Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nivelrikko ja sen hoito

Aloittaja kertsi, lokakuu 24, 2021, 12:25:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hippi

Sain käytyä vihdoin uusimassa reseptini ja sen myötä toivottavasti asettuu nyt kätösiin enemmän iskeneet nivelrikkokivut ja saan nukuttua yöni peremmin särkyjen hellittäessä.

Jo pitkään kiusannut oikea olkapääni oikeastaan on se pahin unensyöjä, kun nukkuisin oikealla kyljelläni, mutta sille kyljelle kääntyessäni herään kipuun. Lääkäri ei pitänyt tarpeellisena kuvantamista, sillä niin ilmiselvästi oli tuokin nivelrikkoa, joten kuva ei toisi mitään sellaista tietoa, mikä vaikuttaisi hoitolinjaan. Nyt tuikkasi siihen kortisonipiikin ja kokeillaan, josko siitä olisi apua edes joksikin aikaa. Jos on, niin sitä voidaan myöhemmin tarvittaessa tuikata uudelleen, jos olkapää yltyy inhottavaksi.

Lisäksi tuli lähete fyssarille, jolta tulee jumppaohjeita, kun kummassakin olkapäässä on jäykkyyttä. Ne pitää saada liikkumaan paremmin. Tuota vähän olin arvellutkin, sillä minulla on tainnut jäädä tekemättä kokonaan liikkuvuuteen tähtäävät treenit, kun punttisalilla kävin lihaksia kasvattamassa. Lihastreenihän jäykistää.

Olen taas astetta toiveikkaampi, että elämä alkaa hymyillä.
Nyt vaan ihmettelen, että pitäisikö minun kertoa sillä lääkärille, että hän unohti laskuttaa sen kortisonipiikin. Olen kuitenkin aikeissa käyttää tuota samaa lääkäriä jatkossakin. Oli sen verran mukava ja jopa katsoi kohti puhuessaan minulle :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#31
^
Nivelrikkokipu on kyllä niin hanurista. Toivottavasti asettuu.

Kortisonia ei kovin monta piikkiä vuodessa kai voi laittaa. Se jotenkin haurastuttaa jänteitä tms. kudoksia muuten.

...(Poistin tästä Krempat-ketjuun paremmin kuuluvan pätkän, liittyen Olkapään kuntoutukseen.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Mites olisi hyaluronihappo?

https://synocrom.fi/nivelrikko/

Itse olen syönyt 1600 mg glukosamiinia per päivä ja kitkuttanut rauhallisesti kuntopyörällä sanotaan nyt vaikka kerta viikossa, kun olen myös ajoin kävellyt max 10 km (ja pyrin välttämään liikaa rääkkiä). Oikeaa polvea vihlaisee silloin tällöin ja juilii öisin, mutta ei ole niin karmea kuin vuosi sitten.

Toisaalta kamppailulajeista olen ollut pois 2 kk.

Hippi

Vuosia söin tuota Glukosamiiinia, kun silloinen työterveyslääkäri sitä suositteli. Jossain vaiheessa se sitten unohtui uusittavien reseptien joukosta. En pitänyt uusimisella kiirettä ja ajattelin, että pidän siitä taukoa ja kokeilen, muuttuuko mikään. Ei muuttunut ja niin se sitten jäi seuraavallakin kerralla uusimatta.

Tänään varta vasten kysyin siitä lääkäriltä, jotta onko siitä tullut mitään uutta tutkimustietoa. Siitähän ollaan ollut erimielisiä, jotta auttaako se vai ei. Lääkäri sano, että mitään uutta tietoa tai selvää näyttöä asiasta ei ole saatu. Eli on lähinnä sen varassa, että osa kokee saavansa siitä apua ja toiset taas sitten eivät koe. Tuohan on aikanaan ollut kelakorvattavien joukossa, mutta poistettu juuri siksi, että sitä näyttöä ei ole saatu.


