Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nivelrikko ja sen hoito

Aloittaja kertsi, lokakuu 24, 2021, 12:25:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Syksyllä 2018 polvieni ollessa hirveässä kunnossa (=kipeät) aloin käyttämään glukosamiinia. Ei siitä mitään hyötyä ollut ainakaan sillä annoksella. Silloinen polakki-omalääkärini kai kuvitteli että olisi, kun oli sanellut Kantaan jotta "aloittanut jo omatoimisesti glukosamiinin". Erikoista on kyllä mielestäni että en muista Mobicistakaan olleen mitään hyötyä kun sitä kokeeksi kirjoitettiin, ja se nyt sentään on nimenomaan nivelrikkolääke. En tiedä sitten olisiko syy hyödyttömyyteen ollut juurikin fibromyalgia johon olin sairastunut pari viikkoa ennen polvikivun alkua, koska fibrossa ei kuulema särkylääkkeet auta (tai sanotaan ettei ne auta fibroon - ehkei sitten muihinkaan kipuihin, joihin fibro pääsee ikäänkuin sekaantumaan?)

Polakki sanoi että "polvissa lievät alkavat kulumat" ja oletin että ei niissä nyt vielä rikkoa ole. Lisäksi hän väitti että rtg-kuvissa ei kipua selittävää (vaikka oli nuo lievät kulumat). Oletusarvona kai on että lievät kulumat eivät kipuile. Mutta kuten olen ennenkin maininnut, kaiketi fibro sitten panee ne kipuilemaan.

Tänä vuonna söin sitä glukosamiinia pari purkkia tupla-annoksella, en osaa sanoa oliko siitä nytkään hyötyä.

Sitä en ymmärrä miksi jotkut antavat piikittää kortisonia polviinsa, kun kortisoni kuulema alkaa syövyttämään niveliä, vai miten se nyt meni...? Hyaluronihappopiikin sentään ymmärtäisin, mutta selvää pysyvää apua ei kai siitäkään saa.

Minulla on nyt ilmeisesti eka kesä että polvikivut eivät kesäksi lopu, kuten aiemmin. Ehkä se johtuu siitä että en ole tarennut rampata vesijuoksemassa. Vasta pari lyhyttä kertaa järvessä ja yksi uimahallikeikka jossa 500 m yhteensä. Joo, toiset vetää waismullerina joku 2 km uintia, mutta minä en ole mikään voimanpesä.

Ja kylmyys ynnä kosteuskaan ei tunnu nivelissä hyvältä.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Socrates - kesäkuu 19, 2022, 08:44:23
^ Jotenkin tuntuu, että mikään noista menetelmistä ei ole kunnolla lyönyt läpi. Ilmeisesti tekonivelen laittaminen on edullisempi ja kätevämpi systeemi. Lähinnä nuorilla urheilijoilla noista joskus kuulee.

Rustosiirteitä ainakaan ei tehdä yli 50-vuotiaille luin jostain eilen.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 19, 2022, 09:18:16
Syksyllä 2018 polvieni ollessa hirveässä kunnossa (=kipeät) aloin käyttämään glukosamiinia. Ei siitä mitään hyötyä ollut ainakaan sillä annoksella. Silloinen polakki-omalääkärini kai kuvitteli että olisi, kun oli sanellut Kantaan jotta "aloittanut jo omatoimisesti glukosamiinin". Erikoista on kyllä mielestäni että en muista Mobicistakaan olleen mitään hyötyä kun sitä kokeeksi kirjoitettiin, ja se nyt sentään on nimenomaan nivelrikkolääke. En tiedä sitten olisiko syy hyödyttömyyteen ollut juurikin fibromyalgia johon olin sairastunut pari viikkoa ennen polvikivun alkua, koska fibrossa ei kuulema särkylääkkeet auta (tai sanotaan ettei ne auta fibroon - ehkei sitten muihinkaan kipuihin, joihin fibro pääsee ikäänkuin sekaantumaan?)

Polakki sanoi että "polvissa lievät alkavat kulumat" ja oletin että ei niissä nyt vielä rikkoa ole. Lisäksi hän väitti että rtg-kuvissa ei kipua selittävää (vaikka oli nuo lievät kulumat). Oletusarvona kai on että lievät kulumat eivät kipuile. Mutta kuten olen ennenkin maininnut, kaiketi fibro sitten panee ne kipuilemaan.

