Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Muistutukset ja muut foorumisoftan uudet mahdollisuudet

Aloittaja Melodious Oaf, tammikuu 21, 2024, 12:26:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Melodious Oaf

Kyselin hiljattain metaketjussa, kuinka moni foorumilaisista käyttää Muistukset-toimintoa foorumin suraamiseen.

Avataan tällaiselle keskustelulle selvyyden vuoksi oma ketjunsa.

Jos foorumilta löytyy käyttäjiä, joilla olisi aikaa ja kiinnostusta testailla Muistutusten asetusten säätämistä ja aiheiden seuraamista, siitä olisi ensialkuun iso apu. @Lenny @Hippi @Jaska tai yhtä lailla kuka tahansa jota tämä kiinnostaa

Käyttäjien kokemusten kautta varmaan selviää, onko näille toiminnoille kysyntää ja tarvittaisiinko niistä selkeämpiä kuvallista ohjeita — ja jos niin minkälaisia.

Foorumin yläpalkissa vasemmalla on käyttäjätunnuksen ja yksityisviestien vieressä "Muistutukset". Sitä kun napauttaa, pitäisi löytyä "Asetukset". Alla puhutaan näiden asetusten muokkaamisesta:

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - tammikuu 17, 2024, 10:26:01Muistutusasetusten muokkaaminen ja aiheiden "seuraamisen" hallinta oli itselleni aluksi hankala hahmottaa, osaksi huonosti ja puuttellisesti tehtyjen suomennosten takia.

Muokkasin asetuksia niin että ensimmäisestä uudesta viestistä seurattuun aiheeseen tulee muistutus mutta ei sähköpostia — ja niin että kun lähetän aiheeseen viestin tai aloitan sen, oletusarvoisesti tämän jälkeen seuraan sitä.

Seuratut aiheet näkee ja niitä voi poistaa asetusten kautta, ja lisäksi niitä voi poistaa ja lisätä suoraan ketjuista.   
  Tiettyä aihetta selatessa viestejä ylempänä oikealla puolella on nappi jossa lukee "Ei muistutuksia" tjsp. Tekstistä huolimatta sitä napauttamalla aukeaa valikko, josta voi sekä tilata muistutukset eli seurata aihetta tai poistaa tilauksen eli lakata seuraamasta

Tiivistin ja muokkasin vielä alle toisaalle kirjoitettua selostusta Muistutukset-toiminnon käytöstä:

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - tammikuu 21, 2024, 11:11:07Olen aika pitkälle siirtynyt seuraamaan foorumia Muistutukset-toiminnon kautta. Estolistalla olevien kirjoittajien viesteistä tulee muistutuksia ihan yhtä lailla, mutta olen kokenut että toiminnon avulla on silti nopeampaa silmäillä omalta kannalta relevantteja viestejä muun seasta.

Nimerkkien maininnat, lainaukset ja erilliset muistutukset näistä periaatteessa selkiyttävät hommaa nekin.

Omalla kohdalla on tuntunut toimivan suht hyvin se että tulee muistutus vain ensimmäisestä lukemattomasta viestistä seuratussa aiheessa, plus sitten erikseen muistutus nimimaininnoista ja siitä jos joku lainaa minua.

Aihetta voi tietysti lakata välillä seuraamasta jos keskustelu siirtyy johonkin mikä ei enää ole itselle relevanttia — ja sitten seurata taas uudestaan jos tilanne muuttuu

Hippi

Minulle nyt näyttää ihan noilla oletuksilla tulevan muistutus silloin, kun joku on minut maininnut, lainannut viestiäni tai tykännyt jotain viestistäni. Minusta tuo on ollut ihan kiva lisäke aikaisempaan.

Minulla ei ole yhtään aihetta seurannassa. Näin pienellä foorumilla se on jokseenkin turha, koska luen kuitenkin suunnilleen kaikkia aiheita, vaikka tällaisena vähemmän siunattuna en kaikkeen pysty osallistumaan niin, että siitä olisi joillekin muille jotain iloa. Jopa vähemmän kiinnostavat aiheet tulee silmäiltyä, sillä joskus niissäkin on yllättäen ihan kivaa luettavaa.

