Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nivelrikko ja sen hoito

Aloittaja kertsi, lokakuu 24, 2021, 12:25:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toope

Itse hieman epäilen onkelmaa vasemmassa peukalossani. Toimii täysin, mutta eka nivel särkee jatkuvasti, jo muutaman vuoden ajan. Kitaransoitossa vähän rasittuu, ei muuten, mutta ihmettelen kovasti. Jatkuvaa pientä särkyä ja vihlauksia joskus, muuten ok.  ???

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 03, 2023, 10:30:44
Hiihdin siis keskiviikkona 4,75 km x 2, puolivälissä oli reilun 10 min tauko. Hiihtäessä oik. polvessa joitakin kertoja todella häijy "nuljaus", vas. polvessa vain mitätön kipu taipeen "kulmassa". Annas olla, niin torstaina alkaa taas se vittumaisin vihlonta mikä oli heinäkuussa, eli että kun kyykistyy johonkin tiettyyn kulmaan asti, vihlaisee hyytävästi, jompaakumpaa polvea. Opin jo kesällä pitelemään polvistani käsin kiinni kun alan laskemaan persettäni vaikkapa vessanpöntölle. Se aika usein estää vihlaisun.

Mutta ihmettelen kun olin siinä uskossa että sivulle kiertävä liike polvessa (kuten esim. kiertopotkussa treeneissä) on se mikä polvia ärsyttää, niin miten sitten tämäkin että ei ole mitään kiertoa minnekään, koska hiihtäessä jalkaterät osoittavat suoraan eteenpäin, kun kerta hiihdän ladulla. Eikö sekään sitten ole hyvä, ja senkö takia että normaalisti jalkateräni osottavat hivenen sivuille kun kävelen?

Yksi ikäisehköni tuttu nainen jolla on sekä polvirikko että fibro kertoi että hän on lopettanut hiihtämisen kokonaan. Tämmöistäkö tämä sitten on, että pikkuhiljaa vaan lopetetaan kaikki? Elämä vain muuttuu tylsemmäksi ja tylsemmäksi, ja kapeutuu kapeutumistaan. Ei minulle hiihto kaikki kaikessa ole, mutta on sekin jotain vaihtelua tarjonnut pitkäveteiseen elämääni.

Hiihtäminen on kivaa vähän vaivaisenakin, kun pitää mukavia taukoja:

www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7c26462b-a91e-4f34-9636-072e4af1f875

"Asiakas halusi vetää pikaiset kesken lenkin".
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Norma Bates

Tosiaankin keskiviikon hiihdosta tuli "rääky-kipu" polviin, eli sitä vittumaista sorttia vihlaiseva kipu joka iskee kun alkaa laskeutumaan vessanpöntölle tai muuten vaan alkaa polvet taittumaan tiettyyn kulmaan asti. Latasin keskiviikkoyönä 50 mg Triptyliä turpaan, ja otin saman satsin myös torstaina ja perjantaina. Perjantaina olin jälleen hiihtänyt, mutta nyt ei semmoista rääkykipua tullut. Eikä se asentoihin liittyvä vihlonta jäänyt sillä tavalla pidemmäksi aikaa kiduttamaan minua, kuin jäi viime heinäkuussa. En tosin muista kauanko se silloin kesti, mutta jonkin aikaa kumminkin.

Triptyliä en ottanut lauantaina enkä sunnuntaina.

Kondroitiinisulfaattia olen nyt syönyt reilun 4 vk annoksen. Mistähän lie luinkaan että vaikutus näkyy 4 - 6 vk jälkeen. Ei nyt ihan äkkiseltään tule mieleen yöllisiä polvisärkyjä lähiajoilta. Eikä ole sattunut portaissa tai niiden perään, tai bussista poistuessa. Polveni eivät siis ole todellakaan pahimmassa mahdollisessa kunnossa, katsellen sitä millaista niiden kanssa on ollut 5 - 6 v sisällä. Vaikea sanoa menikö rääkykipu nopeasti ohi Triptylin takia, vai olisiko tästä kontrosta tosiaan jotain hyötyä.

