Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Suvakit ja antiryhmittymät

Aloittaja Norma Bates, tammikuu 22, 2019, 10:14:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Miksipä "suvakki" pitäisi mieluummin pitää ihan kaikkien millään tavalla suvaitsevaisten haukkumanimenä, kun se voisi mainiosti olla naurettavuuksiin asti menneiden absurdien äärisuvaisten nimike.

Itse suvaitsen homoja, olen siis suvakki? Viime vuosien keskusteluissa suvakki on kyllä aikas vahvasti profiloitunut pelle- ja trullipuvuissa kaduilla riehuvaksi aikuiseksi lapseksi joka haluaa pitää jokaikisen ulkkisystävänsä täällä vaikka väkisin.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 30, 2019, 20:03:14
Miksipä "suvakki" pitäisi mieluummin pitää ihan kaikkien millään tavalla suvaitsevaisten haukkumanimenä, kun se voisi mainiosti olla naurettavuuksiin asti menneiden absurdien äärisuvaisten nimike.

Itse suvaitsen homoja, olen siis suvakki? Viime vuosien keskusteluissa suvakki on kyllä aikas vahvasti profiloitunut pelle- ja trullipuvuissa kaduilla riehuvaksi aikuiseksi lapseksi joka haluaa pitää jokaikisen ulkkisystävänsä täällä vaikka väkisin.

Edelleenkin: sinun mielestäsi. Itse ajattelen, että miksipä pitäisi ollenkaan pyrkiä keksimään ja määrittelemään haukkumanimiä kenellekään.

T: Xante

Topi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 30, 2019, 20:03:14
Miksipä "suvakki" pitäisi mieluummin pitää ihan kaikkien millään tavalla suvaitsevaisten haukkumanimenä, kun se voisi mainiosti olla naurettavuuksiin asti menneiden absurdien äärisuvaisten nimike.

Minun käsitykseni on, että se on saanut alkunsa tällaisena haukkumanimenä. Mutta luonnehdintasi tässäkin on aika paljastava. "Absurdi äärivassari" :D Edelleen olen sitä mieltä, että todellisessa maailmassa juuri kukaan ei vastaa niitä kuvauksia, joita suvakki-sanaa käyttävät sille antavat. Se on vain tapa sanoa, että joku on täysin seonnut ja julistaa ideologista soopaa. Tässä mielessä suvakki-sanaa on nähdäkseni vahvasti motivoinut samoihin aikoihin nuorison keskuudessa hieman aiempaa laajempaa käyttöä saanut "vajakki", joka viisiin esiintyy myös muodosas "vajokki"

LainaaItse suvaitsen homoja, olen siis suvakki?

No, itse veikkaan että jos oikein intohimoisesti puolustaisit homojen oikeuksia, jonkun silmissä olisit jonkinlainen suvakki.

LainaaViime vuosien keskusteluissa suvakki on kyllä aikas vahvasti profiloitunut pelle- ja trullipuvuissa kaduilla riehuvaksi aikuiseksi lapseksi joka haluaa pitää jokaikisen ulkkisystävänsä täällä vaikka väkisin.

Tässä näkyy, osittain kylmäävästi ja osittain koomisesti, se miten suvakki-sanaa käyttävän mielestä sen merkitys on syntynyt ikään kuin suvakki-merkkisten ihmisten toiminnasta ja siitä, millaisia nämä ihmiset itsessään ovat. Ei suinkaan sitä, miten ja mihin suvakki-sanaa on käytetty. Eikä niin, että millään jonkun suvakiksi leimatun ihmisen toiminnan irvokkuudella olisi missään mässäilty tai haettu siihen tällaista.... no, vahvaa latausta sitä kautta. Ei, suvakki sanana kumpuaa todellisuudesta itsestään ja on sen perustava kategoria.

Sillä lailla.