Joo, aika inhottavaa kipu on ja nyt on sormet ja ranteet erityisesti pillastuneet. Sormet oli jo odotettavissakin, sillä reilu vuosi sitten satuttamani pikkurillin kuvaus osoitti jo melko merkittäviä kulumia sormien nivelissä ja ranteessa. Tuolloin sitä pistävää kipua ei ollut kuin satunnaisesti, mutta nyt tilanne on siis muuttunut. Varmaan osaltaan sekin on vaikuttanut kivun määrään, että olin aika pitkään ilman lääkityksiä ihan vain siksi, etten pelkän reseptin uusimisen vuoksi raaskinut tai kehdannut mennä lääkäriin. Tuokin on kumma juttu, että tulee mietittyä "kehtaamista", jotta olenko "tarpeeksi kipeä" mennäkseni lääkäriin, vaikka itsehän sen maksan. Nyt oli pikkupakko mennä, kun uni alkoi olla niin häiriintynyttä.

Varpaat on nyt mitä on ja ehkä ukkovarpaiden tyvinivelten jäykistyminen on vähentänyt kipuja ja juuri jäykkyys suojaa hiukan niitä muita varpaita.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#34
Eräs tuntemani ihminen (jota pidän fiksuna ja luotettavana) väittää nivelrikkoisen polvensa parantuneen K2-vitamiinin ja D-vitamiinin avulla. Tai eihän nivelrikko kai varsinaisesti parane siinä mielessä, että rustoahan ei tulle lisää, mutta se paraneminen lienee sitä, ettei ole kipuja tai liikerajoituksia.

Itsekin olen alkanut vetää K2-vitamiinia, mutta lähinnä ateroskleroosin estoon. D-vitamiinia olen jo ennestään vetänyt sopivan määrän (labrakokein verifioitu sopiva pitoisuus veressä).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Eräs toinen tuntemani ihminen on fibromyalgiaa sairastava, ja hänellä on mitä kummallisemmat (lue: semmoiset, joissa ei yleensä tule nivelrikko ensimmäisenä) nivelet alkaneet oirehtimaan nivelrikosta. Olisikohan noilla kahdella sairaudella jokin yhteys?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

En ole jaksanut nivelrikkoon sen enempää perehtyä, mutta sitä kai on useampaa tyyppiä. Itselläni on toistaiseksi ollut ongelmia vain noissa pienissä nivelissä ja siitä muistan kyllä olla kiitollinen, sillä sen kanssa pystyy elämään ja liikkumaan melkoisen hyvin. Tietty jossain vaiheessa aika alussa ne varpaat olivat todella hankalat, mutta tilanteen edistyessä kivut vähenivät jäykistymisen myötä.

Toistaiseksi ei ole polvissa tai lonkissa ollut mitään oireita, joten sen puoleen elämä hymyilee lempeästi.

Polvien ongelmista on sen verran kokemusta, että kummastakin polvesta on jouduttu kierukan repeämän vuoksi tähystyksellä niitä repaleita poistamaan ja silottelemaan. Polvikipu ei ollut mukavaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Suhtaudun melko skeptisesti tähän glukosamiiniin, epäilen että enemmän omiin polviini on vaikuttanut se että rasitusta on ollut vähemmän, mutta se mitä on ollut, on ollut jalkalihaksia vahvistavaa. Minähän söin glukoa 2018 kun kumpikin polvi oli niin pahana että itketti, eikä mitään iloa. Tosin söin varmaankin vain 1 tbl/vrk. Nyt on mennyt 2.

Omalääkärini kyllä sotki pääni väittäessään rtg-kuvista että ei oireilua selittävää, vaikka samaan hönkään totesi "lievät alkavat kulumat". Luulin fibro-dg:n saatuani pitkään että polvikipunikin on silkkaa fibroa. Mutta nykyään uskon että se on rikkoa, joka provosoi fibroakin.

Olen sittemmin lukenut että joillain lievä rikko aiheuttaa kovaa kipua, ja joillain paha rikko ei kipuile lainkaan.

Ilman fibroa olisin ehkä paremmassa potkukunnossa.

kertsi

#38
Ohhon. Wikipedia väittää nivelrikosta, että  "Kyseessä on niveliä, selän välilevyja ja nikamia[4] rappeuttava etenevä tulehdussairaus[5]. NIvelrikko on reumasairauksiin lukeutuva autoimmuunisairaus[6]."

En tiennyt, että se olisi myös autoimmuunisairaus.

