Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Pelit, peliriippuvuus suhteessa yhteiskuntaan?

Aloittaja Muisto Keijo Kullervo, elokuu 27, 2019, 08:46:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Muisto Keijo Kullervo

Jälleen tulossa uusi nettipeli markkinoille:

https://yle.fi/uutiset/3-10939609

Ihmetellä täytyy sitä, että miksi??? tällaisia ampumisella herkuttelupelejä markkinoidaan lainkaan?

Ja ihmetellään nykyisin poliisi- ja virkavaltaa ampumisia?

Olisiko suora yhteys peliriippuvaisten maailmaan ja kuvitteluriippuvuuteen?

Uteliaana

Muisto Keijo Kullervo

"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Muisto Keijo Kullervo

Oma peliriippuvuuteni loppui siihen, että nuoruudessani pelasin pajatsossa tanssilipun rahat enkä pääsyt sinä lauantaina tansseihin lainkaan... Suutuin kaikkiin peleihin jossa käytetään rahaa niin totaalisesti, että... En ole pelannut mitään pelejä sen jälkeen, mutta toki urheilua ja varsinkin jääkiekkoa seuraan... En kuitenkaan väkivaltaisia nettipelejä lainkaan...

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

MrKAT

Pelasin kerran sukulaisen läppärikoneella nettipeliä, nopeaa autoajelua, jossa ei ollut kyse rahasta tai rahastuksesta (saivat tuloja ehkä mainoksista). Silti pelin jälkeen tahdoin oikeassa autossa painaa kaasujalkaa "miksi tämä auto menee niin tautisen hitaasti!". Eli tämä ilmainenkin peli oli minusta liikenne-onnettomuusriskiä lisäävä!
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

a4

#3
Rahapelejä ei onneksi tule pelattua, mutta näissä räiskintäpeleissä jopa ihmispelaajia vastaan olen syyllistynyt kauhistuttaviin tekoihin.
Sotarikoksia, julmaa väkivaltaa ja kokonaisten sivilisaatioiden tuhoamista.
Välillä pelkkänä väkivaltaurheiluna ja välillä jopa elokuvamaisena seikkailuna, itse osallistuen.
Kinkkisiä moraalivalintoja on hierottu naamaan kuin santapaperia, tai häivytetty karkkiväreillä ja iloisella jytämusiikilla.
Pitkäaikaistutkimuksia pelien vaikutuksista odotellen.
Omakohtaista kokemusta on lähinnä koukuttaviksi suunniteltujen nopeatempoisten nettiräiskintöjen lisäämästä hermostuneisuudesta ja raivoamisista. Toki yksilöllistä.
Pelit voivat olla myös tehokas työkalu oppimiseen, kuntoutukseen, rentoutumiseen, tutkimukseen, jne.
Leikkivä ihminen, Homo Ludensis, on kaiketi menestynein eläin luonnossa ja lähiavaruudessa.
Urheilu, pelit, leikki: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/07/28/prisma-leikin-voima-hassuttele-ilveile-ja-naura-se-tekee-aivoille-hyvaa

Hippi

Tässä viestissä olen avautunut peliriippuvuudestani, joten en toista sitä tässä. Toukokuussa olin tasolla 4755 ja nyt on menossa taso 5224, joten on taas kesällä ahkeroitu. Vaikuttaa siltä, että uusien tasojen kehitys on hidastunut ja niistä on tehty vaikeammin läpäistäviä. Jonkun kerran on käynyt mielessä jo lopettaminen, kun tuntuu aika turhauttavalta jauhaa samaa tasoa kovin pitkään. Edelleenkään en ole käyttänyt peliin rahaa senttiäkään, vaikka sellainen mahdollisuus siinä on. Rahalla saisi ostettua välineitä, joilla hankalien tasojen läpäisy olisi helpompaa.

Aikanaan Lottoa pelasin kyllä ja minulla oli vakiona 10 viikon kaksi kuponkia, mutta tappiolle se jäi ja muistaakseni joku vähän päälle satasen tienoolla oli suurin viikkovoitto. Hiljattain tuli veikkaukselta muistutus, että pelitililläni on rahaa ja nyt minulla kahdelle viikolle pieni Lotto vetämässä, eli pelasin pelitilini tyhjäksi. Sen jälkeen en sitten tuotakaan jatka enää edes tuplajättipottia jahdaten, jota aina joskus olen tuon säännöllisen pelaamisen lopetuksen jälkeen tehnyt pienellä summalla.

