Kirjoittaja Aihe: Kuinka elää mahdollisimman halvalla  (Luettu 1327 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hayabusa

• Konkari
Vs: Kuinka elää mahdollisimman halvalla
« Vastaus #75 : Elokuu 18, 2019, 13:18:57 »
Kysymykseen, miten elää mahdollisimman halvalla, vastaus on: Osta mahdollisimman vähän. Kuluta mahdollisimman vähän. Käytä tuotetta niin kauan kuin voit, ja jos mahdollista, keksi sille uusia käyttötapoja, joten siitä saa kaiken mahdollisen hyödyn irti.

Etenkin huonolaatuisen tavaran ostamista kannattaa välttää. Vanhan sanonnan mukaan köyhän ei kannata ostaa halpaa. Ei tietystikään kannata maksaa ylihintaa vaan hankkia tarkoituksenmukaisesti kestävää.

Poissa safiiri

• Kantapeikko
« Vastaus #76 : Elokuu 18, 2019, 13:26:14 »
Kysymykseen, miten elää mahdollisimman halvalla, vastaus on: Osta mahdollisimman vähän. Kuluta mahdollisimman vähän. Käytä tuotetta niin kauan kuin voit, ja jos mahdollista, keksi sille uusia käyttötapoja, joten siitä saa kaiken mahdollisen hyödyn irti.

Etenkin huonolaatuisen tavaran ostamista kannattaa välttää. Vanhan sanonnan mukaan köyhän ei kannata ostaa halpaa. Ei tietystikään kannata maksaa ylihintaa vaan hankkia tarkoituksenmukaisesti kestävää.

Periaatteessa näin, mutta toisaalta ainakin itse usein käytän vaikkapa ihan halpisvaatteita hyvinkin vuosikausia aivan tyytyväisenä. Lopuksi vielä saatan kierrättää ne vaikkapa pikkumattojen materiaalina. Nykyään ei laatua edes usein erota hinnan perusteella ja kalliita heikkolaatuisia tuotteita on kaupan aika paljon. Hinta kun nousee trendikkään merkin myötä, vaikka laatu ei olisi kummoinen. Lopulta jonkun t-paidan laadukkuus on aika vaikeaa kaupassa varmuudella päätellä. Lisäksi tietenkin ani harvoin tarvittavine juhlavampien vetimien kestävyys on itse asiassa sivuseikka. Niiden käyttökerrat saattavat jäädä todella vähäisiksi, joten kehnompikin laatu riittää vuosiksi. Arkivaate ahkerasti käytettynä on se, jossa laadukkuus tosiaan on tarpeen.

Poissa ROOSTER

• Kantapeikko
  • Hän jolla on eniten pixeleitä!
« Vastaus #77 : Elokuu 18, 2019, 14:20:02 »
Nykyään ei laatua edes usein erota hinnan perusteella ja kalliita heikkolaatuisia tuotteita on kaupan aika paljon. Hinta kun nousee trendikkään merkin myötä, vaikka laatu ei olisi kummoinen.

Liikuskelin sellaisessa halpatavarakaupassa muutama vuosi sitten, en vaate- vaan muissa asioissa. Silmäilin kuitenkin alennusfarkkuja ja käteen osui sopivan kokoiset mustat farkut joissa oli tukevan näköinen vetoketju ja tosi paksu ja kova kangas, painavatkin olivat. Päättelin olevan sopivat ensin casual-käyttöön ja sitten work and pleasure puolelle.

Näin vuosien jälkeen täytyy todeta, että paras ostos pitkään aikaan. Sain kympillä älyttömän hyvät farkut ja Aasian lapset töitä. Win-Win.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Musta se on älykäs!
« Vastaus #78 : Elokuu 18, 2019, 14:26:25 »
Entä metsästys? Jumalattoman kalliita sorsia ja mehtoja?
Pyöräilevänä passimiehenä hirvenliha halvinta riistaa?
Kyllä sille hirvenlihalle pyöräillenkin hintaa tulee. ...
 Ajomieheksi pääsee kyllä, mutta lihaa saavat yleensä vain ampujat.
Minä olen ehkä päässyt sitten kaikkein halvimmalla. Ei aseenkantolupaa, ei seurajäsenyyttä mutta hirvipeijaisiin pääsen syömään koska maanomistaja/kyläläinen. :D
Jopa 10 000 kiintiöpakolaista Suomeen! - ehdotti Suomen uusi sisäministeri!  - Karjalainen
Joka toisen kuntapäättäjien talousrikoksen takana oli persu!