Hyalouronaattipistoksia:
Nivelen sisään pistetty hyaluronaatti poistaa nivelnesteestä haitallisia yhdisteitä, stimuloi elimistön soluja tuottamaan lisää omaa hyaluronaattia, vähentää kipua ja lääkityksen tarvetta sekä parantaa potilaan toimintakykyä.

Kortisonista: "Kortisonipistos voidaan antaa noin kolme kertaa vuodessa."
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Sitten minulla on seitsemän autoimmuunisairautta. Eihän tässä puutu kohta enää kuin vaikkapa (varsinainen) reuma.  :( Tosin turvotuksia minulla ei polvissani ole ollut sen koommin kuin syksyllä 2018 molemmat polvitaipeet turposivat niin että kyykistyminen oli erinomaisen ällöttävää pinkeyden tunteen vuoksi. Epämääräinen muistikuva että on saattanut lievempänä olla tässä vuosien varrella ainakin toisessa jalassa, mutta en muista enää kummassa ja meni kai aika äkkiä ohi. Jos tulee Bakerin kystat, niin pystyyköhän ne menemään edes äkkiä ohi.

Käsittänyt että noissa Bakereissa jotkut nesteet vuotaa polvista pois?

Hippi

Nyt on konkreettisesti koettu se, miltä tuntuu pitkän kipulääkityksen tauon jälkeinen olo, kun eilen otin ekat tulehduskipulääkkeet ja sain sen piikin olkapäähän. Yö on nukuttu läpi enkä muista heränneeni kertaakaan ennen kuin aikaisin aamulla, ja päätin vielä jatkaa unia pari tuntia.

Eihän mikään nyt kivuttomaksi ole muuttunut, mutta olo on niin siedettävä, että pahaa tekee. Tuntuu kuin olisin luvattomilla teillä. Lääkärin mukaan muutaman päivän kannattaa lepuuttaa olkapäätä ja antaa lääkkeen vaikuttaa. Kolmen päivän aikana sen tehon huomaa, jos tehoa on tullakseen. On jo tullut, vaikka piikistä on vielä himppasen verran vajaa vuorokausi. Olkapäässä on jopa liikkuvuutta enemmän niin, että ilman kipua liikkuu paremmin kuin eilen tähän aikaan ja kipua tuottavaan liikesuuntaan pitää kääntää kättä enemmän saadakseen sen kivun esiin. Tuon verran nyt olen kokeillut, mutta nyt en enempää sitä kiusaa, vaan kiltisti odotan vielä pari päivää. Sitten varaan sen fyssarin ajan.

On se vaan perkele, että ihminen on kasvatettu siten, että ei pitäisi kaikesta kitistä ja kipuakin on parempi sietää. Ei ole. Miljardeja on maailmassa käytetty rahaa siihen, että elämää helpottavia lääkkeitä on kehitetty, niin miksi ei niitä tarpeeseen ottaisi. Romukoppaan joutaa  ajatukset, että oloa parantavat lääkkeet on turhasta, jos ei ne vaivaa paranna ja poista kokonaan. Onhan se ympäristöllekin mukavampaa, kun toinen ei ole väsynyt ja kärttyinen kremppojensa vuoksi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#41
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 13, 2022, 10:51:07
Sitten minulla on seitsemän autoimmuunisairautta. Eihän tässä puutu kohta enää kuin vaikkapa (varsinainen) reuma.  :( Tosin turvotuksia minulla ei polvissani ole ollut sen koommin kuin syksyllä 2018 molemmat polvitaipeet turposivat niin että kyykistyminen oli erinomaisen ällöttävää pinkeyden tunteen vuoksi. Epämääräinen muistikuva että on saattanut lievempänä olla tässä vuosien varrella ainakin toisessa jalassa, mutta en muista enää kummassa ja meni kai aika äkkiä ohi. Jos tulee Bakerin kystat, niin pystyyköhän ne menemään edes äkkiä ohi.

Käsittänyt että noissa Bakereissa jotkut nesteet vuotaa polvista pois?

En tiedä vuotaako nivelestä pois (epäilen ettei, vaan pikemminkin kertyy liiaksi nivelen sisään -> siksi turvotus), mutta tämä vain arvaus.

