yöpuolta.
https://areena.yle.fi/audio/1-50389939

Kauhu- ja kummitustarinoita Lapista ja Ruijan rannoilta. Noin puolet saamelaistaustaisia, toinen puoli Ruijan suomalaisten juttuja. Käsittääkseni kaikki ovat alkuperäistä kansanperinnettä, jotka Paulaharju on muokannut novellimuotoon. Kummituksia, nekrofiliaa, manalaisia ja kirouksia. Onnelliset loput ovat kortilla. Reilua meininkiä siis!

Oma suosikkini on varmaankin kolttatarinaan perustuva Suongil, suuri noita. Tabu ja kuinka se rikotaan...
https://areena.yle.fi/audio/1-50389949

Jänniä juttuja noissa kuunnelmissa.

Vantus meren rannalla
Meriraukka ilmeisesti on jonkinlainen aave: "https://www.britannica.com/topic/apparas The Sami rawga and Finnish raukka or meriraukka, most likely from old Scandinavian draugr, are similar ghosts, in this case people who perished at sea and thus received no proper burial."

Saitu on kai jokin kala? Ja torkko?

Kaira ehkä on tässä Sompion kaira, paikka, selkonen tai asumaton laaja metsäseutu erityisesti Pohjois-Suomessa:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaira

Kraakku ehkä on varis? https://vastaukset.fi/q/Mit%C3%A4+tarkoittaa+kraakku (kraakunmarja = variksenmarja)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Saares

Lainaus käyttäjältä: Hippi - elokuu 21, 2021, 18:22:38
^
Koulukoti on ihan eri asia kuin asuntolakoulu.

Nykyisin toisen asteen opiskelijoille on koulutuskeskus, jossa voivat asua ja opiskella https://www.studentum.fi/koulutukset/saamelaisalueen-koulutuskeskus/

Sikäläisessä ja silloisessa puhe(arki)kielessä kuitenkin koulukoti. Eri asia byrokraattien virkakieli.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: urogallus - elokuu 08, 2021, 23:18:41
Pistetään tähän kauhutarinoita Lapista. Samuli Paulaharju: Tunturien yöpuolta.
https://areena.yle.fi/audio/1-50389939

Kauhu- ja kummitustarinoita Lapista ja Ruijan rannoilta. Noin puolet saamelaistaustaisia, toinen puoli Ruijan suomalaisten juttuja. Käsittääkseni kaikki ovat alkuperäistä kansanperinnettä, jotka Paulaharju on muokannut novellimuotoon. Kummituksia, nekrofiliaa, manalaisia ja kirouksia. Onnelliset loput ovat kortilla. Reilua meininkiä siis!

Aivan hitsin mielenkiintoinen sarja tarinoita. Eivät onneksi liiaksi pelottaneet. En kuitenkaan arvannut aloittaa kuuntelua mökillä (jossa yksin), vaan täällä kotona. Nyt sain kaikki kuunneltua läpi, ja kyllä kannatti. Kiitos vinkistä!

Uusi merkitys:
Rietas = piru.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

urogallus

Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 27, 2021, 14:32:13
[
Saitu on kai jokin kala? Ja torkko?


Saitu on seiti. Ja torkko on jonkunlainen täkyraksin ja/tai pohjaongen tapainen viritelmä.

Lainaa"Monin paikoin pyydetään saitaa myös torvolla, uistimella, soutaen sitä niinkuin lantalainen lohikoukkuaan. Alattiovuonolla näkee heinäkuun päivinä miehien soutelevan torkoa tuon tuostakin nostaen kalan veneeseen. Pyssyjokelainen Porsangerilla soutaa torkoa, ja saattaa Varengin mieskin sitä pyytöä koetella. Koukun syöttänä on pyssyjokelaisella vain saidan suomunahkaa."

Samuli Paulaharju: Ruijan suomalaisia


Turskaa pyydettiin myös pohjaongella eli sitä juksattiin. Juksaaminen taisi olla pitkään pääasiallinen turskan kalastuskeino. Sikäli hyvä, että se vaati paljon työvoimaa mutta vähän välineitä.

kertsi

#20
Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 27, 2021, 13:29:44
Lainaus käyttäjältä: Aave - elokuu 27, 2021, 13:14:32
Jyrki Lehtolan kolumni: Näin kävi, kun some­vaikuttaja kohtasi muun maailman (IS):

"Koska koko aiheessa ei ole paljoakaan keskusteltavaa, keskustelu jatkuu. Seurin selitysten jälkeen Miisa Nuorgam julkaisi Twitterissä pitkän Hesarin päätoimittajalle lähettämänsä kirjeen, jossa mediakritiikin varjolla avautui tunnelmistaan ja käytti sanoja "valtapositio" ja "toiseuttava" niin kuin nykyään tehdään, kun itsestä puhutaan". :)

Villi veikkaukseni on, että tämäkin ketju on aloitettu juuri Miisa Nuorgamin inspiroimana...

