Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nivelrikko ja sen hoito

Aloittaja kertsi, lokakuu 24, 2021, 12:25:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Oirekuvansa perusteella fibromyalgiaa sairastava henkilö kertoi että häntä Cartexan ei auttanut millään tavalla. Kun tuossakin lääkkeessä taisi olla joku vatsan ärtymisen mahdollisuus, en tiedä onko välttämättä se mitä alan ensimmäiseksi kyselemään.

Elokuulla menen yksityislääkärille kyselemään mahdollisuutta vaihtaa Triptyl kauan (2 v?) pähkäilemääni LDN-lääkkeeseen, ja sekin voi tässä polviasiassa vaikuttaa. Ainakin jotkut joskus maininneet että auttaa rikkokipuunkin.

Norma Bates

Reilun viikon olen syönyt maksimiannoksella Nivel Plus Bioactive -valmistetta. Tiesin edeltäkäsin että siinä on C-vitamiinia, mutta päätin kokeilla silti.

Ei tästä taida tulla mitään. Vatsaa polttaa jo aamusta. Ei se nyt enää voi kk-kipuakaan olla. Jos otan vähemmän, toivoen ettei vatsa ärry, tehonneeko ollenkaan. Maksimiannoksellakin olisi pitänyt kai pari kuukautta syödä, että auttaa jos auttaa. Pahoinvointiakin on ollut, liekö sekin vitamiinin provosoimaa.

Olen jossain vaiheessa, en muista milloin, syönyt nokkos-kalkki-vihersimpukka-inkivääri-valmistetta. Sen kanssa tyssähti inkiväärin aiheuttamiin kipuihin se syönti.

Socrates

Lopetin kaikki pillerit ja pulverit toista vuotta sitten. Tolkuttomasti ehti mennä rahaa niihin. Ei kulunut polvi sen huonommaksi ole mennyt, esimerkiksi nyt on hyvä vaihe.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

Norma Bates

Löysin kirjaston asiakkaiden kierrätyshyllystä sellaisen järeän opuksen kuin Vitamiinit, kivennäisaineet ja yrttivalmisteet. Kävin läpi kappaleen Glukosamiini. Sen mukaan (s. 140):

Useat tutkimukset osoittavat glukosamiinisulfaatilla olevan suotuisa vaikutus osteoartriittiin. The Lancet -julkaisussa julkaistu tutkimus, jossa käytettiin lumevalmistetta käyttänyttä kontrolliryhmää, tutki 1500 mg glukosamiinisulfaattiannoksen käyttöä päivittäin kolmen vuoden ajan 212 potilaalla joilla oli pitkälle edennyt osteoartriitti. ...gluk. käyttäneillä oli havaittavissa kivun lievitystä ja liikkuvuuden parantumista koko kolme vuotta kestäneen tarkkailujakson aikana.

Lumevalmistetta käyttäneiden kohdalla ei.

...ehdotettiin, että gluk. saattaa olla nivelten rakennetta tehokkaasti muuttava aine erityisesti, jos nivelien osteoartriittitaso on lievä ja rustoa on vielä runsaasti jäljellä.

(s. 141)

Yleisesti glukosamiinin havaittiin olevan tehokkaampi kuin lumevalmiste, sillä se alensi kipua 28 prosenttia ja paransi nivelten iikkuvuutta 21 prosenttia

Kirja on vuodelta 2011. Kannattaa käydä kirjastossa vilkaisemassa, koska asiasta oli enemmänkin juttua.

***

– Perinteisesti nivelrikkoa hoidetaan tulehduskipulääkkeillä sekä opioidijohdoksilla, jotka lisäävät tilastojen valossa kuolleisuutta. Niiden sijasta nivel- ja rustokipua voitaisiin hoitaa kondroitiinisulfaatilla, joka estää verisuonten kalkkeutumista ja suojaa ruokatorven limakalvoa sekä glukosamiinilla, joka toimii vähähiilihydraattisen dieetin tavoin ja rauhoittaa elimistön matala-asteista tulehdusta. Rustolääkkeiden vaikutus on hitaampi, mutta ne ovat monin verroin turvallisempia. Parhaassa tapauksessa ne edistävät potilaan kokonaisterveyttä, Kokki huomauttaa.

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/c8d57e8d-51b1-4676-a716-0b07ab0b0b50

Socrates

^ Minulle uutta tietoa, että noilla rustonrakennusaineilla olisi yleistä terveyttä edistäviä vaikutuksia. Mitenköhän lienee.

Muuten noi aika vaatimattomat kivunlievitys- ja liikkuvuuden paranemisprosentit ovat aika lähellä erään tutun kirurgin kokemusta, että noin kolmannes hyötyy glukosamiinista.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

Norma Bates

Joku mainitsi somessa saaneensa rikkokipuun apua serrapeptaasista. Laitoin Googleen serrapeptaasi ja hintavia purkkeja tuli vastaan, kunnes lopulta ilmoitus että sillä nimellä ei saa jonkun pälä pälä päätöksen takia enää myydä, vaan pitää ostaa superpeptaasia.

WTF?