Tänä vuonna söin sitä glukosamiinia pari purkkia tupla-annoksella, en osaa sanoa oliko siitä nytkään hyötyä.

Sitä en ymmärrä miksi jotkut antavat piikittää kortisonia polviinsa, kun kortisoni kuulema alkaa syövyttämään niveliä, vai miten se nyt meni...? Hyaluronihappopiikin sentään ymmärtäisin, mutta selvää pysyvää apua ei kai siitäkään saa.

Minulla on nyt ilmeisesti eka kesä että polvikivut eivät kesäksi lopu, kuten aiemmin. Ehkä se johtuu siitä että en ole tarennut rampata vesijuoksemassa. Vasta pari lyhyttä kertaa järvessä ja yksi uimahallikeikka jossa 500 m yhteensä. Joo, toiset vetää waismullerina joku 2 km uintia, mutta minä en ole mikään voimanpesä.

Ja kylmyys ynnä kosteuskaan ei tunnu nivelissä hyvältä.

Mikäli ne on vain rtg kuvattu, on tietenkin mahdollista, että siellä ei ole lievä nivelrikko, vaan helvetin paha nivelrikko, kuten minullakin paljastui vasta tähystyksessä. Sinun kohdallasi se on kuitenkin epätodennäköistä  koska taustalla ei ole vanhaa vammaa.

Olen itsekin ihmetellyt kortisonin huoletonta käyttöä, koska pian piikkien jälkeen hauiksen jänteet katkesi kummastakin kädestä ja siis vain yksi piikki per käsi. Mutta toki polven sidekudosrakenteet niin järeitä, että kestävät useammankin piikin.
Kävelevä kremppakertymä

kertsi

#108
Suomen nivelyhdistys ry

Yleistä tietoa nivelrikosta
LainaaNivelrikon riskitekijöitä

Ikä: 75 %:lla 70-vuotiaista on nivelrikkoa, lähes kaikilla yli 80-vuotiailla löytyy nivelrikkoa röntgenkuvissa – vaikka ei olisikaan oireita
Sukupuoli: naisilla esiintyä nivelrikkoa enemmän etenkin käsissä ja polvissa
Ylipaino: erityisesti polven nivelrikossa ja naisilla riski nousee moninkertaiseksi
Perinnölliset tekijät: esim. jos äidillä on sormissa nivelrikkoa, on hyvin todennäköistä, että tyttärelläkin on samassa iässä
Nivelvammat: esim. urheilussa syntyneet kierukkavammat
Lihastoiminnan sairaudet: esim. sairastettu polio
Aineenvaihdunnan sairaudet: esim. kilpirauhasen toimintahäiriöt
Tupakointi ehdottomasti altistaa nivelrikolle ja pahentaa sitä kuten reumaakin
Nivelen yliliikkuvuus: esim. polven yliojennus
Toistuva kuormittava työ: esim. maanviljelijöillä esiintyy keskimääräistä enemmän nivelrikkoa
Rankka urheilu: useimmilla on nivelrikko vanhempana (esim. hiihtäjät, painonnostajat, jalkapalloilijat)
Nivelen rakennevammat: esim. synnynnäiset
Muut perinnölliset tekijät.

Tuo oli uutta tietoa minulle, että kilpirauhassairaudetkin voivat aiheuttaa nivelrikkoa.

Jotenkin ymmärrettävää kyllä on, että rankka urheilu ja toistuva kuormittava työ voivat aiheuttaa nivelrikkoa. Tiedän erään lastenlääkärin, joka työssään joutui olemaan paljon yhden polven varassa lapsen tasolla lattialla (pitkä mies siis oli kyseessä), hänellä pahat nivelrikot polvissa. Sittemmin leikattu, mutta vähän kehnolla menestyksellä. Ex-miesystäväni isä myöskin kärsi työperäisestä nivelrikosta. En muista mikä ammatti hänellä aikoinaan oli (pääsi vastikään eläkkeelle), mutta siinäkin joutuu olemaan paljon polvillaan. Hänellä tekonivelleikkaus oli kai aika hyvän tuloksen antava.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Minulla hiihto on parina viime talvena aiheuttanut kipuja. Normaali latuhiihto, ei mikään V-tyyli kyseessä. Ihmetyttää kyllä mikä siinäkin sattuu, kun polveen ei kohdistu sivuttaiskiertoa.