Villi veikkauksesi on liian villi, ja menee metsään, että rytisee, niin kuin suurin osa muustakin pöljäilystäsi.

Aloin sitten katsomaan "Aaveen suosituksesta" Miisa Nuorgamin tv-ohjelmaa Katkeamaton, nyt on pari jaksoa katsottu. Saa nähdä, jatkanko loppuun asti.

Miisa menee Kautokeinoon (pohjoissaamelaisten tärkeä paikka, "pääkaupunki") opiskelemaan. 2. tai 3. jaksossa hän on osana opetusta kalastamassa siikoja verkolla, ja pöyristyy siitä, että norjansaamelaiset ja ruotsinsaamelaiset suhtautuvat elävän kalan suomustamiseen välinpitämättömästi, kun taas suomensaamelaisten kokemusmaailmassa olisi aivan vierasta tuottaa kipua tai olla kunnioittamatta saaliseläintä tai luontoa ylipäätänsä sillä tavoin.

(Sattumoisin näin tässä eräänä päivänä youtube-dokkarin Ruijanpallasta uistellen, jossa huippuvarusteltu suomalaiskaksikko saalistaa nykyään erittäin uhanalaisia ruijanpallaksia (miten tää taivutetaan, ruijanpaltaita?), joiden kanta on liikakalastuksen myötä romahtanut. Nämä kaksi pösilöä eivät tapa saalistaan, vaan jättävät sen minuuttikaupalla tukehtumaan hitaasti kuoliaaksi veneen pohjalla samalla kun pösilö ottaa itsestään videokuvaa tai juttelee naapuriveneen miehistön kanssa. Video on kuvattu vuonna 2015. En tiedä, oliko ruijanpallas jo tuolloin erittäin uhanalainen, mutta kivun tuottaminen saaliseläimelle on siitä huolimatta törkeää.)

Miisa tulee raskaaksi, ja alkaa pohtia, että hän tulee puhumaan lapselleen saamea. Hänen oma isänsä ei puhunut saamea Miisalle, mistä Miisa on suruissaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Samuli Paulaharjun muihinkin Lappi-aiheisiin ja varsinkin Lapin luontoon liittyviin kirjoituksiin (teos Sompio: Luiron korpien vanhaa elämää.) tässä luentaa:

https://areena.yle.fi/audio/1-4473701

Wikipedia kertoo Paulaharjusta:

"Paulaharju oli käsityönopettajana Oulun kuurojen koulussa, ja hän työskenteli myös Oulun museon hoitajana. Hän valmistui opettajaksi Jyväskylän seminaarista vuonna 1901. Seminaarin opettaja Yrjö Blomstedtin kehotuksesta Paulaharju alkoi kesäisin tehdä kansanperinteen keruumatkoja. Paulaharju muutti vuonna 1904 Ouluun, missä hän asui kuolemaansa saakka. Paulaharju tapasi ihmisiä, haastatteli heitä ja kirjoitti muistiin tuhansia sivuja vanhojen kertomuksia entisistä tavoista, taioista ja tapahtumista yli neljänkymmenen vuoden aikana. Paulaharju otti myös keruumatkoillaan runsaasti valokuvia, ja hän piirsi taidokkaasti kohteita ja vanhoja esineitä. Matkat hän teki vuodesta toiseen pääosin jalan – satoja, jopa tuhat kilometriä kesässä."
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Norma tänään linkkasi hyvin valaisevan artikkelin:
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - lokakuu 28, 2021, 12:32:51
https://yle.fi/uutiset/3-12152475

Olemme alttiita kritiikin lisäksi myös uhkailulle ja fyysisen väkivallan pelolle. Jo vuosia tappouhkaukset, raiskausfantasiat ja erilaiset ulkonäkööni, pukeutumiseeni tai olemukseeni kohdistuneet loukkaukset ovat olleet osa arkista elämääni. En ole lainkaan yllättynyt siitä, että saamelaisilla on valtaväestöön nähden kohonnut itsemurhariski(siirryt toiseen palveluun). Joskus mietin, miksi olen valinnut tämän polun, vaikka toisaalta tiedän, ettei kyse ole valinnasta. Kyse on pakosta. Meidän on pakko puhua, meidän on pakko olla aktivisteja ja meidän on pakko käyttää ääntämme kaikkien saamelaisten puolesta.

Sukupolveni, minua edeltäneiden sukupolvien tai meidän jälkeemme tulevat saamelaiset eivät ole valinneet aktivismia. Sen sijaan olemme valinneet pyrkimyksen kulttuurin, kielen ja historiamme säilyttämiseen.


