Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Yleinen huumekeskustelu

Aloittaja Edward, helmikuu 03, 2019, 15:43:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 24, 2021, 08:13:38
On kai aika selvää, että krooninen kipu koukuttaa mihin hyvänsä, josta voi helpotusta saada...
Kantsii pyrkiä välttymään siitä, että ajautuisi vahvojen lääkkeiden vietäviksi!
Onko pakko ottaa opiaatteja?

Juuli

Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 24, 2021, 20:39:41
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 24, 2021, 08:13:38
On kai aika selvää, että krooninen kipu koukuttaa mihin hyvänsä, josta voi helpotusta saada...
Kantsii pyrkiä välttymään siitä, että ajautuisi vahvojen lääkkeiden vietäviksi!
Onko pakko ottaa opiaatteja?

Panadol ei ole opiaatti. Ja kyllä on käytettävä.

Toope

En tarkoittanut, että Panadolin tapaiset olisivat opiaatteja. Viittasin siihen, että monissa maissa, mm. USA:ssa opiaatteja tarjotaan ihan liian herkästi, ehkä ei meillä?
Meillä lienee paljon tiukempi kontrolli noissa lääkkeissä? Mikä on hyvä.

MrKAT

Joku lääkäri tai korkeampi herra asiantuntija tyrmäsi Panacodin (panadol+kodeiini), ilm. koska kodeiinin vaikutus vaihtelee kovasti eri potilailla (osa koukuttuu heti), että parempi olisi tramadoli. Nää molemmathan on opioideja.
 
Jo muutama vuosi on levitetty uutta tietoa että Panadol onkin kovin heikkotehoinen ainakin nivelrikkopotilailla.
https://yle.fi/uutiset/3-8757134
Iäkäs sukulainen, jolla nivelrikko ja panadol-lääkemääräys, huomasi että illan tabletin jos jättää poies niin ei vaikutusta. Uskaltaisimmeko kokeille jättää koko lääkkeen?
Tuossa uutisessa tilalle suositellaan tulehduskipulääkettä mutta ne taas reagoi verenohennuslääkitykseen ja oma riskinsä. (Diklofenaakki-geeli polvella tai nivelessä tuntuu että sekin on kyseenalainen, iäkäs sukulainen ei havainnut vaikutusta. Mietin jopa onko se humbuugia, nythän myös Buranaa tarjotaan geelinä, ja vaikka se imeytyisi ihon läpi niin verenkiertohan veisi sen matkoihinsa..?)
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Lognessa

Olen ollut kovin lääke- ja huumevastainen.
Ainut kokeilu 80`lopussa oli hassis, joka ei tuntunut onneksi missään, eli en jäänyt koukkuun.

Olen pärjäillyt käsikauppa tuotteiden avustuksella tähän päivään. Nyt tunnen olevani tienhaarassa.

Luontaistuotteisiin on ollut aiemminkin kiinnostus.

En tiedä, miten tuon kannabiksen kanssa nyt tulee käymään.

Toope

En ole itseäni rikkonut koskaan niin, että olisi ollut tarvetta pitkään kipulääkitykseen. Tavallaan ymmärrän sen, jos kipujen kautta nautitaan vähän liikaa lääkkeitä. Helppo tie. Ehkä on vaikea ymmärtää kipukroonikoita toki?! Kuten kielioppipoliiseja tuon virkkeen jälkeen. Mutta minulla on kuva siitä, että monet hoitavat itseään mieluummin lääkkeiden, kuin kuntoutuksen kautta? Eikös se ole se huono ratkaisu?


-:)lauri

#51
Lainaus käyttäjältä: Lognessa - syyskuu 24, 2021, 23:43:19
Olen ollut kovin lääke- ja huumevastainen.
Ainut kokeilu 80`lopussa oli hassis, joka ei tuntunut onneksi missään, eli en jäänyt koukkuun.

Olen pärjäillyt käsikauppa tuotteiden avustuksella tähän päivään. Nyt tunnen olevani tienhaarassa.

Luontaistuotteisiin on ollut aiemminkin kiinnostus.

En tiedä, miten tuon kannabiksen kanssa nyt tulee käymään.