Nuokin seurantaan liittyvät toiminnot on varmaan erittäin hyödyllisiä isoilla foorumeilla, joilla on niin suuri määrä aktiivisia viestiketjuja, että ajankäytön kannalta ei olisi järkevää edes yrittää kaikkea lukea. Silloin on viisainta poimia rusinat pullasta.

Eli minä käyn entiseen malliin viestiketjuja läpi "lukemattomat viestit" linkin kautta. Siltä listalta saatan jonkun ruksata pikamoderointiruutua käyttäen ja ne klikkaan luetuksi avaamatta. Toinen vaihtoehto on, etä ne jäävät listalla viimeisiksi ja sitten "merkitse kaikki luetuksi".
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Melodious Oaf

#2
Juu, ymmärrän.

Ihan alussa kaipailin entisen alustan "Uudet vastaukset viesteihisi"-toimintoa, ja siitä varmaan muistutusten kanssa vekslailu sai kimmokkeen.

Lainauksista ja maininnoista oletusarvoisesti tulevilla muistutuksilla pääsee totta kai pitkälle, ja lähinnä voi olla hyvä tietää, että seurattavia aiheita ja niistä tulevia muistutuksia on aika helppo hallita, ja niiden kautta muistutuksilla voi tehdä enemmänkin.

Mulle se jostain syystä tuntuu kätevältä tai keventävältä vaikkei tarvetta muulle selaamiselle poistakaan.

Jos haluaa jonkun tietyn ketjun tai jopa alueen kokonaan pois Lukemattomat viestit -feedistä, sekin onnistuu aiheita ja ketjuja selatessa ylhäällä oikealla näkyvästä muistutukset / ilmoitukset -painikkeesta aukeavista valinnoista. Mun mielestä näiden asetusten hallinta on välillä ontuvasta lokalisaatiosta huolimatta suht helppoa, mut en ihmettelis yhtään jos aika moni kokis paremmaks olla suosiolla niihin koskematta

Jaska

En ole paneutunut muistutusten säätöön. Itse useimmiten aloitan Päivittynreet aiheet  -valinnalla (https://kantapaikka.net/index.php?action=unreadreplies) listaamalla osallistumani ketjut, joihin on tullut uusia viestejä niiden jälkeen jottka ovat olleet katsottavanani.

Muistutettavista asioista näyttää saavan humautuksia muistutuslistaan yläreunaan  ja/tai sähköpostiin

Valinta_09989.jpg

Tätäkään ketjua tuskin olisin ilman muistutuista huomannut.

Sähköposti-ilmoituksia en seuraa, mutta ihan hauska hun Kantapaikan yläreunaan ilmaantuu pallo, jossa on uusien muistutusten määrä. Jos sinne tulee liikaa tavaraa tai toivon lisämuistutuksia jostain niin kaipa asiaa katson.

Valinta_09987.jpg

Valinta_09990.jpg

Lenny

Mielestäni muistutusten kautta foorumin seuraaminen on aika mielenkiintoisen tuntuinen ja uusi lukukokemus. Tosin itse toiminto ei välttämättä ole käyttökokemuksena aivan loppuun asti hiottu. Tuo alasvetovalikko ajaa asiansa, mutta ehkä sen "kaikki varoitukset"-nappi on vielä käytännöllisempi, koska varoitukset (vai muistutukset) tuntuvat katoavan valikosta jollakin epäselvällä logiikalla.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Melodious Oaf

Lokalisoinnissa on ilmeisesti sössitty siten, että yhtäältä on laajempi käsite "notifications", joka kattaa sekä sähköpostiin välittyvät koosteet ja muut ilmoitukset, ja toisaalta suppeampi käsite "alert", joka tarkoittaa vain foorumisoftan sisäisiä ilmoituksia viesteistä, nimimerkin mainitsemista, lainauksista ja niin edelleen.