Minullahan on nivelrikkoa suvussa. Yhdellä tädillä sormissa, äidillä tuli sormiin solusalpaajahoitojen yhteydessä. Yhdellä tädilläni, sillä jolla on fibro, on polvissa.

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 19, 2022, 12:38:57
Minulla hiihto on parina viime talvena aiheuttanut kipuja. Normaali latuhiihto, ei mikään V-tyyli kyseessä. Ihmetyttää kyllä mikä siinäkin sattuu, kun polveen ei kohdistu sivuttaiskiertoa.

V-tyyli jouduin lopettamaan jo vuosituhannen vaihteessa .
Tosiaan pertsakin voi joskus kipeyttää. Olen miettinyt johtuuko jotenkin vuorohiihtopotkun kulmasta vaiko haarakäyntikohdista ylämäissä.
Kävelevä kremppakertymä

Socrates

Yksi hyvä liike polven nivelrikolle on askelkyykky, mutta niin, että takajalka asetetaan koukkuun sohvalle. Siitä ponnistetaan ylös, mutta pyritään käyttämään sitä sohvalla olevaa jalkaa niin paljon kuin mahdollista.

Treenaa turvallisesti polvinivelen syväkyykkyasentoa, koska vartalon paino on kuitenkin suurelta osin toisella jalalla.
Kävelevä kremppakertymä

Norma Bates

Keskustelussa ihan toisesta sairaudesta näin mainittavan nivelrikon hoidossa nämä tuotteet:

- ranskalainen valmiste GCA2700 (ei ilmeisesti saa kuin Ranskasta)
- Boswellia serrata
- PhenoCur
- Bioteekin Super Kurkuma

Lisäksi mainittiin punaisen lihan välttely, kohtuus maitotuotteissa, runsaasti kasviksia, oliiviöljyä.

Itse suhtaudun useimmiten melko skeptisesti siihen että ruokavaliolla voisi kohentaa oloaan, mikäli nykyinen ruokavalio ei nyt sentään niin hirveä ole että elää kahvilla ja munkilla. Ravintolisien merkityskin tuntuu olevan vähän niin ja noin. Magnesiumilla saa potkua suolentoimintaa ja ubikinonia käyttäessäni tuntui että en nukahda enää päivällä pystyyn. Mutta kun pidin ubista taukoa, niin nyt sen taas uudestaan aloitettuani en oikein koe hyötyväni siitä entiseen malliin (ehkä mahdollinen korona ja influenssa pilasivat senkin hyödyn).

Mutta mainitsinpahan nuo nyt kumminkin, jos jotakuta rikkoontunutta kiinnostaa.

kertsi

Kurkuma ^ voi aiheuttaa sitten närästystä, ihan tiedoksi. (Samaan tapaan, kuin moni terveellinen asia, esim. sipulit, tomaatti jne..)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Kuin myös C-vitamiini, jota tunnutaan tunkevan vähän kaikkeen. Ilmeisesti se edistää monen aineen (ainakin raudan) imeytymistä, joten sillä se on mukana.

Suurin ongelma tietysti ravintolisien kanssa on se että ne ovat tyyriitä, eikä ikinä voi arvata etukäteen millaista vastinetta rahoilleen saa. Jos ostaa viinaa (mitä en harrasta), ainakin tietää mikä on lopputulos jos huitaisee helttaan koko pullollisen kerralla.

Norma Bates

Ekan kerran oli polvikipuja parisen viikkoa loppukesästä tai alkusyksystä 2017. Tokan kerran samantien puoli vuotta alkaen syyskuusta 2018. Pahin kipu tähän mennessä alkoi joulukuussa 2020 ja koski oikeaa polvea.

Olen olettanut että kun polvet eivät tapaa kipuilla kesäisin, niin edes jonkin verran tässä vaikuttaisi liikunta. Kävelen kuitenkin enemmän kesäkaudella, ja ennenkaikkea vesijuoksen. Olen luullut että jalkalihakset vahvistuvat ja siksi kipua ei ole. Olen ilmeisesti luullut väärin. Tänä kesänä kivut eivät ole kadonneet minnekään. Yöllä kun jouduin nousemaan vaihtaakseni peiton tilalle (tyhjän) pussilakanan, osoittautui että vasen polvi on pirun kipeä. Ja on edelleen nyt päivällä, aina kun astun sillä. Sama juttu kuin joskus aikoinaan oikean polven kanssa: tuntuu kuin polven ympärillä olisi ruuvipuristin ja lumpiota väännettäisiin väärään suuntaan.