Minä olen kaksi kertaa päässyt kokemaan kannabiksen vaikutuksen joskus 2000-luvun alussa, mutta kummallakaan keralla en tykännyt olotilasta, jonka se sai minussa aikaan. Olotila oli päinvastainen alkoholin aiheuttaman olotilan kanssa, josta taas olen aina tykännyt, joten pitäydyin jatkossa yksinomaan siinä ja kieltäydyin laskemasta jatkossa fiilistäni kannabiksella.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Norma Bates

Tässä on tällainen kaikille Facebookissa vapaasti näkyvä kirjoitus joita Kipumatkalla-nimikkeen alta löytyy: 

SUOMEN OPIOIDIMETELISSÄ MENEE LAPSI PESUVEDEN MUKANA
"Mediassa on aika ajoin tietoja USA:ta riivaavasta opioidikriisistä. Huonon journalismin vuoksi uutisissa ei kuitenkaan kerrota lukuja eikä syitä, mutta annetaan ymmärtää, että syynä on holtiton reseptilääkkeiden käyttö. Kaikkihan tietävät, että Amerikassa lääkäri on huono, jos hän ei kirjoita vähintään paria reseptilääkettä vastaanotolla.
DEA (Drug Enforcement Administration eli Lääkkeiden Toimeenpano Ministeriö) on tehnyt päätelmän, että syynä on reseptilääkkeiden väärinkäyttö ja ryhtynyt toimenpiteisiin. DEA:lla on valta antaa lääkkeiden valmistusmäärät teollisuudelle, vaikka ollaankin markkinatalouden ykkösmaassa.
DEA on pienentänyt kaikkien merkittävien opioidien valmistusmääriä mukaan lukien fentanyyli ja morfiini, joita käytetään mm. syövän loppuvaiheessa ja leikkauskipujen lievitykseen.
Toisen ministeriön eli FDA:n (Food and Drug Adminstration eli Ruoka- ja Lääkeministeriö) mukaan tämän politiikan tuloksena näistä lääkeaineista on jatkuvaa pulaa. Luit aivan oikein: näistä lääkkeistä on pulaa USA:ssa. Ja tietenkin kivunlievitystä tarvitsevat potilaat kärsivät.
Jokuhan tässä yhtälössä ei nyt täsmää ja valistuneet lukijat ovat jo vetäneet oikean johtopäätöksen. Jostain tulee opioideja niitä reseptilääkkeiden lisäksi haluaville ja tuo kanava on maahan salakuljetetut huumeet ja opioidit.
Johtopäätös numero 1: USA:n opioidikriisin syy ei ole holtiton opioidireseptien kirjoittaminen eikä reseptillä saatujen opioidien holtiton käyttö.
Johtopäätös numero 2: Viranomaiset ovat analysoineet syyt aivan väärin ja tehneet aivan vääriä toimenpiteitä.
Johtopäätös numero 3: Kivunlievitystä tarvitsevat potilaat ovat joutuneet kärsimään entistä enemmän.
Joku tietysti saattaa jo kysyä, että mitä meillä täällä Suomessa on tekemistä jonkin USA:n opioidikriisin kanssa? Onpa hyvinkin, koska meilläkin on viranomaisia kuten Valvira, joka valvoo opioidireseptejä kirjoittavia lääkäreitä. Taustalla on tietysti sama väärä käsitys, että potilaat, jotka saavat reseptillä näitä lääkkeitä hyvistä lääketieteellisistä syistä, käyttäisivät niitä tarpeettomasti tai myisivät niitä katukaupassa.
Oma vahva käsitykseni on, että kipupotilaat eivät tätä tee, koska he tarvitsevat nuo lääkkeet kipeästi itse. He joutuvat jatkuvasti perustelemaan, että miksi he tarvitsevat opioideja, vaikka heillä on selkeä diagnoosi ja kipupoliklinikan tutkimukset taustalla. (Tietojemme mukaan 9/2021 kipupoliklinikat ovat erittäin opioidivastaisia./Kipumatkalla tekemä kysely)
Suomen kivunlievityspolitiikasta vastaa professori Eija Kalso. Eri palstoilla on usein kritisoitu hänen käsityksiään opioideista ja viime aikoina kannabiksesta. Helsingin yliopiston lehdessä Kalso kirjoittaa mm. näin: "Näin kävi myös aiemmin vahvojen opioidien kohdalla Yhdysvalloissa, katastrofaalisin seurauksin: noin 45 ihmistä kuolee päivittäin alun perin lääkkeeksi määrättyjen opioidien yliannostukseen." Kalsolla on sama virheellinen käsitys eli luulo kuin USA:n viranomaisilla, että USA:n opioidikriisi johtuu lääkkeeksi määrättyjen opioidien yliannostuksesta. On erittäin vahingollista kipupotilaiden ja lääkärien kannalta, että käytännössä diktatorista valtaa käyttävällä viranomaisella on näin huonot tiedot tilanteesta.
Kalso on ottanut jo mielestään fiksusti ennakoivan askeleen, ja käytännössä lähes lopettanut lääkekannabista kirjoittavien muutaman lääkärin toiminnan uhkaamalla perusteettomasti lääkäriluvan menettämisellä. Lisäksi viranomaiset kieltävät härskisti, että he eivät ole koskaan mitään uhkailuja edes tehneet, vaikka siitä on kiistaton näyttö. Suomi kulkee aivan omia polkujaan kannabispolitiikassa.
‼️Jos joku on ihmetellyt, että miksi lähiomainen ei saa kivunlievitystä edes syövän terminaalivaiheessa, niin syynä on Valvira. Ja Valviran politiikasta vastaa Eija Kalso‼️
Loppukaneetti hallitukselle: Antakaa Kalsolle potkut tai siirtäkää muihin tehtäviin. Hän on jo aiheuttanut niin paljon lisäkärsimyksiä suomalaisille kipupotilaille ja haittaa potilaista huolehtiville lääkäreille, että se riittäköön yhdelle viranomaiselle. Vanha lääkäreiden peruskäytäntö on ollut, että jos en pysty parantamaan, niin teen sen, mitä voin kipujen lieventämiseksi. Kalso on jonkin muun filosofian kannattaja.
Lähde: https://bit.ly/3kneTNq
#kipumatkalla #kipupotilaanpuolella #kipupotilaat #opioidimelu