Pelkään että tämän kirjoitettuani saan kohta taas perkeleelliset polvikivut. Eihän ikinä saa sanoa mistään mitään hyvää, koska se kostetaan aina.

kertsi

^ Olen varmaan ennenkin mainostanut, mutta jos menee oikein pahaksi, niin kunnan apuvälinekeskuksesta saa lainaksi ja  ilmaiseksi vessan korotusistuimen, ja viereiseen seinään tai oveen ruuvattava kahva, mistä voi ottaa tukea. Hätävararatkaisuna vaikka tukeva tuoli lähelle vessanistuinta, jos mahtuu. Siitä voi ottaa tukea. Tuo nimittäin voi tuskaista, nimimerkki "kokemusta on".
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Kotona olen onnistunut enimmäkseen välttämään rääkykivut, kun minulla on tilaa toimia. Kesällä kun polvet olivat tuossa rääky-kunnossa, jouduin operoimaan erittäin ahtaassa vessassa jossa teki melkein mieli jättää ovi auki, että kintuilla olisi ollut tilaa. (Hostel jossa yövyin pari yötä.)

Nyt kun toissaviikolla hiihdin keskiviikkona, siitä tosiaan polvet kipeytyivät vihloviksi. Otin kolmena iltana 50 mg Triptyliä, ja vaikka kävin perjantainakin hiihtämässä, eivät vihlaisut toistuneet keskiviikon jälkeen. Kävin vielä viime viikollakin perjantaina hiihtämässä, ja elämäni pisimmän lenkin, eikä ole polvissa tuntunut. Että tiedä sitten näistä.

kertsi

Mulla kolme, neljä vuorokautta öistä nivelrikkokipua takana. Semmoista jäytävää kipua, joka tuntuu melkein hermokivulta.
Päivälläkin särkee, mutta kun on viihdykettä, sen välillä unohtaa. Samanaikaisesti on taas mojova närästys, eikä siksi oikein uskala ajatellakaan nivelrikkoon määrättyä lääkettä, tai mitään kipulääkettä. On tää saatanasta perkeleestä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 21, 2022, 20:11:56
Voltarenille hyvä korvike https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/03/30/akuutin-omalaakari-paljastaa-kipuvoidereseptin

Haa, perusvoidetta ja chiliä siis sekoittamaan ja kokeilemaan. Tuon olin jo unohtanut. Luin aiempia kommentteja, ja oliiviöljyäkin mainostetaan nivelrikkolääkkeenä, ulkoisesti käytettynä. Nämä ehkä voisi yhdistää, sekoittaa chiliä ja oliiviöljyä. Minulla on usein vanhaksi pian menevää molempia, joten tämä olisi hyvä keino päästä niistä eroon.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Kondroitiinisulfaatin käyttöohje on tavannut olla että 3 kk syödään ja sitten 2 kk tauko ennen kuin jatkaa. Valmisteen on tarkoitus alkaa vaikuttamaan 6 - 8 vrk syönnin jälkeen, jos oikein muistan. Öpaut kuuden viikon korvilla minusta kyllä tuntui että polvikivut olivat vähentyneet. Sittemmin kipuja on ollut, mutta ei mielestä niin pahoja kuin pahimmillaan on tai voisi olla. Toukokuun alusta olen nyt ollut syömättä, ja viimeaikoina on paskempi polvi mennyt paskemmaksi. Särkyä johon ei oikein tepsi edes Triptyl 50 mg. Enempää sitä ei viitsisi kerralla nokkia. Hammaslääkärin edellähän otin 100 mg Triptyliä ja se ei tuntunut kyllä päässä millään tavalla, kun olin niin hermona, mutta polvikivut katosivat tyystin muutamaksi päiväksi.

Joku sanoi jossain päin nettiä että nykyään ei enää tarvitse pitää 2 kk taukoa, koska kondro tunnetaan paremmin ja tarvetta moiselle tauolle ei ole. Siihen nähden miten vittumainen olo on alkanut olemaan reilun kuukauden ilman oltuani, tilasin sitten seuraavaksi puolen vuoden satsin.

En sanoisi että tällä kivuttomaksi pääsee, mutta ainakin nyt näyttää siltä että olo on sen kanssa siedettävämpi.

Lisäksi tilasin eräästä puljusta kremppaketjussa mainittua tuotetta (kiitos ROOSTER). Olen melko skeptinen sen suhteen että tämä osaisi seikkailla suolistosta niveliin, mutta katsotaan nyt. Toki jos käyttää kahta valmistetta yhtäaikaa ja tulosta tulee, niin sitten on vaikeampi tietää kumpi auttoi. Mutta vittuunnuin niin tähän vihlontaan, etten jaksa mitään eriaikaiskokeiluita tehdä. Kaikki mahdollinen kama vaan turpaan, mistä suinkin voi jotain apua olla.