Renttu

#48
Lainaus käyttäjältä: Topi - tammikuu 30, 2019, 20:37:58
Minun käsitykseni on, että se on saanut alkunsa tällaisena haukkumanimenä. Mutta luonnehdintasi tässäkin on aika paljastava. "Absurdi äärivassari" :D Edelleen olen sitä mieltä, että todellisessa maailmassa juuri kukaan ei vastaa niitä kuvauksia, joita suvakki-sanaa käyttävät sille antavat. Se on vain tapa sanoa, että joku on täysin seonnut ja julistaa ideologista soopaa. Tässä mielessä suvakki-sanaa on nähdäkseni vahvasti motivoinut samoihin aikoihin nuorison keskuudessa hieman aiempaa laajempaa käyttöä saanut "vajakki", joka viisiin esiintyy myös muodosas "vajokki"
Niin, siis suvakkihan on väänös sanasta vajakki, joka puolestaan viittaa vajaamieliseen. Näissä yhteyksessä asian voi ilmaista suvakkia tarkemmalla ja täsmällisemmällä sanalla: tolerasti.

Tämmöisten sanojen ja pilkkanimien keksiminen on oleellista, kun halutaan vahvistaa jonkin yhteisön yhteishenkeä. Ne on pirun käteviä ja hyödyllisiä, ja koko ajan keksitään lisää!

Otetaanpa nyt vaikka semmoinen tilanne, kuin neanderthalit ja homo sapiens. Katsos kun molemmat lajit tarvitsivat ja siten myös kilpailivat samoista resursseista. Lopulta päädyttiin siihen, että jompi kumpi heimoista joutuu nuijimaan toisen hengiltä, mikäli mielii itse selvitä hengissä, ja ehkä sitten myöhemmin jopa menestyä.

Ei mitään henkilökohtaista - ne olisivat tehneet meille tismalleen samoin, elleivät olisi olleet meitä hitusen hitaampia. Tämän hetken parhaan tiedon mukaan homo sapiens voitti sillä, että se osasi organisoida toimintansa neanderthalia paremmin. Homo Sapiensiksen sakissa siis yksi porukka metsästi, yksi hoiti kotia ja yksi porukka keksi ja kehitti koko ajan tehokkaampia aseita. Siinä ihmiskunnan käymän jatkuvan rallin alkusysäys, pähkinänkuoressa. Myöhemmin tämä kaikkinainen tehokkaampi organisointi on kasvanut ja kehittynyt huimasti, teknologinen edistys keulii kuin neanderthalin pää keihään kärjessä.

Niitä neanderthaleitakin on varmasti nimitelty, ja ne ovat varmasti nimitelleet homo sapiens -lajia. Voi kyynel, johan tällä piskuisella foorumilla nyt sitten kelpaa muka hyvesignaloida ja moralisoida.

Tolerastit ovat vastenmielisiä, äärimmäisen halveksuttavia ihmisiä! Sanokaa se ääneen! :)

Xantippa

Millähän tavalla se on taas hyvesignalointia ja moralisointia mietiskellä sanan suvakki merkitystä ja olemusta. Ettei olisi ylenmielisyyssignalointia tulla horisemaan homo sapiens-juttujaan.

T: Xante

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Topi - tammikuu 30, 2019, 20:37:58
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 30, 2019, 20:03:14
Miksipä "suvakki" pitäisi mieluummin pitää ihan kaikkien millään tavalla suvaitsevaisten haukkumanimenä, kun se voisi mainiosti olla naurettavuuksiin asti menneiden absurdien äärisuvaisten nimike.

Minun käsitykseni on, että se on saanut alkunsa tällaisena haukkumanimenä. Mutta luonnehdintasi tässäkin on aika paljastava. "Absurdi äärivassari" :D Edelleen olen sitä mieltä, että todellisessa maailmassa juuri kukaan ei vastaa niitä kuvauksia, joita suvakki-sanaa käyttävät sille antavat. Se on vain tapa sanoa, että joku on täysin seonnut ja julistaa ideologista soopaa. Tässä mielessä suvakki-sanaa on nähdäkseni vahvasti motivoinut samoihin aikoihin nuorison keskuudessa hieman aiempaa laajempaa käyttöä saanut "vajakki", joka viisiin esiintyy myös muodosas "vajokki"

LainaaItse suvaitsen homoja, olen siis suvakki?