(Lainaus loppu.)

Olen tutustunut viime vuosina kroonisesta kivusta kärsivien kohteluun Suomessa, ja näyttää siltä että lääkkeiden päällä istutaan, ja ne saatetaan ottaa koska tahansa pois kärsiviltä ihmisiltä. Kovin on merkillistä että ensin lääketeollisuus kehittää kaikenlaisia troppeja, ja sitten niitä ei saa antaa kenellekään, koska USA:n opioidikriisi. Ei kai se mikään ihme ole jos ihmisiä alkaa lopulta kannabiskin kiinnostamaan! Sopisi miettiä sitä kun päätöksiään tekee.

Aave

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - syyskuu 25, 2021, 09:47:03
Olen tutustunut viime vuosina kroonisesta kivusta kärsivien kohteluun Suomessa, ja näyttää siltä että lääkkeiden päällä istutaan, ja ne saatetaan ottaa koska tahansa pois kärsiviltä ihmisiltä. Kovin on merkillistä että ensin lääketeollisuus kehittää kaikenlaisia troppeja, ja sitten niitä ei saa antaa kenellekään, koska USA:n opioidikriisi. Ei kai se mikään ihme ole jos ihmisiä alkaa lopulta kannabiskin kiinnostamaan! Sopisi miettiä sitä kun päätöksiään tekee.
Vastoin yleistä luuloa myös Suomessa on ollut jo pitempään mahdollisuus saada reseptillä myös lääkekannabista. Mutta lääkärit on todellakin ohjeistettu istumaan sen reseptin päällä viime tinkaan, eikä sitä määrätä kuin vain ja ainoastaan niihin sairaustiloihin, joista sen hyödyistä on vankka tieteellinen näyttö. Semmoisia sairaustiloja joihin kannabis auttaa, on nykytutkimuksen valossa ehkä kaikki kaksi. Joten Suomessa sitä määrätään todella, todella harvoin.