Erityisen kuivaahan tässä ei nyt viimeaikoina ole ollut (enää), joten en tiedä josko kosteus pahensi oloa.

Socrates

^Kysyin noitten tököteitten vaikutuksesta maanantaina, kun kävin ortopedin piikitettävänä. Ei hänkään osannut sanoa juuta tai jaata auttaako ne.

Ropleema on siinä, että noita ns rustonrakennusaineita on niin montaa lajia, että ei oikein tiedä mitä niistä ottaisi.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Norma Bates

TK-lääkäri sanoi että tutkimustulokset eivät tue sitä että kondroitiitista olisi hyötyä, eikä sen vuoksi kirjoittanut Cartexania. Myöhemmin luin Kotilääkäri-lehdestä jonkun lääkärin sanovan että kondroitiitista voi olla hyötyä, joten ostin sitä ravintolisänä.

Glukosamiinista en ikinä havainnut hyötyväni.

Se todellakin on ärsyttävää että on niin monta eri ainetta ja kaikki pitäisi kokeilla yksitellen läpi.

Hippi

^
Tuosta Glukosamiinista aikanaan lääkäri sanoi, että se ei paranna, mutta saattaa helpottaa ja saattaa hidastaa nivelrikon etenemistä. Jos vain tuo jälkimmäinen toteutuisi, niin sitähän ei voi mitenkään tietää. No, kirjoitti reseptin ihan omasta aloitteestaan, kun en ollut edes kuullut koko aineesta siihen mennessä. Hän sanoi vielä, että niitä pitää koko lopun elämää syödä.

Jokunen vuosi sitten jätin ne pois, kun resepti loppui eikä ollut mitään asiaa mennä lääkäriin muutoin ja myöhemmin sitten en pyytänyt uusittavaksi, kun en mitään muutosta huomannut pois jättämisestä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Socrates - kesäkuu 07, 2023, 11:17:24
^Kysyin noitten tököteitten vaikutuksesta maanantaina, kun kävin ortopedin piikitettävänä. Ei hänkään osannut sanoa juuta tai jaata auttaako ne.

Ropleema on siinä, että noita ns rustonrakennusaineita on niin montaa lajia, että ei oikein tiedä mitä niistä ottaisi.


Ellei ihmisen solut osaisi, tai dna- ohjeistus toimi rustonrakentamisessa, ei varmaan pillerit tai ruiskeet siinä pahemmin auta. Kollageenejäkin mainostetaan pillereinä, mutta tehoa niille ei luvata.

Vanhemmiten sanotaan nenäruston kasvavan- tai miekkamaisen lisäkkeen, joka on keskellä rintaa kylkiluiden liittymäkohdassa. Nyrkkeilijöiden murtuneet nenät korjautuvat ruston tuotannon avulla. Mustalaismiehillä näyttäisi myös kyhmynenäisyys olevan vanhempien miesten ominaisuus.

Noita sidekalvoja, kollageeneja on monia erilaisia kehon toimintojen mukaisesti. Tuskin niitä pillereillä tarvitsee yrittää parantaa. Jokin muu syy lienee noissa rikoissa.

Norma Bates

On kyllä arvoitus ettei nivelrikolle keksitä mitään tepsivää hoitoa, kun se on niin yleistä. Eikä tämä rajoitu ihmisiin. Muistanenko oikein, kun luin ehkä jostain että yli 10-vuotiailla kissoilla on kaikilla nivelrikko. 18 v kissani lopetti korkealle hyppäämisen paljon aiemmin kuin minä lopetutin sen.

Olisiko kyseessä sittenkin jonkinlainen autoimmuunisairaus jossa nivelaines hajottaa itsensä?

Socrates

^ Eiköhän toisinpäin ole ihme, jos jonkun kantavan nivelen rusto kestää kulumatta 80 vuotta. Ties kuinka monta miljoonaa askelta ja luiden välissä rustoa, joka ei uusiudu. Jopa metalliset tekonivelet kuluvat niin rankassa käytössä.

Ihmisen elinikä luonnossa on ollut noin 45 vuotta. Sen jälkeen varsinkin nivelet on jatkoajalla.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

kertsi

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️