Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Saamelaiset ja Lappi

Aloittaja kertsi, heinäkuu 25, 2021, 14:31:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Brutto - joulukuu 12, 2022, 10:48:23
Lainaus käyttäjältä: kertsi - joulukuu 12, 2022, 10:43:02
Lainaus käyttäjältä: Brutto - joulukuu 12, 2022, 07:41:47
Pirkkalaisilla on ollut vuosisatainen oikeus verottaa saamelaisia. Tämä mitä mainioin perinne pitäisi palauttaa saamelaislakia uudistettaessa.
Miksi?

Jos saamelaiset haluavat itselleen entisaikojen oikeuksia, pitää heille tasapuolisuuden vuoksi lätkäistä myös entisajan velvollisuudet.

Kysymykseni kuuluikin, miksi vain saamelaisille? Jos saamelaiset hoitavat velvollisuutensa pirkanmaalaisten verotettavana, onhan toki pirkanmaalaisten hoidettava velvollisuutensa kunnon kansalaisina, mihin kuuluu velvollisuus elää siten, että ei tule raipasta tai jalkapuusta.

Kun symmetrisiähän me erityisesti tahdomme olla, toki tahdomme, emmehän me toki muuta tahdo?

T: Xante

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - joulukuu 12, 2022, 12:29:54

No kun se on niin vaikea se yhtälö, että edistettäessä vähemmistön asioita tullaan väistämättä edistäneeksi enemmistön asioita siinä sivussa.


Ja kun edistetään rikkaiden rikastumista, putoaa niiden pöydältä ihan varmasti tarpeeksi leivänmuruja niin että köyhätkin saavat kyllikseen!

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: urogallus - joulukuu 12, 2022, 12:39:50
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - joulukuu 12, 2022, 12:29:54

No kun se on niin vaikea se yhtälö, että edistettäessä vähemmistön asioita tullaan väistämättä edistäneeksi enemmistön asioita siinä sivussa.


Ja kun edistetään rikkaiden rikastumista, putoaa niiden pöydältä ihan varmasti tarpeeksi leivänmuruja niin että köyhätkin saavat kyllikseen!

Valitettavasti kaikki asiat eivät ole samoja, samankaltaisia tai edes muistuta toisiaan, kuten nyt vaikkapa "asioiden edistäminen" ja "rikkaiden rikastuminen" eivät ole lainkaan sama asia, eivätkä verrannollisia.

Tiedän, se tekee maailmasta kiusallisen monimutkaisen paikan ja saattaa estää jopa ihan yksinkertaistenkin asioiden ajattelua.

T: Xante

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - joulukuu 12, 2022, 12:48:03
Lainaus käyttäjältä: urogallus - joulukuu 12, 2022, 12:39:50
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - joulukuu 12, 2022, 12:29:54

No kun se on niin vaikea se yhtälö, että edistettäessä vähemmistön asioita tullaan väistämättä edistäneeksi enemmistön asioita siinä sivussa.


Ja kun edistetään rikkaiden rikastumista, putoaa niiden pöydältä ihan varmasti tarpeeksi leivänmuruja niin että köyhätkin saavat kyllikseen!

Valitettavasti kaikki asiat eivät ole samoja, samankaltaisia tai edes muistuta toisiaan, kuten nyt vaikkapa "asioiden edistäminen" ja "rikkaiden rikastuminen" eivät ole lainkaan sama asia, eivätkä verrannollisia.


Asioden edistämisellä tuppaa olemaan kääntöpuolensa. Mitään ei synny tyhjästä, ja kun yksille annetaan lisää oikeuksia niin toiset kokevat jäävänsä osattomiksi. Tästä seuraa kitkaa ja kitinää.

Itse saamelaisasioista minulla ei ole vahvaa mielipidettä. Tällä hetkellä saamen kielet elävät jonkunlaista nousukautta, mitä pidän tunnetasolla hyvänä juttuna. En osaa sanoa, onko siitä mitään laajempaa yhteiskunnallista hyötyä, mutta se ei ole olennaistakaan.

Mutta mielestäni on selvää, että jos osalle paikallisväestöstä annetaan enemmän oikeuksia kuin muille, tulee siitä seuraamaan pitkällisiä riitoja. Ja mitä olen pohjoisen pienien yhteisöjen ihmisten kanssa puhunut, niin ne piirien pienuudet ovat jo nyt ongelmallisina koettuja. Ja taitavatpa tällä hetkellä Suomen näkyvimmät saamelaiset asua saamelaisalueen ulkopuolella.

Saamelaisten muutto etelään on muuten vaikuttanut Pohjolan väestösuhteisiin niin, ettei enää missään kunnassa ole saamelaisenemmistöä.

