Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nivelrikko ja sen hoito

Aloittaja kertsi, lokakuu 24, 2021, 12:25:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Ja minullahan ei sitä ikinä ole polvilumpion ympärillä ollut, tai en ole ainakaan kopeloimalla erottanut. Ainoat nesteet ne "pullataikinat" polvitaipeissa syksyllä 2018. Jolloin olo olikin kyllä aivan kiitettävän hirveä jalkojen kanssa.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Socrates - tammikuu 09, 2023, 11:11:52
^ Nesteily eli hydrops on yksi merkki, että viallista polvea on rasitettu reippaanpuoleisesti.

Sikäli hankala oire, että vaikka sen punkteeraisi pois, niin hyvin nopeasti tulee uutta.

Nestettä (=verta varmaankin) voi tulla myös äkillisestä kierukka-, nivelside- yms. vammastakin. Itseltäni punktiossa poistettiin nestettä, ja sen jälkeen polvi sentään taipui paremmin. Neste ei tullut takaisin. Mutta tarkoitat ilmeisesti nivelrikkoista polvea, ja sen rasistusta?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

^ Kyse on nivelpussin erittämästä nivelnesteestä, jonka eritys lisääntyy ärsytystiloissa.

Ortopedi sanoi minulle, että se voi turvota uudestaan jo tunneissa, mutta punkteerauksen yhteydessä laitetaan yleensä kortisonia, joka hillitsee tulehdusta ja samalla nivelnesteen eritystä.
Kävelevä kremppakertymä

kertsi

Itselläni se neste oli verta. Veri ilmeisesti on kudoksia ärsyttävä neste silloin, kun sitä on väärässä paikassa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 10, 2023, 12:19:29
Itselläni se neste oli verta. Veri ilmeisesti on kudoksia ärsyttävä neste silloin, kun sitä on väärässä paikassa.

Varmaan verta joukossa, mutta tuskin sentään pelkkää verta ellet kolarissa ole ollut.

Hyvin pienikin määrä verta värjää kudosnesteen aika punaiseksi.
Kävelevä kremppakertymä

Norma Bates


https://m.youtube.com/watch?v=d04TF3Y3aj8

Erittäin lyhyt puhe siitä että LDN ei toimi osteoartriitissa. No eipä tietenkään. >:( Joku tai jotkut nivelrikosta kärsivät muistaakseni ovat siitä hyötyneet, mutta enpä tietenkään minä.

Norma Bates

Lienen tämänkin länkyttänyt aiemmin.

Kun polveni kuvattiin 2018 ja osoittautui että oli sisäsyrjien kulumat, saattoi todeta että kulumat ovat niillä alueilla koska olen koko elämäni ajan kävellyt jalkaterät ulospäin sojottaen (lapsena ilahduin kun kuulin että balettitanssijalle se olisi suotava ominaisuus). Kysyin puolalaiselta, silloiselta omalääkäriltäni, että pitäisikö minun ennemmin kävellä jalkaterät suoraan eteenpäin osoittaen (siis pakottaa itseni tähän, kun se ei ole luontaista) ja hän sanoi kyllä.

Myöhemmin kun menin fysioterapeutille, kysyin tätä häneltä. Hän sanoi että ei pitäisi, koska "sitten menisi seuraavaksi lonkat". Minulle on jäänyt epäselväksi että millä tavalla ne lonkat menevät? Vaikka eipä sillä, tuskinpa pystyn kauhean pitkään kävelemään väkisin epäluontaisella tavalla. Yritin sitä kyllä aikoinaan. Mutta vuosi sitten kun hiihdin, sattui polviin, vaikka oli jalkaterät suoraan eteenpäin, koska ladulla hiihtäessä niiden on pakko olla.

Socrates

^ Tuskin siinä nyt lonkat kuluu, vaikka yrittäisit noin kävellä, mutta tuskin se pitkään onnistuu.

Jalkaterän ulospäin sojottaminen voi johtua lonkkanivelen rakenteesta tai kireyksistä siellä tai polvessa sääriluun kiertynisestä ulospäin reisiluuhun nähden.

Sellaisina aikoina kun pääset kyykkyyn, kannattaa tukea jalkaterät suoraan eteenpäin jotain vasten ja mennä hitaasti kyykkyyn. Se tuntuu hyvältä ja saattaa lievittää oireita.

Ylipäätään polvissa kannattaa pyrkiä säilyttämään hyvät liikeradat kaikkiin mahdollisiin suuntiin.
Kävelevä kremppakertymä

Norma Bates

#158
Kysyin uudelta omalääkäriltäni, nuorelta klopilta, Cartexania ja hän sanoi ettei sen tehosta ole todisteita. Eikä kirjoittanut.