Englanninkielisessä softassa yläpalkissa on "My Messages" ja sen vieressä "Alerts" --> "Mark as read", "All Alerts" ja "Settings".

Nimimerkkiä klikkaamalla aukeavassa valikossa on ensin "Account Settings" ja sen alla kelloikonilla merkitty kategoria on "Notifications", joka vie samaan valikkoon ("Notification Settings") kuin Alerts -> "Settings".

Tiedä vaikka noi suomennokset olis konekäännöksiä. Ja vaikka ei olisikaan, helposti tossa varsinkin koko kontekstia näkemättä tekee jonkun mielestään näppärän ratkaisun joka jossain kohtaa kuitenkin tuottaa ongelman.

Ensimmäisenä tulee "alert"-sanalle tossa merkityksessä mieleen vastineeksi "ilmoitus", mutta sekin johtaa pieniin ongelmiin siinä, että jos "Notification settings" käsittelee sitä "how you would like to be notified of new content", ei se nyt heti parhaalta mahdolliselta idealta tunnu siinä kohtaa puhua ilmoitusten sijaan "muistutuksista".

Jos tohon yhteen valikkoon mahtuis sana "ilmoitusasetukset", ehkä vois jopa viis veisata koko käsiteparista ja puhua vain sähköposteista ja ilmoituksista, mikä ei sekään lähtökohtaisesti ihan hirveän vahvasti tunnu siltä, etteikö siitä vois jotakin ongelmia aiheutua :D

Jaska

#6
SMF:n Online Manual on täällä: https://wiki.simplemachines.org/smf/SMF2.1:Main_Page

Ilmoituksien asetuksista on ainakin täällä https://wiki.simplemachines.org/smf/SMF2.1:Profile#Notifications Myös suomentuu kohtalaisesti Googlen kääntäjällä, joka minulla on selaimen lisäosana..

Melodious Oaf

Kiitos @Jaska 
  Linkkaamassasi ohjeen kohdassa ei tainnut esiintyä "alert"/"notification" -erottelua, jossa huomasin lokalisoinnin hieman ontuvan.

Raportoin aiemmin virheellisesti, että ilmoituksia tulisi niidenkin käyttäjien viesteistä, jotka ovat ignore-listalla.

Olen jonkin aikaa käyttänyt palstaa suurelta osin foorumin sisäisen ilmoituskeskuksen kautta, ja vaikuttaa siltä, että en saa ilmoituksia seuraamieni ketjujen uusista viesteistä niiltä käyttäjiltä jotka ovat ignoressa.

Ignore-lista ja aihekohtainen ilmoitusasetusten säätely antavat yhdessä aiempaa monipuolisemman työkalupakin sen suodattamiseen, mitä foorumilta kulloinkin nousee näiden ilmoitusten kautta esiin.

Lainauksista ja nimimaininnoista taitaa tulla kaikille oletuksena ilmoitus, mikä automaattisesti helpottaa jonkin verran satunnaisemmin foorumia lukevien keskusteluihin osallistumista.
  Tämä on jo sinällään hyvä pieni uudistus, ja luulen että näiden asetusten kanssa erikseen vekslaamisesta tuskin on kovin monelle hyötyä. 

Voisi tiivistää niinkin, että lainauksia ja nimimainintoja kannattaa käyttää — ja jos jostain syystä tehokkaampi suodattaminen tai tehokkaampi ignore-toiminnallisuus kiinnostaa, ilmoitukset antavat tähän tiettyjä omanlaisiaan mahdollisuuksia.

Kuulostaa mukavalta ja hyvältä idealta selata foorumia laajemminkin, niin kuin esim. @Hippi kertoi tekevänsä, enkä oikeastaan toivoisi, että kaikki siirtyisivät seuraamaan vain tiettyjä aiheita tai muuta vastaavaa