Xantippa

^

Pointtini oli, että yleensä mitä paremmin vähemmistöt voivat, sen parempia asiat tuppaavat olemaan myös enemmistölle. En minäkään tunne saamelaiskysymystä syvällisesti, mutta epäilen, että pelkkä etnonationalisuus on nyt hiertävien asioiden takana.

T: Xante

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Brutto - joulukuu 12, 2022, 10:48:23
Jos saamelaiset haluavat itselleen entisaikojen oikeuksia, pitää heille tasapuolisuuden vuoksi lätkäistä myös entisajan velvollisuudet.

Tästä olen samaa mieltä, kunhan ajatus toteutetaan perinpohjaisesti ja kunnolla. Ensimmäinen valtio verottamassa Suomen nykyisiä saamelaisalueita oli Norja. Moskovan ruhtinaskunta tunki pohjoiseen paljon myöhemmin. Ruotsalaiset olivat vasta napapiirin tienoilla 1500-luvun lopussa.

Kuten Brutto ehdottaa: 1) Saamelaisten kotiseutualue erotetaan Suomesta ja liitetään takaisin Norjan alaisuuteen. 2) Pirkkalaiset (kuka tahansa entinen koulukiusaaja kelpaa virkaan) saavat oikeuden röykyttää Kemin ja Rovaniemen seutujen asukkaita (siinäpähän oppivat metsälappalaisuutta).

Brutto

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Saares

Kun viimeksi asioin Inarin kunnantalolla, laskin siellä opasteiden kieliä. Taisi olla 5 eri kieltä käytössä. Virallisista kielistä jäi puuttumaan ruotsi.

Aave

Lainaus käyttäjältä: Brutto - helmikuu 20, 2023, 09:13:16
Saamelaisneuvosto haluaa poistaa pelihahmoilta saamelaisvaatteet. Haluavatko he nähdä pelihahmot alasti vai mikä tässä mättää?

https://www.msn.com/fi-fi/viihde/peliuutiset/saamelaisneuvosto-haluaa-square-enixin-poistavan-etniset-vaatteet-pelist%C3%A4-final-fantasy-xiv/ar-AA17HhDD?ocid=entnewsntp&cvid=84485664e1ac4a09b1e8d645396670ce
Saa olla varma, että tavan saamelaisiakin tämmöinen jurppii ja hävettää. Nämä tiedostajasaamelaiset ovat kuin mutkin tositiedostajat, saavat määkymisellään vain vahinkoa aikaan. Tekevät itse vain hallaa peräänkuuluttamalleen saamelaiskulttuurin säilymiselle!

Mutta onneksi on pelit ja internet, niin ei tarvitse saamelaistenkaan enää riidellä ainoastaan keskenään.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Hiha

Ilon päivä kepulaisille, rasisteille, kolonialisteille ja näiden yhdistelmille.

Saamelaiskäräjälaki kaatui perustuslakivaliokuntaan

Brutto

Lainaus käyttäjältä: kertsi - syyskuu 04, 2023, 22:13:51
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - syyskuu 04, 2023, 15:43:59
Pollani ei kestä mitään rankkaa skeidaa ilman että tulee nyrjähtäneitä ajatuksia. Tänään tuli päähäni pilakuva jossa teksti: "Oletko kyllästynyt Joulupukin maahan? Tule Naima-Aslakin kanssa polttamaan kissoja elävältä! Kun mirrit on poltettu loppuun, rovioon voi heitellä vaikka pari tonttua!"

Ja kuvassa joku pikku-ukko neljän tuulen lakki päässä potkaisemassa kissanraatoa notskiin, raadolla on lapinleuku iskettynä kalloon.

Analyysi: tuntuu että kilahdan kohta. Miten tämä maailma voi olla tällainen kuin on?

Muutaman H-kirjaimen voisi ropsia tuonne tekstiin sinne tänne.

Yksi henkilö on syyllistynyt teini-ikäisenä eläinsuojelurikokseen. Se sitten ilmeisesti Norman mielestä oikeuttaa rasistiseen vihapuheseen läpän heitton muodossa koko henkilön etnistä ryhmää vastaan. Ei naurata ei, tuollainen läppä.

Saamelaisten suhde eläimiin on kulmikkaampi kuin valtaväestöllä. Enkä puhu nyt pelkästään poron sukuelinten puremisesta, vaan myös suojeltujen kotkien tappamisesta pesiinsä sekä karhujen ja ahmojen ajamisesta moottorikelkoilla kuoliaaksi.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Kopek

Lestadiolaisliikkeen perustanut Lars Levi Laestadius oli sukujuuriltaan puoliksi saamelainen.

Helsingin Sanomat 22.2.2011: Lars Levi Laestadius toi moraalin saamelaiskulttuuriin ja pelasti saamelaiset valtakulttuurin tuomalta alkoholismilta.

Jos jonkin ryhmän kustannuksella tehdään huumoria, sen huvittavuus perustuu siihen, että siinä on ripaus totta ja loput liioittelua. Nimenomaan jonkin ilmiön liioitteleminen tuntuu hassulta ja naurattaa. Se on yksi huumorin peruselementeistä. Tämän voi kuka tahansa todeta esittämällä esimerkiksi lapselle liioiteltuja elkeitä tai matkimista. Lapsi kokee sen huvittavana ja nauraa. Nasse-setä hahmona perustui tähän ilmiöön.

Peteliuksen ja Kallialan TV:ssä aikoinaan esittämät ja myöhemmin paheksutut saamelaissketsit perustuivat myös liioitteluun. Jonkinlainen totuuden - tai kuvitellut totuuden eli luulon - ajatus niissäkin oli taustalla. Tähän sarjaan kuuluu myös ns. manne-huumori.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Brutto - syyskuu 05, 2023, 07:54:36
Lainaus käyttäjältä: kertsi - syyskuu 04, 2023, 22:13:51
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - syyskuu 04, 2023, 15:43:59
Pollani ei kestä mitään rankkaa skeidaa ilman että tulee nyrjähtäneitä ajatuksia. Tänään tuli päähäni pilakuva jossa teksti: "Oletko kyllästynyt Joulupukin maahan? Tule Naima-Aslakin kanssa polttamaan kissoja elävältä! Kun mirrit on poltettu loppuun, rovioon voi heitellä vaikka pari tonttua!"

Ja kuvassa joku pikku-ukko neljän tuulen lakki päässä potkaisemassa kissanraatoa notskiin, raadolla on lapinleuku iskettynä kalloon.

Analyysi: tuntuu että kilahdan kohta. Miten tämä maailma voi olla tällainen kuin on?

Muutaman H-kirjaimen voisi ropsia tuonne tekstiin sinne tänne.

Yksi henkilö on syyllistynyt teini-ikäisenä eläinsuojelurikokseen. Se sitten ilmeisesti Norman mielestä oikeuttaa rasistiseen vihapuheseen läpän heitton muodossa koko henkilön etnistä ryhmää vastaan. Ei naurata ei, tuollainen läppä.

Saamelaisten suhde eläimiin on kulmikkaampi kuin valtaväestöllä. Enkä puhu nyt pelkästään poron sukuelinten puremisesta, vaan myös suojeltujen kotkien tappamisesta pesiinsä sekä karhujen ja ahmojen ajamisesta moottorikelkoilla kuoliaaksi.

No niin, jos en minä näitä aina hoksaa sanoa ja muista, niin joku muistaa. Näitä syitä minkä vuoksi en ole Lapissa asuviin erityisen ihastunut. Ei se, että he ovat tai osa heistä on alkuperäisväestöä oikeuta mihin tahansa saatanalliseen sadismiin.

Kirjoittelin Metaan ideoita siitä että tässä onkin ollut tilaustyö ja poliittinen tai joku muu tällainen riita taustalla. Saamelaisethan riitelevät kuitenkin kokoajan siitä kuka ylipäätään on oikea saamelainen, ja se näyttäytyy melkoisen ikävänä etelän vetelän silmiin/korviin. Enpä usko että Amerikan alkuperäiskansat ovat noin riitaista porukkaa.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Kopek - syyskuu 05, 2023, 08:43:22
Lestadiolaisliikkeen perustanut Lars Levi Laestadius oli sukujuuriltaan puoliksi saamelainen.

Helsingin Sanomat 22.2.2011: Lars Levi Laestadius toi moraalin saamelaiskulttuuriin ja pelasti saamelaiset valtakulttuurin tuomalta alkoholismilta.

Jos jonkin ryhmän kustannuksella tehdään huumoria, sen huvittavuus perustuu siihen, että siinä on ripaus totta ja loput liioittelua. Nimenomaan jonkin ilmiön liioitteleminen tuntuu hassulta ja naurattaa. Se on yksi huumorin peruselementeistä. Tämän voi kuka tahansa todeta esittämällä esimerkiksi lapselle liioiteltuja elkeitä tai matkimista. Lapsi kokee sen huvittavana ja nauraa. Nasse-setä hahmona perustui tähän ilmiöön.

Peteliuksen ja Kallialan TV:ssä aikoinaan esittämät ja myöhemmin paheksutut saamelaissketsit perustuivat myös liioitteluun. Jonkinlainen totuuden - tai kuvitellut totuuden eli luulon - ajatus niissäkin oli taustalla. Tähän sarjaan kuuluu myös ns. manne-huumori.

Muistan kun aikoinaan romanilapset olivat ihan ihastuneita manne-sketseihin, ja pyysivät Peteliusta ja Kallialaa että "esittäkää manneja". Saamelaiset sensijaan suuttuivat. Freudilaisittain voisi tietysti kysyä että jos suuttuu, niin johtuuko se siitä että irvikuvaan on lipsahtanut liikaa totuutta?

Etelän suomalaisista juopoista ja varsinkin miespuolisista ihmisistä on tehty sen sata ja tuhat sketsiä, mutta niistä ei kukaan suutu, koska ei mielletä että irvitään jotain kulttuuria. Tai jos kansaa irvitään, suomalaisia, niin juopposketseihin suhtaudutaan suorastaan hellyydellä. Itse vanhemmiten aloin inhoamaan Uuno-huumoria. Ärsytti kun usea mies alkoi oheistaa deittiprofiiliinsa kuvan jossa hänellä on Uunon naama. Ärsyyntymiseni johtuu kaiketi isäni juoppoudesta ja siitä että hänen puhetyylinsä oli, jos ei nyt ihan uuno, niin sinnepäin. Eli jälleen se on totuus joka tuottaa tuskaa.

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - syyskuu 05, 2023, 08:54:05
Saamelaisethan riitelevät kuitenkin kokoajan siitä kuka ylipäätään on oikea saamelainen, ja se näyttäytyy melkoisen ikävänä etelän vetelän silmiin/korviin. Enpä usko että Amerikan alkuperäiskansat ovat noin riitaista porukkaa.

Totuus on vielä oudompi. Suomessa asuu muutama tuhat saamelaista. Heidät tunnistaa siitä, että he ovat... tuota... saamelaisia. Kuuluvat saamelaisiin sukuihin, joissa osa ihmisistä puhuu edelleen saamea äidinkielenään. Saattavat juhlissa käyttää perinteisiä pukujaan. Ja sitä rataa.

Sitten ovat metsäsaamelaiset. He olivat tyytyväisesti suomalaisia niin kauan kun alempirotuisia saamelaisia mittailtiin kansatieteellisesti, kun saamen kielen käyttäminen kouluissa oli kiellettyä. 1960-luvulla kaikki oli vielä hyvin. Sitten alkoi vähittäinen kehitys, jossa saamelaiset alkoivat ryhmänä saada vastaavia oikeuksia mitä suomenkielisillä on Suomessa ollut. Tämä on sekoittanut joidenkin suomalaisten lappilaisten pään. He vaativat oikeutta olla saamelaisia. (Huomattakoon, että ylivoimainen enemmistö sikäläisistä ei ole osallistunut hullutukseen. Wannabe-saamelaisia on ehkä n. 1000.) Perusteet ovat aika heikot, niitä ei ole. Yksikin saamelainen isovanhempi riittäisi nykyisen lain mukaan – ja siihen kohtaan vetoamista ei kukaan kiistäisi. (Saamelaisten sukukäsitys on suhteellisen perinteinen ja nykysuomalaista käytäntöä laajempi. Pikkuserkutkin ovat ilman muuta sukulaisia.) Korvikkeeksi metsäsaamelaiset ovat kehitelleet niin hulluja teorioita ja omalaatuisen historiakäsityksen, että on parempi että kukin etsii ne itse. Siten saattaa kenties uskoa omia silmiään.

Metsäsaamelaisten pelastukseksi eräs puolue sai aikanaan omista syistään ujutettua tämänhetkiseen lakiin saamelaiskäräjistä varsin levottoman kohdan – vastoin saamelaisten itsensä kantaa – jonka mukaan henkilö voi pitää itseään saamelaisena, edellyttäen...

että hän on sellaisen henkilön jälkeläinen, joka on merkitty tunturi-, metsä- tai kalastajalappalaiseksi maa-, veronkanto- tai henkikirjassa

Tässä sana lappalainen ei tarkoita etnistä ryhmää vaan elinkeinoa. Esivanhemman penkomista ei ole rajattu ajallisesti. Sellaista sopii kaivaa Ruotsin vallan ajoista asti. Sopan on täydentänyt KHO, joka soveltaa periaatetta: Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, se saattaa olla laki. KHO on katsonut saamelaisiksi satakunta ihmistä, joita voisi kutsua korkeintaan Pocahontas-saamelaisiksi, jos haluaa olla armollinen. Tämä on riidan ydin. Saamelaiset haluavat korjata lain sellaiseksi, että saamelainen tarkoittaa saamelaista. Metsäsaamelaiset ovat tietysti tätä vastaan, koska se lopettaisi heidän etnoleikkinsä.

Vaikka edellä oleva on totuus metsäsaamelaisista, heidän touhunsa on sen verran hullua, että ymmärrettävästi monen on helpompi ajatella saamelaisten riitelevän keskenään, ja että saan siitä vain päänsärkyä.