Muuten olen sitä mieltä että minun kyllä pitäisi olla ihan helvetin pöllyissä, että äänestäisin Vihreitä. :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 24, 2021, 09:44:50
Itselläni on vahva kipulääke, jossa on minun kannaltani haittavaikutuksena liiankin rentouttava vaikutus. En tuota näin ollen voi ottaa kuin yötä vasten ja kärvistelen mieluummin kivun ja miedompien troppien kanssa siihen asti, että tulee nukkumaan menon aika.
Sinun ei tietenkään tarvitse kertoa, mutta jos se on Xanaxia niin suosittelen, että kipinkapin lääkärille, ja pyydä jotain toista, korvaavaa lääkettä. Xanax ei ole ystävä, vaan vihollinen. Varsinkin addiktioherkälle se voi aiheuttaa nopeastikin riippuvuuden, eivätkä vieroitusoireet ole mitään miellyttäviä (Ahdistusta, unettomuutta, levottomuutta jne.).

Minun verkkolausuntoihini ei jälleen missään nimessä tarvitse luottaa - mutta jos kyseessä on ko. tuote, niin voit tutustua sen aiheuttamiin vieroitusoireisiin vaikkapa haulla xanax withdrawals, ja luet sitten aihetta koskien luotettavista lähteistä - kuten valmistajan sivuilta.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Hippi

^
Ei ole tuota. Käyttämäni on ollut jo usean vuoden ajan ja niin pienellä reseptillä, että riittää tosiaan vain tarpeeseen ja satunnaiseen käyttöön. Olen hyvin tietoinen addiktio-ongelmastani, joten osaan sitä varoa. Lääkäri jopa ihmetteli vähäistä käyttöäni ja siihen sanoin, että käytän vain silloin, kun todella tarvitsen.

Mutta olen kyllä kerran saanut sellaisen myrkyn, että jätin ottamatta ja tyydyin juuri noihin muuhun käyttöön määrättyjä "vakilääkkeisiin". Oli silloin murtuneen käden leikkauksen jälkeiseen kipuun sairaalasta mukaan saadut pillerit. Onneksi kerroin niistä tuolloin apteekissa työskennelleelle tyttärelleni. Hän oli tyrmistynyt, että niitä oli kotiin annettu ja linkkasi niiden haittavaikutukset. Lista oli niin pelottava, että koin ihmeparannuksen ja tulin tulokseen, että en noita pillereitä tarvitse. Palautin ne tikkien poiston yhteydessä ja kyllä hoitohenkilökuntakin ihmetteli eväitäni. Niitä nimittäin käytetään yleensä leikkauksen jälkeen vain tehovalvontaan jäävillä. En ollut kovin ilahtunut uutisesta ja huokaisin helpotuksesta, että jäivät syömättä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Aave

Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 25, 2021, 14:49:54
^
Ei ole tuota. Käyttämäni on ollut jo usean vuoden ajan ja niin pienellä reseptillä, että riittää tosiaan vain tarpeeseen ja satunnaiseen käyttöön. Olen hyvin tietoinen addiktio-ongelmastani, joten osaan sitä varoa. Lääkäri jopa ihmetteli vähäistä käyttöäni ja siihen sanoin, että käytän vain silloin, kun todella tarvitsen.

Mutta olen kyllä kerran saanut sellaisen myrkyn, että jätin ottamatta ja tyydyin juuri noihin muuhun käyttöön määrättyjä "vakilääkkeisiin". Oli silloin murtuneen käden leikkauksen jälkeiseen kipuun sairaalasta mukaan saadut pillerit. Onneksi kerroin niistä tuolloin apteekissa työskennelleelle tyttärelleni. Hän oli tyrmistynyt, että niitä oli kotiin annettu ja linkkasi niiden haittavaikutukset. Lista oli niin pelottava, että koin ihmeparannuksen ja tulin tulokseen, että en noita pillereitä tarvitse. Palautin ne tikkien poiston yhteydessä ja kyllä hoitohenkilökuntakin ihmetteli eväitäni. Niitä nimittäin käytetään yleensä leikkauksen jälkeen vain tehovalvontaan jäävillä. En ollut kovin ilahtunut uutisesta ja huokaisin helpotuksesta, että jäivät syömättä.
Hyvä, että näin. Xanax on voimakas lihasrelaksantti ja sitä annetaan akuuteissa tapauksissa myös hieman ennen leikkaussaliin viemistä, eikä se yksi tai kaksi nappia vielä kenellekään mitään riippuvutta aiheuta.

