Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Foorumin toivelista

Aloittaja Herra, tammikuu 03, 2019, 09:33:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Voihan pitkiin lainauksiin laittaa linkin alkuperäiseen vielä pidempään tekstiin.
Lisäksi voi joitain ydinkohtia lainata viestiinsä. Vaikka viestin siivuttaminen pahimmillaan johtaa riveittäin kommentointiin, niin eihän siihen ole pakko mennä. Ydinkohtia voi noukkia viestiinsä taidolla valiten sen mukaan, mihin erityisesti haluaa kiinnittää lukijan huomion tai mihin sen oman kommenttinsa perustaa.

Kyllähän nuo pari tägiä toimii juuri leffan juonipaljastusten peitoksi, kun näkyvän tekstin paikalle kirjoittaa "älä tuo hiirtä tähän juonipaljastukseen". :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

#271
Koko pointtini oli, ettei tarvitsisi edellyttää taitoa poimia ydinkohtia ja aikaa, että pelkän vastauksen lisäksi kirjoittaisi vielä ne ydinkohdat.

Ja mitä tulee elokuvien ja sarjojen spoilaamiseen niin elämme hyvänen aika vuotta 2020. Mieluummin luen normaalisti muotoiltua tekstiä kuin pötköön tulostuvaa tooltippiä osoittamalla hiirellä yksittäisiä sanoja tai lauseita, siis vain jos se mitenkään on mahdollista. Noissa spoilauksissa saattaa olla lauseita tai nimiä, jotka haluaisin googlata. Tooltipistä ne saa googlattua ilman selaimen developpertoolsseja vain muistamalla ja itse hakukenttään kirjoittamalla.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

Höh, tuossa kyllä sanoin, että voihan ne ydinkohdat lainata, ettei tarvi omin sormin toistaa tekstiä.

Monesti on niin, että pitkä teksti on lainattu kokonaan, mutta vain pientä osaa siitä kommentoi. Pitkästä viestistä voi karsia sen ylimääräisen tauhkan pois.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Tuossa minun esimerkissäni ydinkohta vastaukseni kannalta oli mielestäni koko tuo lainamani pitkä pätkä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

MrKAT

En minä tätä itselle mutta voisko
- aloittelijoille olla jossain jo ihan alussa opastavana vihjeenä että etsiessänsä sopivaa ketjua/otsikkoa
   hän menisi Hakuun ja siellä rastisi tämän: |x| Hae vain otsikoista ?

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Hippi

^
Olisihan se hyvä tietysti tuollainen ohje olla, kun tänne tulvivat uudet aloittelijat alinomaa ovat tekemässä uusia ketjuja aiheista, joista on jo sellainen olemassa :)

https://kantapaikka.net/index.php/topic,141.msg6432.html#msg6432
Tuohon voisi Herra tehdä pienen lisäyksen ja vielä niin, että kannattaa muutamalla eri vaihtoehtoisella sanalla tehdä hakuja, josko sopiva ketju löytyy.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Lenny

Suunnitelmissa on päivitys SMF 2.1:een.

Onko tämä uuden version hakutoiminto parempi tai intuitiivisempi?

Tuolla kannattaa muutenkin käydä vähän pyörimässä niin tulee tutuksi miltä tämäkin tulee näyttämään: https://www.simplemachines.org/community/index.php

Aikataulusta en nyt vielä osaa tarkemmin sanoa. Mutta tässä syksyllä jossakin välissä.

Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Hippi

^
Haku on aivan samanlainen ja vain asettelu on hiukan muuttunut.

Ihmettelen, miksi hakutoimintoa on kautta aikain moitittu, sillä minä ainakin olen ollut siihen tyytyväinen. Olen aina löytänyt haettavan asian, jos se foorumilla on ollut löydettävissä.

Ainakin ennen monet kompastuivat siihen, että etusivun oikeassa yläkulmassa oleva hakuruutu on huono. Jos siihen laittaa hakusanaksi vaikka sanan kissa, niin hakutuloksena on aika epämääräinen joukkio, joissa kissa on yksinään (eläin) tai sanan osana (kaikissa) ilman mitään rajoituksia. Kun tuo hakuruutu on tyrkyllä sitä myös käytetään ..... ja haukutaan.

Sen sijaan pitäisi ohjata käyttämään "Haku" linkkiä linkkiriviltä (Etusivu Ohjeet Haku .... ), jossa tulee juuri tui tarkempi haku tarjolle.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Outomaakin on uudemmassa versiossa ollut jo pitkään ja se vähän pienempi paikka pyöriskellä https://outomaa.kilpinenonline.net/smf/index.php
Eihän se oikeasta kovin paljoa poikkea eli ei mene koko pakka sekaisin rivikirjoittajan kannalta.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Hippi - elokuu 16, 2022, 08:53:34
Outomaakin on uudemmassa versiossa ollut jo pitkään ja se vähän pienempi paikka pyöriskellä https://outomaa.kilpinenonline.net/smf/index.php
Eihän se oikeasta kovin paljoa poikkea eli ei mene koko pakka sekaisin rivikirjoittajan kannalta.