Jos neste on verta, se kai pitäisi imeä neulalla pois, sillä veri ärsyttää niveltä. Tätä verta nivelen sisällä esiintyi kai lähinnä erilaisissa vammoissa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Hippi,
se piikki usein sisältää puudutetta, ja uskoisin, että se puudute nimenomaan on se syy, miksi aluksi pitäisi ottaa lunkisti - kun ei tunne kipua puudutuksen takia, voi tulla tehneeksi jotain, mikä pahentaa tilannetta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

^
Aika hidasvaikutteinen puudute, jos sitä on, kun ei vielä eilen iltamyöhälläkään mitään vaikutusta ollut. Vaikutus on tullut vasta yön aikana jossain vaiheessa. Sitähän ei taas pysty mitenkään sanomaan, missä suhteessa piikki ja suun kautta otettu lääke on vaikuttaneet. Uskoisin, että kumpikin osaltaan on helpottaneet. Suun kautta otetut ainakin on hyvin positiivisesti vaikuttaneet sormiin ja niiden liikkuvuus on ihan toinen kuin eilen tähän aikaan. Turvotus on ainakin loiventunut kivun lientymisen lisäksi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 13, 2022, 11:46:09
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 13, 2022, 10:51:07
Sitten minulla on seitsemän autoimmuunisairautta. Eihän tässä puutu kohta enää kuin vaikkapa (varsinainen) reuma.  :( Tosin turvotuksia minulla ei polvissani ole ollut sen koommin kuin syksyllä 2018 molemmat polvitaipeet turposivat niin että kyykistyminen oli erinomaisen ällöttävää pinkeyden tunteen vuoksi. Epämääräinen muistikuva että on saattanut lievempänä olla tässä vuosien varrella ainakin toisessa jalassa, mutta en muista enää kummassa ja meni kai aika äkkiä ohi. Jos tulee Bakerin kystat, niin pystyyköhän ne menemään edes äkkiä ohi.

Käsittänyt että noissa Bakereissa jotkut nesteet vuotaa polvista pois?

En tiedä vuotaako (epäilen ettei, vaan pikemminkin kertyy liiaksi), mutta tämä vain arvaus.

Jos neste on verta, se kai pitäisi imeä neulalla pois, sillä veri ärsyttää niveltä. Tätä verta nivelen sisällä esiintyi kai lähinnä esilaisissa vammoissa.

Tsekkasin että mites se menikään.

Bakerin kysta on polvinivelkalvon eli polven nivelpussin takaosan tyrämäinen pullistuma. Polvitaipeessa nivelpussi on muita osia löyhempi. Jos polviniveleen tulee "vettä" eli nivelnesteen lisääntymisestä aiheutuvaa painetta, löyhä osa antaa periksi ja polven taakse ilmestyy kovahko patti.

Bakerin kystan syyt
Aikuisella kysta on nivelside- tai nivelkierukkavamman, nivelrikon, niveltulehduksen kuten reuman tai muun polvinivelen nesteilyä aiheuttavan sairauden seuraus. Lapsilla Bakerin kysta voi olla synnynnäinen tai nivelsairauden (tavallisimmin reuma) seuraus.

Bakerin kystan oireet
Yleisimmin Bakerin kysta ilmenee keski-iässä. Bakerin kysta ei aina aiheuta mitään oireita, tällöin ongelma polvitaipeessa näkyvä pullistuma. Kun kipua esiintyy, se on yleensä lievää. Joskus kysta voi aiheuttaa voimakkaita kipuoireita, kuumottaa, pingottaa ja estää polven liikuttelua. Rasituksen jälkeinen kipu ja arkuus sekä vajaaksi jäävä ojennus- tai koukistusliike on myös tavallisia Bakerin kystan seurauksia.

Polvitaipeessa on usein täyteläisyyden tunnetta.


Jep, kuvaa kyllä täydellisesti oireitani 2018. Jos olisin mennyt lääkäriin silloin kun "pullataikina" polvitaipeissa oli pahimmillaan, ehkä olisi otettu näyte. Mutta enhän minä edes hoksannut pitkään aikaan mikä sen pinkeyden syy oli, kun en hoksannut edes koskettaa polvitaipeita.

Jostain muualta taisin lukea että tämä ilmiö liittyisi alkavaan nivelrikkoon.