Nyt kuitenkin tänään luin kirjastossa Kotilääkärilehdestä seuraavaa:

Pirjo Saarnia: Osa tutkimuksista on vahvistanut ravintolisänä myytävien glukosamiinin ja kondroitiinifulfaatin sekä inkiväärin hyödyt nivelkipuihin. Myös säännöllisestä kalaöljyn ja marjojen käytöstä voi saada apua. Kalaöljyn omega-3-rasvahapot ja marjojen sisältämät yhdisteet hillitsevät nivelrikon ja kipujen taustalla vallitsevaa tulehdusta.

Glukosamiinia söin jo 2018, ei apua. Viime vuonna söin sitä "varmuuden vuoksi" ja tupla-annoksella, ei apua. Tuosta kalaöljystä taisin taannoin lukea jostain jotain negatiivista, mutta en yhtään muista että mitä. Sitä en ole koskaan käyttänyt, ja epäilen ettei oikein hyödyttäisikään, kun kerta saan niin helposti pahoinvointia mm. uunissa paistetusta lohesta ja oliiviöljyyn säilötystä kalasta (kumma kyllä oliiviöljystä ei tule mitään ongelmia kun käytän sitä lihan paistamiseen pullosta). Marjoja voisi käyttää enemmän. Enhän minä meinaa muistaa käyttää niitä oikeastaan koskaan. En halua itse kerätä niitä, koska polvien takia en todellakaan itse lähde kykkimään mustikassa. Vattupuskissa on nokkosia. Pakastemarjapusseissa lukee usein että ne pitäisi kuumentaa ennen käyttöä, ja siitä tulee vastenmielistä mössöä. Melkein pitäisi aina leipoa niistä jotain, mutta en jaksa alvariinsa olla leipomassa. Taikka ostelemassa gluteenitonta vehnäjauhoa, kun se pussi on niin pieni. Ja se jauho pöllyää niin perkeleesti aina kun sitä käyttää.

Inkivääriä oli ainakin nokkos-kalkki-vihersimpukka-inkivääri -valmisteessa josta tulin kipeäksi, ja epäilen että juurikin inkiväärin takia. Sitä kun on muutkin valittaneet, että vatsa ei siitä tykkää.

Kesällä yritin käyttää Puhdas + Nivel Plus Bioactive -valmistetta, mutta se saattoi olla yksi niistä käyttämistäni valmisteista joista refluksi ärtyi. Tosin alkuperäiseksi ärryttäjäksi epäilen vahvaa astmalääkitystä, joka minulla oli kesäkuun loppuun asti. Jokatapauksessa en kauaa pystynyt tuota sitä-sun-tätä syömään, ja siinä epäilin haitakkeeksi C-vitamiinia. Toisaalta taannoin kun söin antibioottikuurin jossa oli C:tä, en saanut vatsavaivoja. Että ota näistäkin jumalauta selko!

En siis tiedä, auttaisiko kondroitiini minua. Olisi varmaankin viimeinen troppi joka on vielä kokeilematta. Ja saa sitä halvemmallakin kuin Cartexania, jossa ei käsittääkseni ole edes Kela-korvausta.

Cartexania otetaan:

Suositeltu annos on 800 mg eli 2 kapselia vuorokaudessa kerta-annoksena kolmen kuukauden ajan.

Vaikeammissa tapauksissa suositeltu annos on 1200 mg eli 3 kapselia vuorokaudessa hoidon ensimmäisten 4-6 viikon ajan minkä jälkeen hoitoa jatketaan 800 mg:n vuorokausiannoksella kolmen kuukauden hoitojakson loppuun. 1200 mg:n vuorokausiannos voidaan ottaa kerta-annoksena tai jaettuna kolmeen osaan eli 1 kapseli kolmesti vuorokaudessa.

Hoito koostuu toistuvista kolmen kuukauden hoitojaksoista, joiden välillä pidetään kahden kuukauden tauko.


https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=16244&i=FYSIOLINE_CARTEXAN

Joten siihen tyyliin sitten, jos jotain "ravintolisää" alkaa vetelemään. Minä kun en tykkää kerjätä, niin en viitsi siltä omalääkäriltä pyytää, vaikka voisinkin nyt vedota lukemaani.

***

Tulisikohan hevosille tarkoitettu troppi halvimmaksi...

https://supremehorsecare.fi/tuotteet/formula-msm-jauhe/

Käytän meinaan ajoittain selkäkipuun Horsepoweria enivei. On edullisempaa ostaa litra sitä, kuin Ice Poweria pikkutuubi.

kertsi

Muistaakseni kalaöljykapselit nostavat huonoa kolesterolia.

Inkivääri voi aiheuttaa närästystä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

On se sitten kumma että järjestelmällisesti juuri ne ruoka-aineet joista olisi hyötyä, osoittautuvat aina minulle huonoiksi. Syön lohta aina kun sitä löytää järjelliseen hintaan, ja joka kerta joudun kärsimään ahneudestani ainakin pienellä yökötyksellä. Söisin mieluusti myös valkosipulia, mutta ajoittain siitä on tullut rintapistoa, eli jotenkin sekään ei sula. Otinkin tavakseni paiskata sen ensimmäiseksi paistinpannulle, jos teen jotain ruokaa valkosipulin kera. Se pehmittää sitä jonkin verran. Jos lisäisin sen viimeiseksi, tai auta armias söisin sellaisenaan, niin tuska on taattu.