Poissa kertsi

• Kantapeikko
« Vastaus #79 : Elokuu 18, 2019, 15:25:42 »
Tässä eräs hyvin rauhoittavia, kauniita ja mukavia videoita tekevä tai teettävä (nyk. 2 apulaista videoiden teossa) kiinalainen nainen vuoristoisesta Setsuaniin maakunnasta, joka käyttää ikivanhoja menetelmiä jokapäiväisessä elämässään: googlaa hänen nimellään Li Ziqi tai liziqi.
https://www.facebook.com/pg/cnliziqi/videos/?ref=page_internal

Varmaan voisi eläminen tulla edulliseksi, jos samaan tapaan alkaa kasvattamaan omaa ruokansa: kasvikset, marjat, hedelmät, viljan, juurekset, proteiineiksi palkokasveja ja viljeltyjä sieniä. Ja jos pystyy, niin pitää elikoitakin ruoaksi, siipikarjaa, possuja tms.. Kalalammikoita. Jos silkkimatojen kasvatus onnistuu Suomessa, niin sellaisia sitten, niin saa hienoja vaatteita ja talvella lämpimiä mattoja, täkkejä, lämpimiä nuttuja. Karitsoista villaa. (Suomessa voisi lisäksi kasvattaa pellavaa, hamppua yms. kangaskuiduksi, rasvapitoikseksi ruoaksi ja hamppua vaikka köysiksi.) Tekee lihasvoimalla tai vesivoimalla kaiken, minkä pystyy, maltaiden jauhamisen (veivattava mylly), papujen jauhamisen (veivattava kivinen mylly), viljan erottelun akanoista ja roskista (veivattava härveli), ompelun poljettavalla ompelukoneella. Kasvisten kuivaus (katolla laakeassa korissa) ehkei onnistu Suomessa samalla tavalla kuin Kiinassa. Kerää villejä sieniä, ja viljelee vuoristometsissä puunpölkyissä sieniä (shiitake?). Kalastaa ja ravustaa. Viljelee bambua (vai liekö kasvaa ihan itsekseen?), ja tekee siitä taloja, aitoja - ainoana ostotarvikkeena naulat ja rautalanka. Tekee bambusta, pajusta, päreistä tms. monenmoisia koreja, räkkejä, keittiövälineitä, höyrystyskoreja ja ties mitä tarvekaluja. Ja käyttää valtavia bambunversoja ruokana tietysti (ja säilöökin niitä esim. hapattamalla). Tekee kirjoitussiveltimet itse, tekee mustetta itse, tekee paperia itse, tekee uudenvuodenkoristeet paperista itse. Käyttää puuta ruoan valmistukseen tulta käyttäen. Valmistaa saviuunin itse. Tekee sokeriruo'osta sokeria. Hapattaa ties mitä kasviksia, ja eritoten chiliä. Ja kokkaa ruokaa ja leipoo leipiä ja leivonnaisia, joka näyttävät herkullisilta. Värjää kankaita itse luonnonmateriaaleilla.

Lisäksi ko. henkilö myy itse tekemiään säilykkeitä, chilitahnaa, hilloja, hunajasäilykkeitä, teelaatuja, ja kai vaatteitakin. (Videot auttanevat markkinoinnissa.)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 18, 2019, 15:34:33 kirjoittanut kertsi »

Poissa safiiri

• Kantapeikko
« Vastaus #80 : Elokuu 18, 2019, 16:34:56 »
Entä metsästys? Jumalattoman kalliita sorsia ja mehtoja?
Pyöräilevänä passimiehenä hirvenliha halvinta riistaa?
Kyllä sille hirvenlihalle pyöräillenkin hintaa tulee. ...
 Ajomieheksi pääsee kyllä, mutta lihaa saavat yleensä vain ampujat.
Minä olen ehkä päässyt sitten kaikkein halvimmalla. Ei aseenkantolupaa, ei seurajäsenyyttä mutta hirvipeijaisiin pääsen syömään koska maanomistaja/kyläläinen. :D

Toki pääsee, mutta ei saa omaan pakastimeen lihaa.

Poissa Amore

• Vakiojäsen
  • **
  • Totuuden kuvastin
« Vastaus #81 : Elokuu 19, 2019, 20:48:43 »

Jos ei vain saa itse tehdyksi monipuolista ruokaa, niin kympin lounas voi olla edullinen tai ainakin kohtuullinen ratkaisu. Aika on rahaa. Toisten ihmisten työpanos voi olla hintansa arvoista.

Eikä aina kyse ole edes ajasta, vaan siitä, onko mahdollisuutta pilkkoa ja tehdä muuta ruuanlaittoa. Jos syöminen pitää hoitaa jossain, missä tarjolla on korkeintaan istuin ja pöytäkin jo on luksusta, niin on se valmiiksi pilkottuna ostaminen aika tarpeellista. Ehkä jopa hintansa väärti.

Ostin kaupan kylmäkaapista take-away-salaatin, joka maksoi melkein viisi euroa 300g. En suurin surminkaan olisi jaksanut tehdä mitään ruokaa itse ja nyt teki vielä mieli juuri salaattia. Annos oli maukas, mutta hieman jäi nälkä. Pari voileipää pitää vielä syödä lisäksi, ja jälkiruuaksi hedelmiä. Keräsin eilen omenia, joten taidan syödän niitä muutaman. Salaatti oli mielestäni todellakin hintansa arvoinen.
All you need is Love

Poissa Toope

• Kantapeikko
« Vastaus #82 : Elokuu 19, 2019, 20:57:00 »
Ruoanlaittoa osaavalle kympin lounas tai päivällinenkin on jo hirvitys. Kympillä saadaan kolme-neljä ateriaa.

Poissa Amore

• Vakiojäsen
  • **
  • Totuuden kuvastin
« Vastaus #83 : Elokuu 19, 2019, 21:00:25 »
Osaan laittaa ruokaa, mutta kun olen väsynyt, niin arvostan paljon pääsyä valmiiseen pöytään.
All you need is Love