Muita rahapelejä en olen pelannut sen jälkeen, kun joskus raveissa käymisen lopetin. Ravit oli veljeni ja minun yhteinen juttu ja siellä tuli pelattua jokaiseen lähtöön joku viiden markan pelilappu. Raveissa kyllä sain pari kertaa isonkin voiton ihan pelkästään asiantuntemattomuuden ansiosta. Harmi vain, että panokseni oli niin pieni.

---

Noissa markkinatutkimus kyselyissä on viime aikoina ollut todella usein Veikkauksen ja RAY:n peleihin ja peleihin yleensä liittyviä kyselyitä. Ilmeisesti pinnan alla on ollut jotain kuohuntaa jo ennen kuin nyt tuo peliriippuvuus on noussut julkiseen keskusteluun. Kysymykset noissa tutkimuksissa selvästi hakee sitä vastausta, että kansa mielellään haluaa pelata tuottaakseen hyvää yhteiskunnan kannalta. Tai ainakin minä sen koen niin, että "täysin samaa mieltä" -- "täysin eri mieltä" -skaalalla tarjotaan vaihtoehtoin vain positiivisia asioita ja laatusanoja ohjaavat vastaajaa niin, että tuloksena on huonoimmillaankin neutraali. Mutuna väitän, että ihmiset eivät oikein uskalla olla "täysin eri mieltä".

Vapaa sana -kohtaa noissa ei ole, joten olen sitten hyvin negatiivisesti vastannut noihin tarjottuihin vaihtoehtoihin. Jos ihmisellä ei rahalleen ole muuta käyttöä, niin pankoot sitten pelin kautta kiertämään. Mutta onhan se aika surkeaa, että koukkuun jäänyt viimeiset roponsa peleihin laittaa ja pahimmillaan velkaantuu, vaikka rikastumisen mahdollisuus on kaikissa tapauksissa lähellä nollaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Muisto Keijo Kullervo

Lottoan toki muutamalla eurolla - pari - kolme euroa per viikko, mutta voitan ilman omaa kihnuttamistakin jos voitan - enkä yleensä voita - ja lienen tappiolla muutaman satasen pelihistoriani aikana.

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Karikko

Riippuvuuksia ei varmaan voi täysin välttää, ehkä keijon riippuvuus on siinä mielessä ihan hyvä valinta, jos hän nyt on uskosta riippuvainen, kuten kertoo.

Ihan kokonaan ei kannata altistua mihinkään elämän rajoittamiseenkaan, elämä on kuitenkin elettävä ihan itse.

Haitalliset riippuvuudet tarjoaa yhteiskunta eikä se suostu niitä poistamaan, jos katsoo hyötyvänsä niistä.

Muutenhan tupakat, alkoholit, kauppojen peliautomaatit ja senkaltaiset ilot voisi poistaa saman tien.

Tosin nykyisen vapausihanteiden ja nettimahdollisuuksien joukosta ei taida kyetä pakenemaan houkutuksia mihinkään.
Parempi siten on koettaa itse itseään "kouluttaa" olemaan kiinnittymättä mihinkään liiaksi.

Hippi

Ehkä tuo oma "peliriippuvuus" on pikemminkin keino lykätä jotain tylsiä tekemisiä ja kuluttaa aikaa. Tosin onhan meillä vähän kisaa nuorimman tyttärenkin kanssa kumpi milloinkin on edellä toistaan. Näemme toistemme tulokset, sillä FB-kavereille tämä on mahdollista.

Mitään varsinaista haittaa tuosta pelaamisesta ei ole, jos ei lasketa sitä, että välillä niskat on vähän jumissa. En ole mitään merkityksellistä tekemistä jättänyt tuon pelaamisen vuoksi koskaan tekemättä. Oikeastihan tuota CC-peliä ei pysty ilman rahaa pelaamaan kovin pitkään, ellei ole poikkeuksellisen onnekas. Sillä viisi epäonnistunutta yritystä aiheuttaa katkon peliin.

Paremminkin aikaansa varmaan voisi kuluttaa ja varmaan jossain vaiheessa tähänkin sitten kyllästyn.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️