Socrates

Serrapeptaasi oli ainakin urheilupiireissä kymmenisen vuotta sitten hetken aikaa muotijuttu, mutta se jäi hyvin lyhyeksi. Itsekin harkitsin kokeilevani, mutta se jäi. En osaa sanoa oikein mitään siitä. Varmaan googlettelemalla löytyy kaikenlaista.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

Norma Bates

Syön nyt kolmea, neljää valmistetta pääasiassa polvivaivoja vähentääkseni. Aamulla menee se serrapeptaasi (joku 100.000 yksikköä mitä lie, ei ole markkinoiden vahvimmasta päästä), lounaan perään glukosamiinia (2 tbl olikos se 800 mg vai mitä lie), illalla LDN 4,5 mg, tarvittaessa Triptyl 25 mg ja Voltaren forte -voide. Minun oli tarkoitus päästä Triptylistä eroon, mutta kun kerta LDN:n määrännyt lääkäri sanoi että sen rinnalle voi tarvita kipulääkkeen (kipukynnystä nostavan lääkkeen), niin ajattelin sitten että parempi vanha paska tuttu, kuin joku uusi paska tuttu jonka kanssa on taas ihan uudet ihmetyksen aiheet. Kerta tai pari viikossa 25 mg ei ole paha. Ennen kuin aloitin LDN:n kiskoin sitä Triptyliä oisko ollut kolme kertaa viikossa 50 mg, kun vihasin niin kipua.

Noista em. valmisteista glukosamiini vakuuttaa vähiten. Tämä sen vuoksi että söinhän minä sitä kesälläkin, jolloin oikea polvi oli siinä kunnossa että vihloi häijysti tietyissä asennoissa (istumaan ryhtyessä). LDN vaikutti leikkaavan pahinta vihlontaa, mutta ei poista jomotusta.

Serraa en ole vielä kauhean kauaa syönyt. Mutta jokatapauksessa oikeasta polvesta on tullut täysin villi kortti. Joko se on melkein oireeton, tai sitten sattuu kaikista tropeista huolimatta. Yhtenä yönä särki koko yön polvea, mutta kun nousin pystyyn, kipu laantui. Seuraavaksi yöksi laitoin Voltarenia, ja seuraavana päivänä olin kuin uudestisyntynyt polveni kanssa. Tänään oli hyvä päivä siihen asti että menin ulos, ja siellähän se sitten alkoi polvi särkeä heti ja särki koko sen ajan kun pyörin kaupungilla. Kosteus kai ärsytti. Oli minulla kyllä polviholkit lämmittämässä.

Tiedä sitten hänestä mikä kaikki vaikuttaa tai auttaa. Mutta pääasia olisi ettei tulisi sellaisia puolen vuoden polvihelvettejä joita olen kokenut jo kaksi. Syyskuussa 2018 alkaneessa ne ensimmäiset 3 - 4 kk olivat pahat, sitten oli vähän vähemmän paha olla loput puoli vuotta täyteen. Joulukuussa 2020 alkanut oli aivan saatanallisperkeleellinen ja koski pääasiassa oikeaa polvea. Siitä en niin tarkkaan muista kuinka pitkä pahin aika oli, mutta toukokuussa se kai sitten oli jokseenkin laantunut. Joskin käytin vielä kesälläkin jotain kevyitä polvitukia.

Socrates

^ Triptylin noista nyt luulisi voivan vaikuttaa, ainakin jotkut sitä nivelrikkoryhmissä kehuu.

Geeleihin en juuri usko, lienee normaalia vaihtelua oireista.

Glukosamiinin lopetin, en huomannut mitään apua.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

Norma Bates

Itse olen Voltarenista saanut jonkin verran apua, mutta en pidä sen hajusta, mikä takertuu myös vaatteisiin.

Triptyliä sai kiskoa ihan liian suurta annosta että se auttoi yksinään. Sitä jotkut rikkoiset ovat kyllä maininneet käyttävänsä. Onhan se aina parempi kuin särkylääkkeet, jos vatsa ei niitä siedä.
 

Hippi

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

^Jonkun mukaan jos tuota laittaa, niin iho polttelee inhottavasti saunassa vielä päiviä myöhemmin eli ei mun juttu.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

Norma Bates

Kokeilin 4 v sitten kahdesti Ice Power Hotia. Oli niin karmeat kokemukset etten taida enää ikinä laittaa mitään kuumottavaa polviini.

Jaa miksi 2 krt? Siksi että ekalla kerralla menin samana päivänä saunaan, ja polte oli sietämätön. Kokeilin toisen kerran ns. normaalioloissa. Ei maar, jouduin polvipesulle silläkin kerralla.

Norma Bates

Uskaltauduin lukemaan Kantaa.

Polven liikelaajuudet täydet, ei hydropsia. Iho siisti. Polvi stabiili kaikkiin suuntiin. McMurray negatiivinen.

...

Nivelrikon osalta ei tällä hetkellä tarvetta kuvantamiselle, ei kumminkaan leikkauskriteerit täyty. Laitetaan tiedoksi fysioterapiaan, potilas kiinnostunut fysioterapeutin ohjeistuksesta polvien nivelrikon hoidossa ja kuntoutuksessa.


Ilmeisesti tuo McMurray on positiivinen jos nivelkierukka on rikki. Hydropsia näemmä tarkoittaa nestettä.

Socrates

^ Nesteily eli hydrops on yksi merkki, että viallista polvea on rasitettu reippaanpuoleisesti.

Sikäli hankala oire, että vaikka sen punkteeraisi pois, niin hyvin nopeasti tulee uutta.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.