No, itse veikkaan että jos oikein intohimoisesti puolustaisit homojen oikeuksia, jonkun silmissä olisit jonkinlainen suvakki.

LainaaViime vuosien keskusteluissa suvakki on kyllä aikas vahvasti profiloitunut pelle- ja trullipuvuissa kaduilla riehuvaksi aikuiseksi lapseksi joka haluaa pitää jokaikisen ulkkisystävänsä täällä vaikka väkisin.

Tässä näkyy, osittain kylmäävästi ja osittain koomisesti, se miten suvakki-sanaa käyttävän mielestä sen merkitys on syntynyt ikään kuin suvakki-merkkisten ihmisten toiminnasta ja siitä, millaisia nämä ihmiset itsessään ovat. Ei suinkaan sitä, miten ja mihin suvakki-sanaa on käytetty. Eikä niin, että millään jonkun suvakiksi leimatun ihmisen toiminnan irvokkuudella olisi missään mässäilty tai haettu siihen tällaista.... no, vahvaa latausta sitä kautta. Ei, suvakki sanana kumpuaa todellisuudesta itsestään ja on sen perustava kategoria.

Sillä lailla.

Tottakai on mässäilty ja minä varsinkin olen mässäillyt. Jostain syystä dissaan aikuisia jotka käyttäytyvät kuin lapset. Inhoan jopa nenäpäivää. En tajua miksei voi vaan lahjoittaa ilman että pitää näyttää dilleltä.

Onko joku suvakki jo syntyessään vai tuleeko hänestä suvakki käytöksensä myötä? Uskon jälkimmäiseen.

Joskus kauan sitten huolestuttiin syvästi ekoterroristeista. Että jotkut alkavat edesauttaa elukan rakastamisen vimmassaan ihmiskunnan tuhoa. Oli jotenkin ihan hyväksyttävää mm. vihata kettutyttöjä. Kuitenkin luonnonsuojelijat ovat mielestäni oikeammalla asialla kuin suvakit, koska ihminen ei ole uhanalainen laji.

Topi

Yllättävältä taholta tuli kyllä nyt tuo nykyihmisen ja neandertalinihmisen vertailu. Ne olivat kai jossain siinä rajoilla, ovatko samaa lajia vai eivät. Elinkelpoisten jälkeläisten saaminen oli vaikeaa, mutta useimmilla eurooppalaisilla on kuitenkin pari prosenttia geeneistä peräisin neandertalinihmiseltä. Ainoastaan Afrikkaan se aines ei koskaan päätynyt.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 30, 2019, 21:56:01
Tottakai on mässäilty ja minä varsinkin olen mässäillyt. Jostain syystä dissaan aikuisia jotka käyttäytyvät kuin lapset. Inhoan jopa nenäpäivää. En tajua miksei voi vaan lahjoittaa ilman että pitää näyttää dilleltä.


Sitähän tässä minä juuri olen kritisoinut, että olet ottanut oikeuden määritellä haukkumanimiä ihmisille sen perusteella, mitä sinä pidät dillenä. Ei siinä mitään, vapaa maa, mutta yleensä tapaa olla niin, että kun huutelee haukkumanimiä muille, saa kuulla, että ite oot, mikä ei sitten enää sovikaan pirtaan.

T: Xante

Saares

#53
Topi:

"Sanotaan vaikka, että pubissa on seurue, joka remuaa kovaäänisesti ja hieman häiritsee muita. Pubin omistaja voi tehdä siinä valintoja, käskeä olemaan hiljaa tai potkia ulos tai ajatella, että hän haluaa pitää sellaista paikkaa, jossa tällaista suvaitaan, vaikka siitä nyt ei varsinaisesti nautita tai pidetä. Jos oletetaan että pubin omistaja päätyy jälkimmäiseen, voisi sivustakatsojan kuvitella sanovan:

"Seurue piti kovaa meteliä ja käyttäytyi ruokottomasti, mutta pubin omistaja oli hyvin suvaitsevainen."