Ilmeisesti kantasuomalaiset sitten ovat hirviöitä, kun aiheuttavat rasismillaan saamelaisille kohonneen itsemurhariskinkin.
Lopussa kerrotaan:

Emmi Nuorgam on vapaa kirjoittaja ja Eatnameamet – Hiljainen taistelumme -elokuvan vaikuttavuustuottaja. Elokuva esitetään Yle Teemalla 28.10. Yle on rahoittanut elokuvan tekemistä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Saamelaisten syrjintä päivänvaloon – Sanna Marin kertoi uudesta totuus- ja sovintokomissiosta (Iltalehti)
Saamelaisten totuus- ja sovintokomission tavoitteena on purkaa ja auttaa käsittelemään traumoja, joita saamelaiset kantavat.
...
Marin sanoi, että komission työn tavoitteena on tunnistaa ja arvioida saamelaisten kokemaa historiallista ja nykyistä syrjintää sekä oppia siitä.

– Tähän kuuluvat muun muassa valtion sulauttamispolitiikka sekä oikeuksien loukkaukset, pääministeri sanoi.

Komission työn tehtävänä on selvittää, miten syrjintä ja oikeuksien loukkaukset vaikuttavat saamelaisiin ja heidän yhteisöönsä.

Marin sanoi, että komission työllä halutaan myös edistää saamelaisten parempia mahdollisuuksia ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan. Lisäksi saamelaisuuden ja saamelaiskulttuurin tuntemusta valtaväestön keskuudessa pyritään parantamaan.

(boldaus minun)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#24
Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 28, 2021, 12:53:29
Emmi Nuorgam on vapaa kirjoittaja ja Eatnameamet – Hiljainen taistelumme -elokuvan vaikuttavuustuottaja. Elokuva esitetään Yle Teemalla 28.10. Yle on rahoittanut elokuvan tekemistä.

Eatnameamet - Hiljainen taistelumme  (suomeksi tekstitetty) 1h 13 min

Traileri (youtube)

(Yle Areena: Eatnameamet - Hiljainen taistelumme (kuvailutulkattu)

Ei saatana. Tuo on siis kuvailutulkattu, ja dubattu suomeksi. Kamala pettymys. Onneksi löytyi dubbaamatonkin versio.
)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - joulukuu 07, 2021, 14:32:56
(Siellä on muuten paraillaan saamelaisnäyttely "Kotiipaluu" mutta
varmaan liian haram "kansallismielisillemme" ;D )

"Vähemmistökulttuurin visuaalista kulttuuria esitetään perinteisesti etnografisissa museoissa, kun länsimaiden visuaalista kulttuuria on esillä taidemuseoissa. "

Tuo kyseinen näyttely pyrkii purkamaan kolonialistisia näkemyksiä saamelaiseen kulttuuriin.

"Näyttelyssä halutaan tuoda duodjin ja museoesineiden lukemisen tapaan sellaista monitulkintaisuutta ja laajempia käsitteellisyyden tasoja, joilla perinteisesti katsotaan taiteeksi nimettyä luovaa ilmaisua. Esivanhempamme olivat suuria elämäntapataiteilijoita ja heidän tekemänsä duodji on kokonainen luova tieto- ja merkitysjärjestelmänsä, jota nykypäivän taitajat jatkavat niin duodjissa kuin taiteessa", Pieski lisää.

Pieskiltä nähdään näyttelyssä myös teos 47 Most Wanted Foremothers – 47 etsityintä esiäitiä, jossa on kuvattuna Euroopan eri museoiden kokoelmissa olevia ládjogahpir-lakkeja. Teos on osa Pieskin ja tutkija Eeva-Kristiina Harlinin taide- ja tutkimusprojektia Máttaráhku ládjogahpir – Esiäidin mahtilakki, joka alkoi vuonna 2017, kun Norjassa käytiin saamelaiskokoelman repatriaatioprosessia.

"Paitsi, että halusimme nostaa esille lakit museoiden arkistoista, halusimme koostaa niistä vahvan matriarkaalisen joukon. Teoksessa esiäidit halutaan palaavaksi eri Euroopan museoista Saamenmaahan, jossa ne voivat olla avuksi saamelaisyhteisöjen dekolonisaatioprosesseissa, liittyen esimerkiksi tasa-arvokysymyksiin", Pieski kuvailee.

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates


kertsi

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Saamelaislaki ei etene, koska Keskusta.

Lainaus käyttäjältä: https://www.lapinkansa.fi/mika-on-keskustan-saamelaispoliittinen-linja/5028313Saamelaisten tiedossa oli, että keskustan Lapin kansanedustajat vastustavat saamelaiskäräjälain muutosta laillisuusvalvojien ja ihmisoikeuselinten huomautuksista huolimatta. Toivoa oli, ettei se olisi koko keskustan kanta. Mitkä ovat keskustan ja Lapin piirin saamelaispoliittiset linjaukset tai tavoitteet? Minulle ne ovat epäselviä.

Edustajanne saamelaiskäräjälakitoimikunnassa tulee saamelaisten kotiseutualueen ulkopuolelta. Hänelle eikä keskustalle käynyt saamelaismääritelmän muutosesitys. Miksi? Katsotteko, että YK:n ihmisoikeus- ja rotusyrjinnän vastaisen komiteoiden ratkaisut ovat virheellisiä ja että ne voidaan ohittaa selityksittä?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS