Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Vaikeita kysymyksiä (ehkä)

Aloittaja Juha, tammikuu 21, 2019, 10:35:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Tykkään hernekeitosta jos siinä on kunnon lihasattumat. Voisikin pitkästä aikaa tehdä, kuivatuista herneistä ja lihaksi välttää kyllä vaikka sikanautakin. Jos itse tekee, niin herneet saavat jäädä jonkin verran eheiksi, mitään sosetta en kaipaa.

Minulle tuli yhteen anonyymiin s-postiin taannoin posti jossa ilmoitettiin että minun postini ei ole lähtenyt vastaanottajalle. Koko jutusta ei käynyt millään tavalla ilmi kenen tämä vastaanottaja muka piti oleman ja mitä olin muka kirjoitellut, kun mitään kopiota väitetystä alkuperäisviestistä ei ollut mukana. Sensijaan oli kaksi jotain muistaakseni DAT-liitettä joita en avannut.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 24, 2019, 20:43:03
Minulle tuli yhteen anonyymiin s-postiin taannoin posti jossa ilmoitettiin että minun postini ei ole lähtenyt vastaanottajalle. Koko jutusta ei käynyt millään tavalla ilmi kenen tämä vastaanottaja muka piti oleman ja mitä olin muka kirjoitellut, kun mitään kopiota väitetystä alkuperäisviestistä ei ollut mukana. Sensijaan oli kaksi jotain muistaakseni DAT-liitettä joita en avannut.
Useimmin toimittamattomuusilmoitukset tulevat vastaanottajan sähköpostijärjestelmältä jos sellainen on. Syykin on aina sellaisen nähdessäni ollut kerrottuna vaikka ei aina helposti ymmärrettävästi. Yksi erityinen syy on ollut, että sählöpostioperaattorit asettavat toisiaan mustille listoilleen niin että tietty operaattori ei ota vastaan toisen operaattorin domainista lähetettyä postia. On usein ollut, että Microsoft ja Yahoo eivät ota vastaan Telialta lähetettyä postia koska Telian osoitteista on heille tullut paljon spammia. Operaattorit saavat tavallisesti neuvoteltua tilanteen viikossa.
DAT-liitteet ovat yleensä lähetettyjä viestejä tekstieditorilla turvallisesti luettavassa muodossa. Ilmoituksen lähettäjän osoitteesta esim Mail Delivery System <MAILER-DAEMON@be412.mail.saunalahti.fi> yleensä näkee senkin minne saakka viesti on päässyt Ilmoituksen lisäksi. Lähtemättömyyden tavallisin syy lie väärin kirjoitettu vastaanottajan (tai lähettäjän) osoite.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Jaska - tammikuu 25, 2019, 01:01:32
Ilmoituksen lähettäjän osoitteesta esim Mail Delivery System <MAILER-DAEMON@be412.mail.saunalahti.fi> yleensä näkee senkin minne saakka viesti on päässyt Ilmoituksen lisäksi. Lähtemättömyyden tavallisin syy lie väärin kirjoitettu vastaanottajan (tai lähettäjän) osoite.

Miten tuo ilmoitus osaa tulla lähettäjälle, jos lähettäjän osoite olisi väärin?


Nebulan palvelin on myös usein ongelmallinen, sillä Nebulalta lähteneet viestit menee satunnaisesti ainakin Gmailissa ja Telialla suoraan roskapostikansioon.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

#18
Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 25, 2019, 09:15:18
Lainaus käyttäjältä: Jaska - tammikuu 25, 2019, 01:01:32
Ilmoituksen lähettäjän osoitteesta esim Mail Delivery System <MAILER-DAEMON@be412.mail.saunalahti.fi> yleensä näkee senkin minne saakka viesti on päässyt Ilmoituksen lisäksi. Lähtemättömyyden tavallisin syy lie väärin kirjoitettu vastaanottajan (tai lähettäjän) osoite.

Miten tuo ilmoitus osaa tulla lähettäjälle, jos lähettäjän osoite olisi väärin?

Lähtemättömyydellä tarkoitin, ettei viesti lähde  verkkoon. Silloin ei verkosta tule mitään ilmoitusta vaan omasta järjestelmästä.

Ei kai se viesti useimmin virheellisellä lähettäjäosoitteella lähdekään vaan huomataan jo osoitetta sähköpostiohjelmaan tallettaessa vääräksi mutta riippuu sähköpostiohjelmasta. Ehkä itselläsikin on kokemusta ympäristöistä joissa pystyy lähettämään kenen tahansa nimissä postia mutta jos lähettäjän osoite on muodollisesti väärin (esim. osoitteessa on kiellettyjä merkkejä, puuttuu @operaattori.fi-osa tms.) niin lähetys vain epäonnistuu.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Jaska - tammikuu 25, 2019, 01:01:32
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 24, 2019, 20:43:03
Minulle tuli yhteen anonyymiin s-postiin taannoin posti jossa ilmoitettiin että minun postini ei ole lähtenyt vastaanottajalle. Koko jutusta ei käynyt millään tavalla ilmi kenen tämä vastaanottaja muka piti oleman ja mitä olin muka kirjoitellut, kun mitään kopiota väitetystä alkuperäisviestistä ei ollut mukana. Sensijaan oli kaksi jotain muistaakseni DAT-liitettä joita en avannut.
Useimmin toimittamattomuusilmoitukset tulevat vastaanottajan sähköpostijärjestelmältä jos sellainen on. Syykin on aina sellaisen nähdessäni ollut kerrottuna vaikka ei aina helposti ymmärrettävästi. Yksi erityinen syy on ollut, että sählöpostioperaattorit asettavat toisiaan mustille listoilleen niin että tietty operaattori ei ota vastaan toisen operaattorin domainista lähetettyä postia. On usein ollut, että Microsoft ja Yahoo eivät ota vastaan Telialta lähetettyä postia koska Telian osoitteista on heille tullut paljon spammia. Operaattorit saavat tavallisesti neuvoteltua tilanteen viikossa.
DAT-liitteet ovat yleensä lähetettyjä viestejä tekstieditorilla turvallisesti luettavassa muodossa. Ilmoituksen lähettäjän osoitteesta esim Mail Delivery System <MAILER-DAEMON@be412.mail.saunalahti.fi> yleensä näkee senkin minne saakka viesti on päässyt Ilmoituksen lisäksi. Lähtemättömyyden tavallisin syy lie väärin kirjoitettu vastaanottajan (tai lähettäjän) osoite.

Nyt vaan on niin että kyseisestä s-postista en ole laittanut mitään postia minnekään muuanne lähiaikoina kuin yhdelle ihmiselle ja hän on postini saanut. Siksi alkoi hirvittää että s-postitilini on kaapattu ja lähettelee minun näkemättäni roskaa ties minne.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 24, 2019, 20:43:03
Minulle tuli yhteen anonyymiin s-postiin taannoin posti jossa ilmoitettiin että minun postini ei ole lähtenyt vastaanottajalle. Koko jutusta ei käynyt millään tavalla ilmi kenen tämä vastaanottaja muka piti oleman ja mitä olin muka kirjoitellut, kun mitään kopiota väitetystä alkuperäisviestistä ei ollut mukana. Sensijaan oli kaksi jotain muistaakseni DAT-liitettä joita en avannut.
Tämän siis ymmärsin niin, että viesti oli kyllä lähtenyt mutta ei toimitettu perille (not delivered). Jos viesti ei lähtenyt, niin vika oli paikallinen (esim kirjoitusvirhe vastaanottajassa) eikä aihetta epäillä postitilin kaappausta. En pitänyt uskottavana, että toimittamattomuuden syytä ei olisi ilmoituksessa mainittu, joskaan kerrottu syy ei aina ole ymmärrettävä. Lähetetty viesti on turvallisesti katsottavissa tallettamalla dat-liitteet levylle ja katsomalla niitä muistio-tyyppisellä tekstimuokkaimella. Ilmoituksen lähettäjän sähköpostiosoitekin saattaa antaa valaistusta. Sähköpostin kaappausta epäillessä voi vaihtaa sähköpostin salasanan.

Jaska

Ai niin. Tuon tuosta sähköpostiohjelmalla (ei siis webbimaililla) minulla postia lähettäessä kopion talletus lähetettyjen kansioon palvelimella epäonnistuu antaen paikallisen ilmoituksen timeoutista tms. mutta lähetetty viesti on mennyt perille.

Norma Bates

Yritin tulkita sitä saamaani viestiä uudestaan. Kyllä se sittenkin koski yhtä tyyppiä jonka kanssa kirjoittelen, mutta hän oli sitten saanut kuitenkin postini. En tiedä miksi tulee ilmoitus että ei ole tullut perille, kun on kumminkin tullut perille. Prkl mää en jaksa...

Hippi

Onko keskipakoisvoima olemassa?

Muistan tuosta aikanaan käydyn kiivastakin väittelyä puolesta ja vastaan. Jokohan asiasta nykyisin ollaan yksimielisiä?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 27, 2019, 15:44:24
Onko keskipakoisvoima olemassa?
Wikipediasta katsoen keskipakoisvoimailmiö on, mutta se ei kuulu maailmankaikkeuden fysikaaliset ilmiöt määrittävien neljän perusvuorovaikutuksen joukkoon. Ne neljä ovat gravitaatio (painovoima), sähkömagneettien voima, heikko voima ja vahva voima.

Keskipakoisvoimassa näennäisvoima vaikuttaa vetävän esimerkiksi ympyräliikkeessä poispäin liikkeen keskipisteestä. Satelliitti kiertää maata; ei jatka suoraviivaisesti avaruuteen eikä putoa painovoiman vaikutuksesta kohti maan keskipistettä.

Juha


Millaisia vaikutuksia kestävien arvojen löytymiseen, ja oikeaan painotukseen voisi tuoda se menetelmä, että kaikkea olisi yllinkyllin?

Mistä sen jälkeen elettäisiin, mistä välineistä, ja mistä tomintatavoista?

Asiaa voisi todentaa ainakin sellaisilla tarve-alueilla, joissa runsaus ei ole vaikeasti saavutettava asia, vaikka nykyään siltä tuntuisi.

Aivan kaikissa jutuissa runsautta ei voi olla, tai jos juttu on balans, niin kaivataanko miten paljon jotain isomääräisesti, siis kohtuuttomaan tyyliin?


Juha


Tuntus siltä, ettei yhteiskuntien rakenteet (teko-, ajautuma-sellaiset) kestä kestävyystarkastelua. Jonkin verran hoksaa jotain, tosin vaikealta tuntuu kokonaiskartoitus.

Mitä kaikkea voikaan löytää, jota tulisi löytää, jos ajattelee, että löytämättömyyttä ei oikein voi paikata millään?

Ainakin se tulee mieleen, että hakemista tämä on parhaimmillaan. Toisaalta, jos tuokin menee vähän niin ja näin, niin voiko sanoa, että on edes hakemista?

Miten paljon pessimististä, paremmin sanoen kyseenalaista näkemystä voi ajaa aktiivisesti alas, tai näin on syytä tehdä?

Mihin skeptikkoluokkaan tällaiset kysymykset kuuluvat, vai onko realistisuutta todennäköisesti niin paljon, ettei skeptikkoseuraan olisi asiaa?

Juha


^ Aika yhteiskunnallisprovokatiivinen kysssäri.

Mitähän hyötyä, esim täällä? Onkohan jossain yhteydessä? Missä?

Juha


Jos keskutellaan, niin tulisiko vain metakeskustella, eli rajoittaa keskustelu metaan, vai missä yhteydessä tähän tulisi kaventua, eikä muuta olisi hyvä ilmetä?

Onko tilanteita, joissa metaa ei tarvitse ilmetä? Millaisia nämä tilanteet ovat?

Oikeasti tämä ei ole yksittäisfoorumimetaa, eli ei mihinkään yksittäiseen foorumiin liittyvää, vaan yleistä käsittelyihin liittyvää, jota voi ehkä tukea jollakin yksittäis-keisseillä, jos eduksi yleiselle, ja yksittäiskeissien onnistuneisiin valintoihin voisi liittyä omat lainalaisuudet, eli mitkä ehkä?

Viestialoitteen voinee viedä foorumimetaksi. Sama kaikkien aloitusten vienneissä, jotka voivat päätyä, ... minne tekevätkin.

Ihan diipadaapaa, lähtönä, mutta onpahan pointti. Ei ollut tarkoitus kysyä oikeasti mitään. Ehkä tämä voi herättää kysymyksiä. Herättääkö?

Hippi

Miksi täällä tuota kyselet, kun aiheelle on oma ketjunsakin?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️