Kun taas minun mielestäni seuraava olisi kielellisesti väärin:

"Seurue piti kovaa meteliä ja käyttäytyi ruokottomasti, mutta pubin omistaja oli hyvin suvakki".

Entäpä jos se seurue olisi ollut maahanmuuttajia? Olisiko silloin ollut sopiva adjektiivi suvakki. Muutenkin tämä sanailu kääntyy hiusten halkomiseksi. Tunnistan sinut tästä syystä nimimerkiksi joka väänsi asian aina jostakin sanasta väittelemiseksi.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Saares - tammikuu 30, 2019, 22:55:27
Topi:

"Sanotaan vaikka, että pubissa on seurue, joka remuaa kovaäänisesti ja hieman häiritsee muita. Pubin omistaja voi tehdä siinä valintoja, käskeä olemaan hiljaa tai potkia ulos tai ajatella, että hän haluaa pitää sellaista paikkaa, jossa tällaista suvaitaan, vaikka siitä nyt ei varsinaisesti nautita tai pidetä. Jos oletetaan että pubin omistaja päätyy jälkimmäiseen, voisi sivustakatsojan kuvitella sanovan:

"Seurue piti kovaa meteliä ja käyttäytyi ruokottomasti, mutta pubin omistaja oli hyvin suvaitsevainen."

Kun taas minun mielestäni seuraava olisi kielellisesti väärin:

"Seurue piti kovaa meteliä ja käyttäytyi ruokottomasti, mutta pubin omistaja oli hyvin suvakki".

Entäpä jos se seurue olisi ollut maahanmuuttajia? Olisiko silloin ollut sopiva adjektiivi suvakki. Muutenkin tämä sanailu kääntyy hiusten halkomiseksi. Tunnistan sinut tästä syystä nimimerkiksi joka väänsi asian aina jostakin sanasta väittelemiseksi.

Siis itsekin olet sitä mieltä, että suvakki on hyvä sana ainoastaan liitettynä maahanmuuttajiin.

T: Xante

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 30, 2019, 22:29:06
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 30, 2019, 21:56:01
Tottakai on mässäilty ja minä varsinkin olen mässäillyt. Jostain syystä dissaan aikuisia jotka käyttäytyvät kuin lapset. Inhoan jopa nenäpäivää. En tajua miksei voi vaan lahjoittaa ilman että pitää näyttää dilleltä.


Sitähän tässä minä juuri olen kritisoinut, että olet ottanut oikeuden määritellä haukkumanimiä ihmisille sen perusteella, mitä sinä pidät dillenä. Ei siinä mitään, vapaa maa, mutta yleensä tapaa olla niin, että kun huutelee haukkumanimiä muille, saa kuulla, että ite oot, mikä ei sitten enää sovikaan pirtaan.

T: Xante

Kyllähän minua saa nimittää rajakiksi, vaikken niitä rajoja täysin olisikaan sulkemassa ja kannatan käsinpoimittujen kiintiöpakolaisten (naisten ja lasten) ottamista. Rasisti-nimikettä olen vieroksinut sikäli että mielestäni en ole rasisti perinteisessä mielessä, eli kehollinen erinäköisyys jos synnynnäistä ei minua häiritse. Vaateparsikaan ei häiritse, paitsi jos sillä alistetaan ihmistä ja sitä käytetään tekosyynä pahoinpitelyyn. Kulttuurirasistiksi voi nimitellä ihan rauhassa jos kokee että on väärin että minun mielestäni pitäisi karsia haitallisia kulttuurisia piirteitä.

Jos joku häiriköi tai tekee haittaa, niin kyllähän minun mielestäni häntä voi vähän nimitelläkin. Ehkei tuo sirkuspelletouhu nyt välttämättä mikään kauhean suuri haitta ole, mutta jotenkin siinä tulee sellainen ihme hävettävä olo että eikö nyt aikuiset ihmiset muuta keksi. Tämä voi kyllä tulla ihan lapsuudenkodista tämä asenteeni, että ei saisi tehdä itsestään numeroa. Joten jos riehutaan pitkin katuja kulkuset kilisten tai luuta jalkojen välissä heiluen niin luontaisesti tulee se olo että voi itku. Mutta kaippa se on jo mennyttä. Tällainen että pompataan lentokoneessa seisomaan on sitten jo oikeasti haitallisempaa. Saati sitten se että tuumaillaan jo semmoistakin että tarpeen tullen käytetään väkivaltaa viranomaista vastaan jos sattuu omaan agendaan sopimaan. Tai potkitaan kaupanikkunoita paskaksi yms. antifanttimaista äksöniä. Kyllä semmoisesta minun puolestani voi jo vähän nimitelläkin.

Saares

#56
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 31, 2019, 08:27:25
Lainaus käyttäjältä: Saares - tammikuu 30, 2019, 22:55:27
Topi:

"Sanotaan vaikka, että pubissa on seurue, joka remuaa kovaäänisesti ja hieman häiritsee muita. Pubin omistaja voi tehdä siinä valintoja, käskeä olemaan hiljaa tai potkia ulos tai ajatella, että hän haluaa pitää sellaista paikkaa, jossa tällaista suvaitaan, vaikka siitä nyt ei varsinaisesti nautita tai pidetä. Jos oletetaan että pubin omistaja päätyy jälkimmäiseen, voisi sivustakatsojan kuvitella sanovan:

"Seurue piti kovaa meteliä ja käyttäytyi ruokottomasti, mutta pubin omistaja oli hyvin suvaitsevainen."

Kun taas minun mielestäni seuraava olisi kielellisesti väärin:

"Seurue piti kovaa meteliä ja käyttäytyi ruokottomasti, mutta pubin omistaja oli hyvin suvakki".

Entäpä jos se seurue olisi ollut maahanmuuttajia? Olisiko silloin ollut sopiva adjektiivi suvakki. Muutenkin tämä sanailu kääntyy hiusten halkomiseksi. Tunnistan sinut tästä syystä nimimerkiksi joka väänsi asian aina jostakin sanasta väittelemiseksi.

Siis itsekin olet sitä mieltä, että suvakki on hyvä sana ainoastaan liitettynä maahanmuuttajiin.

T: Xante
Laitat mielipititäsi minun syykseni. Minähän kysyin, en väittänyt. Muistuttaa muinaista väittelyä onko neukku luvallinen sana. Siitäkin väiteltiin kuukausikaupalla. Se oli lyhennys sanasta neuvostoliittolainen jota ei "puhdasmielisten" mielestä saanut käyttää.

Renttu

Lainaus käyttäjältä: Topi - tammikuu 30, 2019, 22:11:45
Yllättävältä taholta tuli kyllä nyt tuo nykyihmisen ja neandertalinihmisen vertailu. Ne olivat kai jossain siinä rajoilla, ovatko samaa lajia vai eivät.
Millä tavalla se oli mielestäsi yllättävää? Kyseessähän on tuttavallinen muistutus siitä, että ei tämä meidän lajimme historia ole mitään rauhanomaisen rinnakkaiselon ja suuren suvaitsevaisuuden historiaa. Ei tule olemaan sitä jatkossakaan. Euroopan heimot ovat sotineet satoja vuosia keskenään, että ollaan päästy niihin suhteellisen vakaisiin instituutioihin, joita kutsumme moderneiksi kansallisvaltioiksi. Kun ei olla tultu oikein toimeen edes keskenään, mitä kuvittelet, että täysin eri mantereelta ja täysin erilaista (Takapajuista) kulttuuria edustavien kanssa käy, jos heitä alkaa tulla massoittain Eurooppaan?
Kukaan tuskin vakavissaan väittää, etteikö rauhalliset ja vakaat olot ole erityisesti tavallisten ihmisten etu. Mitä enemmän millä tahansa alueella on etnistä, sosiaalista ja ideologista vaihtelua, sitä varmemmin alue on samalla ruutitynnyri. Nyt, kun resurssit hupenevat kaikkialla ja ilmastonmuutos kiihtyy, asia tulee vain korostumaan.
Lainaus käyttäjältä: Topi
Elinkelpoisten jälkeläisten saaminen oli vaikeaa, mutta useimmilla eurooppalaisilla on kuitenkin pari prosenttia geeneistä peräisin neandertalinihmiseltä. Ainoastaan Afrikkaan se aines ei koskaan päätynyt.
Hauska muotoilu, "elinkelpoisten jälkeläisten saaminen oli vaikeaa". Tarkoitatko, että ne ovat solmineet tasa-arvoisia avioliittoja, käyneet vapaa-ajallaan yhdessä kalassa ja leimanneet sitten itsensä 08.00-16.00 töihin, ja sitten on keskusteltu siitä, voiko täti olla setä?

Eiköhän tämä lajien sekoittuminen ja niiden dna-jäänteet ole sotien ja aluevaltausten tulosta. Raiskaamalla ne kakarat on tässä yhteydessä pääosin on "saatu" - asiaan viittaa vahvasti sekin, että eipä ole neanderthaleja keskuudessamme talsimassa. Lähihistoriastamme löytyy hieman vastaava esimerkki: Pohjois- ja Etelä-Italia. Pohjois-italialaiset ovat tyypillisesti vaaleita, ja usein sinisilmäisiä. Etelässä väki on tummempaa, ja tummasilmäisiä. Tilanne on suorassa yhteydessä arabien käymiin hävitys- ja valloitussotiin, joka on jättänyt italialaisiin jälkensä. Ei minkään rauhanomaisen rinnakkaiselon tulosta sekään. Pohjoinen vain pääsi vähemmällä.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Saares - tammikuu 31, 2019, 09:37:13
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 31, 2019, 08:27:25
Lainaus käyttäjältä: Saares - tammikuu 30, 2019, 22:55:27
Topi:

"Sanotaan vaikka, että pubissa on seurue, joka remuaa kovaäänisesti ja hieman häiritsee muita. Pubin omistaja voi tehdä siinä valintoja, käskeä olemaan hiljaa tai potkia ulos tai ajatella, että hän haluaa pitää sellaista paikkaa, jossa tällaista suvaitaan, vaikka siitä nyt ei varsinaisesti nautita tai pidetä. Jos oletetaan että pubin omistaja päätyy jälkimmäiseen, voisi sivustakatsojan kuvitella sanovan:

"Seurue piti kovaa meteliä ja käyttäytyi ruokottomasti, mutta pubin omistaja oli hyvin suvaitsevainen."

Kun taas minun mielestäni seuraava olisi kielellisesti väärin:

"Seurue piti kovaa meteliä ja käyttäytyi ruokottomasti, mutta pubin omistaja oli hyvin suvakki".

Entäpä jos se seurue olisi ollut maahanmuuttajia? Olisiko silloin ollut sopiva adjektiivi suvakki. Muutenkin tämä sanailu kääntyy hiusten halkomiseksi. Tunnistan sinut tästä syystä nimimerkiksi joka väänsi asian aina jostakin sanasta väittelemiseksi.

Siis itsekin olet sitä mieltä, että suvakki on hyvä sana ainoastaan liitettynä maahanmuuttajiin.

T: Xante
Laitat mielipititäsi minun syykseni. Minähän kysyin, en väittänyt.

Perusseivaus sinulta: enhän väitä, vaan kyselen. Onko tästä siis tultava tulokseen, että sinulla ei ole mielipiteitä, osaat vain ihmetellä ja kysellä?

T: Xante

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 31, 2019, 09:29:48
Kyllähän minua saa nimittää rajakiksi, vaikken niitä rajoja täysin olisikaan sulkemassa ja kannatan käsinpoimittujen kiintiöpakolaisten (naisten ja lasten) ottamista.

Eli sinusta on ihan ok, että teen listan asioista, jotka minusta ovat dillejä, määrittelen, että tälläisiä ovat rajakit ja alan nimittää sinua rajakiksi?

T: Xante