Kävin eilen vesijuoksemassa neljä kertaa. En osaa sanoa paljonko tuli potkiskeltua, mutta heitetään ihan hatusta että joku vartti vaikka per satsi. Minulla ei ollut märkäpukua yllä, jonka kanssa tapaan heittää 40 min lenkin (ja heitinkin viimeksi maanantaina).

Tämäkö nyt, jonka piti auttaa vahvistamaan jalkalihaksia ja ehkäistä kipuja, kivun laukaisi? Heitin torstaina muutaman kierrepotkun säkkiin molemmilla jaloilla, mutta paino on tosiaan sanassa muutaman. En minä siellä mitään sarjatulta sätkinyt.

Jos tuo polvi nyt tuollaiseksi jää, tulee ihan vitun mielenkiintoinen kesä. Uinnista sain jo päänsäryn niskan takia, ja siksi siirsin painopistettä vyön käyttöön. Nytkö en sitten saa käyttää sitäkään? Ne jotka sönkkäävät että liike on lääke ovat idiootteja?

kertsi

#116
^
Jos sulla on nivelrikko, niin sinuna ottaisin selvää, kuinka paljon rasitusta - ja millaista rasitusta - polvi kestää, ennen kuin nivel tulehtuu tai alkaa kipuilemaan. Tuossa listasit sekä kierrepotkut että noin tunnin vesijuoksun. Voi olla, että tunti on aivan liikaa. Kierrepotkut saattavat vääntää polvea. Ja sinne rantsuun mennäksesi, montako kilometriä tuli käveltyä, ja paljonko koko päivänä yhteensä? Jo pelkkä kävelykin voi kipeyttää nivelrikkoisen nivelen. Itselläni raja on tällä hetkellä vain 3 km päivän aikana.

Suositus terveellekään nivelelle ei ole mikään "mitä enemmän liikuntaa, sitä parempi". Nivelrikkoiselle nivelelle se suositushan on, että liikuntaa kivun sallimissa rajoissa, sopivissa määrin, ei liian vähän eikä liian paljon.. Ne rajat vaan on syytä olla selvillä.

Silloin, kun nivel tulehtuu, sehän ei sitten kestä oikein mitään rasitusta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Tällä kertaa ns. kotirantsu, sinne kävelee alta 10 min. Ei siis kilometrinkaan matka.

40 min vesijuoksusta ei ole tullut vaivoja. Toisaalta aloitan sen sellaisesta paikasta missä pääsee heti syvälle. Tuolla uimarannalla missä eilen olin, joutuu taivaltamaan matalikossa ennen kuin pääsee syvälle. Vartavasten yritin pääasiassa kävellä kunnes tulee sopiva kohta, koska polvet suussa juoksu ei taida olla hyväksi.

Pirun vaikeaksi menee jos uinnista vaivoja JA vesijuoksusta vaivoja. Sitten on kai vaan lilluttava.

Socrates

Tollasta, että yöllä joutuu linkkaamaan vessaan, vaikka polvi on päivällä ollut normikunnossa, tulee minullakin välillä ja niistä ei kannata vetää hätäisiä johtopäätöksiä. Todennäköisesti sen enempää vesijuoksulla kuin kierrepotkuillakaan ei ole yhteyttä siihen.

Polven nesteily on parempi mittari ja jos sitä on silmin hankala erottaa, niin kokeilee miten kantapää menee peffaan asti.
Kävelevä kremppakertymä

Norma Bates

Nyt ei pysty kokeilemaan, mutta kyykistyminen sattuu. Ihan kuin olisi lihas äärimmäisen kireällä ja katkeamaisillaan, ja painetta, polven sisäsyrjässä.

Oik. polvessa tämä oli identtinen joulukuussa 2020 kun olin kaksissa treeneissä potkinut kierrepotkuja. Ainakin toisella kerroista oli paljaat polvet, ei "tuubeja" shortsien lisänä. Nyt torstaina oli tuubit. Enemmän kyllä taisin potkia oik. polvella, joten outoa että vasen kipeytyi. Mutta ehkä oli vaan sen vuoro.

Koska jälleen oli potkimisesta kyse, aika vaikea olla yhdistämättä siihen. Otin torstai-iltana Triptyliä, sittemmin en ole ottanut, ja vaikutus on haihtunut.