Olen itsekin sellainen, että en syö ylipäätään mitään lääkkeitä, ellei ole aivan pakko. Ei sillä addiktioherkkyyden kanssa ole niinkään tekemistä vaan ihan sillä, että suhtaudun penseästi lääkkeisiin - ne on vähän kuin tarkoitettu muille. Nyt viimeksi kun oli se kylkiluu tilapäisesti loppunut kaupasta, niin otin kolme kertaa yhden 600 mg:n buranan, ennen nukkumaanmenoa. Sitten tuumin että ihan sama ja mieluummin olen syömättä, kun en muutenkaan lääkkeistä piittaa. Minähän olin sen tapaturman jälkeen kyllä vielä päivän töissä ja uumoilin, että ehkä luussa on hiusmurtuma. En sitä kuitenkaan itse edes tunnustellut, vaan kun lääkäri sitten tunnusteli ja sanoi että ei tämä mikään hiusmurtuma ole vaan murtumakohta tuntuu suoraan hyppysiin, niin tokaisin takaisin että kappas, niinpäs tuntuukin. :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Juuli

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - syyskuu 24, 2021, 23:16:50
Joku lääkäri tai korkeampi herra asiantuntija tyrmäsi Panacodin (panadol+kodeiini), ilm. koska kodeiinin vaikutus vaihtelee kovasti eri potilailla (osa koukuttuu heti), että parempi olisi tramadoli. Nää molemmathan on opioideja.
 
Jo muutama vuosi on levitetty uutta tietoa että Panadol onkin kovin heikkotehoinen ainakin nivelrikkopotilailla.
https://yle.fi/uutiset/3-8757134
Iäkäs sukulainen, jolla nivelrikko ja panadol-lääkemääräys, huomasi että illan tabletin jos jättää poies niin ei vaikutusta. Uskaltaisimmeko kokeille jättää koko lääkkeen?
Tuossa uutisessa tilalle suositellaan tulehduskipulääkettä mutta ne taas reagoi verenohennuslääkitykseen ja oma riskinsä. (Diklofenaakki-geeli polvella tai nivelessä tuntuu että sekin on kyseenalainen, iäkäs sukulainen ei havainnut vaikutusta. Mietin jopa onko se humbuugia, nythän myös Buranaa tarjotaan geelinä, ja vaikka se imeytyisi ihon läpi niin verenkiertohan veisi sen matkoihinsa..?)

Panadol ei ole, Panacod lienee on.
.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Juuli - syyskuu 25, 2021, 16:12:46
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - syyskuu 24, 2021, 23:16:50
Joku lääkäri tai korkeampi herra asiantuntija tyrmäsi Panacodin (panadol+kodeiini), ilm. koska kodeiinin vaikutus vaihtelee kovasti eri potilailla (osa koukuttuu heti), että parempi olisi tramadoli. Nää molemmathan on opioideja.
 
Jo muutama vuosi on levitetty uutta tietoa että Panadol onkin kovin heikkotehoinen ainakin nivelrikkopotilailla.
https://yle.fi/uutiset/3-8757134
Iäkäs sukulainen, jolla nivelrikko ja panadol-lääkemääräys, huomasi että illan tabletin jos jättää poies niin ei vaikutusta. Uskaltaisimmeko kokeille jättää koko lääkkeen?
Tuossa uutisessa tilalle suositellaan tulehduskipulääkettä mutta ne taas reagoi verenohennuslääkitykseen ja oma riskinsä. (Diklofenaakki-geeli polvella tai nivelessä tuntuu että sekin on kyseenalainen, iäkäs sukulainen ei havainnut vaikutusta. Mietin jopa onko se humbuugia, nythän myös Buranaa tarjotaan geelinä, ja vaikka se imeytyisi ihon läpi niin verenkiertohan veisi sen matkoihinsa..?)

Panadol ei ole, Panacod lienee on.
.

Juu. Panacod = parasetamoli (Panadol on yksi sen kauppanimistä) + kodeiini (se opioidi, morfiinin ja oopiumin sukulainen).
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Kopek

Huumausainerikosten uutisoinnissa ärsyttää se, kun lehdet kertovat poliisi kertoneen huumeiden arvon olevan katukaupassa... jotain.

Varastoarvo ja katukauppa-arvo ovat eri asioita. Katukauppa-arvo sisältää työn eli pakkaamisen ja jakelun ja kaupustelun osuuden. Varastoarvo on pienempi.

Jos huumeet on saatu viranomaisten käsiin varastosta, niiden arvo on varastoarvo eikä yhtään enempää.