Norma Bates

https://www.mediconline.fi/tukisiteet/polvituki/rehband-rx-polvituki-5-mm-musta.php

Olisin ostanut 7 mm paksut, painonnostoon suositellut tuet, mutta olivat XS-koossa finito, ja ehkäpä olisivat olleet turhan tankeat. Joten ostin 5 mm paksut, niiden ilmoituksessa mainittiin joku crossfit. (Ne mitkä ostin ovat jo loppu, linkki vain esimerkkinä.) Näitä Rehband-tukiahan myydään siellä sun täällä, tuolla nyt oli ale.

Hieman olin kyllä ihmeissäni että mittauksessa kinttuni osui nimenomaan XS-kokoon, mutta minullahan muinoin Lidlistä ostamani jonkin sortin polvituet kokoa M solahtivat kesken kävelyn polvista veks. Mutta oli miten oli, niin nämä Rehbandit jos putoaa, niin sitten putoaa jo taivaskin. Meinaan istuu niin tiukassa. Joitakin vuosia sitten kun ostin kokovartalomärkäpuvun, niin meinasin seota päästäni sitä pois päältäni kiskoessani. Oli lopulta pakko myydä koko värkki kun sain paniikkikohtauksia sen kanssa, plus pelkäsin järvessä että kaadun sen kanssa pärställeni veteen ja sinnepähän sitten hukun. Sitä oli ollut tarkoitus käyttää vesijuoksuvyön kanssa, mutta kovassa aallokossa näin heti että joo ei... Palasin käyttämään lyhythihaista ja -lahkeista märkäpukuani, jonka saa vähän vähemmällä taistelulla yltään.

Että onhan neopreeni napakkaa materiaalia, todellakin.

Testasin tuet tänään noin 6 km lenkillä joka suuntautui järvenjäälle. Alkuun tuntui aika omituiselta. Ja joka askel sattui, mutta siinä nyt ei ole mitään uutta. Tarvitaan lisää testejä, ja treenejä vartenhan minä ne pötköt ostin, enkä lenkkejä.




Norma Bates

Hiihdin siis keskiviikkona 4,75 km x 2, puolivälissä oli reilun 10 min tauko. Hiihtäessä oik. polvessa joitakin kertoja todella häijy "nuljaus", vas. polvessa vain mitätön kipu taipeen "kulmassa". Annas olla, niin torstaina alkaa taas se vittumaisin vihlonta mikä oli heinäkuussa, eli että kun kyykistyy johonkin tiettyyn kulmaan asti, vihlaisee hyytävästi, jompaakumpaa polvea. Opin jo kesällä pitelemään polvistani käsin kiinni kun alan laskemaan persettäni vaikkapa vessanpöntölle. Se aika usein estää vihlaisun.

Mutta ihmettelen kun olin siinä uskossa että sivulle kiertävä liike polvessa (kuten esim. kiertopotkussa treeneissä) on se mikä polvia ärsyttää, niin miten sitten tämäkin että ei ole mitään kiertoa minnekään, koska hiihtäessä jalkaterät osoittavat suoraan eteenpäin, kun kerta hiihdän ladulla. Eikö sekään sitten ole hyvä, ja senkö takia että normaalisti jalkateräni osottavat hivenen sivuille kun kävelen?

Yksi ikäisehköni tuttu nainen jolla on sekä polvirikko että fibro kertoi että hän on lopettanut hiihtämisen kokonaan. Tämmöistäkö tämä sitten on, että pikkuhiljaa vaan lopetetaan kaikki? Elämä vain muuttuu tylsemmäksi ja tylsemmäksi, ja kapeutuu kapeutumistaan. Ei minulle hiihto kaikki kaikessa ole, mutta on sekin jotain vaihtelua tarjonnut pitkäveteiseen elämääni.

Socrates

Luisteluhiihto alkaa aiheuttaa aika ikäviä jälkioireita jo kun nivelrikko ei ole kovin pitkällä, mutta pertsaa pystyy jatkamaan sen jälkeen vielä pitkään.

Mutta kieltämättä pertsan potkussa on jotain sellaista, mikä myös voi nivelrikossa jonkin verran tuntua. Just pari päivää sitten tuttu äijä salilla sanoi, että polvien ja lonkkien takia enää lähinnä tasatyöntö onnistuu.

Lenkin aikaisiin vihlaisuihin ja muljahteluihin ei kuitenkaan kannata liikaa kiinnittää huomiota, vaan enemmän jälkioireisiin, jos ne kestävät kauan. Muistan kuinka isäni joskus keski-iässä ihmetteli, miksi juoksulenkin jälkeen polvia pistää kymmenisen minuuttia. Sen jälkeen hän kuitenkin lenkkeili vielä vaikka kuinka kauan.
Kävelevä kremppakertymä