No niin onkin. Osalla taitaa olla vielä tunnuskin sinne.

Ei tuo uusi versio tosiaankaan mikään radikaali uudistus ole, mutta tähän vanhaan loppuu jossakin välissä päivitykset, joten ennemmin tai myöhemmin uuteen on siirryttävä. Mieluiten ehkä ennemmin.

Ehkä ne isoimmat uudistukset on tykkäykset, viittaukset ja reaaliaikaiset ilmoitukset uusista vastauksista, viittauksista jne. Editorin pitäisi myös olla kehittyneempi, tai ainakin vähemmän huono. En tosin ole koskaan mitään isompia ongelmia nähnyt tässä vanhassakaan.

Päivitys tulee olemaan kuitenkin aika paljon isompi, koska meinaan myös päivittää samalla käyttöjärjestelmän (CentOS 7 -> 9). Sen kun saa pakettiin, niin seuraavat viisi vuotta meneekin taas aika pienellä päänvaivalla.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - elokuu 15, 2022, 14:51:41
En minä tätä itselle mutta voisko
- aloittelijoille olla jossain jo ihan alussa opastavana vihjeenä että etsiessänsä sopivaa ketjua/otsikkoa
   hän menisi Hakuun ja siellä rastisi tämän: |x| Hae vain otsikoista ?
Tämä ideani johtui siitä, että keljutti hirveästi kun huomasin liian myöhään että onkin kaksi erillistä huumeketjua:
Nautintoaineet, päihteet sekä Yleinen huumekeskustelu. Jälkimmäisestä en tiennyt(muistanut) ja kirjoitin sitten jotain yleisempää huumeista ensimmäiseen.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Unforgiven

#281
Näistä kolmen kilometrin pituisista sisäkkäisistä lainauksista olen tainnut jotain kommentoida aiemminkin, mutta en ymmärrä edelleenkään niiden tuomaa mahdollista lisäarvoa. Minussa on niitä kohtaan riivattu lukihäiriö. En kykene lukemaan/hahmottamaan kuka, miten, milloin ja mitä niissä on yritetty sanoa. Menee niin sanotusti hermot ja lukeminen/keskusteluun osallistuminen jää kesken/tekemättä.

Joillakin foorumeilla sisäkkäisten lainauksien määrää on rajoitettu. Omasta mielestäni yksi lainaus olisi riittävä.

Mutta käytän foorumia sen verran vähän, että sananvaltani olkoon tässä asiassa pieni. Toisaalta en muista/tiedä taipuuko foorumisofta edes tämän kaltaiseen sananvapauden rajoittamiseen.

I'm just a soul whose intentions are good

Norma Bates

^ Vaikeaa minullekin, ja yritän rajoittaa moista. Jos joskus syyllistyn kommenttiraitamattoon, syy on se että tuli käytettyä puhelinta. Tietokoneella ollessa yritän rajoittaa matskua. Tai kommentoin lainaamatta.

Xantippa

Minä myös yleensä katkaisen lainaukset viimeistään toisen jälkeen, sillä omia silmiä nuo särkevät myös, vaikka todella harvoin olen foorumilla muutoin kuin vähintään läppärillä.

Jos haluaa viitata pitkään juttuun ottamatta siitä mitään osaa erikseen, olen havainnut hyväksi myös monen käyttämän tavan, eli lainata "tyhjää", ts. vain osoittaa tyhjällä lainauksella lukija oikeaan viestiin.

T: Xante

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Unforgiven - joulukuu 01, 2022, 09:16:12
Mutta käytän foorumia sen verran vähän, että sananvaltani olkoon tässä asiassa pieni. Toisaalta en muista/tiedä taipuuko foorumisofta edes tämän kaltaiseen sananvapauden rajoittamiseen.

Tätä on tutkittu ja tulin muistaakseni siihen tulokseen, että se vaikutusmahdollisuus on vähän karkea. Joko ne sisäkkäiset lainaukset on päällä tai pois päältä. Koska itse tykkään niistä (hyvällä maulla käytettynä), en poistanut sitä mahdollisuutta. Joskus kasaantuvista lainauspyramideista on saanut noottia, ja aika hyvinhän ne on pysyneet täällä aisoissa.

Suurin syy niihin on tietenkin laiskuus, ja ehkä mahdollisesti huonot käyttöliittymät (mobiililaitteet). Jos vastailee mobiililla, ehkä kannattaa indikoida vastaus jollakin muulla tavalla, esim. "^" tai ihan vain viittaamalla vastauksessa nimimerkkiin ja vaikka parin sanan referaatilla.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)